Marian, eu am crezut ca tu intrebi sa te indrepti. Insa, observ ca tu intrebi ca sa aduci ratacire. Pentru a inlatura aceste conceptii eronate, voi posta cateva explicatii oferite de Parintele Valeriu Dragusin:
"1. In Noul Testament se intalneste, de mai multe ori expresia "fratii Domnului" sau "surorile Lui". Luandu-se intelesul direct, imediat al expresiilor, fara sa se tina seama de intregul continut, de spiritul autentic al Noului Testament in care se exprima ideea intruparii exceptionale, suprafiresti a Domnului nostru Iisus Hristos, s-a ajuns la interpretari exagerate, considerand pe Sfanta Fecioara Maria o sotie obisnuita a batranului Iosif. Interpretarile acestea duc in ultima instanta la anularea importantei intruparii Fiului lui Dumnezeu pentru mantuirea noastra.
2. Cercetarea intelesului cuvantului "frate" in limba ebraica ("ah") ne releva o multitudine de sensuri. Din pricina ca limba ebraica era destul de saraca in cuvinte, prin termenul "frate" = "ah" se indicau nu numai toate gradele de rudenie ca : frati buni, frati vitregi, frati de levirat, unchi, nepoti, stranepoti, veri primari si secundari, dar si alte persoane din afara familiei, de varsta apropiata care se aflau, prin preocupari sau interese, in preajma unor membri ai familiei respective.
3. In Noul Testament este preluata intrebuintarea cuvantului "frate" din limbajul. ebraic, sensul general fiind scela de ruda apropiata. Raporturile de rudenie intre Iisus si cei numiti "fratii lui Iisus", "fratii Lui" sau chiar "surorile Lui", se inscriu in afara raporturilor apropiate intre oameni, care au oarecari afinitati, dar care - in nici un caz - nu indica pe niste frati de sange, dupa intelesul cuvintelor folosite in limbajul nostru de astazi. Din cercetarile facute asupra textelor autentice din Noul Testament care vorbesc de "fratii Domnului" rezulta ca sub denumirea aceasta sunt amintite patru persoane si anume: Iacov, Iosi, Simon si Iuda, pe care le si intalnim, de multe ori in preajma Mantuitorului. Ei nu sunt numiti niciodata "fiii Mariei", asa cum iudeii il numeau numai pe Domnul nostru Iisus Hristos. Doi dintre cei numiti "fratii Domnului" si anume Iuda si Simon sunt fiii lui Iosif si deci pot fi considerati frati vitregi ai Mantuitorului, iar ceilalti doi - Iacob cel Mic si Iosi - precum si surorile Lui, citate de evanghelisti, sunt verii si verisoarele Lui, ca fii si fiice ale Mariei lui Cleopa, sora lui Iosif si cumnata Sfintei Fecioare Maria, care locuind impreuna - in familie - beneficiaza de numele de "frati" si "surori" ai Domnului.
4. Sfanta Traditie a Bisericii nedivizate, stabilind rolul pe care Sfanta Fecioara Maria l-a avut in actul intruparii suprafiresti a Fiului lui Dumnezeu, precum si pozitia pe care si-a castigat-o in comunitatea sfintilor (in Biserica triumfatoare), ne ofera si criteriile de apreciere ale unor interpretari date diferitelor exprimari" neotestamentare. Exagerarile, fie intr-un sens, fie in celalalt, privitoare la rudele Mantuitorului si la pretinsele relatii conjugale ale Sfintei Fecioare inainte si dupa nasterea Fiului lui Dumnezeu, exagerari condamnate de Biserica, sunt expresia necredintei, in ultima instanta."
|