View Single Post
  #171  
Vechi 20.10.2008, 23:42:25
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...contiunuare

[SIZE=3]Deci reintrarea deplină pnevmatic-corporală a lui Hristos în solidaritate cu lumea, e o reintrare prin Duhul, de Care e plin trupul Lui înviat. Acesta va fi evenimentul Cincizecimii universale și de supremă putere. Apariția lui Hristos și prefacerea lumii înseamnă o ridicare a lumii într-o stare transfigurată de Duhul care este în Hristos, sau o extensiune deplină a Duhului, de Care este plin El, asupra lumii. Duhul nu va mai lucra atunci în mod ascuns în lume, ca acum, ci își va arăta efectul lucrării și la vedere. Strălucirea de pe Tabor se va extinde asupra lumii întregi. Lumea va fi atunci Taborul generalizat. Viața dumnezeiască din trupul lui Hristos va umple lumea întreagă. Dar aceasta nu va fi ființa divină, ci lumina și slava ce pornesc din ea ca plinătatea energiilor necreate. Prin aceasta zidirea întreagă devine pnevmatică, incoruptibilă, îndumnezeită, transparentă, deși pentru a se face capabilă de o astfel de înnoire trebuie să moară forma actuală a lumii, după cum trebuie să se strice forma actuală a trupului pentru a învia într-o formă capabilă de a fi vas deplin al Duhului dumnezeiesc. Aceasta va da o frumusețe neînchipuită lumii.[/SIZE]
[SIZE=3]
[/SIZE]
[SIZE=3][1] Sf. Simeon Noul Teolog, Cuv. 45, ed. Siros, p. 21 2: "Precum trupurile noastre când se desfac nu devin cu totul nimic, ci se înnoiesc iarăși prin înviere, așa și cerul și pământul și toate cele din ele sau toată zidirea, fiindcă s-a învechit și s-a murdărit de păcatele noastre, se vor desface de către Făcătorul Dumnezeu prin foc, adică se vor topi și se vor face noi și neasemănat mai strălucitoare de cum sunt acum". Iar Metodiu de Olimp zice (Ex libro de resurrectione, P.G., 18, col. 273-276): "Rămâne, așadar, ca zidirea să se înnoiască spre mai bine... ca sculându-ne noi și scuturând mortalitatea trupului, eliberându-ne de păcat, să se elibereze și ea de stricăciune... Deci e necesar ca și pământul și cerul să fie părtașe la arderea și fierberea tuturor", sf. Maxim Mart, Ep. 1, P.G., 91, col. 389: "Căci trece (lumea) și cele din ea se veștejesc. Căci va veni cu adevărat vremea când va suna o trâmbiță înfricoșătoare, cu un sunet străin și totul se va desface, nimicindu-se orânduirea văzută a ei. Și lumea văzută va trece, luându-și sfârșitul propriu. Iar lumea ascunsă acum a celor inteligibile se va arăta aducând taine cu totul străine ochilor și urechilor și minții". Sau tot el zice (Ep. IV, P.G., 91, 416): "Toate... cele văzute vor trece deodată, stihiile arzând și desfăcându-se în focul care va curați mai înainte zidirea întinată de noi pentru venirea Celui curat".[/SIZE]

[SIZE=3][2] Sf. Isaac Șirul spune că arătarea lui Hristos e foc pentru cei respinși (Ed. Theotoke, Cuv. 84, p. 480-481). Dar întrucât ei nu simt pe Hristos în acest foc, El le poate apărea ca foc material. Pentru cei păcătoși, dar nu cu totul de condamnat, Domnul va lucra ca un foc pe de o parte dureros, pe de alta transformator. Simeon Metafrastul spune: "Când mă gândesc, suflet nenorocit și ticălos al meu, la venirea și arătarea înfricoșătoare a Domnului, tremur și mă tem și-mi ies cu totul din minte și sunt cuprins de cutremur și de frică și nu știu ce să[/SIZE]
[SIZE=3]gândesc. Căci cine va putea sta în fața slavei Lui, când se va arăta să sfărâme pământul? Cine va putea să suporte mânia Lui năpraznică împotriva mea, când puterile cerului se vor clătina, soarele se va întuneca și luna nu-și va mai da lumina ei? Ce frică va fi atunci, ce cutremur le va cuprinde, când toate semințiile pământului vor vedea pe Domnul slavei venind pe norii cerului cu putere și slavă multă!" "Atunci cerurile vor pieri cu zgomot și stihiile vor arde", cum a spus fruntașul apostolilor, Petru: "pământul și cele din el vor arde" (2 Petru 3, 10). Deci, suflete al meu, dacă toate acestea se săvârșesc astfel, cum trebuie să fim când toate se vor topi de frica Domnului? Căci atunci va fi cer nou și pământ nou, când trâmbița va sufla cu putere" (Op. cit., Cuv. 29, p. 149. Descrierea aceasta repetă în parte pe cea a Sfântului Maxim Mărt. (Ep. I către George, prefectul Africii, P.G., 91, 380). Expresia "toate se vor topi de frică" indică efectul pe care îl are un sentiment puternic asupra tuturor celor create, în primul rând asupra sufletelor și prin ele asupra celor create. Intre suflet și cele materiale nu e o discontinuitate.[/SIZE]

[SIZE=3][3] Sfi Ioan Damaschin, De Gde orth., P.G., 94, 1220.[/SIZE]

[SIZE=3][4] Cuvânt etic I, în: Symeon le Nouveau Theologien, Traites theolog. et. ethiques, voi. I, p. 213, 215.[/SIZE]

[SIZE=3][5] Idem, Cuv. etic I, în Traités théolog. et. éthiques, p. 211 (ed. Siros, cuv. 45, p. 212).[/SIZE]

[SIZE=3][6] Simultaneitatea apariției Domnului și a învierii trupurilor se vede și din aceea că unii scriitori bisericești, urmând lui Matei 25, 32, spun că întâi va fi arătarea Domnului și apoi învierea oamenilor la judecată (Theophanes Kerameus, horn. 10, P.G., 132, col. 397).[/SIZE]