Citat:
În prealabil postat de MariaB
Citat:
În prealabil postat de costel
Recunoastem ca Maica Domnului a avut un rol la mantuirea noastra, prin faptul ca din ea s-a nascut Mantuitorul, dar nu o putem numi "impreuna rascumparatoare".
|
da, nu o numiti "corascumparatoare", cum propun anumite cercuri catolice, fara sa se fi ajuns la vreo hotarare generala
dar, in cantecele liturgice ortodoxe, se tot invoca Fecioara Maria ca sa ne mantuiasca
cum se explica asta?
noi, catolicii, o invocam pe Fecioara Maria sa se roage pentru noi la Fiul
"Imaculata conceptie - Prin acesta conceptie, catolicismul doreste sa o puna pe Fecioara Maria de la inceputul existentei ei intr-o egalitate cu Hristos"
nu
Catolicismul nu o pune pe Maria egala lui Isus prin aceasta dogma
de ce vreti sa intelegeti asa?
multi ortodocsi considera in mod gresit ca dogma Imaculatei Conceptiuni ar presupune conceptia Mariei in chip "nefiresc"
nu se propune ca dogma faptul ca Maria ar fi fost zamislita altfel decat prin unirea intre barabat si femeie
Revelatia divina ne descopera ca toti oamenii se nasc cu pacatul stramosesc, ca nici un om nu poate veni pe lume, dupa caderea protoparintilor, fara acest pacat
lucrarile divine nu sunt deloc usor de pus in cuvinte omenesti
de fapt, niciun concept omenesc nu poate sa cuprinda in sine vreo realitate divina
asa incat, oricine si oricat ar spune ceva despre aceste realitati, tot intr-o forma aproximativa o spune
dar despre Adam ce spuneti?
a fost sau nu zamislit cu pacatul stramosesc?
dar Eva?
|
"Ei nu i se cere numai sa se roage lui Hristos pentru noi, ci i se cer si ei însasi multe lucruri. Ei ne adresam cu cereri ca acestea: ”Tu mantuieste pe robii tai de toate nevoile”; ”Stapana, ajuta- ne, milostivindu-te spre noi”; ”Alearga, Stapana, Nascatoare de Dumnezeu, si ne izbaveste pre noi de primejdii”; ”Numai la tine nadajduiesc si alerg sub acoperamantul tau”; ”Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu, în vremea vietii mele nu ma lasa pe mine, ajutorului omenesc nu ma încredinta, ci tu însati ma apara si ma mantuieste”. Necontenit se repeta refrenul: ”Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu, mantuieste-ne pre noi” (swson hma"). Niciodata nu i se spune însa: ”Miluieste-ne pre noi” (e*lehson hma"). Prin aceasta expresie, adresata numai lui Dumnezeu, se afirma credinta ca noi depindem întru totul de mila lui Dumnezeu. ”Mantuieste-ne” adresat Maicii Domnului nu are sensul de mantuire, ca opera înfaptuita de Hristos, ci de ”scapare” sau ”izbavire” din diferite greutati, necazuri, primejdii, ispite, care însa au si ele o legatura cu mantuirea.Dar orice i se cere Maicii Domnului, i se cere totusi pentru faptul ca este în unirea cea mai stransa cu Fiul ei, deci El este în ultima analiza izvorul a tot ajutorul pe care ni-i da ea. Numai pentru ca este Maica lui Dumnezeu Mantuitorul, i se cer si ei direct anumite ajutoare, nu pentru ca ea ar fi mantuitoare, sau comantuitoare (co-redemprix, cum se tinde a se socoti în catolicism), caci ea nu poate fi pusa pe acelasi plan cu Iisus Hristos, propriul autor al mantuirii". (Parintele Staniloae)