nu suntem deloc in protestantism si asta nu este deloc o noutate pentru ortodocsi ... ortodocsii nu asculta de ierarhii apostati caci s-au mai intamplat in istorie apostazii ale clericilor ... insa adevarata biserica ortodoxa nu a urmat niciodata acelora ... sa va dau un exemplu extrem de graitor pe care l-am mai dat : pe vremea sfantului maxim marturisitorul toate 5 patriarhiile existente la acea vreme cazusera in erezii si erezii diferite ; roma cazuse intr-o anumita erezie , constantinopolul cazuse in alta , la fel si antiohia , alexandria si ierusalimul ... toate au cazut in erezii cu tot clerul din acele patriarhii ... in plus acei patriarhi se certau si intre ei caci ereziile lor erau diferite ... atunci au trimis la sfantul Maxim , care era cunoscut ca un mare teolog al acelei vremi , iar el le-a raspuns : " nici o putere de pe pamant sau din cer nu ma va face sa tin cu vreunii dintre voi " ; astfel el s-a dezis de acei minciuno patriarhi si patriarhii , si le-a dat cu alte cuvinte anatemei ... nu le mai recunostea pe nici una ... cui credeti dumneavoastra ca i-a dat dreptate istoria pana la urma ? sfantului maxim i-a dat dreptate , asa ca biserica ortodoxa era formata pe vremea lui numai din el si cativa credinciosi care i-au urmat lui ... acestia au fost singurii care au ramas in harul Duhului Sfant in acele vremuri ...
apoi iata si cuvintele sfintilor parinti cu privire la apstazia clericilor :
Canonul 32 al Sinodului V local de la Laodiceea ~ "Nu se cuvine a primi binecuvīntãrile ereticilor, care sunt mai mult absurditãti decīt binecuvīntãri."
Canonul 10 al Sfintilor Apostoli ~ "Dacã cineva s-ar ruga, chiar si īn casã cu cel afurisit (scos din comuniune) acela sã se afuriseascã."
- Canonul 45 al Sfintilor Apostoli ~ "Episcopul, presbiterul sau diaconul, dacã numai s-ar ruga īmpreunã cu ereticii, sã se afuriseascã, iar dacã le-a permis acestora sã sãvīrseascã ceva ca si clerici (sã sãvīrseascã cele sfinte), sã se cateriseascã."
- Canonul 46 al Sfintilor Apostoli ~ "Episcopul sau presbiterul care primesc botezul sau jertfa ereticilor, poruncim sã se cateriseascã. Cãci ce īntelegere poate sã fie īntre Hristos si Veliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul?"
- Canonul 47 al Sfintilor Apostoli ~ Episcopul sau preotul de va boteza din nou pe cel cu botez adevarat, sau de nu va boteza pe cel spurcat (cu botezul fals) de catre necinstitorii lui Dumnezeu, sa se cateriseasca ca unul ce-si bate joc de crucea si moartea Domnului si nu deosebeste pe adevaratii preoti, de preotii cei mincinosi ai ereticilor.
- Canonul 64 al Sfintilor Apostoli ~ "Dacã vreun cleric sau laic intrã īn sinagoga iudeilor sau a ereticilor ca sã se roage, sã se cateriseascã si sã se afuriseascã."
- Canonul 6 al Sinodului V local de la Laodiceea (343) ~ "Nu este īngãduit ereticilor a intra īn casa lui Dumnezeu dacã stãruie īn eres."
- Canonul 15 al Sinodului al Nouãlea din Constantinopol (861)
"Cei ce propovãduiesc public eresul sau īl īnvatã īn Biserici, sã fie īndepãrtati de comuniunea cu credinciosii si afurisiti, ca unii ce fac schismã si sfãrīmã unitatea Bisericii."
Sfīntul Ciprian al Cartaginei la īnceputul secolului III s-a luptat cu schismaticii Novat si Novatian īn rãtãcirea cãrora nu exista nici o dezbinare din punct de vedere dogmatic, dar totusi Sfīntul Ciprian spune cã ei sunt afarã de Bisericã, nu mai sunt crestini si nu mai sunt cu Hristos. Iatã, de exemplu, ce scrie Sfīntul Ciprian īntr-o Scrisoare adresatã lui Antonian despre Novatian: Tu ai dorit, prea iubite frate, ca eu sã-ti scriu si despre Novatian, ce fel de erezie a introdus el. Sã stii doar cã īntīi de toate nu trebuie sã ne interesãm ce īnvatã el, atunci cīnd el īnvatã afarã de Bisericã. Oricine ar fi el, el nu este crestin īntrucīt nu este īn Biserica lui Hristos [27].
Iar īn Scrisoare cãtre Cornelie Sfīntul Ciprian spune urmãtoarele cuvinte: Cum poate sã fie cu Hristos acela care nu este cu Mireasa lui Hristos, nu se aflã īn Biserica Lui.
Si īn fine īn tratatul Despre unitatea Bisericii Sfīntul Ciprian spune celebrele cuvinte: Acela nu poate sã aibã pe Dumnezeu de Tatã, care n-are Bisericã de mamã.
Sfīntul Ciprian refuzã categoric tuturor care sunt afara Bisericii Ortodoxe, numele de crestin. De aceea Sf. Ciprian obligatoriu cerea ca novatienii cīnd se īntorceau la Biserica-mamã, desi erau doar schismatici, sã fie primiti cu rebotezare. De fapt pentru Sf. Ciprian, botezul ereticilor si schismaticilor reīntorsi la Bisericã nu era vãzut ca rebotezare ci tocmai ca primul si singurul botez. Noi - spunea Sf. Ciprian īn Scrisoare cãtre Cvint - zicem cã pe cei care vin de acolo la noi nu īi rebotezãm, ci botezãm (non rebaptizari apud nos sed baptizari); pentru cã ei nu primesc nimic acolo unde nici nu este nimic. Botezul īn afara Bisericii este doar murdara scãldare (sordida et protana tinctio) - spune Sfīntul Pãrinte īn aceeasi scrisoare. Acolo nu se curãtã ci mai mult se intinã; pãcatele nu se spalã ci mai mult se īngreuiazã. Acest fel de nastere nu dã fii lui Dumnezeu, ci diavolului - Despre unitatea Bisericii.
Biserica este īnfãptuirea iubirii lui Hristos, si orice despãrtire de Bisericã este atentat īmpotriva acestei iubiri. Īmpotriva iubirii pãcãtuiesc la fel si ereticii si schismaticii. Aceasta este ideea principalã a tratatului Sfīntului Ciprian al Cartaginei Despre unitatea Bisericii care se mai repetã si īn alte scrisori si epistole ale acestui Sfīnt Pãrinte. Nu poate sã fie al lui Hristos acela care prin viclenie atenteazã iubirea lui Hristos: cel care n-are iubire, n-are nici pe Dumnezeu. Nu pot fi cu Dumnezeu aceia care n-au vrut sã fie īn acord cu Biserica lui Dumnezeu - Despre unitatea Bisericii.
Sfīntul Ioan Gurã de Aur scriind despre cei ce urmeazã ereticilor si schismaticilor, spune asa: Dacã acestia din urmã (ereticii n.n) mãrturisesc dogme contrare a lor noastre, trebuie sã nu mai avem cu ei nici o comuniune; dar dacã ei cugetã la fel ca noi (schismaticii n.n) , atunci cu atīt mai mult trebuie sã ne ferim de ei. De ce ? Pentru cã ei sunt īn patima iubirii de stãpīnire... De ce īmi spui - continuã Sfīntul Ioan Gurã de Aur - " Ei au aceeasi credintã, ei sunt la fel de ortodocsi ca si noi." Dacã e asa, atunci de ce ei nu sunt cu noi? Este un Domn, o credintã, un botez. Dacã la ei este bine īnseamnã cã la noi este rãu, dacã la noi este bine īnseamnã cã la ei este rãu. Spune-mi: oare este suficient cã ei īsi spun ortodocsi, atunci cīnd la ei a dispãrut harul hirotoniei? Ce folos pot sã aibã toate celelalte (taine n.n) dacã nu s-a pãstrat cea din urmã? [28]
Patriarhul ecumenic Antim VI (1845-1848), impreuna cu ceilalti patriarhi rasariteni: Ierotei al Alexandriei, Metodie al Antiohiei si Chiril al Ierusalimului si Sinoadele lor, in Enciclica din 1848, in numele Bisericii Unice, Sobornicesti si Apostolice au enuntat urmatoarea marturisire de credinta: “…La noi nici patriarhii, nici sinoadele, niciodata n-au putut introduce ceva nou, deoarece pastratorul bunei cinstiri este chiar Trupul Bisericii, adica poporul drept-slavitor, care totdeauna vrea sa-si pastreze credinta neschimbata potrivit cu credinta parintilor sai… Sa tinem marturisirea pe care am primit-o de la atatia barbati, evitand orice inovatie ca pe o insufletire a diavolului; cel care primeste inovatie vadeste nedesavarsita Credinta ortodoxa cea propovaduita. Dar aceasta este pecetluita ca desavarsita, nesuferind nici micsorare, nici adaugire, nici vreo schimbare oarecare si cel care indrazneste sa faca sau sa sfatuiasca sau sa cugete la aceasta, a si tagaduit credinta lui Hristos, s-a si pus de buna voie anatemei vesnice, pentru blestem impotriva Duhului Sfant, ca si cum n-ar fi vorbit drept in Scripturi si prin Sinoadele Ecumenice…, venerabilele Sinoade Ecumenice, acesti sapte stalpi ai casei Intelepciunii… Astfel toti inovatorii: fie ei eretici sau schismatici, care de buna voie “s-au imbracat cu blestemul ca si cu o haina…” (Ps. 108, 17), fie ca sunt papi, fie patriarhi, fie mireni, fie chiar si inger din cer – sa fie anatema!”
Sfīntul Teodor Studitul (+826)
"Atunci cīnd Credinta e primejduitã, porunca Domnului este de a nu pãstra tãcere. Dacã e vorba de Credintã, nimeni nu are dreptul sã taca . Dacã voi veti tãcea si veti rãmīne nepãsãtori, atunci pietrele vor striga, iar tu rãmīi tãcut si dezinteresat?"
"Sinodul nu este aceasta: sa se īntruneascã simplu ierarhi si preoti, chiar dacã ar fi multi; ci sã se īntruneascã īn numele Domnului, spre pace si spre pãzirea canoanelor... si nici unuia dintre ierarhi nu i s-a dat stãpīnirea de a īncãlca canoanele, fãrã numai sã le aplice si sã se alãture celor predanisite, si sã urmeze pe Sfintii Pãrinti cei dinaintea noastrã... Sf. Ioan Gurã de Aur a spus deschis cã dusmani ai lui Hristos sunt nu numai ereticii, ci si cei aflati īn comuniune cu ei."
"Avem poruncã de la īnsusi Apostolul Pavel cã, atunci cīnd cineva īnvatã ori ne sileste sã facem orice alt lucru decīt am primit si decīt este scris de canoanele Sinoadelor ecumenice si locale, acela urmeazã a fi osīndit, ca nefãcīnd parte din clerul sfintit. Nici un sfīnt nu a īncãlcat legea lui Dumnezeu; dar nici nu s-ar fi putut numi sfīnt, dacã ar fi cãlcat-o."
"Si chiar dacã am fi pãcãtosi īn multe, totusi suntem ortodocsi si mãdulare ale Bisericii Universale, īndepãrtīndu-ne de orice erezie si urmīnd oricãrui Sinod recunoscut ca ecumenic sau local. Si nu numai acestora, ci si hotãrīrilor pe care le-au luat si le-au propovãduit Sinoadele. Nici nu este ortodox desãvīrsit, ci pe jumãtate, cel care crede cã are dreapta credintã, dar nu se alãturã dumnezeiestilor Canoane."
pot sa mai aduc si multe altele dar cred ca nu mai este nevoie ... ceea ce au spus sfintii parinti nu este protestantism ... iar ei au spus ca ierarhii care apostaziaza si nu mai invata corect ortodoxia , aceia nu mai sunt cu adevarat ierarhi ci minciuno ierarhi , pe care timpul ii va taia de la trupul sanatos al bisericii ... cum spunea si parintele ilie cleopa : numai putregaiul cade din biserica ortodoxa , iar parintele arsenie boca completa : fie ei calugari , preoti de mir sau arhierei ...
deci din fericire este o diferenta intre catolicism padrecory si ortodoxie ... catolicismul este acolo unde este papa , fie el si eretic , iar ortodoxia este acolo unde este Duhul Sfant al Adevarului chiar si daca toti ierarhii din lumea asta ar cadea in erezie ... ortodoxia nu este a unor ierarhi ci este a ortodocsilor si atat ...
iar protestantii nu gresesc ca nu asculta de papa , caci asta nu este o greseala , ci ei gresesc ca interpreteaza dupa mintea lor scripturile , motiv pentru care se si divid mereu ...
deci ortodoxia nu poate fi relativizata de ce spun niste simpli ierarhi caci ea este lucrarea Duhului Sfant per pamant ... noi nu suntem ca si protestantii care gandesc totul dupa mintea lor nefacand nici o ascultare de nimeni ... noi nu facem ascultare de ierarhii care apostaziaza , insa facem ascultare neconditionata de sinoadelele ecumenice cele 7 si sfinte , care sunt considerate de sfintii parinti infailibile , si sunt intr-adevar asa ...
Doamne miluieste si apara sfanta ortodoxie si lumineaza-i pe eretici ... nu-i lasa sa fie vesnic in osanda ereziei lor ci intoarce-i la adevar si lumina ...
|