![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Simt deja un freamăt de neliniște în buncărele mentale ale neomaniheiștilor, construite chiar sub streașina Bisericii dreptmăritoare. În umbra poate celei mai importante teologii din istoria ekklesiei creștine, s-a înfiripat și desăvârșit un "love story" cu putere de exemplu timp de veacuri pentru generații de credincioși care au ales să trăiască la scara microexperienței personale unirea mistică, de necuprins cu mintea, între Hristos și Biserica Sa.
Suntem în Cappadocia secolului IV. Vremurile sunt tulburi, metastaza ariană se răspândește în Trupul Domnului și amenință organele vitale. În aer plutește o atmosferă de sfârșit al istoriei. Creștinii din enclavele încă sănătoase așteaptă dintr-un moment în altul să se ivească Hristos pe norii cerului. Să-i salveze de haos, de persecuții și de Arie antihristul. Hristos îi va salva, însă o va face, ca întotdeauna, altfel decât se așteptau ei. Nu-i va trăzni cu foc din cer pe arieni, nici nu se va arăta în persoană să-i scoată din complicațiile mizerabile ale lumii sublunare. Dar le va trimite oameni, prieteni și slujitori ai Lui, plini de Duh Sfânt și râvnă pentru adevăr. Pentru trei dintre acești pneumatofori, Biserica nu va face economie de figuri de stil pentru a le evoca vrednicia. Ei se numesc Grigorie de Nazianz, Vasile al Cezareei Capadociei și Grigorie de Nyssa. În ultimii ani cercetarea patristică, istorică și filologică privitoare la cele trei mari personalități a avansat semnificativ. Grație acestor progrese s-au mai limpezit multe detalii biografice, cronologii, atitudini, fapte. Am aflat cu bucurie încă din iarnă că un specialist în capadocieni, expert în Grigorie de Nyssa, lucrează la o carte despre legătura dintre Grigorie și Teosevia diaconița, protagoniștii unei experiențe de dragoste fascinante. În măsura în care subiectul prezintă interes voi încerca să schițez câteva secvențe ale acestei povești extraordinare, revelatoare a iubirii autentice între bărbat și femeie întru Hristos, provenite de la autorul cărții printr-un prieten comun. Asta înseamnă că mă retrag, temporar, din retragere cu speranța că topicul de față nu va fi un alt "act ratat" al forumului.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
vreau, daca se poate.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eu te-am rugat mai demult să te retragi din retragere.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Așa e...
![]() Să începem cu ceea ce se vede. Sfinții Grigorie și Teosevia apar rareori împreună în icoane. Am găsit doar două versiuni pe internet cu amândoi și acelea redactări recente. ![]() ![]() Mai sunt zugrăviți uneori în soborul sfinților familiei lui Vasile del Mare. ![]() Teosevia este prima din rândul doi, iar Grigorie ultimul din rândul de jos. (de la stânga la dreapta).
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
În primele două icoane sfânta apare cu un ulcior în mână. Ce reprezintă ?
Care este proveniența celei de-a treia icoane ? Last edited by GMihai; 11.06.2015 at 21:33:29. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
... ... ...
Last edited by mirela.t; 12.06.2015 at 05:00:44. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Așteptăm, da!
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De ce are Teosevia un vas cu Sfântul Mir în mâini? În primul rând pentru că a fost diaconiță, printre funcțiunile cinului său fiind și mirungerea baptismală a femeilor proaspăt încreștinate. În al doilea rând, fiincă era ea însăși "amforă a darurilor Sfântului Duh" (cum este numită într-o stihiră) al căror mediator sacramental este Sfântul și Marele Mir. A doua icoană este o frescă zugrăvită într-un paraclis din Atena după ce la 4 septembrie 1998 Sfântul Sinod al Bisericii Greciei a hotărât să dedice o duminică specială prăznuirii solemne a familiei Sfântului Vasile cel Mare ca exemplu pentru sfințenia și unitatea familiei creștine.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Multumesc, Mihailc.
Am întrebat despre a treia icoană pentru că mi se pare deosebit modul de reprezentare a fizionomiei; respectă pe de o parte erminia bizantină, și în același timp duce foarte mult spre realism (e corect cuvântul realism în acest context?). A se vedea în special primul sfânt din stânga jos. Pare aproape copiat după o fotografie. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Desigur, nu putem vorbi de naturalism fiindcă persoanele reprezentate se uită la noi din cosmosul transfigurat al Împărăției. Însă există o expresivitate reținută a chipului, trăsătură stilistică specifică lui Panselinos. Dacă vă uitați cu atenție, soborul are o unitate fizionomică formidabilă care pune în lumină comuniunea dintre ei și a tuturora cu Hristos și Maica Domnului. Este o lucrare cuminte, fără pretenții prea mari, dar corespunzătoare evenimentului pentru care a fost zugrăvită.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|