![]() |
![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
In Evanghelia de astazi, tema centrala este credinta. Va propun spre lectura un articol aparut in "Observator cultural" despre resemantizarea verbului a crede la Nicolae Steinhardt, articol scris de George Ardelean, profesor la Literele bucurestene, cercetator harnic al operei monahului Delarohia:
Incertitudine si libertate Fragment din studiul introductiv la volumul „Incertitudini literare“, în curs de apariție la Editura Polirom, în cadrul „Integralei N. Steinhardt“ http://www.observatorcultural.ro/Inc...s_details.html Pe mine m-a bucurat foarte tare sa il citesc si vi-l ofer si voua, spre reflectie si bucurie. Mai jos citez un fragment: "Mai există însă o zonă pe care Steinhardt o explorează și din care își extrage argumentele incertitudinii: relația dintre fapte, gesturi și problema mîntuirii. Nu există nici o certitudine că dacă săvîrșim fapte bune, că dacă am ales „drumul drept“ (sau pe care îl con*siderăm noi drept) ne vom mîntui. Relația dintre fapte și mîntuire nu este una contractuală, nu este una „de schimb“. Creștinismul este și din acest punct de vedere o religie a incertitudinii și-n ultimă instanță a libertății și a riscului existențial: „Părintele stareț Roman: creștinismul e riscul absolut, iar viața de călugăr e riscul dus la paroxism. Nu ți se oferă nici o certitudine. Nimic. Numai primejdii, numai riscuri. Nici certitudinea că vei muri măcar acolo, la mă*năstire. Că vei rezista. Că vei avea ce mînca. Și nici, mai ales, că ai făcut bine călugă*rindu-te. Și nici – culmea – că ai ales calea mîntuirii. S-ar putea ca după atîtea nevoințe și mizerii să nu te mîntuiești, să arzi ca orice păcătos care s-a lăfăit în bucurii, belșuguri și confort, și s-a hrănit cu multe desfătări alese, ori spre deosebire de cutare om cuminte care și-a dus viața pe cît s-a priceput fără a visa semeața desăvîrșire. Numai și numai incertitudini. Dai totul, nu primești nimic. Și rămîi absolut singur, și nici de tine nu poți fi sigur, mai puțin ca de ceilalți. Vei putea oare răbda fără a cîrti? Creștinismul, călugăria: iată saltul (și dincolo, vorba lui Lytton Strachey despre cardinalul Manning, nu e o saltea), iată cuptorul aprins (în care să te arunci), iată podul care se surpă în urma ta, iată flota căreia îi dai foc, aventura. Cecul e fără garanție și semnătură, mergi cu el la bancă și nu știi dacă va fi onorat. Mănăstirea (ori credința, nu-i mai brează) nu oferă nimic și ia totul și te așteaptă, rece, la cotitură.“. (9.)"
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Parerea mea este ca libertatea nu vine din incertitudine. Libertatea este posibilitatea de a alege cu sau mai putina incertitudine.
Alegi calugaria cand nu mai ai incertitudini si stii ca aceasta este calea mai potrivita pentru tine. Ca mai sunt ispite este altceva. Spui ca crestinismul este o religie a incertitudinii atunci cand nu stii daca esti crestin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Textul lui Steinhardt e plin de paradoxuri, dar daca ii intelegi optica si privesti lucrurile din perspectiva sa, totul are logica si sens.
Mantuirea ramane o incertitudine pana in clipa mortii, in sensul ca nimeni nu poate afirma, din timpul vietii, ca este deja mantuit, oricate fapte bune si oricata credinta ar avea. Mantuirea se poate castiga, dar se si poate pierde intr-o clipa (a se vedea ultra-cunoscutele exemple ale lui Iuda si ale talharului de pe cruce). Privind lucrurile din perspectiva sa, cu adevarat crestinismul e o religie a incertitudinii, daca definesti credinta in opozitie cu evidenta dovedita. Incertitudinea, desi are o valoare peiorativa in limba romana, este exact opusul certitudinii, al evidentei dovedite, care te constrange sa o accepti. In lumile antice, cea mai mare dovada a existentei unui lucru se considera faptul de a fi vazut, iar mai apoi faptul de a fi auzit. Credinta ca un lucru exista era net inferioara in acest sistem. Or crestinismul vine si schimba schema aceasta de gandire. Se spune in Evanghelii ca mai fericiti sunt cei care nu au vazut si au crezut. Pentru ca deja, daca vezi, daca ai siguranta unui lucru, inseamna ca nu mai ai o credinta, ci ai o certitudine dovedita.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cel mai interesant este sa ai o anumita neputinta si sa iti pui increderea in Dumnezeu.
Cu adevarat este cea mai mare aventura. Nimic nu iti da sorti de izbinda , toate lucrurile sunt impotriva ta ,si ,cu toate acestea ,nu cazi. Ba mai mult,inaintezi ,si situatia pare a se intoarce in favoarea ta . Pentru ca atunci esti cel mai constient ca nu ai nici o valoare,ca singur nu reprezinti nimic ,si lasi toata nebunia cererii tale ,in seama lui Dumenzeu. Si El ,incet incet se arata.Intai nu te lasa sa cazi,apoi incep sa se intample rasturnari uimitoare,incepi sa ai incredere ,si si mai mult te agati de Dumnezeu. Incepi sa multumesti fierbinte pentru cele primite, si sa nu iti mai faci griji ,ci sa cauti doar ce este placut lui Dumnezeu. Liberatea vine apoi ca rezultat ,cand scapi de robia grijiilor,si a increderii prea mari in solutile proprii,si lasi fiecare aspiratie a ta in seama lui Dumnezeu. Nu mai ai scopuri imediate,materiale, ci singurul scop este ca sa descoperi lumea prin credinta. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Parasindu-l un pic pe Steinhardt si intorcandu-ne la Domnul Iisus Hristos,auzim din gura Lui si vedem din lucrarea Lui veridicitatea certitudinii credintei noastre in Dumnezeu,caci altfel cu ce am fi mai deosebiti decat cei ce nu cred?Veti spune ceva de genul:ei,noi suntem "calduti" nu ca ateii,reci.Dar,deasemenea stim si raspunsul:"...dar pentru ca sunteti calduti va vars de la gura mea".Si apoi cum am putea uita cuvintele Mantuitorului:"Tomo,pentru ca ai vazut,ai crezut,dar mai fericiti cei ce nu au vazut si au crezut"? Credinta,speranta in cele promise de Domnul Iisus,este motorul vietii noastre pe acest pamant.Priviti-i pe semenii nostri fara credinta si veti vedea ca viata lor are o carare sinusoidala,se sufoca "impingand"la ea si "mor"tocmai pentru ca le lipseste acest motor:CREDINTA! Dumnezeu sa ne ajute sa avem grija de credinta noastra si mantuirea ne va fi asigurata. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Eu, unul, sunt absolut sigur că, dacă voi îndeplini toate poruncile lui Cristos și moartea mă va găsi în stare de prietenie cu El, atunci în mod sigur El mă va mântui și mă voi bucura de bucuria Lui o veșnicie întreagă. În această privință, nu am nici cel mai mic dubiu.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Iata o afirmatie foarte frumoasa! Cu adevarat extraordinara.
Cand a incheiat Crima si pedeapsa, Dostoievski spunea ca renasterea lui Raskolnikov (prin descoperirea iubirii) este deja o alta poveste... Pe care Dostoievski nu a mai scris-o. A incercat insa Tolstoi, in "Invierea"... A descoperi lumea prin credinta... Ce cuvant extraordinar! (pentru ca sugereaza o taina mare...) Si ma intreb: oare cum e sa te descoperi pe tine prin credinta... (Cat despre a-L descoperi pe Dumnezeu prin credinta, ma opresc sa mai zic.) |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu-i nevoie sa invatam realismul.El sta la baza propovaduirii lui HRISTOS. CRESTINATATEA, iata realismul! ![]() Sti cine a spus asta ? ![]()
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
despre libertate | dragos10aug | Generalitati | 3 | 27.07.2011 10:54:57 |
Dreptul la libertate-mihail florin | ionut12 | Generalitati | 5 | 13.10.2010 16:57:35 |
Despre libertate si religie | RaduIoan | Teologie si Stiinta | 2 | 06.02.2009 14:22:09 |
Adevarata libertate! | princess | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 31.08.2008 07:43:50 |
Adevarata libertate! | princess | Despre Biserica Ortodoxa in general | 0 | 30.08.2008 23:57:00 |
|