Pentru mariann
Alo, mestere barbos, am impresia ca vorbesti de unul singur ca televizorul, mai ia o pauza ,mai respira! Pe cine vrei tu sa convingi, cand tu nici macar nu iei in seama ce spune Biblia din care ti-am postat destule citate despre icoane si inchinarea la ele pe care nici macar nu le-ai citit, atat de destept esti. Daca vrei sa purtam un dialog civilizat, raspunde punctual si concret la acele citate pe care ti le-am dat sau te pomenesti ca in Biblia ta nu exista. Asta e problema voastra, a sectarilor in general, cand nu aveti raspuns la intrebarile noastre, schimbati subiectul, ceea ce arata cu cata sinceritate cautati adevarul. Citeste in continuare:
Ce este o icoană?
O icoană este o imagine (de obicei bidimensională), reprezentand pe Hristos, sfinți, ingeri, evenimente biblice importante, pilde sau evenimente din istoria Bisericii.
Sf. Grigore Dialogul (Papă a Romei la aprox. 590-604) vorbea despre icoane ca fiind Scriptura pentru analfabeți:
“Ceea ce scrisul prezintă cititorilor, imaginea prezintă celor neinvățați care o privesc, căci in ea și cei ignoranți văd ce ar trebui să urmeze; in ea pot citi analfabeții”(Epistola către Episcopul Serenus din Marsilia, NPNF 2, Vol. XII, p. 53).
Celor care sugerează că acest fapt nu mai este relevant in epoca noastră, le aducem aminte de rata mare a analfabetismului pe care o avem acum, intr-un segment major al populației... copiii.
Icoanele ne ridică mințile de la cele pămantești la cele cerești. Sf. Ioan Damaschinul a spus: ”Prin icoane vizibile suntem conduși la contemplarea a ceea ce este divin și spiritual”. Prin păstrarea memoriei celor pictați in icoane, suntem inspirați să-i imităm. Sf. Grigore de Nissa (aprox. 330-395) povestea cum nu putea trece pe langă o icoană cu Avraam care-l jertfea pe Isaac “fără să verse lacrimi”. Intr-un comentariu la aceste cuvinte, s-a spus la al Șaptelea Sinod Ecumenic: “Dacă unui asemenea Doctor imaginea i-a folosit și i-a produs lacrimi, cu atat mai mult ea va aduce căință și-i va face bine celui simplu și needucat”.
Se inchină ortodocșii la icoane?
Creștinii se roagă in prezența icoanelor (așa cum evreii (Iosua 7,6) se rugau in prezenta icoanelor Templului).
Fac icoanele minuni?
Pentru a pune aceasta intrebare intr-o perspectiva corecta, să incercăm mai intai să răspundem la cateva intrebări: Făcea chivotul legămantului minuni (vezi Iosua 3:15, 1 Samuel 4:6, 2 Samuel 11-12)? Vindeca șarpele de arama pe cei mușcați de șerpi (Numeri 21:9)? Au inviat oasele profetului Elisei pe un om (2 Оmpărați 13:21)? A vindecat umbra lui Petru pe bolnavi (Fapte 5:15)? Au vindecat hainele lui Pavel pe cei bolnavi și au scos draci (Fapte 19:12)?
Răspunsul la aceste intrebări este Da, intr-un anumit fel. Totuși, ca să fim mai corecți, Dumnezeu a fost Cel care a ales să facă minuni prin aceste obiecte. In cazul chivotului și a șarpelui de aramă, avem de-a face cu imagini prin care s-au făcut minuni. Dumnezeu a făcut minuni prin rămășițele profetului Elisei, prin umbra unui sfant și prin lucruri care au fost doar atinse de un sfant. De ce? Pentru că Dumnezeu cinstește pe cei ce Il cinstesc. (1 Samuel 2:30), Iși găsește plăcerea in a face minuni prin sfinții Lui, chiar și pe aceste cai indirecte. Faptul că Dumnezeu poate sfinți lucruri materiale nu trebuie să surprindă pe cei ce cunosc Scriptura. De exemplu, nu numai altarul templului era sfant, ci tot ce il atingea (Exod 29:37). A respinge adevărul că Dumnezeu lucrează prin lucruri materiale inseamnă a cădea in Gnosticism.
Prin urmare, da, intr-un sens larg icoanele pot face minuni, deoarece Dumnezeu cinstește pe cei ce-L cinstesc.
|