Dinamica traditiei ortodoxe nu inseamna alterarea continutului ei, ea inseamna "permanentizarea dialogului Bisericii cu Hristos" ( Pr. Staniloae)
"Sfanta Traditie are doua aspecte: Unu aspect statornic, in care Biserica recunoaste fondul Traditiei dumnezeiesti apostolice preluate de ea, si un aspect dinamic, in care Biserica, preluand Traditia apostolica si ramand statornic in ea, o dezvolta continuu dupa nevoile ei launtrice si exterioare, ca raspuns la problemele fiecarei epoci. Aspectul statornic al Traditiei poate fi delimitat in timp, ea incepand la Cincizecime si tinand pana la moartea ultimului Apostol, fiind fixata apoi in scris de Biserica pana in epoca Sinoadelor ecumenice,iar aspectul dinamic al Traditiei este in continuare si nu se va termina pana la sfarsitul veacurilor, intrucat Biserica, calauzita continuu de Duhul Sfant, raspunde mereu tuturor problemelor din fiecare epoca, stand ferm in Traditia apostolica" (I.Todoran si I.Zagrean - Dogmatica Ortodoxa, p. 71)
Asa ca te contrazici cu invatatura oficiala a Bisericii. Traditia este in evolutie, Dumnezeu poate descoperi oricand ceva nou asa cum a descoperit pana la cel de al VII lea sinod. De fapt, sinoadele ecumenice au fost prilejuite de problemele epocii si au dus la definitivarea invataturilor de credinta.
Consecintele regimului comunist nu sunt de suprafata. E un sacrilegiu sa afirmi asa ceva, au fost atatia oameni care au marturisit cu pretul vietii lor in regimul comunist, au fost atatia oameni care au suferit in aceasta perioada, o perioada intunecata pentur societatea noastra. Schimbarile au fost imense, iar consecintele inca le induram.
Daca nu ne schimbam, n-avem cum sa ajungem la Dumnezeu. Debarasarea de patimi despre care vorbesti este un proces indelungat si complex, asta marturisesc toti Sfintii Parinti. Hristos Insusi propovaduieste Evanghelia pentru a-I schimba pe oameni. Termenul de "pocainta" inseamna etimologic "schimbarea mintii". Pe ce te bazezi cand zici ca nu avem prin ce schimbari sa trecem, de vreme ce Hristos ne cheama tocmai la schimbare, adica la pocainta. Asta e mesajul cu care isi incepe Evanghelia.
" Dar dupa cum sfarsitul omului nu inseamna nimicirea lui sau distrugerea totala a fiintei sale, ci inceputul unei noi vieti, asa si lumea nu va fi nimicita, ci schimbata, transformata intr-o lume noua, pe masura fiintei omenesti renascute prin inviere..." ( I. Todoran, I. Zagrean "Dogmatica ortodoxa", p 357)
"Aceste frumuseti descoperite in acest sens de oameni si de popoare in lume se vor eterniza desavarsite in viata viitoare: picturile Voronetului, domurile Occidentului, simfoniile lui Beethoven, relatiide lde profunda omenie si dreptate infaptuite intre oameni, ca expresii ale spiritualitatii divino-umane, care au luat chip in istorie. << Si neamurile vor umblain lumina facliei Mielului si vor aduce ni cetatea Mielului odoarele si comorile lor>> Apoc. 21, 24, 26" ( Pr. Dumitru Staniloae, Dogmatica Ortodoxa, vol III, p 243)
Eu cred ca citatele acestea vorbesc de la sine. Nu este vorba de niciun foc material, e vorba de o transfigurare. Dumnezeu nu toarna cu foc si pucioasa cum crezi. E bine totusi sa consulti invataturile dogmatice ale Bisericii, sa ti le insusesti mai bine. Insa toate cu timp, cu rabdare si credinta. Intreaga viata este o cautare, o cautare frumoasa cand Dumnezeu se descopera treptat si in chip minunat.
Ma gandesc ca e bine sa cercetezi si cu duhovnicul aceste pareri,incetul cu incetul.
Toate cele bune,
|