![]() |
![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Nu am o atitudine negativa fata de ortodoxie, mai degraba una suspicioasa,demotivata, desi am un feeling general pozitiv fata de ea, bazat mai degraba pe incredere.
Daca vreti sa ma incadrati intr-un cuvant sunt la cei ezitanti , dar cu o perspectiva pozitiva, nici protestant care sa creada exclusiv in scriptura, dar nici nu pot prelua dogmele ortodoxe fara o chinuiala si o analiza interioara , care sa justifice increderea mea in ele. Sunt de vanzare cum s-ar zice,imi ofer sufletul, ma cumpara cine ma vrea. Si pana acum doar Cuvantul lui Hristos m-a facut sa vand totul (interior vorbind) , si mi-a castigat mintea si sufletul. (Stiu ca aici cei 'binevoitori' vor comenta ca si diavolul e printre ofertanti, mai ales datorita exprimarii indoielii mele) E drept ca si patima face ravagii pe acolo , si sunt vandut si ei, dar nu cu acceptarea mea rationala, ci mai degraba prin acapararea atentiei mele, in care nu mai sunt in stare sa fiu stapan pe viata mea. Nu ader asa usor la principiile ortodoxe ,dar nici nu le refuz. Nu sunt in stare sa am rugaciune citita , desi rugaciunea este in sufletul meu ca si al orcui, nu inteleg asa bine conditionarea harului doar prin Taine . Si nu inteleg de ce apostolul Pavel, ca si intemeietor al Bisericii , si chiar si ceilalti ucenici directi ai Domnului , nu au aproape nici o referire la cuvintele directe ale lui Iisus Hristos, in epistolele lor , si nici chiar in Faptele apostolior nu se vad urme ale unor eventuale astfel de predici. Ca si cum o fractura s-ar fi produs in Noul Testament si avem un Cuvant direct al lui Dumnezeu Fiul in primele 4 Evanghelii , si un discurs care nu face nici o referire aproape la acest Cuvant ,in urmatoarele epistole ale apostolilor. E ca si cum s-a trecut de la revelatia Cuvantului lui Dumnezeu, la altceva , un alt fel de credinta. Eu am identificat-o ca fiind mutarea accentului de la auzirea Cuvantului ,la credinta in jertfa Cuvantului Intrupat si in invierea Sa. Si prin aceasta jertfa se produce de fapt implinirea scopului Intruparii Sale, iertarea pacatului , si restaurarea omului la starea de dinainte de cadere. Dar aceasta noua realitate e putin mai greu de inteles, nu e asa izbitoare ca si Cuvantul direct al lui Dumnezeu , si ofera un rol mai mare intelegerii omului ,decat revelatiei.E o revelatie mai ascunsa daca vreti. Cu alte cuvinte lucrurile devin mai abstracte. Si ca sa fie si mai complicat , simultan cu Invierea si inaltarea, se implineste o alta fagaduinta misterioasa a lui Dumnezeu,facuta de-a lungul istoriei iudeilor , dar si de catre Hristos in timpul vietii pamantesti prin prezenta Mangaietorului . Duhul Sfant este o prezenta misterioasa, care duce la intelegerea noilor realitati, si uneori se spune despre El ca este Duhul lui Hristos, adica deja este in noi daca credem in Hristos in mod asumat ,prin Botez. Intreaga istorie ce a urmat a Bisericii a plecat de la aceste noi realitati,desi nu putem nega ca tot Cuvantul direct al lui Iisus din evanghelii era temelia de baza a orcaror noi obiceiuri ssau teorii introduse. Ce as vrea eu pe plan personal, e sa fac mai lina trecerea aceasta de la Cuvantul lui Dumnezeu , care copleste mintea prin perfectiunea Sa, si nu mai ai nevoie de alta demonstratie, la realitatile mai abstracte ale Bisericii , desi aparent exprimate prin lucruri simple : sa te rogi , sa participi la liturghie , sa te marturisesti etc. |
|
|