View Single Post
  #36  
Vechi 26.10.2008, 15:12:16
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...contiunuare

[COLOR=#000000]La început, Sinodul a închis ochii când preoții deveneau membri de partid, însă spre sfârșitul deceniului, cazurile de preoți implicați politic amenințau să devină o regulă. Prima încercare de a reformula poziția Bisericii în ce privește implicarea politică a clerului a avut loc în aprilie 1998 când Arhiepiscopul de Cluj, Bartolomeu Anania a cerut Sinodului să le permită preoților ortodocși să fie aleși pe liste de partid. După el, neutralitatea politică fusese ignorată de preoții din Transilvania, care oricum făcuseră campanie electorală unui partid politic sau altul sau căutaseră să între în Parlament fără acordul ierarhilor, și ar fi expus BOR unor atacuri nedrepte din partea presei și a celorlalte culte ce nu îmbrățișau acel principiu. Propunerea a fost îmbrățișată de Mitropolitul Moldovei, Daniel Ciobotea și Pr. Constantin Galeriu, ultimul declarând și că Biserica ar fi trebuit să promoveze în Parlament personalități recunoscute drept “conștiința națiunii”. După episcopul-vicar de Suceava, Gherasim Pruteanul, Biserica trebuia să între în politică pentru ca țara să-și mențină tradiția ortodoxă, însă implicarea politică nu înseamnă că preoții să între în partide, ci că ei să le avertizeze dacă propunerile lor legislative se opuneau tradițiilor creștin-ortodoxe. PS Gherasim a susținut propunerea IPS Anania „deoarece Biserica și statul nu au fost niciodată cu adevărat separate. Unde a fost conducătorul politic, acolo a fost și prelatul”[3].[/COLOR]
[COLOR=#000000]Deși îmbrățișată cu entuziasm în cercurile ortodoxe, propunerea a fost criticată de politicieni și jurnaliști drept un impediment al separării statului de Biserica și un obstacol al democratizării. Campania de presă a fost atât de susținută, încât Sinodul a ezitat să considere serios propunerea pe motiv că nu era momentul potrivit pentru a decide dacă BOR trebuia să se implice politic. Paradoxal, propunerea IPS Anania a forțat Biserica Romano-Catolică să-și formuleze o poziție față de implicarea politică a clerului sau. Un comunicat oficial, detaliind poziția Bisericilor Romano și Greco-Catolice, arată opțiunea acestora pentru neutralitate politică și reamintea că, Conciului Vatican ii interzicea clerului catolic să facă politică[4]. [/COLOR]
[COLOR=#000000]Dacă Sinodul a ignorat propunerea, unii dintre membri săi au îmbrățișat-o. Episcopul Calinic le-a permis preoților săi să obțină poziții eligibile pe liste de partid în alegerile locale din 2000. Într-un gest fără precedent, episcopul a scris partidelor politice, cerând poziții eligibile pentru preoții din Argeș. Când scrisorile au devenit publice, PS Calinic a declarat că “este absolut necesar ca preotul să fie preocupat de problemele spirituale și materiale ale enoriașilor. De aceea avem nevoie de preoți primari, vice-primari și consilieri în sate și orașe. Avem nevoie de preoți și în cultură, în activitatea socială, în Parlament, și chiar în Guvern ca miniștrii…. Cum BOR are 86% dintre cetățenii României, clerul ortodox trebuie s-o reprezinte în toate structurile de conducere ale statului.” Dată fiind influența extraordinară a episcopului în viața locală, social-democrații au numit trei preoți ortodocși în consiliile locale[5]. [/COLOR]
[COLOR=#000000]Presa a amintit că preoții ce deveneau membri de partid “renunță la independența stipulată de canoane, își continuă activitatea religioasă, și chiar dacă nu predica din amvon ideologia partidelor, culoarea lor politică ii poate influența pe credincioși”[6]. Pe 2 februarie 2004, Evenimentul zilei nota că “înainte de alegeri, la fiecare patru ani, Sinodul rediscută implicarea politică a clerului, o problemă delicată pentru că preoții sunt lideri de opinie și Biserica se număra printre instituțiile cu cea mai mare cota de încredere. Dacă își fac cunoscute preferințele politice sau se dedica complet politicii, preoții pot să ii piardă pe credincioși unui partid sau altul... Fără a recunoaște, fiecare partid are o strategie secretă de a atrage preoți, pentru că fiecare vrea să-și apropie Biserica... Implicarea politică amenință ‘ascultarea’. Un episcop PRM cu doi vicari social-democrați și doi liberali care au în ascultare zece preoți democrați, doi țărăniști, trei umaniști și patru URR nu are aceeași autoritate.”[7] [/COLOR]
[COLOR=#000000]Cum noi alegeri urmau să se organizeze în 2004, BOR-ul s-a scindat între cei ce doreau neutralitate și cei ce doreau implicare politică. În ianuarie 2003, IPS Anania a anunțat că Sinodul va discuta cazurile celor trei preoți din Cluj ce aderaseră la PRM și al episcopului Teodosie, cunoscut pentru legăturile sale strânse cu PSD-ul, aflat atunci la guvernare. IPS Anania a anunțat că toți preoții din Cluj ce erau membri de partid sau aveau posturi publice vor fi investigați. Conform presei, în Consiliul Municipal Cluj-Napoca opt preoți reprezentau PSD-ul, unul pe liberali, patru PD-ul. Toate partidele au cerut Sinodului să le permită preoților să-și continue carierele politice. Gheorghe Funar a sperat că preoții să-și continue activitatea în administrația locală, cerând Bisericii să indice clar canoanele ce interziceau implicarea politică a preoților. Politicienii și-au unit forțele cu clerul pentru a susține că apartenența la partid era o opțiune personală a fiecărui preot ortodox, de vreme ce alte culte nu îmbrățișau principiul neutralității politice. Într-adevăr, UDMR-ul a anunțat că listele sale erau deschise preoților. Încă de la formarea sa, Uniunea a alocat 15% din pozițiile sale de conducere reprezentanților tineretului și alte 15% societății civile și clerului. Pastorii reformați și preoții greco-catolici puteau ocupa funcții publice[8]. Constituția României le permite cultelor să decidă dacă membri lor pot face politică.[/COLOR]
[COLOR=#000000]Reflectând poziția ierarhilor ortodocși, protopopul de Botoșani le-a cerut preoților să nu candideze în alegeri deoarece, după cum a explicat el, mesajul partidului se adresează doar unui segment al comunității, în timp ce preotul trebuie să se adreseze tuturor credincioșilor. Că răspuns, Octav Cosmanca, liderul celui mai popular partid din Moldova, PSD, a opinat că preoții trebuie să fie lăsați să se implice politic pentru că numai constituția și Parlamentul puteau limita dreptul unui individ de a fi ales. Pentru premierul Năstase, preoții ce serveau drept consilieri locali și județeni aduceau un plus de moralitate procesului politic și modului de rezolvare a problemelor de interes comun. Însă opoziția liberală i-a criticat pe social-democrați pentru încercarea de a transforma BOR-ul într-un instrument electoral[9]. [/COLOR]
[COLOR=#000000]În februarie 2004, Sinodul și-a reiterat deciziile din ianuarie 1990, septembrie 1992, februarie 1996 și februarie 2000 ce interziceau clerului ortodox să participe în politică, să adere la partide, să candideze în alegeri, să influențeze campaniile electorale și să dețină funcții în administrația locală sau națională. Decizia Sinodului nr. 410 din 12 februarie 2004 a cerut preoților să nu devină nici chiar candidați independenți și a rugat formațiunile politice să nu accepte preoți ca membri și să nu folosească Biserica sau clerul în scopuri politice. Din partea Patriarhiei, Stoica a anunțat că „Biserica este neutră politic, nu indiferentă la viața polis-ului. Poziția sa rămâne neschimbată; singura politică a preoților este Biblia”. Preoții ortodocși aveau zece zile pentru a alege între preoție și politică. Renunțarea la preoție pentru avantaje politice imediate era ireversibilă, preotul urmând a fi răspopit în perpetuitate. Tot atunci, IPS Anania a amenințat că Sinodul “poate și să comande”, a reiterat că preoții nu-și mai pot suspenda slujirea preoțească pe timpul mandatelor politice și a spus că preoții-politicieni vor fi discutați de curțile consistoriale. Chiar și preoții-primari trebuiau să aleagă, deși fuseseră aleși democratic și mandatul le expira în câteva luni, când noi alegeri urmau a fi organizate. Sinodul nu cunoștea numărul preoților-politicieni pentru că aceștia întraseră în politică fără a-și anunța superiorii, însă conform presei câteva sute dintre cei aproape 15.000 preoți ortodocși ai României ocupau posturi publice[10]. Decizia Sinodului a fost lăudată de societatea civilă ca un pas înainte în efortul de a bloca încercările PSD-ului de a-și supune politic BOR[11].[/COLOR]
[COLOR=#000000]
[/COLOR]
Reply With Quote