View Single Post
  #142  
Vechi 06.05.2008, 00:16:06
luciand luciand is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.04.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AndreiB
ramine cum am stabilit, luciand
Draga Andrei, cred ca discutia a degenerat si nu este cazul si nici locul potrivit. Faci o mare greseala ca privesti lucrurile doar prin prisma unei singure pareri. Cum am mai spus, Parintele Arsenie Boca a fost un om remarcabil (desi referirea mea anterioara fusese despre parintele Gh. Babut). Ai insa grija de unde iti iei informatiile. Daca o carte apare sub o anumita semnatura nu inseamna neaparat ca acest lucru este si adevarat. In primul rand, urmareste daca o carte stiintifica (inclusiv teologica) are aparat critic si daca nu are priveste-o cu multa circumspectie. Cartile parintelui Arsenie (unele, nu toate) au aparut sub tot felul de edituri ciudate care nu ofera nici o garantie de autenticitate. Mai mult, nu se ofera nici o certitudine ca tot ce apare sub semnatura pr. Arsenie a si fost scris de el. Dar chiar daca ar fi asa, ce a spus si scris pr. Arsenie sunt pareri personale care pot sau nu sa fie in concordanta cu Sfintii Parinti. Ori Sfintii Parinti nu au pomenit nimic despre "momentul" potrivit sau nepotrivit in care sa se conceapa copiii. Intre Canoanele Sinoadelor Ecumenice ale Bisericii Ortodoxe nu exista nici unul care sa faca referire la asa ceva. Exista, insa, canoane ale Sfintilor Parinti care fac niste recomandari pentru “infranarea sotilor”, toate (recomandarile) pornind de la cea a Sfantului Apostol Pavel de la 1 Cor. 7,5:
- Dionisie al Alexandriei, Canonul 3, “Iar cei ce sunt independenti si casatoriti, trebuie sa-si fie lorusi judecatori, fiindca au auzit pe Pavel care scrie ca este lucru cuviincios a se departa la un timp unul de altul prin consimtamant, pentru ca sa staruiasca in rugaciune si apoi sa se apropie”
- Timotei al Alexandriei, Canonul 13, “Intrebare. Celor insotiti cu impreunarea nuntii, in care zile ale saptamanii trebuie a li se propune sa se fereasca de impreunare unul cu altul, si in care au voie?
Raspuns. Cele ce le-am spus mai inainte le spun si acum. Apostolul zice “Sa nu va lipsiti unul de altul decat numai prin intelegere la timp numit, ca sa va indeletniciti cu rugaciunea, si iarasi sa va impreunati, ca sa nu va ispiteasca pe voi satana pentru neinfranarea voastra” (1 Cor. 7,5). De nevoie insa trebuie a se feri sambata si dumineca, pentru ca in acestea se aduce Domnului jertfa cea duhovniceasca”
Deci, Sfintii Parinti se refera doar la infranare si asceza si aceasta este singura lor grija. Singurele zile “restrictionate” de unii parinti sunt doar sambata si duminica, singurele zile in care se slujeste Sfanta Liturghie in Postul Mare (de exemplu). Postul este o cale, nu o tinta. Calea spre nepatimire, spre a deveni vas al Duhului Sfant.
Totul pornise de la un tratament pentru fertilitate, inceput inaintea postului si care trebuia continuat in post, din motive medicale. De aici si pana la a decreta ca toti copiii conceputi in “anumite momente” sunt condamnati aprioric este cale lunga! Mai mult, asta cam aduce a predestinare. Iar predestinarea este considerata erezie in Biserica Ortodoxa.
Si, fratilor, nu va transformati in judecatori si nu osanditi voi copiii.
Reply With Quote