View Single Post
  #948  
Vechi 03.06.2008, 13:58:24
moro.d moro.d is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.03.2007
Mesaje: 943
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tonylee
caci miruirea cu marele mir (face parte din botez si este ca un al doilea botez)
nu inteleg unde ai citit chestia asta... doar pt ca taina mirungerii succeda botezul nu inseamna ca "face parte din el". daca ai fi stiut ce inseamna, de fapt, mirungerea si botezul, ai fi facut distinctia dintre cele doua si nici n-ai mai fi scos o asa perla...

"6.4 Mirungerea

Taina mirungerii este una dintre cele șapte sfinte taine instituite de Sf. Apostoli și predate omenirii spre mântuire. Mirungerea reprezintă ungerea trupului și a sufletului noului botezat cu Dumnezeiescul Duh, fiind în același timp pecete a lui Hristos și pecete a Sf. Duh.

Mirul se prepară numai în Sfânta și Marea Miercuri, atunci când femeia păcătoasă a uns pe Mântuitorul cu mirul cel de mult preț, cu rugăciunile și binecuvântarea celui mai mare, Patriarh sau Mitropolit. A doua zi, în Joia cea Mare, se toarnă mirul întru-un vas nou, închipuind alabastru, din care a vărsat femeia desfrânată mirul peste capul lui Iisus. Când începe Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, mirul se aduce în Sfânta Proscomidie, iar în vremea vohodului, preotul-protos, după rânduiala vohodului, îl aduce până în fața Sfintelor Uși, de unde îl primește Patriarhul sau Mitropolitul, care îl așează pe Sfânta Masă. După obișnuitele rugăciuni, prin care se săvârșesc Sfintele Taine, Patriarhul sau Mitropolitul, descoperind vasul în care se află mirul, îl binecuvintează de trei ori, după care citește rugăciunea de sfințire a acestuia, invocând pogorârea Sfântului Duh. Ungerea cu Sfântul Mir reprezintă „semn săvârșitor a celor însemnați cu spălarea dumnezeiască”, prin aceasta devenim „adevărați sfințiți cetățeni…mântuiți de tot păcatul, depărtați de toată răutatea și îmbrăcați în veșmântul Slavei lui Dumnezeu”, arătându-ne „cunoscuți de sfinții îngeri și arhangheli și de toată puterea cerească”, și „înfricoșători tuturor duhurilor celor necurate și rele”.

Am făcut aceste precizări pentru documentarea cititorilor asupra acestei sfinte taine. După rânduiala celui de-al 68-lea canon apostolic doar numai două taine este interzis a se repeta, botezul și hirotonia, în cazul când acestea nu a fost săvârșite de către eretici. Nerepetarea acestor două sfinte taine se datorează faptului că ele se fac spre închipuirea morții Domnului. Taina mirungerii reprezintă o condiție necesară, pe care trebuie să o îndeplinească cel care se întoarce la dreapta credință, fie el eretic sau schismatic. Sfinții Părinți adunați la cel de-al doilea Sinod Ecumenic, prin cel de-al 7-lea canon au hotărât ca : „ pe cei ce dintre eretici se adaugă la Ortodoxie și la partea celor ce se mântuiesc, îi primim după spusa urmare și obicei astfel, pe arieni, pe macedonieni, pe savatieni, și navatieni, pe cei ce se zic pe sineși curați și mai buni și pe cei patrusprezecelnici, adică tetradiți, mercurieni și apolinariști (aceștia aveau botezul adevărat n.ed.) îi primim dându-și mărturisirea credinței și anatematisind tot eresul, care nu cugetă precum cugetă sfânta sobornicească și apostolească Biserică a lui Dumnezeu. Și îi pecetluindu-i mai înainte cu Sf. Mir pe frunte, pe ochi, pe nări, pe gură și pe urechi, zicând pecetea Darului Sf. Duh. Iar pe evnomieni, care botează într-o afundare, pe montaniști, pe savelieni, care zic că Tatăl și Fiul este o față și toate celelalte eresuri, pe toți cei ce dintre aceștia, care vor voi a se adăuga la Ortodoxie ca pe elini îi primim (adică îi botezăm din nou), în ziua cea dintâi îi facem creștini, în a doua catehumeni, iar în a treia îi jurăm pentru mărturisirea adevărului și după aceasta îi botezăm”.

Deci dacă am acceptat botezul schismaticilor (celor de pe stil nou) săvârșit prin cele trei afundări în numele Sfintei Treimi, în cazul credincioșilor care se întorc la adevărata credință, noi, slujitorii Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi, conform canonului de mai sus le administrăm doar taina mirungerii. La aceasta, spre încredințarea multora, adăugăm și hotărârea Sfântului Vasile cel Mare, care în tâlcuirea celui dintâi canon al său, zice : „…. dacă și aceasta are să se facă împiedicare obșteștii iconomii, care pentru toți schismaticii o au făcut Sfinții Părinții, să urmăm și noi iconomiei ca nu cumva, prin asprimea poruncii acesteia, să-i facem leneși spre a se boteza, rușinându-se poate că se botează ca niște desăvârșiți necredincioși și, prin urmare, să împiedicăm mântuirea lor. Și zicem în scurt : câți se botează în botezul acelora (schismatici), aceștia întorcându-se la dreapta slăvire negreșit trebuie a se unge de cei dreptcredincioși cu Sf. Mir și așa să se împărtășească cu Dumnezeieștile Taine”. "

http://www.mitropoliaslatioara.ro/calendarul.php#6.4