View Single Post
  #5  
Vechi 03.11.2008, 14:34:06
eduardd
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

In memoriam: Părintele arhimandrit Ioanichie Bălan, o viață închinată lui Dumnezeu


Luni, 26 Noiembrie 2007

Părintele arhimandrit Ioanichie Bălan apăra credința noastră strămoșească prin scrierile și predicile sale, prin sfaturile și îndemnurile către o viață morală înaltă

Vestea mutării la cele veșnice a unuia dintre cei mai mari duhovnici români contemporani ne-a întristat sufletele și ne-a pustiit inimile, pentru că toți cei ce l-am cunoscut am avut în el un părinte bun și drag, un rugător stăruitor, un model sublim de dragoste față de neam și țară, față de Biserica noastră dreptmăritoare și față de credința moșilor și a strămoșilor noștri.
Îl cunoșteam împărțindu-și timpul între lectură și scris, între liturghie și spovedanie, iar mai târziu, în rugăciune și lacrimi. Părea un monah din Pateric, rătăcit prin vremuri vitrege, trăind special în timpurile noastre, pentru a da mărturie despre adevărata viață - cea întru Hristos.
Îl întâlneam la lumina discretă a lămpii, scormonind prin vechile izvoare istorice și prin scrierile teologice și monahale de altădată și de azi; slujind și predicând în biserică, ori așteptându-și cu drag ucenicii în pragul chiliei sale, pentru a-i ajuta să descopere adevărul și să fie liberi duhovnicește, să îi elibereze prin spovedanie și sfat cu putere multă, de apăsarea păcatelor.
În vremuri grele, în care Biserica era umilită și izolată, părintele arhimandrit Ioanichie Bălan apăra credința noastră strămoșească prin scrierile și predicile sale, prin sfaturile și îndemnurile către o viață morală înaltă.
A descris frumusețile monahismului românesc, pe care l-a îmbrățișat din fragedă tinerețe la mănăstirea Sihăstria, mănăstire cunoscută atunci și acum pentru viața duhovnicească înaltă practicată, într-o vreme a marilor duhovnici, pe care și i-a ales drept model; și a descris frumusețile vieții creștine, pe care a trăit-o exemplar.
Nu este o exagerare a spune că părintele Ioanichie Bălan a făcut pentru monahismul românesc ceea ce a făcut bunul său prieten - părintele profesor Dumitru Stăniloae - pentru teologia ortodoxă română. Dacă părintele Stăniloae a fost numit „patriarhul teologiei academice românești“, părintelui arhimandrit Ioanichie Bălan îi revine marele, covârșitorul merit de a fi pus în lumină, în vremuri dintre cele mai tulburi și mai frământate, modelele de viețuire monahală românească. Și la fel, nu este nici un fel de exagerare a face sublinierea că nici un alt popor ortodox nu are opere similare celor alcătuite cu atâta sârg de părintele Ioanichie, referitoare la trecutul monahal și la portretele de sfinți din vechime și mai noi, precum avem noi, românii.
Toate scrierile sale, dar mai presus de ele, viața sa, au fost o jertfă vie pe altarul credinței și al neamului.
Însă prea cuvioșia sa i-a învățat pe ierarhii și teologii de astăzi, pe monahii, preoții și creștinii acestor vremuri că, oricât de multe și înalte cunoștințe profane și religioase ar avea, acestea trebuie legate de o viață duhovnicească înaltă și în mod deosebit de rugăciune, pe care sfinția sa o socotea un dialog și o convorbire de taină a sufletului cu Dumnezeu.
Principala sa grijă nu a fost doar aceea de a ne descoperi și face cunoscut un trecut de cinste al neamului, al Bisericii și al monahismului românesc, ci și de a continua această tradiție, formând teologi și monahi vrednici, ucenici și ucenice demne de duhovnicul lor. Astfel, printre cei care i-au urmat în viața monahală ori au fost purtați sub mantia sa se numără ierarhi, arhimandriți, stareți, egumeni, monahi și monahii vrednice din Biserica noastră contemporană.
Sfaturile și îndemnurile sale au fost primite și împlinite de creștini și creștine care au văzut în prea cuvioșia sa un adevărat „Apostol“ al neamului și al vremurilor actuale, un neînfricat luptător pentru păstrarea dreptei credințe și un puternic rugător către Dumnezeu, care știa să acopere distanța dintre erudiție și evlavie cu multă căldură sufletească și cu deosebită grijă duhovnicească, cu o sensibilitate și bunătate de adevărat părinte, a cărui singură grijă nu era decât folosul fiilor și al fiicelor sale întru Hristos-Domnul.
Când și-a dat seama că și-a împlinit vocația cărturărească, s-a întors la paternitatea duhovnicească, spovedind și sfătuind, iar mai apoi, încercat fiind, s-a adâncit într-un dialog cu Părintele Ceresc, prin rugăciune și prin lacrimi.
Biserica Ortodoxă și neamul românesc au pierdut unul dintre cei mai mari duhovnici ai acestor vremuri, dar au câștigat un mijlocitor peste veacuri în fața Tronului ceresc. Am pierdut cu toții un duhovnic rugător și un erudit teolog, dar am câștigat în ceruri un bun mijlocitor către Dreptul Judecător, pentru neamul și pentru tot sufletul românesc.
Prea cuviosul părintele nostru Ioanichie Bălan s-a mutat trupește dintre noi, adăugându-se turmei sale, intrând în comuniunea sfinților, pe care i-a iubit și urmat și pe care i-a făcut cunoscuți, și părinților cu viață sfântă ai acestei sfinte mănăstiri: Ioanichie Moroi, Paisie Olaru, Cleopa Ilie. S-a adăugat la aceștia pentru a-și lua plata ostenelilor sale de român și creștin, de călugăr și teolog.
Ca și aceștia, rămâne însă viu în sufletelor tuturor celor ce l-au cunoscut, ca un exemplu sublim de credință și jertfelnicie, de iubire și rugăciune.
Noi, cei ce rămânem oarecum orfani și pustiiți, să ne unim rugăciunile într-un gând și să-L rugăm pe Împăratul veacurilor și Dreptul Judecător să așeze sufletul său curat și bun în lumina Sa cea neînserată; să ne cerem iertare de la sfinția sa și să zicem: „Prea cuvioase părinte Ioanichie, roagă-te mai departe lui Dumnezeu pentru noi!“
Reply With Quote