View Single Post
  #3  
Vechi 18.05.2008, 21:25:01
razvan_m
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

O postare mai ingrijita (fara "sh-uri" si "tz-uri", care nu-si au echivalent in literele alfabetului englez, a canoanelor aceluiasi Sfant Sinod Ecumenic de la Niceea (325 d. Hr.):

Canoanele Sinodului I ecumenic

1 sin. I ec. Automutilatii nu pot fi clerici Dacă cineva în boală s-a tăiat cu mestesug (s-a operat) de către
medici, sau de către barbari s-a tăiat, acest să rămână în cler; iar
dacă cineva sănătos fiind s-a tăiat pe sine, acesta, chiar dacă se
numără în cler (chiar dacă este membru) al clerului, se cade să
înceteze (a mai face parte din cler) si de acum înainte, nici unul
dintre cei de felul acesta nu trebuie să se înainteze (în cler).
Precum este lucrul vădit că (aici) se vorbește despre cei ce fac
isprava aceata înadins si care îndrăznesc să se taie pe ei însisi;
tot la fel (este vădit că) dacă oarecari au fost scopiti (făcuti
eunuci) de către barbari sau de către stăpâni, însă altminterea sar
găsi vrednici, pe unii ca acestia canonul îi primește în cler.
21, 22, 23, 24
ap.; 8 sin.I-II

2 sin. I ec. Neofitii să nu fie primiti în
cler.
Deoarece multe s-au făcut împotriva canonului bisericesc, fie
din nevoie, fie în alt chip, la stăruinta oamenilor, încât oamenii
abia veniti de la viața păgânească la credintă si care în scurtă
vreme au fost catehizati se aduc îndată la baia spirituală, si
deodată cu botezarea se înaintează la episcopat sau la
prezbiterat, s-a socotit că este bine de acum înainte nimic de
acest fel să nu se mai facă; pentru că îi trebuie timp de mai
multă ispitire celui care se catehizează (catehumenului) si după
botez. Căci este lămurită scriptura apostolică ce zice: "Nu neofit,
ca nu mândrindu-se să cadă în osândă si în lantul (cursa)
diavolului" (1 Tim 3,6). Iar dacă cu trecerea vremii, s-ar afla vreo
păcătuire sufletească cu privire la o persoană (a unei persoane)
si s-ar dovedi de către doi sau trei martori, unul ca acela să
înceteze din cler. Iar cel ce ar face (proceda) împotriva acestora,
aceluia i se va pune la îndoială calitatea de cleric (în privința
apartenenței lui la cler), ca unul care a cutezat să se
împotrivească marelui sinod.
61, 75, 80 ap.;
9 sin.I ec.; 9,
10 Neocez.; 3
Laod.; 10
Sard.; 17 sin.III;
89 Vasile
cel Mare; 1,4
Grig. Nyssa

3 sin. I ec.
Clericii să nu aibă țiitoare. Marele sinod a oprit cu desăvârșire, fie episcopului, fie
presbiterului, fie diaconului, fie oricui dintre cei care sunt în
cler, să li se îngăduie a avea femeie împreună locuitoare
(concubină), afară doar de mamă, sau soră, sau mătusă, sau
numai astfel de persoane cu privire la care a fugit toată bănuiala
(prin care a scăpat de toată bănuiala).
5, 26 ap.; 5,
12, 13 Trul.;
18, 22 VI ec.;
19 Anc.; 3, 4,
25, 38, 70
Cartag.; 88
Vasile cel Mare

4 sin. I ec.

Alegerea și hirotonia
episcopilor
Se cuvine asadar ca episcopul să se aseze de către toti
(episcopii) cei din eparhie (mitropolie, provincie), iar dacă ar fi
greu un lucru ca acesta, fie pentru vreo nevoie stăruitoare
(presantă, constrângătoare), fie pentru lungimea drumului,
adunându-se în orice chip trei la un loc, împreună alegători
făcându-se si cei absenti si consimtind prin scrisori, atunci să se
facă hirotonia. Iar întărirea celor făcute să se dea în fiecare
eparhie (mitropolie) mitropolitului.
1 ap.; 3 sin. VII
ec.; 19, 23
Antioh.; 12
Laod.; 6 Sard.;
1 C-pol.; 13,
49, 50 Cartag

5 sin. I ec.

Sinoadele Mitropolitane În privința celor ce au fost excomunicați (afurisiți) de către
episcopii din fiecare eparhie (mitropolie) fie dintre cei din cler,
fie dintre cei din stare laică, să se țină rânduiala cea după
canonul care hotărâște ca cei scoși (izgoniți, afurisiți) de către
unii să nu se primească de către alții. Să se cerceteze ca nu
cumva aceștia să fi ajuns excomunicati din împutinarea
sufletului (din micimea de suflet) sau din vrajbă sau din vreo
altă scădere de acest fel a episcopului. Deci pentru ca lucrul
acesta să fie cercetat după cuviintă, s-a socotit (părut) că este
bine să aibă loc (să se tină) sinoade în fiecare an, de două ori pe
an, în fiecare eparhie (mitropolie) pentru ca obstea tuturor
episcopilor eparhiei (mitropoliei) adunati la un loc să cerceteze
întrebările cele de acest fel si, astfel, cei care în mod vădit s-au
ridicat împotriva episcopului, după dreptate să fie socotiti de
către toti - excomunicați până când obștei episcopilor i s-ar
părea (potrivit) să aducă în privința acestora o hotărâre
echitabilă. Iar sinoadele să aibă loc (să se țină) unul înaintea
Patruzecimii, pentru ca înlăturând orice putinătate de suflet,
darul să se aducă curat lui Dumnezeu; iar al doilea, cam în
vremea toamnei.

6 sin. I ec.
Exarhatele. Alegerea
episcopilor

Să se ție obiceiurile cele vechi, cele din Egipt și din Libia și din
Pentapole, așa încât episcopl din Alexandria să aibă stăpânire
peste toate acestea, pentru că acest este și obiciul episcopului
Romei. De asemenea și în Antiohia și-n alte eparhii (provincii) să
li se păstreze Bisericilor întâietățile (privilegiile).
Este apoi cu totul învederat lucrul acela, că dacă cineva ar
deveni episcop fără încuviintarea mitropolitului, marele sinod a
hotărât că unul ca acesta nu se cade să fie episcop. Iar dacă
alegerii comune tuturor, fiind ea (cu temei) bine întemeiată si
după canonul bisericesc, i s-ar împotrivi doi sau trei din vrajbă
(pizmă) proprie, să aibă tărie votul (hotărârea) celor mai mulți.
34 ap.; 4 sin.I
ec.; 2,3 sin.II
ec.; 8 sin.III
ec.; 28 sin. IV
ec.; 36 Trul.; 9,
16, 19 Antioh.;
13 Cartag.
7 sin. I ec. Cinstirea scaunului din
Ierusalim
Deoarece a avut tărie obiceiul și vechea predanie (tradiție) ca
episcopul din Elia (Ierusalim) să se cinstească (să se bucure de
cinste), să aibă urmarea (continuarea) cinstei (acesteia),
păstrându-se însă pe seama mitropoliei propria ei vrednicie
(demnitate).
34 ap.; 2 sin.II
ec.; 12 sin. IV
ec.; 36 Trul.;
19 Antioh.
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
8 sin. I ec. Primirea schismaticilor în
biserică
În privința celor ce s-au numit pe sine cândva catari (curați), iar
acum (se reîntorc) vin la sobornicirea și apostoleasca Biserică, i
s-a părut sfântului și marelui sinod ca punându-se mâinile
asupra lor, să rămână astfel în cler. Dar înainte de toate se
cuvine ca ei să mărturisească în scris că vor primi (se vor uni, vor
fi de acord) și vor urma dogmele bisericii sobornicești și
apostolice, anume că vor avea comuniune (împărtășire) și cu cei
căsătoriți a doua oară, și cu cei care au căzut în vremea
prigoanei (persecuției), cu privire la care s-a rânduit timpul (de
pocâință) și s-a hotărât sorocul (termenul de iertare), - așa încât
aceștia (catarii ) să urmeze întru toate dogmele Bisericii
sobornicești. Prin urmare, aceștia toți, fie (că sunt) în sate, fie
(că sunt) în orașe, numai singuri cei care s-ar găsi hirotoniți,
(adică) cei ce se găsesc în cler, să rămână în același chip (în
același cin, în aceeași stare).
68 ap.; 7 sin. II
ec.; 95 Trul.;
14 sin. VII ec.;
13 Anc.; 14
Neocez.; 8, 10
Antioh.; 6
Sard.; 47, 57,
66, 69, 99
Cartag.; 1, 47,
89 Vasile cel
Mare; 12
Teofil Alex.
9 sin. I ec. Ispitirea celor ce intră în cler Dacă cineva fără de cercetare a fost înaintat (rânduit) presbiter,
sau făcându-i-se ispitirea și-a mărturisit păcătele, și
mărturisindu-se el, oameneii fiind mișcați, au pus mâinile pe
unul ca acesta împotriva canonului, pe acesta canonul nu-l
primește (în cler), căci Biserica sobornicească apără (revendică)
numai ceea ce este fără de prihană.
25, 61 ap.; 2,
10 sin. I ec.; 9,
10 Neocez.; 17
sin. I-II; 3, 5, 6
Teofil Alex.;
89 Vasile cel
Mare
10 sin. I ec. Cei ce au căzut odată de la
credință nu pot intra în cler
Oricâți dintre cei câzuți (de la credință) au fost înaintați (în cler)
fie din neștiință, fie cu știință mai dinainte ( a stării lor) din
partea celor ce i-au înaintat, aceasta nu aduce slăbire
(prejudiciu) canonului bisericesc, pentru că după ce se vor
cunoaște, se caterisesc.
62 ap.; 9 sin. I
ec.; 1, 2, 3, 4,
12, Anc.; 10
Petru Alex.; 73
Vasile cel
Mare; 2 Grig.
Nyssa
11 sin. I ec. Treptele pocăinței celor
căzuți de la credință
În privința celor ce au lepădat credința, fără silă, sau fără luarea
averilor, sau fără primejduire, sau fără ceva de acest fel, cum s-a
întâmplat sub tirania lui Liciniu, i s-a părut sinodului că deși nu
sunt vrednici de omenie, să se milostivească totuși de ei (să fie
totuși tratați cu îndurare). Deci câți dintre ei ca (niște)
credincioși se căiesc cu adevărat, să petreacă trei ani între
ascultători și șapte ani să se smerească (să se umilească, să stea
plecați), iar doi ani fără împărtășire vor lua parte la rugăciuni cu
poporul.
62 ap.; 12, 13,
14 sin. I ec.; 4,
5, 6, 7, 8, 9, 21
Anc.; 2, 19
Laod.; 43
Cartag.; 2, 11
Grig. Nyssa
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
12 sin. I ec. Pocăința celor ce vin din
oastea păgână
Iar cei ce au fost chemați de har și au arătat la început zel
(pornire) lepădând cingătorile, iar după aceeea s-au întors ca
câinii la propria lor vomitătură, încât unii și arginți (bani) au
cheltuit și prin daruri au izbutit să ajungă din nou la slujbă în
oaste, aceștia zece ani să se plece ( să cadă, să se umilească),
după timpul de trei ani al ascultării. Dar la toți aceștia trebuie să
se cerceteze bunăvoința și felul căinții. Iar câți arată întoarcerea
lor cu fapte, dar nu de formă (cu chipul), ci cu frică și cu lacrimi și
cu răbdare și cu faceri de bine, aceștia împlinind vremea
hotărâtă a ascultării, se vor împărtăși neaparat de rugăciuni (vor
participa la rugăciunile comune), episcopului fiindu-i îngăduit să
hotărască (să dispună) ceva și mai omenos (blând) cu privire la
aceștia. Iar câți au suferit (suportat) cu nepăsare (îndepărtarea
de la rugăciuni) și au socotit că pentru reîntoarcere le este de
ajuns forma (aparența) intrării în Biserică, să plinească întru
totul (întocmai, pe deplin) timpul (penitenției).
62, 83 ap.; 11,
13, 14 sin. I
ec.; 102 Trul.;
4, 5, 6, 7, 8, 9,
21 Anc.; 2, 19
Laod.; 23
Cartag.; 2, 11
Neocez.; 2, 3
Petru Alex.; 3,
73, 74, 75, 81,
84 Vasile cel
Mare; 2, 4, 5
Grig. Nyssa
13 sin. I ec. Împărtășirea muribunzilor În privința celor care stau să moară (dintre căzuți) să se observe
și acum vechea și canonica lege, încât dacă cineva stă să moară,
să nu fie lipsit de cele mai de pe urmă și mai trebuitoare
merinde. Iar dacă fiind deznădăjduit și luând împărtășirea, s-ar
număra din nou (vor rămâne) între cei ce trăiesc (între cei vii)
acela să fie împreună cu cei ce iau parte numai la rugăciune. Dar
peste tot și în privința oricui ar sta să moară, cerând a se face
părtaș de cuminecătură (a se împărtăși cu Euharistia), (stabilim
ca) episcopul, cu cercetarea (ispitirea), să-l facă părtaș sfântului
dar (prosforei, să-l împărtășească).
52 ap.; 11, 12
sin.I ec.; 6, 22
Anc., 2
Neocez.; 1
Cartag.; 73
Vasile cel
Mare; 2, 5
Grig. Nyssa
14 sin. I ec. Pocâința catehumenilor
căzuți
În privința celor care au fost și care au căzut (de la credință), i sa
părut sfântului și marelui sinod ca aceștia numai trei ani să fie
ascultători (în treapa ascultării), iar după aceea să se roage cu
catehumenii.
2, 11, 12, 13,
sin. I ec.; 96
Trul.; 5
Neocez.; 19
Laod.; 20
Vasile cel
Mare; 4, 6,
Timotei Alex.;
5 Chiril Alex.
15 sin. I ec. Transferarea clerului este
oprită
Pentru multă tulburare și pentru gâlcevile care s-au făcut, s-a
părut (potrivit) să se înlăture cu desăvârșire obiceiul, contrar
canonului apostolic (14, 15) care s-a mai găsit în unele părți, ca
nici episcopul, nici presbiterul și nici diaconul să nu treacă (să nu
se strămute) din cetate în cetate. Iar dacă meșteșugească ceva
de felul acesta, sau s-ar deda vreunor treburi de acest fel, să se
lipsească cu desâvârșire de o atare uneltire și să se așeze din
nou în Biserica în care a fost hirotonit episcopul, sau presbiterul
(acela).
14, 15 ap.; 4
sin. II ec.; 5, 6,
10, 20, sin. IV
ec.; 18 Trul.; 3,
13, 16, 21
Antioh.; 1, 2,
3,, 12, 16
Sard.; 48, 54,
65, 71, 90
Cartag.
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
16 sin. I ec. Osândirea clericilor care se
mută singuri
Câți dintre presbiteri sau diaconi, sau peste tot, cei ce se
numără în cler (sunt socotiți în rândul clerului), în chip
cutezător, neavând înaintea ochilor nici frica lui Dumnezeu,
nerecunoscând nici canonul bisericesc, vor pleca de la bisericile
lor, aceștia nu trebuie să fie primiți nicidecum în altă biserică, ci
trebuie să fie siliți ca să se reîntoarcă în parahiile (eparhiile) lor;
sau dacă stăruiesc (persistă), trebuie să fie excomunicați (să fie
fără de împărtășire). Iar dacă ar și îndrăzni cineva să răpească
pe cel ce este al altuia (aparține altuia) și să-l hirotonească în
Biserica lui, fără încuviințarea episcopului propriu de la care a
fugit cel ce este numărat în cler ( este socotit în rândul clerului),
să fie hirotonia (lui) fără tărie.
14, 15, 16 ap.;
15 sin. I ec.; 5,
10, 20, 23 sin.
IV ec.; 17, 18,
20 Trul.; 3, 21
Antioh.; 1, 2,
13, 15, 16
Sard.; 20, 54,
80, 90 Cartag.
17 sin. I ec. Osândirea dobânzii și a
cametei
Deoarece mulți dintre cei care se numără în canon (sunt socotiți
în rândul clerului) urmârind lăcomia și câștigul rușinos (alergând
cu lăcomie la câștig rușinos), au uitat dumnezeiasca Scriptură
care zice; "argintul său nu l-a dat pentru camătă (dobândă)" Ps.
14,5; și dând împrumut cer sutimi (procente), sfântul și marele
sinod a socotit a fi cu dreptate, că dacă după această orânduire,
s-ar găsi cineva luând camătă din îndeletnicire (cu treaba
aceasta, cu cămătăria), sau astfel învârtind lucru, sau cerând
înapoi și jumătate, sau orice altceva născocind pentru câștig
rușinos, să se caterisească din cler și să fie străin de canon (de
starea clerului).
44 ap.; 10
Trul.; 19 sin.
VII ec.; 4
Laod.; 5, 16
Cartag.; 2, 14
Vasile cel
Mare; 3 Grig.
Neocez.; 6
Grig. Nyssa.
18 sin. I ec. Locul diaconilor în rândul
clerului
A venit la sfântul și marele sinod (știrea) că în unele locuri și
cetăți, diaconii dau presbiterilor cuminecătura (euharistia), ceea
ce nici canonul și nici obiceiul nu a predanisit, ca cei ce nu au
puterea de a aduce jertfa să dea trupul lui Hristos celor ce
jertfec (celor ce aduc sfânta jertfă). S-a mai cunoscut și aceea că
unii dintre diaconi se ating de cuminecătură (euharistie,
împărtăsanii) chiar si înaintea episcopilor. Așadar toate acestea
să înceteze, iar diaconii să rămână în măsurile lor (în rânduielile,
tocmelilor), stiind că ei sunt slujitori ai episcopului, dar mai mici
decât presbiterii. Să primească așadar după rânduială
cuminecătura (euharistia) după presbiteri, dându-le-o fie
episcopul, fie presbiterul. Dar să nu le fie permis diaconilor nici
să șează în rândul presbiterilor; căci ceea ce s-a făcut este
împotriva canonului și împotriva rânduielii. Dar dacă cineva și
după aceste orânduiri nu ar voi a se supune, să înceteze din
diaconie.
15, 39 ap.; 15
sin. I ec.; 7, 16
Trul.; 5
Antioh.; 20
Laod.
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
19 sin. I ec. Ereticii pavlichieni În privinta ereticilor pavlichieni care au alergat (s-au întors) mai
pe urmă la soborniceasca Biserică, se așază rânduiala ca ei să fie
neapărat botezați din nou. Iar dacă unii în timpul trecut s-au
numărat în cler (au făcut parte din cler) și dacă se arată
neîntinați și neprihăniți, după ce vor fi botezați din nou să se
hirotonească de către episcopul Bisericii sobornicești. Dacă însă
cercetarea i-ar găsi pe ei nepotriviți (nevrednici), se cuvine a-i
caterisi pe ei. Așijderea și în privința diaconițelor și peste tot în
privința celor numărați (socotiți) în cler, să se observe aceeași
rânduială (procedură). Am pomenit însă și pe diaconițele
numărate (socotite) în cin (în cler, în schemă) cu toate că nu au
nici o hirotesie, așa că acestea să fie socotite neapărat între laici.
46, 47, 49 ap.;
15 sin. IV ec.;
95 Trul.; 6,
126 Cartag.; 1
Vasile cel Mare
20 sin. I ec. Oprirea îngenuncherii în
unele zile
Deoarece sunt unii care-și pleacă genunchii (îngenunchează)
duminica și-n zilele Cincizecimii - pentru ca toate să se păzească
în același fel în fiecare parohie (eparhie), sfântului sinod i s-a
părut ca rugăciunile să fie aduse (făcute) lui Dumnezeu stând ei
în picioare.
66 ap.; 66, 90
Trul.; 18
Gang.; 29
Laod.; 15
Petru Alex.; 91
Vasile cel
Mare; 1 Teofil
Alex.

Doamne ajuta.
.................................................. .............................................. ..............
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!

Reply With Quote