...contiunuare
[COLOR=#000000] A fost necesară determinarea pentru a-i convinge pe preoți că decizia era irevocabilă și definitivă. În Arhiepiscopia de Cluj doar senatorul PRM Rus a renunțat la preoție, pe când 87 alți preoți au renunțat la politică. În Cluj, din cei 60 preoți ce și-au încetat activitatea politică, mai mult de jumătate reprezentaseră PSD-ul. În Argeș, un preot social-democrat a ales politica, pentru că “am servit Biserica 35 ani, e timpul să servesc oamenii”. Primarul de Băiculești a declarat că va candida în alegerile locale din 2004 în ciuda deciziei Sinodului și că, la nevoie, va “porni o nouă revoluție pentru că nu pot să aleg între preoție și primărie, de vreme ce ele sunt compatibile”. În Suceava, cei doi preoți din consiliul municipal au ales preoția. În Constanța, IPS Teodosie a anunțat că nouă preoți urmau să renunțe la mandatele lor din consiliile locale, dar nu a dat detalii privind situația sa personală. Restricția a dus la modificarea substanțială a listelor electorale, obligând partidele să găsească înlocuitori pentru preoții-politicieni[12]. Cel mai afectat [/COLOR][COLOR=#000000]a fost[/COLOR][COLOR=#000000] PSD-ul.[/COLOR]
[COLOR=#000000] În timpul alegerilor locale din 2004 eforturile de a separa Biserica de politică nu au dat rezultatele scontate. În Brașov și Galați niciun preot nu s-a implicat politic, dar în alte județe situația a fost alta. Primarul social-democrat de Ștefănești (Argeș) a căutat să-și reînnoiască mandatul, însă a pierdut în fața candidatului liberal. Petrică Florea din Costești (Iași) a candidat la primărie cu ajutor liberal, declarând că “un preot nu poate fi indiferent la ce se întâmplă în parohia să. Timp de 18 ani am încercat să-i ajut pe oamenii de aici cum am putut. Că consilier local aș fi putut face mult mai mult”[13]. Consistoriul Mitropoliei Moldovei a anunțat că-l va sancționa pe Florea dacă acesta se va implica politic, pentru că nu era prima dată când nesocotea decizia ierarhilor săi. După ce a pierdut alegerile, Florea s-a apărat spunând că avea dreptul constituțional de a alege și a fi ales și că speră că mitropolitul îl va suspenda temporar în loc să-l răspopească. Chiar și după ce au renunțat la carnetele de partid și la pozițiile publice, preoții au susținut partidele din care tocmai plecaseră. În mai, liderii social-democrați au participat la slujba de duminică la Satu-Mare. Profitând de ocazie, cu acordul preotului, candidatul la primărie s-a adresat credincioșilor, prezentându-și platforma electorală și promițând să rezolve rapid problema proprietății Bisericii. Candidatul a vorbit din amvon, lucru perceput că manipulare religioasă în scop electoral[14].[/COLOR]
[COLOR=#000000] Decizia Sinodului de neutralitate politică a fost criticată de guvernarea PSD și de opoziția PRM. Cosmanca a numit decizia o “greșeală”, Nicolae Mischie a văzut-o drept o „anormală”, iar liderul PRM Petru Călian a calificat-o drept “discriminare”. Pentru Cosmanca, decizia era o greșeală pentru că “prezența preoților în consiliile locale garantează că problemele enoriașilor sunt rezolvate direct de comunitatea locală... Că pastor, preotul trebuie să vadă că problemele administrative ale cetățenilor sunt rezolvate înăuntrul și în afară Bisericii”. Cosmanca a declarat că pledează pentru includerea preoților pe listele de partid că independenți. Cum alte biserici permiteau implicarea politică a clerului, Cosmanca nu înțelegea de ce Biserica Ortodoxă trebuia să adopte o alta poziție. Pentru deputatul umanist Pavel Cherescu (și preot ortodox), decizia sinodală era neconstituțională deoarece numai Parlamentul putea limita drepturile fundamentale ale cetățenilor. Pentru el și alți preoți ce nu doreau să renunțe nici la politică, nici la preoție, decizia demonstra tendința Bisericii spre “fundamentalism religios”[15].[/COLOR]
[COLOR=#000000] Decizia a întâmpinat opoziție și în interiorul bisericii pe măsură ce prelații au început să o critice deschis și să o interpreteze în favoarea lor. Dacă la început puțini au îndrăznit să pună în discuție hotărârea Sinodului, ulterior unii ierarhi au anunțat că preoții ce ocupau funcții publice puteau să-și ducă mandatele la capăt însă nu vor putea candida din nou în 2004. Alții au arătat că decizia nu includea o dată limită până la care preoții trebuiau să opteze pentru preoție sau politică. Pentru Stoica, “este absurd să lași localitățile fără primar sau consilier local pentru următoarele două luni... Cu aprobarea episcopului, preoții pot să-și termine mandatele. Însă nu pot participa la campania electorală și nu pot candida din nou”. Și PS Calinic le-a cerut preoților săi să renunțe la carnetele de partid pentru a nu fi răspopiți, dar le-a permis primarilor-preoți să-și termine mandatul[16].[/COLOR]
[COLOR=#000000] Însă alte partide au susținut neutralitatea. Alianța Civica a salutat decizia Sinodului că contribuind la “creșterea capitalului de încredere al Bisericii” și la “renașterea morală a poporului român”. Schimbându-și poziția, Liberalii au susținut și ei decizia ce “confirmă neutralitatea politică și poziția morală și spirituală a preoțimii ortodoxe”, au rugat alte culte să îmbrățișeze principiul și au criticat organizația PSD Cluj ce-i ceruse Sinodului să revină asupra hotărârii. Pentru a fi clar că Sinodul nu le va permite preoților să reintre în politică, IPS Anania a reiterat că restricția era irevocabilă, definitivă și unanim acceptată și, deci „nici chiar Patriarhul nu o putea schimba”[17].[/COLOR]
[COLOR=#000000] Scriitorul Liviu Ioan Stoiciu a căutat să discearnă motivele pentru care BOR-ul a adoptat o poziție atât de fermă în favoarea neutralității cu puțin înainte de alegerile locale. După el, “credibilitatea morală a BOR a fost amenințată de proprii lideri. Deodată, preoți ce deveniseră senatori sau deputați pe liste de partid nu mai ascultau și chiar dădeau ordine superiorilor. Autoritatea ierarhiei religioase era știrbită.” Pentru a explica de ce IPS Anania le-a cerut preoților să renunțe la posturile publice obținute că urmare a unor alegeri libere, Stoiciu a considerat că IPS Teodosie, pe care Anania l-a menționat printre cazurile problema, era cheia adoptării interdicției de a face politică: “Lui Teodosie ii place puterea și cu ajutorul social-democraților visează să ajungă primul mitropolit al Tomisului și Dobrogei și apoi patriarh. Vrea ca Biserica să nu mai respecte tradiția în alegerea mitropolitului de Moldova că patriarh, și a da o luptă pe viață și pe moarte pentru a deveni mitropolit”, deoarece patriarhul este ales dintre mitropoliți. Pentru Stoiciu, opțiunea pentru neutralitate politică derivă din lupta de putere din Sinod între suporterii ambițiosului Teodosie, ce-și construia cariera cu ajutor social-democrat, și oponenții săi adunați în jurul lui Anania, ce doreau că tradiția să fie respectata în alegerea noului patriarh. Însă, conform lui Stoiciu, “decizia de a le interzice preoților să facă politică nu putea opri ascendenta lui Teodosie”[18].[/COLOR]
[COLOR=#000000] Biserica Romano-Catolică a îmbrățisat și ea principiul neutralității în virtutea canonului 285.3, conform căruia “preoților li se interzice să asume funcții publice care implică participarea la procesul de decizie al statului”, canonului 383.1 al Statutului Bisericii Greco-catolice și paragrafului 33 al Directorului Vieții Preoțești al Vaticanului (1994) conform căruia “preotul, ca servitor al Bisericii universale, nu se poate lega de contingente istorice și trebuie să fie deasupra partidelor politice. El nu poate participa activ în partide politice sau sindicate, decât dacă (acest lucru este cerut) de drepturile Bisericii și de apărarea binelui comun. Chiar dacă sunt bune în sine, ele sunt străine statutului clerical și pot amenința serios unitatea comuniunii ecleziastice... Reducerea misiunii preoțești la scopuri temporale, de natură pur socială sau politică, este străină acestui pastorat, nu constituie un triumf, ci mai degrabă o mare pierdere pentru Biserica”[19]. Li s-a cerut preoților romano- și greco-catolici să renunțe la angajare politică cat mai curând, chemare la care au răspuns un număr de preoți. În Sălaj toți preoții catolici au renunțat la politică, rupându-se de PSD și PNL. În Cluj social-democrații au înlocuit 32 de preoți incluși pe listele electorale. În Bistrița 12 preoți au renunțat la viața de partid sau posturi de consilieri. Cei 5 sau 6 pastori reformați ce reprezentau UDMR au continuat activitatea politică[20].[/COLOR]
[COLOR=#000000]
[/COLOR]
|