Citat:
În prealabil postat de Grigorie
Dumnezeu "nu e departe de fiecare dintre noi, caci în El traim si ne miscam si suntem" (Faptele Apostolilor 17, 27-28 ).
Sf. Ioan Damaschin ( Dogmatica ) :
"dumnezeirea... este in intregime in toate si in intregime mai presus de toate" , " Dumnezeu este amestecat in toate pentru ca tine firea" , dar " toate sunt distantate de Dumnezeu, nu prin loc, ci prin fire " . "Ea (dumnezeirea) strabate prin toate fara sa se amestece, dar prin ea nu trece nimic" .
Sfantul Maxim Marturisitorul ( Raspunsuri catre Talasie ) :
"Duhul Sfant nu e absent din nici o faptura si mai ales din cele ce s-au invrednicit cu ratiune [...]. Asadar in chipul cel mai general se afla in toti, intrucat ii sustine si ii providentiaza pe toti si misca germenii naturali din toti; ... se mai afla in alt chip in toti cei ce ii urmeaza lui Hristos, ca facator al infierii ."
|
aceste cuvinte trebuie intzelese astfel incat sa nu cadem in panteism, ca atunci cum se intzeleg scripturile shi marturisirile unor sfintzi unde se vorbeshte despre cum l-a parasit Harul shi apoi iar s-a intors shi tot asha in cazul in unor fratzi/monahi ce s-au lepadat sau au greshit shi s-au mandrit sau au facut rele shi abea dupa rugaciune shi lacrimi shi parere de rau pentru fapta savarshita a primit iertarea data de catre mai marele sau shi de Dumnezeu shi atunci s-a reintors Harul la credinciosul respectiv... deci nu e vorba despre un Dumnezeu ce se afla in totzi shi in toate shi orice am face punem in seama lui Dumnezeu ca doar e in tot shi toate... sigur ca toate poarta scanteia divina a creatorului, iar fiintzele vii poarta duhul de viatza suflat de Hristos... deci trebuie tzinut cont ca Viatza adica dragostea sfanta pentru om shi intre oameni de la Dumnezeu nu e acelashi lucru cu viatza omului pacatos care inseamna moarte chiar daca el se vede pe el ca fiind inca viu... iar a crede ca suntem in Dumnezeu asha ca intr-un panteism iluzoriu shi incantat shi naluciferizat shi euforic nu inseamna altceva decat la a fi potrivit cu pacatele shi desfranarea... caci pentru a ajunge la a ne situa in textele scripturistice citate e mult de rabdat pentru Duh shi suflet shi nicidecum pentru trup... sfanta rabdare impreuna cu Hristos, ca defapt Domnul rabda in noi desavarshind darul sau pentru noi shi prin mica noastra stradanie shi staruintza in... :)