View Single Post
  #3  
Vechi 09.10.2008, 15:44:37
razvanms01
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

.................................................. .....................
ar șovăi astăzi să pomenească pe episcopii ce s-au împărtășit cu
patriarhul Atenagora, din pricina fricii să nu devină eretic, cum de nu se întreabă dacă nu cumva este deja eretic din 1919, când a pomenit pe episcopii ce s-au împărtășit cu Nicolae al
Cezareii, care a cugetat și a propovăduit aceleași idei ca și Atenagora? Așadar... așadar
suntem cu toții eretici, iubite părinte Nicodim. Cu toții, fără excepție. Chiar și, repet, iubiții
stiliști. Deoarece și ei până în 1924 au pomenit pe episcopii care s-au împărtășit cu locțiitorul
Tronului ecumenic, Nicolae al Cezareii... Oare „a pierit judecata de pe pământ”101? Oare s-a
scufundat în adâncurile ereziei adevărata Biserică a lui Hristos, cu toate că El a spus că „nici
porțile iadului nu o vor birui”? Să nu fie, fratele meu, să primim o astfel de hulă...
Spunând acestea nu intenționez să justific acrobațiile patriarhului. Departe de mine un
astfel de gând. Cred că patriarhul Atenagora și mai sus pomeniții patriarhi, arhiepiscopi,
mitropolitl episcopi etc. sunt foarte vinovați față de Biserică pentru grosolanele încălcări ale Sfintelor Canoane. Orice împotrivire care nu duce la schismă este justificată. Binecuvântate
sunt gurile care protestează împotriva acțiunilor anti-ortodoxe ale patriarhului și
binecuvântate sunt scrierile care înfierează acrobațiile lui în materie de credință. Luptă
continuă și neîncetată împotriva patriarhului, DA! Schismă însă, NU!
Poate voi fi întrebat: Oare pentru Dumnezeu Atenagora este patriarh ortodox? Oare
Dumnezeu este constrâns de hotărârile oamenilor? Dumnezeu așteaptă hotărârea Sinodului ca să-l considere pe Atenagora căzut din credința ortodoxă?
Iubite părinte Nicodime, fără îndoială că Dumnezeu nu poate fi constrâns de hotărârile
oamenilor. De multe ori oamenii au osândit nevinovați și au dezvinovățit vinovați. (Și nu
numai în Biserică). Nu încape nici o îndoială că Dumnezeu a șters din Cartea Sa persoane pe
care oamenii niciodată nu le-au condamnat și nu a șters persoane pe care oamenii le-au
condamnat. Dar noi, iubitule, nu suntem heruvimi sau serafimi, ca să putem cerceta Arhivele
cerului și vedea care oameni sunt scriși și care șterși, sau, mai concret, care clerici sunt
recunoscuți și care sunt lepădați de Dumnezeu. Care dintre noi va putea spune cu desăvârșită certitudine și siguranță că aceasta sau aceasta a hotărât Dumnezeu pentru cutare sau cutare preot sau episcop? „Cine a cunoscut mintea Domnului, sau cine s-a făcut sfetnicul Lui?” Chiar și în privința ereziei, cine nu știe că și sfinți ai Bisericii noastre au căzut în erezii din simplitate, dar fiindcă au avut intenție bună, au fost povățuiți de Dumnezeu și s-au dezmeticit? Cine suntem noi ca să ne însușim judecata Bisericii? Oare credem că am ajuns la măsura să cunoaștem judecata lui Dumnezeu? Nu este de mii de ori mai sigur și mai plin de
smerenie faptul de a ne supune hotărârilor Bisericii? Fratele meu, este înșelarea cea mai de pe
urmă părerea că noi suntem cunoscători siguri ai voii lui Dumnezeu. Vai și de mii de ori vai
de Biserică atunci când oamenii, și mai ales mirenii, propovăduiesc astfel de răzmerite:
„Acesta este caterisit de Dumnezeu. Ce însemnătate are dacă nu a fost caterisit de Sinod? Să
ne depărtăm de acesta!... Acela este integru și are preoție. Ce importantă are dacă a fost
caterisit de Sinod? Hotărârile oamenilor nu-L obligă pe Dumnezeu. Să mergem, așadar, la el!”
La aceste lucruri, fără îndoială bine intenționate, dar care sunt vădite înșelăciuni ale
Luceafărului celui mândru, care își închipuia că va ajunge asemenea lui Dumnezeu, se
potrivesc cuvintele dumnezeiescului Grigorie, care le repetă Canonul 64 al Sinodului V-VI
ecumenic: „De ce te faci pe tine pastor, oaie fiind? De ce te faci cap, picior fiind? De ce
îndrăznești a conduce oști, fiind pus între ostași?” Cu toate acestea, unii mireni s-au făcut pe
sine nu numai păstori, ci până și sinoade ecumenice! Dumnezeu să aibă milă de noi toți!
Cât de diferit cugetă și făptuiesc alte persoane, clerici înțelepți și încercați, adevărate
podoabe ale Bisericii Ortodoxe!... Ia pildă de chibzuință pe un teolog ortodox renumit și
mărturisitor contemporan, pe arhimandritul sârb Justin Popovici. Fiind profesor de Dogmatică
la Universitatea din Belgrad, comuniștii atei l-au destituit, iar acum trăiește în liniștea
pustnicească a unei mănăstiri. Ai citit ultima lui carte editată: „Omul și Dumnezeul-Om”?
Dacă da, atunci vei mărturisi că poate nicăieri nu ai mai văzut astfel de pagini antipapale,
scrise cu atâta putere, profunzime de spirit și originalitate. Părintele Justin strigă că trei sunt
stadiile căderii omenirii: „Adam - Iuda - Papa”. Și cu toate acestea acest mare bărbat nu s-a
gândit să se rupă de Biserica Sârbă, deși ea se împărtășește cu patriarhul Atenagora. Încă și
trei ucenici de ai lui, clerici teologi, care se află în Grecia la porunca sa, pomenesc fără teamă
pe episcopii Bisericii Greciei. Chiar unul dintre ei, care a venit aici ca laic cu câteva luni mai
în urmă, a primit binecuvântarea starețului său ca să fie hirotonit în Grecia. Cine îi va putea
reproșa părintelui Justin Popovici că propovăduiește o Ortodoxie diluată? Astăzi sunt foarte
puțini în întreaga lume cei care au un astfel de simt ortodox ascuțit și o trăire ortodoxă atât de
profundă. Cartea aceasta mărturisește despre lucrul acesta. S-ar putea spune că se teme să nuși
piardă poziția și funcțiile? Dar nimic nu mai are acest mărturisitor al credinței, căci le-a
jertfit pe toate. Așadar, este și acesta un trădător al Ortodoxiei, de vreme ce rămâne în
Biserica care s-a împărtășit cu patriarhul Atenagora? Frate Nicodime, să luăm aminte să nu ne
bată Dumnezeu! Iubite părinte Nicodime, probabil că îmi veți obiecta: Canonul 15 al Sinodului I-II de
la Constantinopol nu vorbește oare despre încetarea pomenirii episcopului care
propovăduiește în public o învățătură eretică? Conștiința voastră vă spune - bine sau rău - că
toate pe care le-a spus și le-a făcut patriarhul până astăzi constituie erezie. Așadar, de ce
pretinzi să continuăm a-l pomeni pe patriarh și să nu ne alipim de Gruparea fostului episcop al
Florinei?
Răspunsul meu țintește două aspecte:
a) Canonul este facultativ, nu obligatoriu. El nu pretinde de la clerici ca să înceteze
pomenirea episcopului ce învață lucruri eretice înainte de condamnarea acestuia, ci dă două
alternative. Dacă un cleric, spune canonul, se va rupe de un astfel de episcop „înainte de
hotărârea sinodală”, nu face nici o greșeală pentru care să fie supus pedepsei, ci mai degrabă
este vrednic de laudă. Dacă însă un oarecare alt cleric nu face aceasta, adică, fără să
îmbrățișeze învățăturile episcopului, continuă să-l pomenească, așteptând „hotărârea sinodală”
și osândirea lui, unul ca acesta nu cade sub osânda canonului. Citește canonul cu atenție și vei
vedea că el nu legiferează obligativitate, ci numai îți dă un drept, nicăieri nu spune că clericii
sunt obligați să se despartă de un astfel de episcop înainte de osândirea lui, nici nu vorbește
despre pedepsirea unora ca aceștia și nici măcar nu îi mustră, deși, de obicei, Sfintele Canoane
spun „să se caterisească” despre clericii care nu-și săvârșesc în întregime îndatoririle. Acest
canon spune numai că clericii care s-au despărțit de un astfel de episcop nu sunt sub pedeapsă.
Și că aceasta este adevărat o arată și faptul că deși în decursul istoriei Bisericii au fost
caterisiți nenumărați episcopi pentru erezie, niciodată nu a fost pedepsit vreun cleric sau certat
prin cuvânt că nu s-a grăbit să se rupă pentru aceasta de episcopul eretic, ci a așteptat
condamnarea lui de către Sinod.
Și b) fie că rânduiește obligativitate, fie numai dă un drept, sigur este că acest Canon
nicăieri nu spune că cel care a încetat să-l pomenească pe episcopul său, să se lipească de
primul episcop pe care îl va afla. Cu atât mai mult nu spune să se lipească de episcopii
împotriva cărora se ridică pline de asprime Sfintele Canoane. Clericul care nu pomenește pe
episcopul său trebuie să se oprească aici și să nu pomenească pe altul, ci să aștepte cu
conștiință liniștită judecata Sinodului. Acesta și numai acesta este înțelesul corect al
canonului.
Iubite părinte Nicodime, trăim într-o vreme de înfricoșătoare zăpăceală. Atenție să nu
fim atrași de mulțimea curenților. Suntem chemați să mergem pe frânghie. Atenție să nu
cădem nici la dreapta, nici la stânga. Aproape toate schismele în Biserică au fost pricinuite de
încrederea în sine și de graba nesocotită. Mâine patriarhul va pleca din lumea aceasta și - cine
știe? - poate va urma după el un om înțelept. Atunci... se va termina cu isteria unionistă și
aiurelile filopapale...
Reply With Quote