unerori diavolul incearca sa ne ia de prosti si ne ispiteste cu fel de fel de ganduri ademenitoare ; daca vede ca nu reuseste ne lasa in pace oarecum ; ne lasa in pace uneori mai mult alteori mai putin , si atunci este pericolul de a judeca ; caci daca continuam sa avem aceeasi atitudine de aparare pe care o aveam cand incerca sa ne convinga sa pacatuim , cadem in judecare ... uneori ne lasa in pace numai putin ca sa puna la incercare rafinamentul mintii noastre , adica ne incearca sa vada daca nu ne tulburam de desele si finele schimbari ale tacticii de lupta ; de aceea trebuie sa fim intr-o permanenta stare de atentie si prezenta duhovniceasca ...
tot ce am spus pana acuma despre lupta duhovniceasca se potriveste cu treapta a doua a vietii duhovnicesti , pe care sfiintii parinti o numesc dragoste sau nepatimire sau iluminare sau desavarsire sau sfintenie ... toate acestea se refera la aceeasi treapta , despre care a spus si Mantuitorul in fericirea care zice : " fericiti cei curati cu inima ca aceia vor vedea pe Dumnezeu " ...
prima treapta este lupta cu gandurile in care avem tulburari majore , lupte grele ... in aceasta prima treapta harul sse lupta sa curateasca mintea de gandurile pacatoase ; este rugaciunea mintii ...
in a doua treapta ( rugaciunea inimii ) , apare iluminarea cand lupta cu patimile ia forma luptei pentru dragostea dumnezeiasca si devine o lupta usoara ... aceasta a doua treapta culmineaza cu dragostea sau sfintenia cand cad de pe noi toate patimile si omul devine asemenea cu Dumnezeu ; treapta iluminarii se numeste asa deoarece in cadrul acestei trepte sufletul se ilumineaza si apare in el o lumina simtita si o bucurie duhovniceasca ... de la finele acestei trepte sufletul este plin de bucurie si lumina si simte dragoste fata de toti fara exceptie ... deci in aceasta treapta harul patrunde si in suflet si ajunge chiar sa curete si suprafata inimii ; harul incepe sa patrunda si in trup , adica omul ajunge la rugaciunea vazatoare si nu mai este tulburat nici macar in somn ...
treapta a treia incepe de la dragoste si se termina cand omul ajunge la desavarsirea deplina , adica la cunoasterea si implinirea voii lui Dumnezeu desavarsit ... aceasta treapta a treia este foarte intinsa , si in aceasta treapta harul se lupta sa patrunda si in trup deplin ; si pe masura ce patrunde si in trup patrunde si in adancul inimii , iar vedeniile ceresti devin tot mai dese si mai inalte ... in finele acestei trepte ultime , omul ajunge sa fie pe deplin stapan si asupra propriului trup si chiar asupra intregului univers , si poate sa faca absolut orice isi doreste ; adica ajunge dupa cum a spus si Mantuitorul , sa poata muta si multii din loc cu rugaciunea sau sa creeze oameni din pietre instantaneu sau orice isi doreste ; si in general absolut orice isi propune cu mintea se implineste si in fapta prin minune ... deci mai intai are un control deplin asupra propriului trup , in sensul ca daca doreste sa nu mai manance , sau sa nu mai simta frigul , sau sa treaca prin pereti , sau sa devina invizibil , sau sa zboare , sau sa se mute trupeste instantaneu in alta parte a universului , sau orice poate sa gandeasca cu mintea , va fi dupa cum isi doreste ... apoi are un control deplin si asupra intregului univers si poate schimba orice isi doreste chiar si legile fizicii ; ba chiar are un control deplin si asupra trupurilor si sufletelor celorlalti oameni si poate sa produca orice fel de schimbare in ele ... desigur ca are putere si asupra timpului , asupra trecutului si viitorului , si poate schimba orice isi doreste si in trecut si in viitor ; si poate sa calatoreasca in timp cu trup cu tot , sau sa opreasca timpul si universul din miscare ... cu alte cuvinte poate sa faca absolut orice isi doreste ... aceasta treapta a avut-o desigur , Mnatuitorul , si sfintii parinti spun ca la aceasta treapta ajunge abia unul dintr-o generatie ... ceilalti sfinti se apropie numai de aceste puteri dumnezeiesti ...
|