![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
SFANTA LITURGHIE MAI ȚINE LUMEA
Precum Taina pocăinței sau mărturisirea este judecata milostivă a lui Dumnezeu, ascunsă sub chip smerit, și iubitorii de smerenie dau de darul acesta, asemenea și Sfanta Jertfa a Mantuitorului, din Sfanta Liturghie, ascunde, iarăși sub chip smerit, o taină a ocarmuirii lumii. Cei vechi știau pricina pentru care nu se arată Antihrist in zilele lor, căci Sfantul Pavel vorbește despre taina aceasta in chip ascuns, dar n-o numește. E Sfanta Liturghie, sau Jertfa cea de-a pururi, despre care a grăit Domnul prin Daniil și apoi Insuși ne-a invățat. Ea este aceea care oprește să nu se arate Antihrist, sau omul nelegiuirii decat in vremea ingăduită lui de Dumnezeu. Căci pentru mulțimea fărădelegilor, demult ar fi trebuit Dumnezeu-Tatăl să sfarșească lumea, insă Dumnezeu-Fiul, Cel ce este iubirea de oameni și de toată firea, mereu se aduce pe Sine Jertfa Sfantă inaintea lui Dumnezeu-Tatăl, mijlocind milostivirea de la El. Rabdă Fiul lui Dumnezeu pentru noi o răstignire neintreruptă; Mielul-Impărat stă mereu chezaș inaintea Tatălui, aducandu-se in Jertfa neincetată, rugăminte de mijlocire pentru biata lume. Că de n-ar fi sangele Mielului, al Insuși Arhiereului-Impărat, Iisus Hristos, dat de bună voie și neincetat preț de mantuire pentru oameni, stand cu iubire și părtinire pentru lume, demult ar fi inecat Dumnezeu pămantul in sangele oamenilor și l-ar fi ars cu foc, desfacand de istov stihiile. Deci sangele Mielului din Sfanta Impărtășanie mai ține sufletul in oase și lumea in picioare.Precum taina pocăinței e un dar al Cerului, sub chip smerit, pentru mantuirea fiecărui suflet in parte,așa Sfanta Liturghie, marea taină, ascunsă iarăși sub chip smerit, mantuiește lumea, sau o ferește de urgiile Antihristului.Iată de ce toată lumea ar trebui să vie la Sfanta Liturghie, că pentru dăinuirea lumii e darul acesta pe pămant. Ceea ce se poate spune, pe scurt, despre o prea mare taină a lui Dumnezeu, ascunsă in Sfanta Liturghie, care se săvarșește și in Cer și pe pămant, și pentru care mai ține Dumnezeu lumea, am incercat. Dar Sfanta Liturghie este neasemănat mai bogată in taine, care nu se pot depăna pe limbă omenească. Dumnezeu coboară intre oameni și suie oamenii la Sine pe scara Sfintei Liturghii. PROOROCUL DE FOC Deci cată vreme mai sunt oameni ce caută pocăința și Sfanta Impărtășanie, Satana n-are putere. Il oprește Dumnezeu. Dar cand oamenii se vor intuneca la minte așa de tare incat vor impiedeca Sfanta Liturghie, cu toată voia lor vrand necredință, in zilele acelea va inceta și Jertfa cea de-a pururi, și va incepe uraciunea pustiirii, precum zice la: Daniil 12:E vremea de trei ani și jumătate, in care va propovădui Ilie, cel mai manios prooroc, și va vesti cele șapte cupe ale urgiei lui Dumnezeu – cele de pe urmă – cu care se va sfarși mania lui Dumnezeu. Va fi o vreme de stramtoare, cum n-a mai fost de la inceputul lumii, nici nu va mai fi. In zilele acelea: Daniil 12:Toți cei fărădelege nu vor pricepe, ci numai cei ințelepți vor ințelege (ce vreme e: apropiindu-se a doua venire). Cei fărădelege huliră pe Dumnezeul Cerului din pricina durerilor, care-i frigeau de-și mușcau limbile, dar de faptele lor nu s-au pocăit, zice Apocalipsa. La plinirea acelei vremi de pe urmă, cand răutatea va fi desăvarșit coaptă, va vesti Ilie, Proorocul de foc, a doua venire a Mantuitorului. Vestirea aceasta, bucuria cea mai mare a creștinilor, va fi primejdie de moarte proorocului adevărat; căci oamenii fărădelegii il vor ucide ca pe Ioan Botezătorul, care era in duhul și puterea lui Ilie, la cea dintai venire. Dar tocmai cand protivnicii Atotputernicului credeau că omorand și pe cel din urmă prooroc, in sfarșit “au terminat cu Dumnezeu”, iată că invie Ilie… Iudeii și-au dau seama de nebunia potrivniciei lor și de inșelarea Antihristului și, cu infricoșare și cutremur mare, se intorc și primesc pe Iisus Hristos-Dumnezeu, după cum mărturisește despre ei Scriptura. Proorocul mincinos, Antihristul, prin duhul său necurat cu care lucră și se ține, răscoală pe toți impărații lumii să-i adune la războiul zilei celei mari a lui Dumnezeu, in valea lui Iosafat, la cel de pe urmă război și la cea mai mare vărsare de sange de pe pămant. A N T I H R I S T “El e “acela” care va veni in numele său – nu al lui Dumnezeu – evreu de neam, care va tirani sub ascultarea sa tot pămantul. Căci “acela” va primi să fie impărat peste strălucirea tuturor impărățiilor pămantului. Creștinii – cu numele – din pricina inmulțirii fărădelegilor care sting Duhul, așa se vor slăbi la minte, incat de frică mulți se vor lepăda de Hristos și vor primi toată voia rea și vor gusta toată răutatea răului, “căci credința nu este a tuturora”. Viața lor, slăbănogită de păcat, va da indrăzneală Satanei, care va lucra in “acela” tot felul de puteri și de semne, de minuni mincinoase și de amăgiri nelegiuite pentru fiii pierzării, fiindcă n-au primit iubirea adevărului, ca să se mantuiască. De aceea, pentru că iubesc păcatul mai mult decat pe Dumnezeu, Dumnezeu le trimite amăgiri puternice, ca să dea crezămant minciunii, și să cadă sub osandă toți cei ce n-au crezut adevărul, ci au indrăgit nedreptatea. Iudeii de odinioară, impinși inlăuntru de “acela” au răstignit pe Domnul, ințepandu-i călcaiul, și nu I-au putut face mai mult nimic; dimpotrivă Domnul, pogorandu-Se prin cruce la cei din inchisoare, a spart veșnicele incuietori, și mare pradă a făcut nesățiosului iad. De atunci umblă protivnicul ca un leu turbat intăratandu-și uneltele, ca măcar faptele și invățătura Mantuitorului să le intunece in necredință. Neputand nici aceasta, iși aprinde ciracii și pe “acela” al lor care se repetă in fiecare veac de oameni, din zilele Sfinților Apostoli, pană in zilele celui mai desăvarșit Antihrist, din vremea de apoi, cand va propovădui Ilie , ca doară-doară va putea măcar să stingă pe ucenicii lui Iisus de pe fața pămantului prigonindu-i, spanzurandu-i, ucigandu-i, răstignindu-i și in tot felul omorandu-i. Mai mult, cum zice un Părinte, acest Antihrist – care nu se mulțumește numai cu necredința sa, ci vrea necredința tuturora – nu va avea astampăr decat in ziua cand ar izbuti să ucidă pe Dumnezeu și să-L azvarle din inima și mintea celui din urmă credincios rămas pe pămant; și nu ravnește, nebunul, la o mandrie mai mare, decat aceea de-a termina odată cu Dumnezeu, iar in locul Lui să-și implante in sufletul omului, ca pe o sabie a iadului, chipul său de fiară. “Acela” nu se mulțumește numai să inșele pe oameni cu amanarea pocăinței pe maine, pe poimaine, la bătranețe, ci luptă nebun cerand: 1. moarte lui Dumnezeu;Chinurile cele de pe urmă, cele de la Antihrist, in care va lucra toată puterea Satanei, vor intrece toate prigoanele cate s-au intețit asupra creștinilor, de la inceput pană in zilele acelea. (…) Deci cand fărădelegile vor incleșta mintea și inima oamenilor și-i vor sălbătici așa de tare incat vor zice că nu le mai trebuie Dumnezeu și Biserică și Preoți, incat va fi sălbăticirea și nebunia unite peste tot pămantul, atunci vine sfarșitul. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Luminată in slavă, mai strălucitoare ca soarele, căreia incă i-au stat oamenii impotrivă și au injurat-o, se va arăta, in ciuda tuturor vrăjmașilor ei, semn slăvit de biruință a binelui asupra răului. Atunci, in zilele acelea infricoșate, pe pămant și in tot trupul,Insuși Dumnezeu-Cuvantul vine să cheme pe oameni, pentru cea din urmă oară, insă nu la pocăință, ci la judecată.Atunci Dumnezeu și iconomia mantuirii nu mai e pe crezute, ci pe văzute.
Iar pe Antihrist, in care lucra toată puterea Satanei: 2 Tesaloniceni 2: Daniil 12:E ziua Domnului cea mare și infricoșată, zi de fericire pentru cei chemați, aleși și credincioși, zi de bucurie negrăită, ziua intoarcerii Acasă, in țara de obarșie și capătul plangerii. Zi de fericire, văzand izbanda răbdării, văzand Invierea cea de obște, văzand moștenirea cea gătită de la intemeierea lumii celor ce-L iubesc pe Dumnezeu și au rămas in dragostea Lui pană in sfarșit. Și taine intre taine, numai de Dumnezeu știute, atunci se vor vedea. Ceilalți insă, vor sta să-și dea sufletul de groază și de așteptarea celor pornite să vie peste lume, căci Tăriile Cerului vor fi zguduite. Atunci vedea-vor pe Cel ce L-au răstignit, venind pe nori, cu putere și cu mărire multă; pe Cel ce este dragostea noastră, care nouă ne imprăștie frica, dar groaza groazelor pentru cei ce L-au prigonit și L-au răstignit pentru iubirea Sa de oameni și trebuind să-și capete plată veșnică după faptele lor. Și va fi judecata, căci fărădelegile au adus potopul și fărădelegile strigă și grăbesc judecata. Drept aceea, văzand că s-a luat pacea de pe pămant, dar timpul incă nu ni s-a luat, cu glasul lui Dumnezeu chemăm pe toți oamenii de pretutindeni să se pocăiască, pentru că a hotărat o zi in care va să judece lumea. Iar ziua aceea poate fi oricand. Iată mai pe ințeles graiul rugăciunii Mantuitorului, pentru creștinătatea de peste veacuri și de peste tot pămantul, prinsă pe cat s-a putut, in sunetul acestor șapte surle… (…) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
“Omul se roagă de Dumnezeu să-l scape de necazuri și Dumnezeu se roagă de om să-și schimbe purtările. Socotiți acum, care de cine să asculte mai intai?”
” (…) Impărăția vieții veșnice s-a propovăduit și e deschisă; pe impărat Il cunoaștem și iubirea I-o știm; supușii insă tare greu s-adună ca să fie una, de aceea trebuie răsunet de surle, după grosimea de ureche la care au ajuns supușii Impărăției. N-ar trebui decat să-L recunoaștem toți pe Dumnezeu ca Tată și că noi toți Ii suntem fii și, potrivit cu această cunoștință, să ne oranduim viața. Pană nu recunoaștem că avem indoită fire și indoită viață: una pămantească și alta cerească fără de sfarșit și incepand de aici, pană atunci tot pe afară ne ținem de rostul la care vrea Dumnezeu să ne ridice. (…) Căci noi suntem pieritori cu firea pămantească, dar nemuritori cu firea cerească; veșnicia noastră insă de noi atarnă unde s-o petrecem. Ne-a adus Dumnezeu din neființă la ființă, dar să ne mantuiască nu poate fară noi. Drept aceea, in tot felul ne cheamă ca să-l cunoaștem ca Tată și pe noi intreolaltă ca frați și fii ai aceluiași Părinte. O cunoștință sigură despre acestea – iar credința ajută și duce la această siguranță – inclină inima, sau dragostea,[COLOR=#000000] ca să implinim cu toată voia porunca cea mare a iubirii, in care se rezumă toată strădania lui Dumnezeu. Căci firul iubirii ridică fiii spre cerescul Tată, și pogoară pe Tatăl, Fiul și Duhul in fii. Iar pe fii Dumnezeul iubirii ii leagă intreolaltă ca să fie una, ceea ce cand se implinește, minunează lumea, și o silește să cunoască pe Dumnezeu, din fii, căci fiii uniți in iubire trăiesc in El și arată in lume capătul pămantesc al Impărăției cerești. Aceasta e pe scurt voia Tatălui și rugăciunea Fiului, să prindă și societatea omenească in aceeași iubire Treimică. La această trăire a vieții veșnice, cu incepere de aici, Dumnezeu isi cheamă copiii prin mai multe graiuri, prin mai multe surle. Iată cateva dintre ele:
E un grai tăcut, o chemare lină, pe care o auzi sau ințelegi că vine dinlăuntru, dar totuși de dincolo de tine, de la Dumnezeu. Insuși cuvatul con-știință insemnează a ști impreună, la fel. Iar cei ce știu impreună, la fel, sunt Dumnezeu și omul. Prin urmare cugetul sau conștiința e ochiul cu care vede Dumnezeu pe om și același ochi cu care vede omul pe Dumnezeu. Cum Il văd așa mă vede – așa simt că mă vede – vedere deodată dinspre două părți. Patimile, reaua voință și peste tot păcatele, dar mai ales nebăgarea in seamă a acestui glas, ingrămădesc niște văluri peste ochiul acesta, niște solzi, care-i sting graiul, incat abia se mai aude. Atunci și Dumnezeu se stinge din ochiul nostru incat ne pare că nici nu mai este Dumnezeu. Prin păcatele noastre, capătul omenesc al conștiinței noastre s-a imbolnăvit. Ințelegem prin urmare, cum se face că s-a intunecat Dumnezeu așa de tare in ochii păcătoșilor, incat aceștia ajung de bună credință in răutatea necredinței care i-a cuprins și li se pare că abia acum au ajuns la “adevăr”. Glasul conștiinței insă, fiind și capătul lui Dumnezeu din fiii Săi, prin firea Sa, nu va putea fi inăbușit mereu, toată vremea vieții noastre pămantești. Odată și odată incepe să strige la noi, punandu-ne inaintea lui Dumnezeu și inaintea noastră de toate fărădelegile făcute; iar dacă nu ne impăcăm cu parașul acesta, cată vreme suntem cu el pe cale, drumeți prin viața aceasta, avem cuvantul lui Dumnezeu, că El va asculta para și-i va da dreptate, și ne va băga in chinurile iadului. Sunt oameni care s-au invechit in rele – nevrand să știe de Dumnezeu – și, mai către capătul zilelor, cand indărătnicia firii s-a mai stins, s-au pomenit cu o răbufnire năpraznică a conștiinței bolnave, rupand toate zăgazurile fărădelegilor și azvarlindu-le pe toate in fața lor, incat și somnul le-a fugit, iar la unii le-a fugit și mintea.Căci cu adevărat a fugit mintea omului care o viață intreagă nu face altceva decat să stingă glasul conștiinței. De aceea nu vrea Dumnezeu să ieși din viața aceasta, fără să știi și tu că ți-ai omorat sfătuitorul cel mai bun, ce-l aveai la indemană pretutindeni, și nu te lasă să pleci fără să vezi, incă de aici, unde te vei duce. Așa sunt tocmite lucrurile, ca odată să vadă fiecare, vrand-nevrand, ceea ce trebuia, prin credință, să vadă totdeauna. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Larma vieții și gălăgia grijilor deșarte strigă oamenilor in urechi nevoile lor pămantești, mai tare decat le strigă glasul conștiinței trebuințele lor veșnice.Oamenii abia mai aud cele de dincolo și li se par departe: surzenia tot mai mult se intărește și chemarea lină nu se mai aude.
Dar Dumnezeu, milostivul, ca să nu-i piardă in fărădelegile lor, le randuiește și chemare dinafară, prin glasul slujitorilor Săi. Prin preoți nu te cheamă omul, ca să-ți pui nădejdea in om, ci te cheamă Domnul ca să-ți strămuți viața ta de om. Incă de demult i-a chemat Domnul pe oameni prin preoți și leviți, prin lege și prooroci, adică prin conștiințe mai curate, care nu strambau chemarea lui Dumnezeu. Iar la plinirea vremii a venit la noi oamenii, Insuși Dumnezeu-Fiul sau Dumnezeu-Cuvantul. Cine a chemat pe oameni mai duios decat Iisus, ca să-L cunoască pe Dumnezeu ca Tată, iar pe ei inșiși ca fii și frați ai Săi? Iisus, e drept, chema și cu glasul dinafară, dar nimeni, niciodată, n-a grăit mai tainic, mai de-a dreptul conștiinței chemarea Tatălui către fiii Săi, ca El. Căci Iisus ardea de mila lor, ca un Dumnezeu. El a propovăduit, binevestindu-ne, Impărăția Cerurilor și, prin slăvită a Sa inviere, biruința asupra morții, vestea și descoperirea celei mai mari bucurii de pe pămant. Ucenicii Săi de atunci și din toate vremile, au propovăduit pe Impăratul Cerurilor, induplecand pe oameni să se adune cu felul de viață in țara de obarșie și la masa Impăratului. Noi, slujitorii Săi, nu purtăm preoția noastră, sau preoția legii vechi, ci purtăm și propovăduim preoția Impărătească a lui Iisus Hristos. Deci nu chemăm pe oameni cu chemare de om, ci Dumnezeu preamilostivul iși cheamă copiii, prin graiul omenesc al slugilor Sale văzute. Nu ne propovăduim pe noi, ci Dumnezeu Se propovăduiește prin noi, singurul care are dreptul să Se propovăduiască pe Sine, fiind in stare să ne mantuiască. Iată pe cine urmăm, ascultand preoții cu conștiințe luminate. Nu e graiul omului, ci voia lui Dumnezeu care strigă către oameni, din sfinți, o chemare mai tare. Pe sfinți nu-i știm, dar pe cei datori cu cuvantul ii știm. Răspunderea lor e limpede și tăcerea fără apărare. Dar, cum a zis oarecine: calea cea mai lungă pe pămant e de la urechi la inimă, incat ani de zile nu ajung ca să-i dai de capăt. De aceea, fiindcă ochiul conștiinței și-a mai pierdut vederea și nici urechea nu ințelege chemarea cuvantului ce-și are obarșia de dincolo de vorbe, Dumnezeu milostivul, ca să nu piardă pe oameni, le randuiește o chemare mai tare. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mai tare și mai duios de cum a chemat Iisus pe oameni, nu-i poate chema nimeni de pe lume. Necazurile vieții insă, iau pe oameni mai aspru dintr-o altă parte, silindu-i să-L caute pe Dumnezeu. Necazurile nu sunt fapta lui Dumnezeu, ci urmarea greșelilor noastre, urmare pe care ingăduie Dumnezeu s-o gustăm spre ințelepțirea noastră.
Am mai putea adăuga că, greșind omul cu toată voia sa, intră sub altă stăpanire unde i se fură și-și pierde multe insușiri sufletești – și de cele mai multe ori libertatea conștiinței - bunuri fără de care se simte in multe chinuri. Prețuiești un lucru cand nu-l mai ai. Sunt două feluri de necazuri. Necazurile pentru păcate și necazurile pentru Evanghelie. Aci vorbim numai despre necazurile vieții de pe urma păcatelor, și care, prin usturimea lor, au darul să fie crezute de cel ce trece prin ele. Iar omului care vrea să iasă din ele nu-i rămane altă cale, decat să-și indrepte purtările după voia lui Dumnezeu. Deci “cand iți va veni vreo incercare pe neașteptate nu invinovăți pe cel prin care ți-a venit, ci intreabă-te pentru ce a venit? Si vei afla răspuns. Deoarece fie prin acela, fie prin altul trebuie să bei amărăciunea judecății lui Dumnezeu” [Sf. Maxim Mărturisitorul].Pe pricina suferinței iată un schimb de cuvinte intre Dumnezeu și om: Omul se roagă de Dumnezeu să-l scape de necazuri și Dumnezeu se roagă de om să-și schimbe purtările. Socotiți acum, care de cine să asculte mai intai? Chemarea aceasta mai aspră o face droaia de necazuri și nenorociri, stramtorări și năpaste, vrajbe intre oameni, bătaie intre părinți și copii, războaie și vărsare de sange, pagube, beteșuguri, seceta și foametea, și tot felul de pustiiri, ce nu s-au mai pomenit: toate, urmări și plată indesată pentru purtare și pentru lipsa de minte, că oamenii nu vor să ințeleagă la ce imblăteală de necazuri ii duce iubirea de păcate. Iar precum că necazurile vieții sunt un grai mai aspru al lui Dumnezeu cand s-au scris acestea, dar răman mereu dovada că noi silim pe Dumnezeu să ne bată: Levitic 26:In loc de orice altă talcuire, spunem că vremea noastră le vede cu ochii pe toate acestea și oamenii tot nu se indreaptă. E o mare durere că poporul nu pricepe, iar păstorii nu le citesc măcar Scriptura, ca să nu greșească, invrăjbindu-se cu dreptatea dumnezeiască.Nu e chip de-a scăpa de pedeapsă, luptandu-te cu ea, ci numai și numai cu schimbarea vieții. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Iată acum și pocăința poporului, luminat de povățuitorii săi, reintorși cu toții din aspra invățătură a robiei, care a fost in stare să schimbe, de la Dumnezeu, mersul lucrurilor.
Neemia 9: 1.In ziua de douăzeci și patru a acestei luni s-au adunat toți fiii lui Israil, imbrăcați in sac și cu capetele presărate cu cenușă, ca să postească.Atunci un cărturar ințelepțit de cele pățite și bun cunoscător al legii care atarnă peste fărădelege, face lui Dumnezeu această minunată mărturisire a păcatelor părintești, inaintea poporului. Astfel fagăduiră, cu jurămant, să se poarte după legea lui Dumnezeu. Nestatornicia firii omenești, cu trecerea de vreme, cu venirea pe lume a altor randuri de oameni, făcu să pălească, ba chiar să se și stingă această lumină a suferinței, aprinsă de urgiile istoriei. De aceea năpăstuirea vremilor se dezlănțuie cam in fiecare rand de oameni. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cele sapte laude | claudelina | Rugaciuni | 4 | 27.09.2012 17:25:10 |
Cele sapte membre sau arte | florin.oltean75 | Alte Religii | 2 | 05.12.2011 10:28:40 |
Cele mai sarace tari din Europa sunt cele crestine(ortodoxe) | cocacoc | Generalitati | 70 | 15.10.2010 12:10:26 |
Cele sapte plansuri ale Sfantului Efrem Sirul | claudelina | Rugaciuni | 19 | 14.09.2010 19:06:38 |
Cele sapte Biserici | ancah | Din Noul Testament | 16 | 13.11.2008 22:10:49 |
|