Romano-catolicii confunda temeiul scripturistic al Tainei, sau cuvintele prin care Mantuitorul a instituit Taina Euharistiei, cu forma sau cuvintele de consacrare a elementelor euharistice. Se stie ca la nici o Taina cuvintele de instituire nu sunt in acelasi timp si cuvintele de consacrare sau savarsire a Tainei.
De exem*plu, la botez, cuvintele de instituire a Tainei : "Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh..." (Matei, 28, 19) si "Cel ce va crede si se va boteza se va mantui, iar cel ce nu va crede se va osandi" (Marcu, 16, 16) nu sunt identice cu formula Tainei : "Se boteaza robul lui Dumnezeu (N) in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin".
Mantuitorul Hristos a rostit cuvintele : "Luati, mancati... Beti dintru acesta toti..." ca indemn, iar prezenta Sa ca Dumnezeu si binecuvantarea au fost suficiente pentru prefacerea acestor elemente in Trupul si Sangele Sau, precum a binevoit.
Rugaciunea de chemare a Duhului Sfant de sus peste painea si vinul pregatite, prefacandu-le in Trupul si Sangele lui Hristos si numita epicleza, s-a randuit de Biserica chiar din timpul sfintilor apostoli, urmand pilda si porunca Mantuitorului care, la Cina cea de Taina, luand painea, a binecuvantat-o (Matei, 26, 26 ,Marcu, 14, 22) si a multumit (Luca, 22, 17, 19 ; I Cor. 11, 24), facand la fel si cu vi*nul, ceea ce inseamna ca le-a sfintit, prefacandu-le, si numai dupa aceea a dat sfintilor apostoli sa manance si sa bea.
Apoi, Mantuitorul a porun*cit ca ceea ce a facut El la Cina cea de Taina si cum a facut El sa se faca in Biserica Lui : "Aceasta s-o faceti spre pomenirea Mea" (Luca, 22, 19). Ramanand credincioasa poruncii Mantuitorului, Biserica primara a sfintit painea si vinul euharistic prin rugaciunea epiclezei. Toate vechile Liturghii cuprind aceasta rugaciune.
|