Parintele Paisie Aghioritul:
Cred că nu este deloc bine să ne despărțim de Biserică de fiecare dată când Patriarhul greșește, ci fiecare are datoria și obligația de a protesta și de a lupta după puterile sale în sânul Bisericii
[ o scrisoare adresata de Parintele Paisie ziarului grec "Orthodox Typos", provocata de tulburarile aduse in Biserica Greciei si in manastirile athonite de compromisurile grave facute de Patriarhul Athenagoras cu Biserica Romano-Catolica]
Am incredintarea ca la fel de bine se potriveste si IPS Patriarhului Daniel al BOR, referitor la cuvantul sau de la deschiderea sedintei sinodale a BOR din 8 iulie a.c. ...
Citat:
Sfântul Munte, 23 ianuarie 1969
Prea Cuvioase Părinte Haralambie,
Văzând marea furtună care a fost stârnită în Biserica noastră din pricina diferitelor mișcări filo-unioniste și a legăturilor Patriar*hului [Atenagora] cu Papa, am fost cuprins și eu de durere ca cel ce sunt și eu fiu al ei și am considerat că este bine ca, în afară de rugăciunile pe care le fac, să trimit și eu o bucățică de ață - ca un monah sărac ce mă aflu - pentru a fi de folos, fie și pentru a face o mică cusătură la veșmântul rupt în bucățele al Maicii noastre. Cred că veți face dragoste și o veți folosi, publicându-o în ziarul religios al Sfinției Voastre. Vă mulțumesc.
Mai întâi, aș vrea să cer iertare de la toți pentru că îndrăznesc să scriu ceva, deși nu sunt nici sfânt, nici teolog. Cred că vor înțe*lege toți că cele scrise de mine nu sunt altceva decât o durere pro*fundă a mea pentru, din păcate, poziția și iubirea lumească a Pa*triarhului nostru Atenagora. Precum se vede, el a iubit o altă fe*meie, una modernă, care se numește Biserica papistașă, deoarece Bise*rica noastră Ortodoxă nu-i face nici un fel de impresie, fiindcă este foarte cuviincioasă.
Această dragoste, care s-a făcut auzită din Cetate [Constantinopol], a găsit ecou în rândul multora dintre fiii lui spi*rituali, care și ei o trăiesc în cetăți (orașe)[2]. De altfel, acesta este duhul vre*mii noastre: familia să-și piardă menirea ei sfântă din pricina unor astfel de iubiri, ce au drept scop dezbinarea, iar nu unirea…
Mânat cam de o astfel de dragoste lumească, și Patriarhul nostru ajunge până la Roma. În vreme ce s-ar cuveni ca mai întâi să arate dragoste față de noi, copiii lui, și față de Mama noastră Bi*serica, el, din păcate, și-a trimis dragostea foarte departe. Rezul*tatul a fost că a odihnit pe fiii săi cei lumești, care iubesc lumea și au această dragoste lumească, dar ne-a scandalizat profund pe noi, pe fiii Ortodoxiei, mari și mici, care au frică de Dumnezeu.
Cu durere în suflet mărturisesc că, dintre toți filo-unioniștii pe care i-am cunoscut, nu am văzut pe nici unul să aibă nu miez, dar nici măcar coajă duhovnicească. Cu toate acestea, știu să vorbească despre dragoste și unire, deși ei înșiși nu sunt uniți cu Dumnezeu, fiindcă nu L-au iubit.
Aș vrea să-i rog cu căldură pe toți frații noștri filo-unioniști: deoarece tema unirii Bisericilor este un lucru duhovnicesc, și pen*tru asta avem trebuință de dragoste duhovnicească, să o lăsăm în seama celor care L-au iubit mult pe Dumnezeu și sunt teologi pre*cum Părinții Bisericii, iar nu funcționari, în seama celor care s-au dăruit și se dăruiesc în întregime pe ei înșiși slujirii Bisericii (în locul lumânării mari)[3], pe care i-a aprins focul dragostei lui Dumnezeu și nu bricheta paraclisierului.
Să nu uităm că nu există doar legi fizice, ci și duhovnicești. Prin urmare, viitoarea urgie a lui Dumnezeu nu poate fi înfruntată de o asociație de păcătoși - căci atunci îndoită pedeapsă vom primi - ci de pocăință și de împlinirea poruncilor lui Dumnezeu.
De asemenea, să nu uităm că Biserica Ortodoxă nu are nici o lipsă. Singurul ei neajuns este lipsa ierarhilor și păstorilor serioși cu principii patristice. Cei aleși sunt puțini, dar aceasta nu trebuie să ne neliniștească, căci Biserica este a lui Hristos și El o conduce. Nu este biserică care se zidește din piatră, nisip și var de către cre*dincioși și se distruge de focul barbarilor, ci este Însuși Hristos. Și „cine va cădea pe piatra aceasta se va sfărâma, iar pe cine va cădea îl va strivi” (Matei 21, 44). Atunci când va trebui, Domnul va ridica sfinți, precum Marcu Eugenicul și Grigorie Palama, ca să adune pe toți frații noștri care au fost scandalizați, să mărturisească Credința Ortodoxă, să întărească Tradiția și astfel să pricinuiască bucurie mare Maicii noastre.
În vremurile noastre vedem că mulți fii credincioși ai Bisericii noastre, monahi și mireni, din păcate, s-au desprins de Ea, din pricina filo-unioniștilor. Cred că nu este deloc bine să ne despărțim de Biserică de fiecare dată când Patriarhul greșește, ci fiecare are datoria și obligația de a protesta și de a lupta după puterile sale în sânul Bisericii. A întrerupe pomenirea Patriarhului, a te desprinde și a crea propria Biserică, și a continua să vorbești de rău pe patri*arh cred că este un lucru irațional.
Dacă pentru o abatere sau alta a patriarhilor ne despărțim și facem propriile noastre biserici - să ne ferească Dumnezeu! - îi vom întrece chiar și pe protestanți. Ușor se desparte cineva, însă greu se întoarce. Din nefericire, avem multe „biserici” în vremea noastră. Ele au fost create fie de grupuri mari, fie chiar și de către o persoană. Deoarece s-a întâmplat ca în chilia lor să existe biserică (mă refer la cele ce se petrec în Sfântul Munte), unii au crezut că pot să facă și propria lor Biserică independentă[4]. Dacă filo-unioniștii dau prima lovitură Bisericii, aceștia menționați mai sus dau a doua lovitură.
Să ne rugăm ca Dumnezeu să ne lumineze pe toți, și pe Patri*arhul nostru PF Atenegora, pentru ca mai întâi să se facă unirea acestor „biserici”, să se restabilească liniștea în rândul tuturor or*todocșilor scandalizați, pacea și dragostea duhovnicească între Bi*sericile Ortodoxe Răsăritene, și după aceea să se ia în atenție și unirea cu celelalte confesiuni, dacă și întrucât doresc cu sinceritate să îmbrățișeze învățătura ortodoxă.
Aș vrea să mai spun că există și o a treia grupare în Biserica noastră. Sunt acei frați care rămân fii credincioși ai Ei, dar care nu au o înțelegere duhovnicească între ei. Sunt preocupați cu a face critică unul altuia, iar nu pentru binele luptei în general. Se urmăresc unul pe altul (mai mult decât pe propriul sine) spre a vedea ce va spune sau ce va scrie celălalt, ca pe urmă să-l lovească fără milă. În timp ce, dacă el însuși ar fi spus sau ar fi scris același lucru, l-ar fi susținut cu multe mărturii din Sfânta Scriptură sau de la Sfinții Pă*rinți. Răul care se face este mare, deoarece, pe de o parte îl nedrep*tățește pe aproapele său, iar pe de alta îl și doboară înaintea ochi*lor celorlalți credincioși. De multe ori împrăștie și necredința în su*fletele celor slabi, fiindcă îi smintește. Din nefericire, mulți dintre noi avem pretenții nesăbuite de la ceilalți. Vrem ca toți să aibă același caracter duhovnicesc ca și noi. Când cineva nu se potrivește cu caracterul nostru, adică fie este puțin mai indulgent, fie puțin mai tăios, îndată tragem concluzia că nu este om duhovnicesc. Toți sunt de trebuință Bisericii. Toți Părinții, atât cei cu un caracter blând, cât și cei severi, i-au oferit slujirile lor. Așa cum pentru tru*pul omului sunt absolut necesare și cele dulci și cele acre, chiar și păpădia cea amară (fiecare are propriile sale substanțe hrănitoare și vitamine), tot astfel este și pentru Trupul Bisericii. Toți sunt ab*solut necesari. Unul completează caracterul celuilalt și toți suntem datori să suportăm nu numai caracterul celuilalt, ci și slăbiciunile pe care le are ca om.
Din nou cer iertare la toți că am îndrăznit să scriu. Eu sunt un monah simplu și lucrarea mea este să încerc, pe cât este cu putință, să mă dezbrac de omul cele vechi și să ajut pe ceilalți și Biserica prin rugăciune. Dar fiindcă au ajuns până la sihăstria mea vești triste despre Sfânta noastră Ortodoxie, m-a durut mult și am con*siderat că este bine să scriu cele pe care le-am simțit.
Să ne rugăm cu toții ca Dumnezeu să pogoare harul Său și fie*care să ajute în felul său spre slava Bisericii noastre.
Cu mult respect față de toți,
Monahul Paisie
|
Doamne fereste de o schisma in BOR datorata acestor declaratii anti-ortodoxe si eretice ale Patriarhului Daniel!
Iertati-ma, fratilor si surorilor intru Domnul Hristos, si va rugati si pentru mine, pacatosul!
Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!
razvan_m
Mesaje : 48
Data inscrierii : 21 Iun 2008
Varsta : 22
Localizare : Suceava
|