Citat:
În prealabil postat de mariann
Citat:
În prealabil postat de Iustin32
un cercetãtor nepãrtinitor al istoriei Bisericii descoperã cã Biserica primului mileniu, sau chiar a primelor secole dupã apostoli era asemãnãtoare sau chiar identicã cu Biserica Ortodoxã, asa cum o cunoastem în zilele noastre.
|
Cam curajoasa afirmatia.
Biserica primara avea la baza invatatura crestina, nu slujbele.
In biserica primara nu existau preoti ci numai prezbiteri, episcopi si diaconi. Preotul a fost, in Vechiul Testament, un simbol a lui Iisus Hristos. In Noul Testament nu gasesti nici un nume de preot crestin.
In biserica primara nu exista cultul mortilor. Nu se tineau pomeni si parastase, care sunt contrare invataturilor din Sfanta Scriptura.
In biserica primara nu erau botezati copiii (Sfantul Ioan Gura de Aur si Sfantul Vasile cel Mare s-au botezat la maturitate).
Exemple sunt destule.
Este o incumetare sa asemeni Biserca primara cu biserica ortodoxa.
|
Botezul crestin isi are prefigurarea in Vechiul Testament. Astfel, Dumnezeu i S-a aratat lui Avraam cand acesta era in varsta de 99 de ani si, intre altele, i-a spus ca pe toata partea barbateasca sa o taie-imprejur, iar pe copiii de parte barbateasca ce li se vor naste de aici incolo sa-i taie-imprejur in a opta zi de la nastere. Iar cel ce nu se va taia-imprejur va fi nimicit (Fac., 17, 10-14). Deci, Dumnezeu nu i-a zis lui Avraam, pentru copii si tineri, sa se taie-imprejur cand vor fi maturi, sau ca el de 99 de ani, ci toata partea barbateasca, de orice varsta ar fi, sa o taie-imprejur, iar pe nou nascuti, a opta zi dupa nasterea lor. Unii zic ca botezul pruncilor nu are valoare, caci ei nu stiu cand au fost botezati. Dar ce stia Isaac, pruncul lui Avraam, la opt zile? Desigur, nimic. Dar stiau tatal si mama sa. Asa trebuie sa fie si botezul - cum, de fapt, este practica Bisericii Ortodoxe - stiut fiind ca taierea-imprejur inchipuia botezul din Legea Noua (Col., 2, 13). Insusi Mantuitorul nostru Iisus Hristos S-a botezat cu acest botez al Legii Vechi, la opt zile dupa nasterea Sa (Luca, 2, 21).
Alta preinchipuire din Vechiul Testament, prin care se arata ca la plinirea vremii trebuie sa se boteze si copiii, este scoaterea izraelitilor din Egipt si trecerea lor prin Marea Rosie, de la batran si pana la cel mai mic prunc. Ca aceasta inchipuie botezul tuturor, adevereste si marele apostol Pavel zicand: "Fratilor, nu vreau sa nu stiti voi ca parintii nostri (izraelitii) au fost toti sub nor si ca toti au trecut prin mare, si toti, prin Moise s-au botezat in nor isi in mare" (I Cor., 10, l-2). Va sa zica "toti", si copiii, caci Moise spunea lui Faraon: "Vom merge cu copiii nostri si cu batranii, cu fiii si fiicele noastre, cu oile si cu boii nostri" (les., 10, 9). Negresit, norul si marea (apa) insemnau "apa si Duhul Sfant" in care trebuie sa fie botezat oricine (Ioan, 3, 5).
Trecand la Noul Testament, auzim pe Domnul nostru Iisus Hristos spunand apostolilor, inainte de rastignirea Sa, ca Tatal le va trimite pe Mangaietorul, adica pe Duhul Sfant, in numele Fiului si ii va invata toate lucrurile (Ioan, 14, 16-17, 26). Si venind Duhul Sfant peste apostoli, in ziua Cincizecimii (adica Duminica), la ora noua dimineata, ei au propovaduit poporului ceea ce-i invata Duhul Sfant, spunandu-le sa se pocaiasca si fiecare din ei sa fie botezat in numele Domnului nostru Iisus Hristos, "ca a voastra si a copiilor vostri este aceasta fagaduinta". Si au fost botezati "ca la trei mii de suflete" (Fapte, 2, l-39, 41). Ia aminte: "a voastra si a copiilor vostri este fagaduinta aceasta", adica a botezului. Deci, si a copiilor. Si cand spune ca s-au botezat, nu spune ca au botezat trei mii de barbati si de femei, ci "trei mii de suflete", ceea ce inseamna ca printre cei botezati au fost si copii. Desigur, apostolii predicau celor mari, insa, fiind ei inspirati de Duhul Sfant, spuneau ca si a copiilor este "fagaduinta", iar ascultatorii le dadeau crezare, ca si Avraam, lui Dumnezeu.
Iata si cateva cazuri de familii botezate cu copiii lor: "Lidia a fost botezata - ea si casa ei" (Fapte, 16, 14-15) ? "Temnicerul i-a luat la sine (pe Pavel si pe Sila) in acel ceas al noptii, a spalat ranile lor si s-a botezat si el si toti ai lui indata" (Fapte, 16, 33) ; "Dar Crispus, fruntasul sinagogii, a crezut in Domnul, impreuna cu toata casa lui" (Fapte, 18, 8); iarasi zice sfantul apostol Pavel: "Am botezat si casa lui Stefana" (I Cor., l, 16). Cand zice "casa", "toata casa", se intelege de la sine ca este vorba de toata familia, pana la cel mai mic, dupa cum zice Iosua Navi: "Eu si casa mea voi sluji Domnului" (Ios., 24, 15).
Domnul Hristos a aratat, de asemenea, ca trebuie botezati copiii mici, deoarece atunci cand I-au adus niste copilasi ca sa se roage pentru ei, iar apostolii opreau pe cei ce i-au adus, Domnul i-a certat zicandu-le: "Lasati copiii sa vina la Mine si nu-i opriti, ca a unora ca acestia va fi imparatia Cerului. Si dupa ce Si-a pus mainile peste ei, S-a dus de acolo" (Matei, 19, 13-15). Deci, daca Dumnezeu cheama si pe copii la mantuire, de mici, pentru ce i-am opri de la sfantul botez?