"
Unitatea eclesială este coresponsabilitate
În legătură cu opiniile exprimate de domnul Mircea Mihăieș în editorialul Spre anul o mie, apărut în cotidianul Evenimentul Zileiž din 2 iunie 2008, precizăm următoarele:
În atitudinile sale privitoare la probleme eclesiologice și ecumenice, Patriarhia Română se călăuzește după principiile eclesiologice panortodoxe și disciplina sinodală internă, iar nu după principii subiective, arbitrare, influențate de biografia cuiva sau de relații personale amicale.
Biserica Ortodoxă Română a dovedit de-a lungul timpului că are vocație și deschidere către dialogul ecumenic, uneori chiar percepută de către unii ca fiind prea ecumenică. Cu alte cuvinte, implicarea sa ecumenică urmează principiile stabilite prin consens în conferințele panortodoxe și disciplina sinodală a Ortodoxiei românești și nu un gest individual, conjunctural sau emoțional.
Comunicatul Patriarhiei Române din ziua de 27 mai 2008, în care se recomanda abținerea de la anumite gesturi considerate de unii „profetice”, iar de alții problematice, a exprimat, de fapt, poziția Sfântului Sinod sau a întregii Ortodoxii și, nicidecum, o poziție de intoleranță, așa cum eronat a fost interpretat de unii jurnaliști.
În orice instituție bisericească, inclusiv în cea catolică, unitatea se menține prin consultare și disciplină comună sau bună rânduială. Iar la fermitate, percepută emoțional ca intoleranță, se ajunge ca reacție la indisciplină.
Pentru Ortodoxie, Sfânta Taină a Împărtășaniei este expresia cea mai înaltă a comuniunii și a unității eclesiale deja existente, iar nu o etapă sau mijloc spre realizarea acestui deziderat. A ne împărtăși liturgic din același potir și a rămâne în continuare în Biserici separate dogmatic și canonic este un non-sens din punct de vedere teologic.
Am ținut să facem aceste precizări ca urmare a apariției în mass-media a opiniilor unor jurnaliști fără competență teologică adecvată, care consideră că principiul comuniunii sau al unității eclesiale ar depinde doar de opiniile individuale ale conducătorilor bisericești mai mult sau mai puțin „toleranți”!
În concluzie, Biserica Ortodoxă Română rămâne fidelă promovării dialogului și relațiilor intercreștine, pe care, însă, înțelege să le cultive în consens și cooperare eclesială ortodoxă, după cum ne îndeamnă Sfântul Ioan Damaschin: Binele nu este bine, dacă nu este bine făcut sau, altfel spus,nu contează doar buna intenție, ci și modalitatea de exprimare a acesteia. În orice caz, apelul la îndreptarea unei atitudini personale care, însă, privește comunitatea întreagă, nu diminuează respectul față de persoana în cauză."
http://www.patriarhia.ro/Site/Stiri/2008/129.html