...contiunuare
[SIZE=2]Umanul lui Hristos e circumscris într-un fel ca trup și în alt fel ca suflet. Ca suflet e circumscris numai în sensul că are niște caractere personale determinate, deosebite de la om la om. Iar fata omenească unește circumscrierea în ambele sensuri. Ca atare, ea e un paradox: printr-o suprafață materială foarte limitată se străvede o viață spirituală indefinit de bogată, de complexă și mereu în mișcare, deși deosebită personal de a altor persoane.[/SIZE]
[SIZE=2]Dar prin aceeași față umană a lui Iisus, deși "circumscrisă", iradiază nu numai viața sufletească omenească, ci și dumnezeirea necircumscrisă care depășește fără măsură indefinitul omenesc al feței, sau viața sufletească omenească manifestată prin ele; mai bine zis, același Ipostas își manifestă prin trăsăturile circumscrise ale spiritualității feței Sale umane infinitatea necircumscrisă a dumnezeirii Sale.[/SIZE]
[SIZE=2]Dar Dumnezeu care iradiază prin umanitatea asumată e Persoana Cuvântului deosebită de a Tatălui și a Duhului Sfânt. Chiar și prin aceasta dă și naturii umane asumate trăsături personale și nu o ia în generalitatea ei, în care de altfel nici nu poate exista. întrucât oamenii sunt după chipul Fiului lui Dumnezeu, ei au în general chipul Lui de fiu. Și așa îl are și El ca om. După această particularitate, de ipostas unitar și unic, e redat Hristos în icoană. Și precum reprezentarea feței omului simplu sugerează prin fața materială circumscrisă pe care o zugrăvește pictorul viața sufletească indefinit de complexă, întrucât redă persoana de care ține și acea viață, la fel icoana Mântuitorului sugerează prin chipul zugrăvit de pictor nu numai viața Lui sufletească omenească indefinită, ci și dumnezeirea Lui desăvârșit necircumscrisă, întrucât redă Persoana Lui unică.[/SIZE]
[SIZE=2]Această sugerare o produce pictorul nu prin talentul lui, ci prin faptul că prezintă pe Iisus cu semnele unice ale actelor Lui: născut în iesle, cu steaua deasupra și cu îngerii împrejur, cu Maica Sa și cu Iosif veghind asupra Lui, răstignit pe cruce între doi tâlhari, sfărâmând încuietorile iadului și înviind, săvârșind anumite minuni cunoscute din Evanghelii etc. în faptele acestea se redă Persoana Fiului lui Dumnezeu, Care S-a întrupat și ne-a mântuit prin răstignirea și învierea Sa, dar se redau și o iubire și o putere netrecătoare cum n-a avut și nu are nici un om, adică necircumscrierea iubirii și puterii Lui în fapte precise, care-L caracterizează numai pe El în mod vizibil, deci îl circumscriu. Sfântul Teodor Studitul zice: "Se redă în icoane ipostasul, dar nu firea celui ce e redat. Căci cum s-ar reda în icoană firea ce se contemplă în ipostas? Așa de pildă în icoană se redă Petru, nu întrucât e viețuitoare rațională capabilă de minte și știință, căci acestea nu sunt proprii numai lui Petru, ci și lui Pavel și Ioan și tuturor de aceeași specie; ci întrucât, are, pe lângă definiția comună, unele însușiri particulare, ca nasul încovoiat sau turtit, sau părul creț, sau culoarea albă, sau ochii frumoși, sau orice altceva care caracterizează înfățișarea proprie lui și-1 deosebește de indivizii de aceeași natură. Dar constând din suflet și trup, nu poartă în reprezentarea chipului realitatea particulară a sufletului. Căci cum ar purta-o, acesta fiind nevăzut? Așa și cu Hristos. Nu întrucât e om în general, pe lângă faptul că e și Dumnezeu, este redat în icoane, ci întrucât Se deosebește de toți cei de o fire prin proprietățile ipostatice, și e răstignit și esteîntr-un fel propriu, după ipostas. Deci e circumscris Hristos după ipostas, deși după dumnezeire e necircumscris, dar nu după naturile din care e compus"[4].[/SIZE]
[SIZE=2]Paul Evdokimov și Olivier Clement au insistat asupra faptului că Dumnezeu, deci și Dumnezeu-Cuvântul, nu e fără nici o formă. împotriva sărăciei de conținut a spiritualismului excesiv trebuie afirmat că în Dumnezeu absența chipului ar fi o lipsă de plenitudine[5]. Dumnezeu este Forma formelor, Icoana icoanelor, Arhetipul atotcuprinzător. Apofaza nu-i o pură negație, ea vrea să spună că Dumnezeu este o Metaicoană, după terminologia lui Dionisie, o Hyper-icoană"[6]. Dionisie Areopagitul nu spune numai că Dumnezeu este peste toate afirmările, ci că este și peste toate negațiile[7]. "Trebuie să situăm și să recunoaștem în ea toate afirmațiile lucrurilor, ca în cauza tuturor, și să le negăm pe toate, ca fiind deasupra tuturor, și să nu socotim că negațiile sunt opuse afirmațiilor; ci apofaza e mai degrabă mai presus de toate privațiunile și mai presus de orice negație și afirmație"[8].[/SIZE]
[SIZE=2]"Deci nu spre absența pur și simplu a chipului conduce icoana, ci deasupra și dincolo de chip, spre Hyper-icoana indescriptibilă, și acesta e aspectul ei apofatic, apofaza iconografică"[9].[/SIZE]
[SIZE=2]Existența divină nu e numai izvorul tuturor cuvintelor, ci și izvorul tuturor imaginilor. Ca atare nu e numai supremul Cuvânt dincolo de cuvânt, ci și suprema Imagine, dincolo de imagine. Numai cel ce subzistă poate vorbi. In Vechiul Testament Dumnezeu vorbește adeseori din nori, din foc (Ex. 2, 2, 5; 24-26; Deut. 4, 12), sau Se arată El însuși vorbind (Is. 6, 4; Iez. 1, 26). Chiar când în auzul sufletesc al proorocului răsună cuvântul fără să se vadă subzistența Domnului - imaginea Lui -, prezența ei se simte, ca punct voluntar de plecare a cuvântului. Dumnezeu e simțit spiritual ca vorbind prin faptul că omul simte impulsul să răspundă cu un cuvânt precis, sau cu o faptă precisă de fiecare dată.[/SIZE]
[SIZE=2]Iar însăși subzistența Lui, simțită ca punct de plecare a cuvântului auzit spiritual, e o Imagine invizibilă, un adânc real al întregii subzistente care ia forme, primește o ordine din adâncul plin de virtualitatea tuturor formelor, din sânul virtual al tuturor chipurilor.[/SIZE]
[SIZE=2]In Vechiul Testament, cu toată ferirea lui de a reda pe Dumnezeu în chipuri, proorocii văd uneori pe Dumnezeu într-o formă sau alta. Moise vede "locul unde a stat Dumnezeul lui Israel și cele de sub picioarele Lui, ca o cărămidă de safir și ca chipul cerului senin" (Ex. 24, 10), ceea ce înseamnă că o formă a lui Dumnezeu a dat o formă locului unde a stat. Moise vede de asemenea "chipul slavei Domnului, ca un foc ce arde pe vârful muntelui" (Ex. 24, 18), deci vede emanând din Dumnezeu o formă.[/SIZE]
[SIZE=2]Dar mai determinată e Forma în care Se arată Dumnezeu proorocilor de mai târziu. Isaia II vede șezând pe un scaun foarte înalt, înconjurat de slavă și de Serafimi (Is. 6, 1-3). Iezechiel II vede pe Dumnezeu ca un chip de om (Iez. 1, 26); Daniel, la fel (Dan. 7, 9,13; 10, 5-6). Acestea au fost anticipările Fiului Omului văzut în Apocalipsă, întemeiat de astă dată pe însăși arătarea Lui ca om în istorie.[/SIZE]
[SIZE=2]Chipul cel mai adecvat, cel mai expresiv, cel mai comunicativ de sensuri al Imaginii supreme este omul sau fața omenească. Se vede aceasta în mod profetic încă din Vechiul Testament. Pentru că prin ea se poate manifesta spiritualitatea supremă, sau forma spiritualității supreme. Numai prin fața personală a omului, care exprimă conștiința personală de sine și conștiința de toate, deschiderea și iubirea pentru toți și toate, putința de a exprima voința și afirmarea de sine, se poate exprima în modul cel mai adecvat spiritualitatea personală divină. Numai omul poate cunoaște pe Dumnezeu, în interiorul său mai ales, se poate bucura conștient de comuniunea cu El, de mântuire. De aceea fața omului, ca chipul cel mai adecvat al Său, Și-o însușește Dumnezeu Cuvântul, pentru ca să intre în comuniune cu oamenii, pentru ca să Se comunice lor ca Dumnezeu, pentru ca să comunice oamenilor trăirea interioară a lui Dumnezeu de către uman.[/SIZE]
[SIZE=2]In fața omenească eternizată și ridicată la maximă transparență, la maxima expresie a conștiinței de sine și de toate, la maxima expresie a iubirii, a trăirii interioare a lui Dumnezeu, în fața lui Hristos, spiritualitatea Fiului lui Dumnezeu, sau forma acestei spiritualități și comunicabilitatea ei și-au găsit cea mai adecvată expresie, ridicând-o totodată pe aceasta la cea mai înaltă conformare cu Modelul ei. Fiul lui Dumnezeu a luat fața omului pentru că fața omului e față de comuniune, pentru că prin ea se exprimă spiritualitatea trăită în interior pentru a fi comunicată celorlalți. Și astfel, prin ea El a putut intra și rămâne etern în maximă comuniune cu toți oamenii și a putut restabili la maximum comuniunea între ei.[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
|