Citat:
În prealabil postat de beliver
Cum sa ne dorim sa fim practicanti ai ortodoxiei?Asta ar insemna sa fim seriosi.Cui sa-i placa sa fie serios?Cu asta se ocupa calugarii si calugaritele in manastiri.Noi cu tot chiar si cu discutiile despre religie,dar cu practica mai putin.Ba chiar daca cineva in familie isi permite luxul sa nu manance "de dulce" miercurea si vinerea trebuie convins ca nu are rost,ca nu in asta consta sa fii ortodox.Daca se roaga dimineata si seara trebuie sa i se spuna ca asta numai bunicile mai fac.Daca nu mergi la chef nu esti distractiv.Daca nu ai prietene la fel nu esti la moda.Duminica la liturghie?Pai numai cu ortodoxia iti ocupi tot timpul?Nu vezi la televizor ce face toata lumea?Nu-ti plac emisiunile de divertisment?Sunt minunate si foarte educative,asta se intampla in lume si tu vrei sa fii mai special.Lui Dumnezeu nu-i plac oamenii speciali.Iar incepe post?Mai sunt persoane care nu fac sex in lumea asta in timpul postului?Poate da aia nu-s normali.Barfa?Asta face toata lumea,noi de ce sa facem altfel?Te crezi mai special,dar nu esti.Esti ortodox si ce-i cu asta?Nu trebuie sa traiesti ca un om mort.Candela consuma si ea ulei,care este cam scump.Unde mai vezi candele in casele ortodoxilor?Totul este exagerat.Ajunge sa spui si tu un "Tatal nostru" inainte de a adormi si-atat.Cersetorii?Pai daca mergi de-aici pana in centru si le dai la toti bani ramai falit,plus ca incurajezi cersetoria.In ziua de azi trebuie sa fii realist.Sa cobori cu picioarele pe pamant,sa traiesti in aceasta lume.Ortodox cred ca trebuie sa fie un fel de inger,noi nu putem practica asa ceva.Doamne iarta-ma!
|
Trup suntem, traim in lume , asta este perfect adevarat, dar oare nu in asta consta frumusetea nevointei noastre intru cele ce ne duc pe calea pocaintei. Ingeri nu putem fi si nici Sfinti, dar nici far de traire si simtire Ortodoxa , si apoi ce-mi pasa de ce zice cel din jurul meu, pentru ca de stam cu gandul la vorba sau atitudinea celor din jur nu-mi este cu folos. Lumea te trage spre ea, ca doar in lume traim, nu in pustiu, dar selectia este la noi si voia tot a noastra e. Nu tinem post sau ne rugam pentru a fi aparte, sau originali , ci pentru ca asa simtim, asa ne cere inima, constinta noastra. Pana la urma smerenia ne cere prin insasi natura ei, sa trecem neobservati de cei din jur in nevointa noastra, pentru ca altfel ne asemanam fariseilor si celor galagiosi in faptele lor.
Au mers, zice, un fariseu si un vames la templu, pentru a se ruga. Si a inceput fariseul sa enumere una cate una virtutile lui. "Nu sunt ca ceilalti oameni" spunea el, " rapitori, nedrepti, adulteri, sau chiar ca acest vames".Mizerabilule si netrbnicule! Ai osandit pe toata lumea. De ce l-ai ranit cu cuvantul tau aspru si pe cel care se afla langa tine? Nu-ti ajungea lumea intreaga, trebuia sa-l osandesti si pe vames? Pe toti i-ai osandit; de nici unul nu ti-a parut rau? "Postesc de doua ori pe saptamana" a continuat, "si dau zeciuiala din toate castgurile". Ce vorbe de mandrie! Iar vamesul cum a raspuns ? Dupa ce l-a auzit, n-a zis: " Cine esti tu, care vorbesti in felul asta despre mine? De unde stii cum traiesc eu ? N-ai discutat cu mine, n-ai locuit cu mine, nu m-ai cunoscut. De ce esti atat de ingamfat? De ce te lauzi ? Cine incredinteaza despre faptele tale bune? " . Nimic asemenea n-a spus vamesul. Ci statea cu capul plecat , se batea in piept si zicea : "DUMNEZEULE, MILOSTÎV FII MIE, PACATOSULUI." Fariseul a plecat din templu golit de virtute, iar vamesul plin de virtute; caci cuvintele lui au biruit lucrurile. In esenta , desigur, n-a aratat smerita cugetare; caci smerita cugetare este atunci cand cineva se smereste pe șine, desi este mare in virtute. Vamesul a rostit doar adevarul, penru ca era pacatos.Asadar daca un asemenea om a primit un dar asa mare numai si numai ca a aratat smerita cugetare, cu atat mai mult un virtuos care se smereste. Incat, daca-ti marturisesti pacatul si devii smerit, vei fi iertat si te vei impaca cu Dumnezeu.