" trei sunt prea de nevoie , si cu adevarat cu totul neaparate la taina sfantului botez : apa sfintita , afundare si scoatere intreite si chemarea celor trei ipostasuri dumnezeiesti ... de vreme ce , cum am zis , sunt de nevoie si intaritoare ale adevarului si dreptslavitorului botez . si fara de acestea nu numai nu se savarseste botezul ci cu totul nici nu poate a se numi botez . caci daca vaptizo va sa zica afund , din cele trei pogorari in apa , adica cele trei afundari , sau vaptismata si vaptisma adica botez se numaste si nu de la altceva .
dogma careia nu i se poate zice impotriva a dreptslavitoarei noastre credinte este ca moartea lui Iisus Hristos a staruit de nevoie pentru mantuirea a tot neamului omenesc , si pentru impacarea omului cu Dumnezeu . pentru ca fara credinta cu neputinta era a se impaca omul cu Dumnezeu , ci ar fi fost de nevoie sa ramana in veacuri vrajmas al lui neimpacat ... drept aceea si pentru a se lucra totdeauna pomenirea negraitei acesteia faceri de bine a lui Dumnezeu catre om , si pentru a se lucra de aici inainte totdeauna mantuirea oamenilor prin moartea acestuia , atat insusi cel ce cu trupul a suferit moartea aceasta , si incepatorul mantuirii noastre Domnul , cat si dumnezeiestii sai ucenici , si toti purtatorii de Dumnezeu parinti su randuit , ca de nevoie si neaparat a toata Taina sa se faca inchipuirea mortii lui , si la toata sfintita lucrare si sfntenia bisericii noastre . dar dupa mai deosebitul tip , inchipuirea stapanestii morti , la taina botezului se lucreaza , prin cele trei afundari ce intru dansa se savarsesc . am zis dupa deosebitul tip , fiinca la toate celelalte , dinafara de om se face inchipuirea stapanestii morti . iar la sfantul botez insusi omul intru sinesi lucreaza pe moartea Domnului . adica insusi cel ce se boteaza cu inchipuire moare si impreuna se ingroapa cu Iisus in apa botezului . si martor la aceasta este insusi apostolul pavel zicand : cati in Hristos ne-am botezat intru moartea lui ne-am botezat , asadar impreuna ne-am ingropat cu dansul prin botez intru moarte . deci pentru ca sa se faca intru noi asemanarea mortii lui Hristos si a ingroparii sale celei de trei zile , de nevoie se cuvine sa se faca celel trei afundari . iar altminteri este cu neputinta . si asculta cat este de conglasuita cu dumnezeiasca scriptura si cu canoanele apostolilor si predanisirea parintilor cea despre nevoia cea neaparata a afundarilor , ca acolo si sfantul dionisie areopagitul invatatorul tainelor si contemporan cu apostolii cu obisnuita sa preaslavita graire acestea tainic le teologhiseste . deci are cel ce cu sfintenie se boteaza , pe simboliceasca invatatura ce tainic il povatuieste , ca cu cele trei afundari in apa , pe domneasca incepatoare moarte a ingroparii celei de trei zile si de trei nopti a lui Hristos datatoare de viata sa o urmeze . si iarasi , osebit intr-acea de tot acoperire ce prin apa s-a luat spre inchipuirea mortii . si a ingroparii celui pururea vecuitor . de trei ori ierarhul il boteaza impreuna cu cele trei afundari si scoateri , glasuind asupra celui ce se boteaza [e itreitul ipostas al dumnezeiestii fericiri - a sfantului chiril al ierusalimului in cuvintele cele catehisitoare . a sfantului atanasie celui mult patimitor la talcuirea apostolestii ziceri : impreuna saditi ne-am facut cu asemanarea mortii lui Hristos . a sfantului grigorie de nisa on cel catehicesc mai zice tot asa . al lui ioan gura de aur in voroava 24 la ioan unde zice : " care este cuvantul botezului ? dumnezeiestii inchipuiri se savarsesc intru el , mormant , si omorare , si inviere si viata . si toate acestea in apa , omul cel vechi se ingroapa , si afundandu-se jos se ascunde tot de odata . apoi iarasi iesind noi , cel nou se ridica iarasi " . si iarasi in voroava 40 la cea catre corinteni : " si a ne boteza si a ne afunda , apoi iarasi a iesi din apa . este nchipuirea pogorarii lui in iad , si iesirii de acolo . pentru aceasta si mormant pe botez il numeste pavel , zicand : impreuna ne-am ingropat cu el prin botez . si iarasi ceea ce est mitra la prunc , aceea este credinciosului apa . ca in apa se plasmuieste si se inchipuieste " . si ioan damaschin : prin cele trei afundari botezul pe cele trei zile ale ingroparii Domnului le inchipuieste . dar ce aduc spre marturie pe parintii nostri cei vechi catre intarirea neapararii afundarilor celor intru botez ? citeasca cela ce voieste pe inteleptul barbat corderie teologul latinilor ; si-l va vedea pe el in cuvantul lui despre botez , cum surpa pe socoteala cea rea a lui toma achinatul , care slaveste ca ar fi lucru adiator , de a se face botezul ori in trei afundari , ori nu ; si cum hotaraste a se pazi cuneschimbare cele trei afundari in trei iesiri , dupa randuiala botezului al rasaritestii noastre biserici . dar si insusi numele colimvritrilor ( scaldatorilor ) intru care se botezau si se scaldau cei ce se botezau , singur prin sinesi poate dovedi nevoia afundarilor , fara de multe alte dovezi . sa afla scrisa si lexiconul frantiscului privatu , ca sfantul oton prin trei afundari boteaza , temandu-se , insa , zice , ca nu cumva latinii stricand apostolestile legiuiri cele randuite asupra botezului , sa is pricinuiasca lorusi ocara au poruncit sa-si faca colimvritre din marmura , si sa isi statorniceasca in launtru in biserici , mai inainte fiind decat fata pamantului ca un cot , pentru va sa poata intr-insele cu lesnire afunda pruncii botezandu-i . drept aceea si in biserica sfantului marcu din venetia si pana astazi se afla o colimvritra ca aceasta spre rusinarea papistilor . inca si papa pelaghie intru un glas cu aceasta hotaraste : " ca , neaparat trebuie ca cele trei afundari la sfantul botez " . deci de vreme ce cele trei afundari si iesiri sunt de nevoie intru botez , pentru a se inchipui prin ele moartea cea de trei zile si de trei nopti si ingroparea , si inierea Mantuitorului , cu care se da de la Dumnezeu oamenilor mantuirea , si lasarea pacatelor , si impacarea cu Dumnezeu ; apoi dar stropirea apusenilor lipsita fiind de afundari si de scoateri , prin urmare este lipsita si de inchipuirea mortii celei de trei zile si de trei nopti si a ingroparii si a invierii domnuui . iar daca de acestea aratat este si marturisit , ca este lipsita si de tot darul si sfintenia si lasarea pacatelor . iar de se impotrivesc latinii zicand ca stropirea lor prin cele trei chemari ale sfintei treimi este datatoare de sfintenie si de dar , inata-se , ca botezul nu se savarseste prin singure chemarile cele ale sfintei treimi , ci are trebuinta neaparat de inchipuirea mortii si a ingroparii si a invierii Domnului . ca nici singura credinta cea in treime mantuieste pe cel ce se boteaza , ci impreuna cu dansa de nevoie este si credinta cea intru moartea lui Hristos si asa prin amandoua intru acestea in mantuire si in fericire . ca zice marele Vasile : in trei afundari si in trei chemari , taina botezului se savarseste , ca si chipul mortii lui sa se inchipuiasca si cu predanisirea cunostintei de Dumnezeu sa ne luminam la suflet cei ce ne botezam . inseamna insa ca precum zicem ca botezul apusenilor este eretic si neprimit , pentru cele ce s-au zis , asa se cade si noi dreptslavitorii sa luam aminte bine la al nostru a nu se face in ligheanuri si in covatele intru care abia se afunda parte din picioarele copiilor ce se boteaza . pentru aceasta , de vreme ce mestram pe apuseni ca au stricat apostolescul botez , apoi se cade si noi dreptslavitorii sa luam aminte bine la al nostru , a nu se face in ligheanuri sau scafe , in care abia sa se afunde o particica din picioarele pruncilor si se varsa sfanta apa . pentru aceasta se cuvine , de vreme ce mustram pe latini sa pazim pe al nostru botez neprimejduit si neprihanit . si dupa aceasta precum si pentru toate celelalte purtare de grija si datorie sta asupra pastorilor sufletelor , noi insa facem lucrul pandarului , si strigam dand stire . iar el sa ia aminte de datoriile lorusi ca unii ce au a da si cuvant .
|