Citat:
Īn prealabil postat de achimovjan
Citeste si tu Cantarea Cantarilor si ai sa vezi ca este aceeasi dragoste.Ce4i care au facut disocierea de care vorbesti tu sunt anumiti oameni care nu aveau decat experineta uneia,si o considerau pe cealalata pacat.
|
Sunt multe feluri de dragoste, unele bune, altele rele.
Este dragostea de lume, de placeri, care e rea. Este dragostea de Dumnezeu cu care nu ne nastem ci o dobāndim prin īmplinirea poruncilor. Cu cāt renuntam mai mult la vointa noastra pentru īmplinirea voii lui Dumnezeu, cu atāt aceasta dragoste creste, dar nu este o stare de efuziune, asa cum aveau īnselatii considerati sfinti de catre catolici (toti misticii lor sufera de īnchipuire de sine care īn buna masura e īnspirata tocmai de Cāntarea Cāntarilor, ei crezāndu-se amantii lui crist, vezi Teresa de Avila si atātia altii) ci aceasta iubire consta īntr-o modificare a noastra, a vointei noastre care se īntareste īn bine. Efuziunea, euforia, sentimentalismul sunt stari īnselatoare, proiectii ale īnchipuirii de sine.
Dragostea de semeni de asemeni se dobāndeste prin lupta permanenta. Cu cāt te lupti sa nu ai gānduri rele, sa nu ranesti, cu atāt te transformi īn acest sens. Iarasi, nu e vorba de sentimentalism.
Īn dragostea din cadrul cuplului intervine o tulburare erotica si romantica aīmpatimirii acumulate īncepānd cu pubertatea si datorita, cum am mai zis, cultului pentru romantism din filme, muzica etc. Este vorba pur-si-simplu de egoism, de dorinta de placere. Nimeni nu se īndragosteste de o persoana care nu poate sa-i aduca satisfactii de vreun fel ci īntotdeauna īndragostirea apare cānd este un interes. Din pricina intoxicarii īndelungate cu carti, filme etc are impresia ca sentimentele sale de euforie sunt ceva nobil. Acest cult al dragostei romantice ca sentiment nobil nu exista īn antichitate, el a īnceput sa fie cultivat de trubadurii si menestrelii medievali.
Cāntarea Cāntarilor descrie atractia erotico-sentimentala dintre doi tineri si probabil a contribuit la dezvoltarea acestui cult, la aparitia acestui idol al romantismului, dar pe vremea cānd a fost scrisa nu exista respectivul cult, nu exista īn literatura antica ceva care sa lase impresia ca era vorba de ceva mai mult decāt de erotism īntre doua persoane īndragostite. Am citit mai demult ca aceasta compozitie literara e de origine egipteana, exista īn Egiptul faraonic o specie de poezie erotica si chiar exista o cāntare care seamana foarte mult cu Cāntarea Cāntarilor si e considerata sursa de inspiratie.
CĀntarea Cāntarilor a fost inclusa īn Biblia evreiasca deoarece s-a considerat ca simbolizeaza legatura lui Dumnezeu cu Israel iar īn Biblia crestina a fost inclusa doearece simbolizeaza legatura lui Hristos cu Biserica.
Dar ea nu trebuie sa fie un model de dedare la placerile trupesti si nici o pricina de cadere īn īnchipuire de sine asa cum pateau "sfintii" catolici si alti īnselati care se considerau logodnicii lui Dumnezeu.
Euforia, sentimentalismul, tulburarea constituie iesiri din sine ori noi trebuie sa fim permanent lucizi, īn stare de trezvie, asa cum spun pildele Māntuitorului.
Deci nu poti spune ca e aceeasi dragoste pentru Dumnezeu si pentru oameni fiindca nu ni s-a poruncit sa iubim pe Dumnezeu ca pe noi īnsine si nici pe oameni din toata inima (despatimirea), tot cugetul (rugaciunea permanenta) si toate puterile (īmplinirea faptica a voii divine). Nu poti nici sa spui ca iubesti pe Dumnezeu asa cum īti iubesti sotia sau ca iubesti sotia asa cum iubesti restul oamenilor.