![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
S-a nascut la 10 februarie 1930, in Stanita, judetul Neamt.Dupa efectuarea studiilor liceale, intre anii 1942-1949 la Liceul comercial din Roman a urmat cursurile Institutului Teologic Universitar din Bucuresti (1971 - 1975).
Frate in manastirea Sihastria (1949), este calugarit si hirotonit diacon in aprilie 1953. A fost casier, contabil si secretar, ghid la manastirea Sihastria (1949-1971), ghid si contabil-casier la manastirea Bistrita-Neamt (1971-1990). Hirotonit ieromonah in anul 1979, hirotesit protosinghel in 1987 si arhimandrit in anul 1992, parintele Ioanichie Balan este cunoscut ca fiind unul dintre marii duhovnici ai ortodoxiei romanesti si autorul unor lucrari de referinta privitoare la monahismul romanesc Lucrari: Patericul romanesc. Bucuresti, 1980, 736 p. (ed.a ll - a 1990, 708 p. tradus si in limbile greaca - 1984, franceza - 1986 si engleza- 1994)Vetre de sihastrie romaneasca, Bucuresti, 1981 Convorbiri duhovnicesti, vol. I, Ed. Episcopiei Romanului, 1984,632 p. (tradus si in limbile greaca - 1995, italiana - 1991 , engleza - 1994); vol. II, aceeasi Editura, 1988, (reeditate in 1991 si 1993); Marturii romanesti la locurile Sfinte, Ed. Episcopiei Romanului 1986, 576 p. (ed. a II-a sub titlul Pelerinaj la Locurile Sfinte, 1992) Calauza ortodoxa in biserica, Iasi, 1992 Calauza ortodoxa in familie, Iasi, 1993 Randuiala Sfintei Spovedanii si a Sfintei impartasanii, Iasi, 1993 Parintele Paisie duhovnicul, Iasi, 1993, 139 p. Parintele Cleopa duhovnicul, Iasi, 1994 Convorbiri cu teologi ortodocsi straini, Iasi, 1994 A reeditat Vietile Sfintilor in 12 Volume, dupa editia mitropolitului Grigorie Dascalul de la Bucuresti si CaIdarusani din 1834 -1836. A mai publicat pliante despre manastirile Sihastria (1967) si Bistrita (1977) Istorioare duhovnicesti (1991 si 1992, 138 p.) Cuvinte duhovnicesti (1992) Puterea Sfantului Maslu (1993). —————— CALUGARUL de Arhimandrit Ioanichie Balan Iubite frate muritor, De vei vedea un calator Cu hainele cernite, singurel Descult, flamand Si insetat Te rog sa ai mila de el Ca poate-i un calugar! De intanlesti la vre-o rascruce Un om strain, ce-ar vrea s-apuce… Departe, undeva in lume… De-l vezi mereu Oftand din greu Sa nu-l intrebi atunci de nume, Ca poate-i un calugar! De vei vedea trecand prin sat Un om cu capul aplecat C-o traista goala in mana lui Te rog acum Sa-i iesi in drum Si un cuvant mai bun sa-i spui Ca poate-i un calugar! Sau cand e frig si ploua afara De vei vedea ca asteapta-n gara Un calator infrigurat Nu-l judeca Cu gura ta De ce e trist si-ngandurat Ca poate-i un calugar! De vei vedea in multe randuri Un om la munca stand pe ganduri Privind cu ochi-n departare, Mereu tacut Si abatut Nu-l intreba ce cata-n zare, Ca poate-i un calugar! Iubitul meu, nu te-ndoi, Ci, daca tu vei intalni Un om in lume fara rost Ce plange-ades Neinteles . Sa stii iubitul meu c-a fost In viata lui calugar C-acela care a trait Si-n manastire-a-mbatranit, Orice i-ai spune si i-ai da Sa nu socoti Ca o sa poti Sa-i schimbi cumva inima sa, Ca el e tot calugar! De-i vei canta de bucurie De asta el nu vrea sa stie De jale de ii vei canta, El tot mereu Oftand din greu Plangand incet va suspina Cu lacrimi de calugar! Deci nu cata sa-i mangai plansul, Ci roaga-te si tu cu dansul, Caci el de-atata pribegie, De toti uitat Si-ndepartat Va suspina dupa pustie Caci este tot calugar! Iar daca lumea-l va-nsela, Tu frate nu te bucura, Nici sa vorbesti de el oricui, Caci el oricand Mustrat de gand, Se va scula din calea lui Caci inca-i tot calugar! Iar daca va imbatranii Si-n lume frate, va muri, Sa-l pui atunci intr-un mormant, Si nimanui Sa nu mai spui Ca sub acest strain pamant Se afla un calugar! +++ |
#2
|
|||
|
|||
![]()
IInca un sfînt: Pr. Ilarion Argatu Pe 11 mai a.c. s-au împlinit sapte ani de cînd a plecat la Domnul Parintele Ilarion Argatu, mare duhovnic al românilor si unul dintre cei mai puternici exorcisti. Cu acest prilej, trupul neînsufletit al Parintelui a fost dezgropat din mormîntul sau de la Boroaia - Suceava. Desi îl considerau sfînt înca din viata, cei prezenti, fosti ucenici, calugari, preoti si rude, au ramas îmarmuriti de mirare cînd i-au descoperit trupul neputrezit si bine-mirositor. Podul de deasupra sicriului, copîrseul, parte din vesminte, totul era putrezit, în afara de trupul Parintelui. Ramasitele pamîntesti ale duhovnicului au fost spalate cu agheasma si depuse în biserica satul ui Boroaia, unde sflujeste fiul Parintelui Ilarion, Pr. Alexandru Argatu.
A doua zi, ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei si Radautilor, în fruntea unui sobor de 30 de preoti, a oficiat o slujba speciala la catafalcul Parintelui Ilarion. Mii de pelerini din toata tara merg de atunci sa se închine la moastele Parintelui Ilarion. Pr. Ilarion Argatu, s-a nascut la 2 august 1913, în satul Boroaia – Suceava. Dupa ce a absolvit Facultatea de Teologie a fost mai mult timp preot de mir. Urmarit de Securitate, a stat ascuns timp de 16 ani, ramînînd totusi în permanenta legatura cu sotia sa. Au avut cinci copii, doua fete si trei baieti care au devenit preoti. La vîrsta de 46 de ani, dupa moartea sotiei sale, Pr. Ilarion s-a calugarit la Manastirea Antim din Bucuresti. Ultimii 20 de ani din viata si i-a petrecut la Manastirea Cernica. Din colecta publica, a ridicat o biserica în satul natal si a daruit Comunitatii Românesti din Israel un teren la Ierihon, unde a fost cladit un lacas de cult ortodox, cu hramul "Nasterea Domnului". http://www.parinteleargatu.ro/marturii.php |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Cuvioase parinte Ilarioane roaga-te Lui Dumnezeu pentru noi pacatosii.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Din greseala am lipit cele doua subiecte. Probabil, parintii sunt impreuna.:)
atasez cateva fotografii de la inmormantarea pr Ioanichie |
#5
|
|||
|
|||
![]() In memoriam: Părintele arhimandrit Ioanichie Bălan, o viață închinată lui Dumnezeu ![]() Luni, 26 Noiembrie 2007 ![]() ![]() Vestea mutării la cele veșnice a unuia dintre cei mai mari duhovnici români contemporani ne-a întristat sufletele și ne-a pustiit inimile, pentru că toți cei ce l-am cunoscut am avut în el un părinte bun și drag, un rugător stăruitor, un model sublim de dragoste față de neam și țară, față de Biserica noastră dreptmăritoare și față de credința moșilor și a strămoșilor noștri. Îl cunoșteam împărțindu-și timpul între lectură și scris, între liturghie și spovedanie, iar mai târziu, în rugăciune și lacrimi. Părea un monah din Pateric, rătăcit prin vremuri vitrege, trăind special în timpurile noastre, pentru a da mărturie despre adevărata viață - cea întru Hristos. Îl întâlneam la lumina discretă a lămpii, scormonind prin vechile izvoare istorice și prin scrierile teologice și monahale de altădată și de azi; slujind și predicând în biserică, ori așteptându-și cu drag ucenicii în pragul chiliei sale, pentru a-i ajuta să descopere adevărul și să fie liberi duhovnicește, să îi elibereze prin spovedanie și sfat cu putere multă, de apăsarea păcatelor. În vremuri grele, în care Biserica era umilită și izolată, părintele arhimandrit Ioanichie Bălan apăra credința noastră strămoșească prin scrierile și predicile sale, prin sfaturile și îndemnurile către o viață morală înaltă. A descris frumusețile monahismului românesc, pe care l-a îmbrățișat din fragedă tinerețe la mănăstirea Sihăstria, mănăstire cunoscută atunci și acum pentru viața duhovnicească înaltă practicată, într-o vreme a marilor duhovnici, pe care și i-a ales drept model; și a descris frumusețile vieții creștine, pe care a trăit-o exemplar. Nu este o exagerare a spune că părintele Ioanichie Bălan a făcut pentru monahismul românesc ceea ce a făcut bunul său prieten - părintele profesor Dumitru Stăniloae - pentru teologia ortodoxă română. Dacă părintele Stăniloae a fost numit „patriarhul teologiei academice românești“, părintelui arhimandrit Ioanichie Bălan îi revine marele, covârșitorul merit de a fi pus în lumină, în vremuri dintre cele mai tulburi și mai frământate, modelele de viețuire monahală românească. Și la fel, nu este nici un fel de exagerare a face sublinierea că nici un alt popor ortodox nu are opere similare celor alcătuite cu atâta sârg de părintele Ioanichie, referitoare la trecutul monahal și la portretele de sfinți din vechime și mai noi, precum avem noi, românii. Toate scrierile sale, dar mai presus de ele, viața sa, au fost o jertfă vie pe altarul credinței și al neamului. Însă prea cuvioșia sa i-a învățat pe ierarhii și teologii de astăzi, pe monahii, preoții și creștinii acestor vremuri că, oricât de multe și înalte cunoștințe profane și religioase ar avea, acestea trebuie legate de o viață duhovnicească înaltă și în mod deosebit de rugăciune, pe care sfinția sa o socotea un dialog și o convorbire de taină a sufletului cu Dumnezeu. Principala sa grijă nu a fost doar aceea de a ne descoperi și face cunoscut un trecut de cinste al neamului, al Bisericii și al monahismului românesc, ci și de a continua această tradiție, formând teologi și monahi vrednici, ucenici și ucenice demne de duhovnicul lor. Astfel, printre cei care i-au urmat în viața monahală ori au fost purtați sub mantia sa se numără ierarhi, arhimandriți, stareți, egumeni, monahi și monahii vrednice din Biserica noastră contemporană. Sfaturile și îndemnurile sale au fost primite și împlinite de creștini și creștine care au văzut în prea cuvioșia sa un adevărat „Apostol“ al neamului și al vremurilor actuale, un neînfricat luptător pentru păstrarea dreptei credințe și un puternic rugător către Dumnezeu, care știa să acopere distanța dintre erudiție și evlavie cu multă căldură sufletească și cu deosebită grijă duhovnicească, cu o sensibilitate și bunătate de adevărat părinte, a cărui singură grijă nu era decât folosul fiilor și al fiicelor sale întru Hristos-Domnul. Când și-a dat seama că și-a împlinit vocația cărturărească, s-a întors la paternitatea duhovnicească, spovedind și sfătuind, iar mai apoi, încercat fiind, s-a adâncit într-un dialog cu Părintele Ceresc, prin rugăciune și prin lacrimi. Biserica Ortodoxă și neamul românesc au pierdut unul dintre cei mai mari duhovnici ai acestor vremuri, dar au câștigat un mijlocitor peste veacuri în fața Tronului ceresc. Am pierdut cu toții un duhovnic rugător și un erudit teolog, dar am câștigat în ceruri un bun mijlocitor către Dreptul Judecător, pentru neamul și pentru tot sufletul românesc. Prea cuviosul părintele nostru Ioanichie Bălan s-a mutat trupește dintre noi, adăugându-se turmei sale, intrând în comuniunea sfinților, pe care i-a iubit și urmat și pe care i-a făcut cunoscuți, și părinților cu viață sfântă ai acestei sfinte mănăstiri: Ioanichie Moroi, Paisie Olaru, Cleopa Ilie. S-a adăugat la aceștia pentru a-și lua plata ostenelilor sale de român și creștin, de călugăr și teolog. Ca și aceștia, rămâne însă viu în sufletelor tuturor celor ce l-au cunoscut, ca un exemplu sublim de credință și jertfelnicie, de iubire și rugăciune. Noi, cei ce rămânem oarecum orfani și pustiiți, să ne unim rugăciunile într-un gând și să-L rugăm pe Împăratul veacurilor și Dreptul Judecător să așeze sufletul său curat și bun în lumina Sa cea neînserată; să ne cerem iertare de la sfinția sa și să zicem: „Prea cuvioase părinte Ioanichie, roagă-te mai departe lui Dumnezeu pentru noi!“ |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Sa ne amintim de iubitul nostru parinte...ca si sfintia sa sa isi aminteasca de noi acolo sus.... maine este Sfantul Ioanichie cel Mare. Preacuvioase parinte Ioanichie roaga-te Lui Hristos Dumnezeu pentru noi pacatosii!
![]() |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ioanichie cel Nou de la Muscel (Argeș) | studentu | Generalitati | 1 | 28.09.2009 15:58:31 |
Pr. Proclu de la Mitocu Balan? | BogdanF | Generalitati | 4 | 04.05.2008 23:30:55 |
Cum se ajunge la Pr. Proclu de la Mitocu Balan? | BogdanF | Generalitati | 4 | 19.02.2008 14:18:54 |
Remember Pr. Ioanichie Balan | jenica | Generalitati | 25 | 16.01.2008 17:10:49 |
Pr Ioanichie | Andreos | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 01.12.2007 22:37:03 |
|