![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Putine cuvinte au devenit nu numai concepte, ci au ajuns obiecte ale emotiei, precum cuvantul "libertate". Auzim acest cuvant in fiecare zi. Dar, ce inseamna el, de fapt ? Sa fie el un lucru bun sau un lucru rau ? Termenul acesta de "libertate" are doua intelesuri, care nu sunt deloc unul si acelasi lucru.
Mai intai, libertatea poate fi inteleasa ca "a fi liber de". A fi slobod fata de o anumita constrangere. Casa mea, nefiind ipotecata, pot spune ca este "libera de sarcini". Inainte de a ma casatori, pot spune ca eram un barbat liber. Adica, puteam fie sa ma casatoresc, fie sa nu ma casatoresc. Cu cat cineva sau ceva are mai mult spatiu de miscare in potentialitatea lui, cu atat acela va fi mai liber. Dar, libertatea mai poate fi inteleasa si ca "a fi liber sa". Aici este cauza pentru care liberalismul, invatatura care ajunge la adoratia libertatii, o da in bara. Fara sa bage de seama ca a trecut de la un sens al cuvantului la celalalt, orice liberalism, desi se pretinde neutru religios, sfarseste prin a-L dusmani pe Dumnezeu. Si ajunge aici fiindca pune libertatea omului de a alege fata in fata cu libertatea lui Dumnezeu de a porunci. Aceasta este cauza pentru care liberalismul si conservatorismul sunt invataturi ireductibile: fiindca una pune accentul pe libertatea omului de a alege, cealalta pe libertatea lui Dumnezeu de a porunci. Am un cutit. Daca am un cutit, sunt mai liber decat cineva neinarmat, fiindca eu pot sa fac tot ce face acela si inca anumite lucruri pe care acela nu le poate face. Daca eu am sa folosesc cutitul spre a taia cu mai mult spor mancarea decat as putea-o face cu o sarma bunaoara, atunci libertatea de a avea un cutit este un lucru bun. Daca eu, insa, am sa folosesc cutitul spre a taia beregata vecinului care imi baga manele de vineri seara pana luni dimineata, atunci libertatea de a avea un cutit este un lucru foarte rau. Prin urmare, libertatea nu este intrinsec buna sau rea, ci eu, prin alegerile mele, dau un sens bun ori un sens rau libertatii. Dar poate fi omul pe deplin liber ? Nu, nu poate, chiar si ateii vor sesiza imediat ca nu poate, referindu-se insa numai la constrangerile naturale ale omului. Adica, la acelea care tin de marginirea lui biologica, psihologica ori sociala. De exemplu, deindata ce s-a dat o lege de reglementare a traversarilor, eu trebuie sa stau la rosu si pot traversa numai la verde: ceva din libertatea mea s-a dus. In plus, crestinii stiu si ca omul nu poate fi pe deplin liber (in sens liberal), fiindca el este prins la mijloc intre puteri mult mai mari decat el: o clipa numai daca inceteaza omul de a fi servul lui Dumnezeu, ca si devine servul Adversarului lui Dumnezeu. Marea deosebire este ca Dumnezeu imi este nu doar creator, ci si cu adevarat prieten, dorind din toata inima Lui sa imi dea "libertatea de" timp de o eternitate intreaga. In schimbul acestui lucru cerandu-mi doar sa respect libertatea Lui de a porunci, ca sa-mi fie mie bine, asadar limitandu-mi "libertatea sa" timp de cateva decenii. Dimpotriva, Adversarul procedeaza invers: el ma incurajeaza spre "libertatea sa" timp de cateva decenii, pentru ca sa ma tina o eternitate complet legat in "libertatea de". Acum intelegem de ce nu exista adevarata libertate decat in Domnul: El este singura existenta pe deplin si absolut libera, pe cand omul este relativ liber. Spunem ca omul este "relativ liber" fiindca toata libertatea lui este, de fapt, liber arbitrul, care e una dintre cele patru insusiri ce il deosebesc de animale si care i-au fost daruite de Cel Liber. Iar liber arbitrul asta inseamna: ca omul poate fie sa aleaga sa fie liber, legandu-se de Cel Liber, fie sa aleaga sa fie rob, legandu-se de maimuta lui Dumnezeu. Asta este unul dintre paradoxurile mirobolante ale crestinismului: a fi liber inseamna a fi servul lui Dumnezeu. Abia cand nu mai esti servul lui Dumnezeu ti-ai pierdut libertatea pentru veci de veci, ajungand rob Adversarului, trufiei lui, intregii lucrari a lui. Eliberat o data prin Botez, tu singur te-ai vandut pentru o iluzie de libertate. Invata, omule, sa deosebesti adevarata libertate de iluzia ei, ca sa iti fie bine in viata aceasta si in viata de veci!
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 27.01.2013 at 16:54:29. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar singura posibilitate de a deveni liberi este de a primi darul Său, al împărtășirii din Viața Sa, a accepta să trăim în casa Sa, pe care ne-o oferă cu toată iubirea. Și este paradoxal, într-adevăr, căci pentru a intra pe ușa ei trebuie să acceptăm niște limitări ale unei libertăți, a aceleia care ne duce spre moarte. De fapt, tocmai pentru că ne-a dăruit dintru început libertatea suntem în această situație, de a alege ce să facem cu ea. Să o folosim spre moarte, în despărțire de El, sau să I-o oferim, ca s-o primim din nou, înmulțită, infinită. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Foarte interesant si profund subiect.
Problema libertatii este una dintre cele mai adanci si merita discutata. Pentru mine, libertatea, ca notiune filozofica, este un concept de neinteles. Fiindca daca incercam sa o patrundem cu mintea ne lovim de contradictii si paradoxuri de nedepasit. Si cu toate astea, libertatea ramane o realitate pe care o simtim, o traim, fara a o putea explica. Libertatea, ca toate realitatile fundamentale, e o taina. Si eu cred ca ea este un dar al lui Dumnezeu. Spunea parintele Galeriu : Dumnezeu da girul libertatii fiindca El e liber. Iar Petre Tutea : A fi liber inseamna a te misca in voia lui Dumnezeu. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Prietenii dumitale, franțujii, ce părere au despre libertate?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu condamna liberalismul. Acesta presupune libertatea de a face ce vrei atât timp cât nu aduci atingere în mod negativ proprietății aproapelui (inclusiv resursele corporale). Liberalismul este perfect compatibil cu doctrina creștin ortodoxă. De fapt, creștinismul ar evolua cel mai bine într-o societate cu adevărat liberală (țin să subliniez că ceea ce avem acum în țară și în Europa nu este un regim liberal, ci mai degrabă unul socialist). |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Vlad, asta era si parerea lui Petre Tutea.
Personal sunt de acord cu ea. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Adica ma refer la faptul ca si Tutea credea ca cea mai compatibila cu crestinismul ar fi o societate cu adevarat liberala.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Este vorba deci despre credința adevărată, iar aceasta nu doar în conținutul ei doctrinar ci mult mai mult în conținutul ei de experiență și de raportare prin ea a omului la Dumnezeu și la Hristos. Credința de fast-food nu mântuiește. Sfinții Părinți și teologii autentici ai Bisericii întotdeaua au vorbit despre credință referindu-se la fenomenul autentic al credinței. Și numai printr-o credință autentică, serioasă și tratată cu toată seriozitatea putem vorbi despre mântuire și mai ales despre nașterea din Dumnezeu. La Sfântul Chiril lucrul acesta se vede și în citatele acestea și în toată opera lui, și este în mod evident că aceasta era învățătura lui, că nașterea din Dumnezeu nu are loc fără credință, fără credința adevărată și autentică în Dumnezeu, în Hristos, etc, și nu are loc fără credința personală, adică a fiecăruia dintre noi, spre deosebire de ceea ce cred unii sau alții așa ziși ortodocși cum că nașterea din Dumnezeu ar avea loc printr-o mărturisire formală și formalistă, și mai mult făcută de alții, în numele celui botezat când nici nu știe pe ce lume trăiește. Adevărata viață în Hristos, nu una trucată, trebuie să treacă deci printr-o adevărată naștere din Dumnezeu. Însă lucrurile nu se opresc la credință. Pentru ca Hristos să ia cu adevărat chip într-un om și ca astfel acel om să poată fi cu adevărat numit un creștin, nu doar un simplu botezat oarecând, pentru ca să devină cu adevărat o persoană creștină, iar nu un individ "creștin" al societății fast-food, procesul de naștere, de înrădăcinare autentică în Hristos și în Duhul Sfânt trebuie să meargă dincolo de credință, dincolo de harul premergător și chiar dincolo de harul Botezului: trebuie să se treacă prin calea poruncilor lui Hristos, trebuie să se treacă prin calea răstignirii, a morții și a învierii în asemănarea mistică cu calea pe care Hristos Însuși a parcurs-o. După cum foarte clar spune Hristos în Evanghelia după Ioan rămânerea în cuvântul lui Hristos ne garantează cunoașterea adevărului și primirea libertății, și numai în astfel de context putem discuta despre o viață cu adevărat liberată spre Dumnezeu și în Dumnezeu, în adevăr. De aceea și spuneam că pentru o autentică naștere din Dumnezeu rămânerea în cuvântul lui Hristos este obligatorie, altfel este o naștere de fațadă, una exterioară, una care nu atinge fibrele cele mai profunde ale spiritului. Rămân și răstignirea, moartea și învierea mistică cu Hristos. Cam așa au fost și sunt tratate lucrurile prin prisma Sfintei Tradiții a Bisericii lui Hristos. Și cum Hristos vorbea despre două căi, una strâmtă pe care merg puțini la viață și una largă, și aici se poate vorbi despre două căi care ni se deschid înainte: calea regală a Sfintei Tradiții a Bisericii lui Dumnezeu, iar pe de altă parte calea tradițiilor strămoșești și a creștinismului fie de fast-food, fie de peticeală. Toată problema este ca aceia care au ales calea mai largă, tradițiile strămoșești și creștinismul de peticeală să nu pretindă că ei sunt calea regală a Tradiței Sfinte, să se țină băiețașii în limitele lor, acolo cuminți în banca lor, în spoiala lor de creștinism. "Prin acest fapt (al împroprierii firii umane, individuale și generale, de către Domnul) fiecare dintre noi avem putința de a ajunge <<personalități>> creștine, în măsura în care acceptăm ca unic subiect al firii noastre pe însuși Logosul dumnezeiesc, și în care <<persoana>> noastră este chiar aceea a Lui - în care <<nu mai sunt eu cel care trăiește, ci Hristos trăiește în mine!>> Din punct de vedere religios, cel care nu acceptă această înlocuire a propriului <<eu>>, cu acela al lui Iisus Hristos, nu a murit, ca să vieze în El - acel în Hristos al Sfântului Apostol Pavel -, și nu a primit o reală personalitate creștină și o adevărată viață, nu poate forma un <<alter Christus>>, cu propria fire omenească" (Nicolae Chițescu, teolog dogmatist ortodox) „Oricine este născut din Dumnezeu nu comite păcat, pentru că sămânța lui Dumnezeu rămâne în el și nu poate să păcătuiască pentru că este născut din Dumnezeu. În aceasta se recunosc fiii lui Dumnezeu și fiii diavolului: oricine nu săvârșește dreptatea și nu-l iubește pe fratele său nu este din Dumnezeu.” (1 Ioan 3, 9-10) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Totuși eu eram de părere că numele de creștin ”se scrie”(se obține) cu sânge și astfel se înscrie în versetele apostolului Ioan postate de tine, la care eu adaug: 29. Caci de dragul lui Hristos vi s'a dat voua nu numai sa credeti in El, dar si sa patimiti pentru El,(Fil1,29) Dacă mă feresc de botezul cu sânge(să pătimesc pentru El conf Fil1,29) înseamnă că ”mă laud” cu numele de creștin; până atunci nu-s cucernic, ci părelnic. 12. Prigoniti vor fi si toti cei ce voiesc sa traiasca cucernic in Hristos Iisus. (2Tim3,12) Last edited by Demetrius; 28.01.2013 at 21:53:28. |
|