Despre impotrivirea sufletelor cazute fata de rugaciune
[SIZE=3]Spiritele căzute se opun cu violență la toate poruncile Evangheliei, dar în mod deosebit rugăciunii, ca și maică a virtuților. Proorocul Zaharia l-a văzut “pe Iosua, marele preot, stând înaintea îngerului Domnului, și pe Satana, stând la dreapta lui ca să-l învinuiască” (Zaharia 3, 1). La fel și astăzi diavolul se ține mereu aproape de fiecare slujitor al lui Dumnezeu cu intenția de a-l împrăștia și de a-i pângări ofranda duhovnicească, de a nu-i îngădui să aducă jertfă, de a o întrerupe sau a o suprima total, “îngerii căzuți sunt roși de invidie față de noi, zice Sfântul Antonie cel Mare, și nu încetează de a pune în lucrare toată răutate a lor pentru a ne împiedica să le ocupăm vechile lor tronuri din cer”. In mod deosebit “dracul este foarte invidios, spune Sfântul Nil Sinaitul, față de omul ce se roagă, și recurge la toate vicleniile imaginabile pentru a-l întrerupe”.[/SIZE]
[SIZE=3]Diavolul depune tot efortul pentru a ne împiedica de la rugăciune sau pentru a face rugăciunea nefolositoare și seacă. Pentru acest spirit căzut din înălțimea cerului din pricina mândriei și a răzvrătirii față de Dumnezeu, înveninat de o pizmă și o ură implacabilă față de neamul omenesc, însetat de dorința de a-l face pe om să piară, preocupat zi și noapte de a-l ruina, este de nesuportat ca să-l vadă pe om, ființă mizerabilă și păcătoasă, intrând în dialog cu Dumnezeu însuși și reîntorcându-se marcat de pecetea milostivirii Sale, cu nădejdea de a moșteni cerul, cu speranța de a-și vedea însuși trupul său stricăcios transfigurat în trup duhovnicesc. Această perspectivă nu o poate suferi spiritul condamnat pentru totdeauna să se târască și să se tăvălească, ca într-o mlaștină rău mirositoare în gânduri și simțăminte exclusiv trupești, materiale și păcătoase, și care, în sfârșit trebuie să fie aruncat în iad și închis acolo pentru veșnicie.[/SIZE]
[SIZE=3]El turbă de mânie, acționează cu viclenie și fățărnicie, face crime și nelegiuiri. Trebuie să fii prudent și pus în gardă: numai în caz de extremă necesitate, când ascultarea o cere, poți face altceva în timpul fixat pentru rugăciune. Frate preaiubit! Nu lăsa rugăciunea fără un motiv foarte serios. Cel ce neglijează rugăciunea, își neglijează mântuirea; cel ce părăsește rugăciunea își pierde mântuirea.[/SIZE]
[SIZE=3]Un călugăr trebuie să fie foarte atent cum își organizează viața, căci vrăjmașul încearcă să-l încercuiască din toate părțile cu vicleniile sale, să-l înșele, să-l seducă, să-l tulbure, să-l întoarcă de la calea arătată de poruncile evanghelice, să-l ducă la pieirea vremelnică și veșnică. Când duci o viață atentă și trează vei înțelege această prigoană înverșunată pe care vrăjmașul o exercită împotriva noastră cu viclenie și răutate.[/SIZE]
[SIZE=3]Vom remarca că tocmai în momentul când ar trebui să ne rugăm, vrăjmașul ne aduce alte ocupații și ne sugerează că acestea sunt foarte importante și nu suferă amânare: în realitate singurul lucru important este ca monahul să se ancoreze în rugăciune, în același timp lucrăturile vrăjmașului se întorc în avantajul nevoitorului vigilent: văzând mereu alături de sine pe un ucigaș înarmat cu un pumnal înfricoșător și gata de a lovi, bietul călugăr neajutorat strigă fără încetare către Dumnezeu Atotputernicul cerându-I ajutor - și îl primește.[/SIZE]
[SIZE=3]Când duhul rău nu reușește să deturneze în favoarea sa timpul hărăzit pentru rugăciune, se străduiește să-l fure și să întineze rugăciunea. Pentru acest lucru se folosește de gânduri și imaginații. Cea mai mare parte a timpului, travestește gândurile sub masca dreptății, pentru a le asigura puterea de pătrundere; imaginațiilor le dă o formă foarte atrăgătoare.[/SIZE]
[SIZE=3]Rugăciunea este furată și ruinată atunci când, în timp ce te rogi, mintea nu-i cu totul atentă la cuvintele rugăciunii, ci se lasă cuprinsă de gânduri și imagini împrăștiate.[/SIZE]
[SIZE=3]Rugăciunea este întinată atunci când mintea se lasă distrasă de la rugăciune, fixându-și atenția asupra gândurilor și imaginațiilor păcătoase sugerate de către vrăjmașul. Atunci când îți vin gânduri și imaginații păcătoase nu le acorda nici o atenție. De îndată ce mintea ta le sesizează, închide-o în cuvintele rugăciunii și, printr-o rugăciune fierbinte și atentă, imploră-L pe Dumnezeu să-i împrăștie pe vrăjmașii tăi.[/SIZE]
[SIZE=3]Spiritul cel rău își organizează trupele cu o abilitate remarcabilă, în față se află gândurile îmbrăcate în haina adevărului și dreptății și imaginile pe care un ascet fără experiență le poate socoti nu numai inofensive, de inspirație duhovnicească sau chiar arătări sfinte și cerești. După ce mintea le-a primit, și și-a pierdut libertatea, comandantul trupelor răufăcătoare aruncă în luptă imaginațiile în mod voit păcătoase. “După gândurile nepătimașe, zice Sf. Nil Sorski, vin gândurile pătimașe: dacă le lași pe primele să intre, le dai prilej și celorlalte să forțeze intrarea”.[/SIZE]
[SIZE=3]După ce de bunăvoie mintea și-a pierdut libertatea, de la prima întâlnire cu vrăjmașii, rămâne dezarmată, slăbită, înlănțuită, nefiind în stare să depună cea mai mică rezistență în fața vrăjmașilor. Este repede învinsă și n-are decât să se supună și să rămână în robie.[/SIZE]
|