View Single Post
  #5  
Vechi 11.10.2008, 22:30:02
C.tin C.tin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.10.2008
Mesaje: 408
Implicit cuvintele color trebuiau sa fie in lb greaca (textul original)

Reintors la Atena marele, dar inca tinarul, filosof alearga imediat la palestra Taurului, una din palestrele cele mai vestite ale Atenei, situata, cum arata cercetarile, chiar in zona sacra (vezi, Charmides, primul alineat: "M-am intors in ajun, asupra serii, din tabara de osti de la Potidea si, cum reveneam dupa un lung rastimp, m-am indreptat bucuros catre locurile unde eram obisnuit sa-mi petrec vremea. Am intrat asadar in palestra lui Taureas, cea din fata templului regal, si am gasit acolo o multime de lume..." ), si nu-si poate ogoi sufletul pina nu le povesteste prietenilor, indirect, desigur, ce a aflat de la acel medic. Folosind prilejul oferit de tinarul Charmides, pe care, cum am aratat "de capo ", tocmai il durea foarte tare capul, Socrate spune, desi cu multa greutate, ca da, el are o buruiana de leac pentru durerile de cap ale lui Charmides, dar ea actioneaza numai impreuna cu un anume descintec (textual: [COLOR="Magenta"]epwdai[/COLOR], termen contestat chiar si de Platon, atunci cind [COLOR="rgb(255, 0, 255)"]epwdai[/COLOR] era inteles ca descintec magic folosit de medicina mai veche; astfel se lamureste faptul ca in Theaitetos si Menon insusi Platon re-numeste cu acest termen maieutica, (textual: [COLOR="rgb(255, 0, 255)"]mosirea[/COLOR] ) adica metoda de cercetare a lui Socrate) pe care l-a invatat de la un orecare trac la Potidea. Asa apare, aparent intimplator, pretextul pentru a se relata athenienilor (dar mai ales posteritatii!!!) cunostintele superioare ale acelui medic, cunostinte ce pun limite clare domeniului de manifestare al omului si arata diferenta categorica dintre [COLOR="rgb(255, 0, 255)"]sofia[/COLOR], proprie oamenilor, si [COLOR="rgb(255, 0, 255)"]swfrosune[/COLOR], calitate a zeilor (vezi Alkibiade, I, unde se arata ca notiunea de dreptate se formeaza in suflet. Si care parte a sufletului creaza premizele unei viete drepte, intreaba Socrate? Este acea parte sau calitate a sufletului care in dialog este numita cu termenul intraductibil [COLOR="rgb(255, 0, 255)"]swfrosune[/COLOR]. Ce este [COLOR="rgb(255, 0, 255)"]swfrosune[/COLOR]? Mai intii este cunoastere de sine, spune Socrate, apoi anume acea cunoastere de sine care este cunoasterea divinului din noi , si, al treilea, este principiul cu ajutorul caruia deosebim binele de rau, adica tocmai acea cunoastere care ne permite sa intelegem dreptatea si sa conducem corect oamnii).
Reply With Quote