la adresa respectiva era scris la un moment dat :
" 1923
Īn luna mai are loc o prima revizuire comuna a calendarului bisericesc īntr-o conferinta panortodoxa (de ex. o īmbunatatire a calendarului iulian prin mici corecturi la regulile pentru stabilirea datei Pastelui si introducerea calendarului gregorian pentru sarbatorile sfintilor). Aceste schimbari, īmpotriva carora ridica obiectii multe manastiri si pustnici (mai ale pe sf. Munte Athos!) precum si cercuri conservatoare, dau nastere unei Biserici schismatice (asa numitii „crestini de stil vechi”).
Īn Grecia, guvernul introduce calendarul gregorian drept calendar civil si declanseaza astfel un conflict puternic īntre Biserica si stat.
Mica Biserica Ortodoxa a Finlandei hotareste, īn consens cu Patriarhia Ecumenica, sa sarbatoreasca Pastele conform calendarului gregorian, pentru a putea celebra sarbatoarea īmpreuna cu Biserica Evanghelica a Finlandei (īn Finlanda sunt ambele Biserici, oficial, Biserici nationale). Mitropolitul Ambrosius de Oulu declara īn 1997, īn Alep: „Experienta noastra īn Finlanda ne face sa recunoastem darul calendarului comun ca vital pentru misiunea si marturia noastra īntr-o lume seculara. [...] Calendarul finlandez comun pentru toti crestinii este vital pentru viata cotidiana īn anul bisericesc. [...] Valoarea sa deosebita se observa īn special īn īn viata de familie, muti ortodocsi traind aici īn casnicii mixte confesional.”
am mai comentat odata acest fragment si am aratat ca mai multe canoane sau incalcat :
- adoptarea pascaliei gregoriene de finlanda care este necanonica ( chiar si dumneavoastra domnule dorstor atirecunoscut aceasta )
- dezlegarea de catre mitropolitul ambrosius a casatoriei mixte intre ortodoxi si evanghelici care este necanonica
mai jos scrie :
" Punctul de pornire concret a fost faptul ca toate metodele actuale de calculare a Pastelui dovedesc lipsuri fata de Conciliul de la Niceea.
Si tabelele pascale gregoriene, oricīt ar fi de potrivit calendarul gregorian pe multa vreme, indica tot mereu date care nu corespund acestor reguli (vezi mai jos tab. 2).
"
deci si ei ecumenistii recunosc ca cal gregrian incalca hotararile sinodului de la niceea ...
mai spune acolo :
" Este de asteptat deci, de la toate Bisericile, sa introduca o noua metoda de calcul a Pastelui, daca aceasta este mai corecta si duce la date unitare comune ale Pastelui.
Principiile prelucrate īn discutie temeinica sunt de luat īn seama si indica spre – sunt convins: singura – directie corecta:
• Hotarīrile conciliului de la Niceea ramīn hotarītoare si sunt de pastrat cīt de fidel posibil.
• Datele definitorii pentru Paste: echinoctiul si luna plina , trebuie pe viitor sa nu mai fie calculate prin calendare si cicluri pascale care au ziua ca cea mai mica unitate de masura, ci prin cel mai exact calcul astronomic, pentru a minimiza marja de eroare. S-a aratat ca si Parintii conciliului de la Niceea aveau intentia de a folosi cele mai bune calcule din vrema aceea.
• Hotatītor pentru data si ora echinoctiului de primavara sa fie meridianul Ierusalimului (nu OEC), pentru ca evenimentele celebrate la Pasti s-au petrecut aici.
O dificultate rezulta din faptul ca īn calcularea evreiasca a Pastelui se da putina atentie echinoctiului de primavara. Aceasta poate avea ca urmari situatia ca termenul astronomiceste corect al Pastelui crestinilor sa fie īnaintea Pesah-ului evreilor. Datele pascale iuliene ale Bisericilor orientale nu se afla īn asemenea situatii, pentru ca aici 21 martie se afla deja la 13 zile dupa echinoctiu si deci lunile pline care pica īn aceasta perioada de timp nu sunt relevante pentru Paste.
Pentru continuarea discutiilor īn Bisericile orientale este de aceea importanta īntrebarea care dintre regulile niceene are īntīietate:
• Duminica de dupa prima luna plina dupa echinoctiu sau
• Duminica de dupa Pesah.
Clarificarea acestei īntrebari ar putea sa ia mai mult timp decīt toate celelalte īntrebari īmpreuna, care sunt relativ usor de rezolvat.
Conferinta a adus la cunostinta deliberarile si recomandarile ei tuturor Bisericilor crestine si le-a rugat sa le studieze cu grija si sa-si declare pozitiile. Multe dintre acestea sunt deja cunoscute si dau motiv pentru speranta de reusita.
Biserica Ortodoxa a Greciei īndeamna la reflectie asupra faptului ca socotelile propuse dau prea putina atentie adevarului ca Pastele nu trebuie sarbatorit niciodata īnainte de Pesah-ul Evreilor. Ea vede tocmai īn aceasta intentia de baza a conciliului de la Niceea. Ea indica si faptul ca ar trebui asteptata o luare de pozitie panortodoxa. "
au inceput bine si au sfarsit tot prost : au inceput prin a recunoaste faptul ca regulile niceene nu pot fi incalcate , si au ajuns in final sa incline tot spre o situatie de compromis ... de aceea deocamdata este clar ca cal iulian nu se poate schimba cu nici un alt cal existent , deoarece este singurul canonic , iar canoanele de la niceea nu pot fi incalcate ...
cititi mai jos si tabelele care demonstreaza ca cal iulian este singurul canonic ...
deci iata ca am mai facut un pas ... chiar daca pagina asta este postata pe siteul institutului catolic din bucuresti , se vede clar ca el a fost scris de un ortodox ecumenist caci vorbeste despre ortodoxi folosind cuvantul " noi " ... ce ziceti despre asta , este si asta o miciuna care sa serveasca nu stiu cui interese ? ganditiva , ce interese ar avea un ecumenist ortodox sa scrie acestea ?
|