View Single Post
  #44  
Vechi 13.05.2008, 18:35:07
tetea tetea is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 13.05.2008
Mesaje: 2
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dia20_diana
SFANTA TREIME

"Invatatura despre Sfanta Treime exprima caracterul personal si intreit al Lui Dumnezeu. Mai presus de toate, Existenta Suprema si atotputernica este absoluta pt ca este personala. Din caracterul personal al Lui Dumnezeu reiese de fpat caracterul Lui intreit-personal. Caracterul de persoana iubitaore atrage cu necesitate exsitenta tri-personala, adica deplin iubitoare. Evident ca Dumnezeu ca persoana nu poate fi conceput decat ca Iubire, Iubirea Suprema. Iubirea intr-o singura persoana este insa egoista, iubirea numai intre 2 persoane nu este egoista insa este inca inca inchisa si deci subiectiva. Numai prin a treia persoana, iubirea ceolr doi se deschide si se obiectiveaza. Este ca si un schilibru geometric care nu poate fi realizat, nu e stabil decat prin trei puncte de sprijin. Caracterul obiectiv, complet, autentic al iubirii numai prin trei persoane reiese si din exemplificarea cu iubirea familiala; sotii realizeaza cel mai deplin, mai complet si mai obiectiv iubirea care-i leaga, prin copilul lor. Prin el, insasi iubirea sotilor se schimba, se deschide, se concretizeaza.

SFANTA TREIME IN VECHIUL TESTAMENT

In aceasta perioada avem, prin Revelatia divina, descoperir ale Sfantei Treimi intantionate, directe. Sfanta treime s-a descoperit in Vechiul Testament treptat,progresiv, incepand de la simple aluzii pana la formulari concrete, precise, personale si pana la revelatia personala directa.
Astfel, in VT, la Facere, numele Lui Dumnezeu este formulat la plural, sub forma "Elohim", cuvant evreiesc la nr. plural. De exemplu: "Sa facem om dupa chipul si asemanarea Noastra" ( Facere 3, 25). Cuvantul Lui Dumnezeu si Duhul Lui Dumnezeu sunt infatisate ca persoane distincte: " Prin Cuvantul Lui Dumnezeu s-au intemeiat cerurile si prin Duhul gurii Lui toata podoaba lor". (Ps. 32, 6). Mesia, trimisul Lui Dumnezeu, este prezentat ca persoana divina: " Fiul meu esti TU, Eu astazi Te-am nascut". (Ps. 2, 7); si in acelasi sens, "Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor, Domn al pacii, parinte al veacului ce va sa fi" ( Isaia 9, 5).

SFANTA TREIME IN NOUL TESTAMENT

In aceasta etapa, Sfanta Treime se decopera deplin, clar si definitiv, nu numai ca un adevar de credinta toretic si ca si ca o Treime de persoane care s-au arata "fizic" si simultan oamenilor.
La inceputul activitatii Mantuitorului, la botezul in Iordan, se reveleaza toate persoanele Sfantei Treimi: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. In timpul activitatii sale, Mantuitorul si-a afirmat de mai mult eori identitatea de Divinitate cu Tatal: " Toate Mi-au fost date de catre Tatal Meu" (Matei 11, 27) si "Toate cate are Tatal sunt si ale Mele" (Ioan 16, 15) si mai ales: "Eu si Tatal una suntem" ( Matei 10, 30).
Dupa Invierea Sa, El a trimis pe Apostoli sa invete si sa boteze prin formula expresa: "in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh" (Matei 28, 19).

INSUSIRILE SI DISTINCTIILE PRESOANELOR TRINITARE

Persoanele Sfantei Treimi deosebite una de alta, au fiecare insusiri proprii, pin care se deosebesc si nu se confunda. Intrucat ele poseda aceeasi unica esenta divina, reiese ca ele se deosebesc dupa modul in care poseda aceasta esenta divina. De la inceput, trebuie stabilit fpatul elementar ca Persoanle Trinitare nu sunt manifestari deosebite sau trei Centre independente in care se repeta sau se imparte esneta divina, ci sunt cu adevarat persoane reale cu identitare si specificul propriu, chiar daca au aceeasi esenta
Datorita faptului ca au aceeasi esenta divina, se intelege ca ele sunt egale si este exclusa orice subordonare intre ele. Deosebirea intre ele este, deci, personala si nu fiintiala. Insusirile personale in sanul Sfantei Treimi, insusirile interne, sunt urmatoarele: Tatal naste din vesnicie pe Fiul si purcede pe Duhul, fiind nenascut si nepurces; Fiul se naste din vesnicie din Tatal, iar Duhul purcede din vesnicie din Tatal. Tatal este considerat, prin excelenta, Creatorul lumii, Fiul e considerat Mantuitorul lumii, iar Duhul Sfant, Desavarsitorul lumii. In lucrarea extratrinitara, intotdeauna lucreaza toate trei simultan, intrcat sunt nedespartite. Cand supnem ca Tatal este Creatorul Lumii,intelegem de fapt ca El iese in evidenta mai mult, dar nu ca lipsesc celelalte doua.


INVATATURA PRINCIPALA DESPRE SFANTA TREIME ESTE ACEEA CA DUMNEZEU ESTE UNIC, UNUL SINGUR CA ESENTA DIVINA, DAR IN ACELASI TIMP INTREIT CA PERSOANE. CU ALTE CUVINTE DUMNEZEU ESTE REALITATEA PERSONALA, UNICA SI SUPREMA DAR SI INTREITA. INTRUCAT ESENTA DIVINA ESTE UNICA, INDIVIZIBILA SI IMUABILA, FIECARE PERSOANA A SFANTEI TREIMI ESTE DUMNEZEU ADEVARAT, EGAL SI NEDESPARIT DE CELALATE, FARA SA SE CONTOPEASCA, DAR SI FARA SA SE SEPARE VREODATA."

"DOGMATICA ORTODOXA", Pr. conf. dr. George Remete, ed. Reintregirea, Alba Iulia 2000
Citește, te rog, ce spune Isus cel înviat în Apocalipsa/Revelația lui Ioan, cap.3, vers. 12: Pe cel ce va birui, îl voi face un stâlp în Templul Dumnezeului Meu și nu va mai ieși afară din el. Voi scrie pe el Numele Dumnezeului Meu și numele cetății Dumnezeului Meu, noul Ierusalim, care are să se coboare din cer de la Dumnezeul Meu și Numele Meu cel nou. !

Acum puneți următoarea întrebare: pot fi eu dumnezeul meu?
Reply With Quote