Citat:
Īn prealabil postat de georgeval
Citat:
Īn prealabil postat de achimovjan
Citat:
Īn prealabil postat de georgeval
Asa este Jane. Botezul facut in numele Sfintei Treimi este valid, in urma discutiilor ecumenice, insa in randul unor teologi ortodocsi sunt retineri. de ce ? pentru ca la noi ortodocsii pacatul este boala care a afectat natura, deci consecintele sunt ontologice-deci si efectele botezului sunt ontologice, pe cand la catolici pacatul este doar o jignire, deci botezul este doar o impacare juridica. Ce har se mai imparataseste, pruncului prin botez? creat sau necreat?
|
pai asta cu creat sau necreat,eu cred ca nici preotii catolici nu o stiu prea bine.De fapt,nu este o dogma,este o explicatie filosofica,urmand scoala aristotelica,in timp ce noi,ortodocsii am urmat scoala platonica.mantuitorul a zis doar atat"mergand invatati toate neamurile,Botezandu-le in numele Tatalui,al Fiului si al Sfantului Duh...",nimic mai mult.Ca dupa aceea au venit tot felul de filosofi,cu idei care de care mai traznite,asta este altceva.Pai Origen,de la noi,urmat de o gramada de discipoli,a avut o gramada de teorii de-astea ciudate.Botezul este un act de credinta,si nu unul filosofic.Odata ce marturisesti Sfanta Treime la Botez,spui totul
|
Nu frate Jane, si catolici stiu bine, de aceea cu suptilitate spun ca harul este o energie creata in mod supranatural. Cel mai bun exemplu este controversa dintre Varlaam de Calabria si Sfantul Grigorie Palama-teologul energiilor necreate. Daca teologia apuseana accepta harul ca energie necreata ce izvorateste din Dumnezeu, trebuiesa renunte la Papa- care este un pontifex-o punte de legatura intre doua lumi. Dumnezeu este prezent direct prin harul Sau in teologia ortodoxa, de aceea primatul papal nu ar mai avea nici un sens.
|
Ai dreptate,in mare parte.eu am obseravt la catolici o amestecatura ciuda de inavataturi crestine,filosofie greaca,stiinta moderna etc.Insa eu cred ca un preot catolic,atunci cand face un botez,nu se gandeste in mintea sa:mai,il botez pe asta micu,da nu cu energie necreata,cum a zis Grigorie Palama,ci cu necreta,cum o zis al nostru,Varlaam"Apoi ,te pomenesti ca se mai gandeste si la papa,cand face Botezul.Botezul este simplu,"se boteaza robul lui Dumnezeu Gheorghe,in numele Tatalui,si al Fiului si-al Sfantului Duh.Amin".ce atat filosofie.Eu pun pariu ca unul din 1 mil de catolici stie de problema harului necreat,sau creat,de dispute mai vechi sau mai noi.Habar n-au.Cum si la noi,daca intrebi pe vreun crestin simplu,care este diferenta dintre fiinta lui Dumnezeu si Har,nu stie sa-ti zica.