View Single Post
  #165  
Vechi 12.05.2008, 13:26:20
Iustin32 Iustin32 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.05.2008
Mesaje: 814
Implicit

,,Dar Dumnezeu nu renunta la promisiunea lui si a hotarat "o alta zi" in care vom intra in odihna lui. a hotarat "o alta zi" in care vom intra in odihna lui. Dar pana atunci ramane odihna de sabat (sambata) pentru poporul lui Dumnezeu (Evrei 9:4).'
Nu vazi ca te contrazici singur? Deci Dumnezeu a hotarat ,,o alta zi', dar se razgandeste si ramane aceiasi zi de sabat.

Domini Dies, Iom Iahve — Ziua Domnului

“Dumnezeu hotărăște din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atîta vreme, precum s-a zis mai sus; “Dacă veți auzi astăzi glasul Lui, nu învartoșați inimile voastre”. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă. Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu”. (Evrei 4, 7-9).
Odată cu înființarea Bisericii la pogorîrea Sfantului Duh asupra Sfinților Apostoli, creștinătatea prăznuiește săptămînal prin rugăciune și odihnă, toate prilejuite de participarea la Sfînta Liturghie, ziua de Duminică. Despre aceasta ne vorbește atît mărturiile biblice cît și numeroase documente ale timpului. Însă odată cu apariția unor noi tălmăciri biblice lucrurile se schimbă.
Credincioșii Bisericii noastre strămoșești, de origine apostolică, trebuie să cunoască pentru care motive prăznuiesc Duminica, ca să rămînă pe deplin încredințați că ei se află pe drumul adevărului.
Mai intai de toate trebuie să știm că Duminica este ziua comemorării învierii Domnului. “Dacă Hristos n-a înviat zădarnică este atunci propovăduirea noastră, zădarnică și credința voastră... sînteți încă în păcatele voastre” (I Cor. XV,14,17).
Duminica este ziua оn care, оn sens religios al cuvоntului, a оnceput un timp nou: reоnnoirea umanității, refacerea lumii prin har. Prin învierea Mоntuitorului se poate spune că omul sărbătorește definitiv victoria asupra morții.
Dacă la terminarea lucrării de zidire a lumii, ne spune Sfînta Scriptură, “Dumnezeu a binecuvîntat ziua a șaptea și a sfinți-o” (Facere II,3), atunci la încheierea lucrării de înnoire a lumii prin har, Dumnezeu sfințește o altă zi, a cărui semnificație privește învierea: “prima zi a săptămînii”.
Toți Evangheliștii sînt de acord оn ce privește ziua оn care a inviat Mоntuitorul. In Evanghelia de la Matei aflăm că ea a fost “după ce a trecut sоmbăta, cоnd se lumina de ziua оntоi a săptămînii” (Mt. XXVIII, 1). Оn Evanghelia de la Marcu, găsim, tot la fel că Mîntuitorul a “оnviat dimineața, оn ziua cea dintоi a săptămînii” (Mc. XVI, 9) iar оn Evanghelia de la Luca, a оnviat “оn ziua cea dintоi a săptămînii, foarte de dimineață” (Lc. XXIV, 1).
Ziua оnvierii, fie că este vorba despre sărbătoarea Paștilor, fie de ziua Duminicii a fost prezisă mai întоi, de către proorocii Vechiului Testament. Оmpăratul David оn Psalmul XXIII vers. 7-10, face оn chip profetic o invitare către оngeri de a lua parte la o sărbătoare universală, prin aceste cuvinte: “Ridicați, căpetenii, porțile voastre și vă ridicați porțile cele veșnice și va intra Împăratul slavei!” Prin “porțile” de aici nu se pot înțelege porțile templului din Ierusalim, care nu era încă zidit, și cu atît mai puțin porțile cetății sfinte, fiind vorba de niște “porți veșnice”. Mai departe psalmistul se întreabă: “cine este acesta Împăratul slavei?” Din răspuns reiese că Iisus Hristos - Dumnezeul păcii și fericirii veșnice, este “Domnul puterilor, acesta este Împăratul slavei”.
Cu o referire directă la semnificația zilei de duminică, zi în care a avut loc оnvierea, găsim și în Psalmul CXVII, 24 următoarele: “Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim întru ea”.
Un alt profet al Vechiului Testament, Ieremia, privește Duminica drept “zi a încheierii unui nou legămînt” (XXXI, 31-33), iar profetul Zaharia o numește simplu dar convingător, “o singură zi” (III, 9-10), care devine “... izvor cu apă curgătoare... pentru curățirea de păcate și de orice altă întinare” (XIII, 1).
Noul Legămînt, sau cum spune Apostolul Pavel “testament mai bun”, (Evrei VIII,6), Dumnezeu оl оncheie prin Fiul Său făcut Om - Iisus Hristos, Arhiereu al Noului Testament -“Slujitor Altarului și Cortului celui adevărat, pe care l-a înfipt Dumnezeu și nu Omul (Evrei VIII, 1-2), întemeiază Legea cea Nouă. La Cina cea de Taină, Mîntuitorul, luоnd pоinea, mulțumind, a frоnt și le-a dat ucenicilor zicоnd: “Acesta este Trupul Meu care se dă pentru voi, aceasta să faceți spre pomenirea Mea. Asemenea și paharul, după ce au cîntat (psalmi), zicоnd: Acest pahar este Legea cea nouă, pentru Sоngele Meu care se varsă pentru voi” (Luca XXII, 19-20). Deci Mоntuitorul оncheind Legămоntul Său a poruncit: “Faceți aceasta întru pomenirea Mea”.
Ziua оn care Biserica de la оnceput a prăznuit pomenirea Domnului este “ziua оntоi a săptămînii”. Despre aceasta foarte clar se vorbește în “Faptele Sfinților Apostoli”, unde citim: “Оn ziua оntоi a săptămînii, adunоndu-ne noi să frоngem pоinea, Pavel, care avea de gоnd să plece a doua zi, a оnceput să le vorbească și a prelungit cuvîntul lui pоnă la miezul nopții” (XX, 7).
Fără îndoială, că această adunare repetată a Apostolilor, în ziua оntоi a săptămînii, оncepоnd cu ziua оnvierii, apoi din ziua Cincizecimii și continuu, avea o consacrare specială chiar din partea Mîntuitorului. De aceea Sfоntul Evanghelist Ioan o va și numi: “Ziua Domnului”. Kiriaki imera (Apoc. I, 10), iar оn latină: Domini Dies. De observat că trecerea de la numirea de “ziua întоi a săptămînii”, cum o aflăm în Sfintele Evanghelii și Faptele Apostolilor, la “ziua Domnului”, cum o numește Sfîntul Evanghelist Ioan, s-a făcut odată cu răspîndirea Bisericii оn imperiul Roman și trecerea de la numirea zilelor săptămînii după numerele de ordine, cum era tradiția în sistemul calendaristic al Evreilor (ziua оntоi a săptămînii, a doua zi... a șaptea zi), la numirea după corpurile cerești din sistemul nostru solar (Mercur, Venus, Marte, Jupiter, Saturn, soarele și luna).
Instituită de Mîntuitorul Hristos și păzită cu sfințenie de Sfinții Apostoli, Duminica rămîne ziua consacrată a Bisericii.
Cel dintоi document, care vorbește de Duminică, după epoca apostolică, este “Didahia”, sau “Оnvățătură a celor doisprezece apostoli” - scrisă între anii 50-70. Aici se arată că în această sărbătoare creștină se săvîrșea Sfînta Euharistie și se împărtășeau credincioșii.
“Cоnd vă adunați - zice - în Duminica Domnului frоngeți pоinea și mulțumiți după ce mai întоi v-ați mărturisit păcatele voastre ca jertfa voastră să fie curată”.
Un alt document este “Epistola zisă a lui Barnaba (scrisă între anii 70-130)”. Оn ea se spune despre creștinii cărora le era adresată: “(Noi) sărbătorim cu bucure ziua a opta, după sîmbătă, în care și Hristos a înviat și după ce s-a arătat (ucenicilor Săi) s-a înălțat la cer”. “Ziua a opta, după sîmbătă”, în care a оnviat Domnul este tocmai Duminica.
Sfоntul Ignatie Teoforul (+107) episcop al Antiohiei, оn drum spre Roma, spre martiriu, scrie către Magnezieni, pentru a-i feri de rătăcire: “Așadar, cei care au trăit în rоnduielile cele vechi și au venit la nădejdea cea nouă, să nu mai țină sîmbăta, ci duminica în care și viața noastră a răsărit prin el (prin Iisus Hristos) și prin moartea Lui”.
Referitor la prăznuirea Duminicii în epoca apostolică face unele precizări și sfîntul Iusin Martirul (+163) оn prima sa apologie adresată оmpăratului Antoniu Pius. Despre aceasta amintește și Pliniu cel Tînăr în scrisorile sale către Traian.
Toate acestea sоnt documente care mărturisesc că creștinii din veacurile I și II sărbătoreau Duminica, după cum făceau și Sfinții Apostoli.
Odată cu venirea la domnie a lui Constantin cel Mare (306-337), Biserica încetează de a mai fi prigonită. Meritul cel mai mare al acestui оmpărat este edictul de la Milan din 313, de toleranță a religiei creștine. Dacă vorbim despre Duminică, atunci, tot el în 321 la 3 martie dă un alt decret cu privire la declararea duminicii ca sărbătoare de odihnă obligatorie оn imperiul roman. Interesul celui dintоi оmpărat creștin nu a fost de a produce vreo schimbare în noua credință, ci numai acela de a mijloci propagarea în viața cetățenilor din imperiu roman, în fruntea căruia se afla.
Cinstind ziua Duminicii sоntem convinși că păstrăm învățătura divină ce ne-a fost încredințată de Hristos, dar totodată, că ne aflăm pe drumul credinței moștenite de la sfinții Apostoli.