![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (15)
SOCIETATEA Cinstea -I- Cinstea e îndeobște înțeleasă ca fiind îndeplinirea corectă a tuturor atribuțiilor sociale. Ea e importantă mai ales în activitățile profesionale. Practicarea în mod scrupulos a unei meserii cu scopul de a fi utili în primul rând celorlalți e o obligație morală. Munca bine făcută fiind o îndatorire și cerând probitate presupune respect de sine. Existența respectului de sine îl va face pe funcționarul public să fie integru, pe scriitor să dea formă artistică doar ideilor nobile și sănătoase, pe producător să folosească procedee comerciale ireproșabile ș.a.m.d.. Pe scurt respectul de sine îi va determina pe cei care-l au să contribuie cât mai mult la binele general. Cinstea ne impune totodată sinceritate absolută în cuvinte și gânduri. Să mințim din interes e josnicie. Să mințim ca să nu ne asumăm faptele sau gândurile e lașitate. Anticii disprețuiau atât de mult fățărnicia că n-o tolerau decât la sclavi. -II- Lipsa de onestitate începe chiar de la noi. Recurgerea la justificări când e vorba de greșelile noastre, la iluzii sau la prejudecăți când e vorba de greșelile altora e un mod de a ne înșela conștiința. — „Îmi voi răni prietena, ne spunem, dar e spre binele ei.” — Dacă nu ne-am minți, am recunoaște c-o facem din ranchiună. E apoi falsitatea din jurul nostru. Numeroși oameni se comportă ca actorii, adică poartă pe față o mască pe care și-o scot după ce și-au terminat de jucat rolul. E în ce-i privește o ipocrizie mondenă care constă în calcularea gesturilor, în afișarea unei anumite expresii a feței, în simularea unor calități inexistente. Puțini vor să se arate cum sunt, deși le-ar folosi. Nimic nu e mai frumos ca un suflet care nu se teme să se lase ghicit, ca ochii care privesc viața fără ca pleoapele să li se plece pentru a ascunde secretele gândurilor. -III- Prezentarea ca adevărate a unor lucruri neadevărate ne complică existența. Să ceri să i se spună cuiva că lipsești când nu vrei să-l primești poate avea urmări supărătoare, cu toate că la prima vedere nu înseamnă nimic. Astfel de inconveniente sunt de temut mai ales când e vorba de farse sau de povești inventate pentru a ieși dintr-o încurcătură. Mai delicat e când minciunile sunt spuse pentru a comunica cu menajamente o veste dureroasă. Darea unei aparențe înșelătoare realităților pare în unele împrejurări o dovadă de compasiune. Să nu uităm totuși de consecințe. Evident că nu putem ignora sensibilitățile. Însă cu tact, cu bunătate, cu înțelegere lucrurile pot fi înfățișate așa cum sunt. Pentru atenuarea suferinței provocate de aflarea a ceva rău, vorbele de mângâiere sau de îmbărbătare sunt de preferat amăgirii. Denaturarea adevărului e periculoasă și gravă. Cuvântul e mai mult decât un mijloc de comunicare. Depindem el, rezistăm prin el. Să nu mistificăm, să nu măsluim acest instrument. -IV- Sinceritatea nu ne obligă să spunem totul, îndeosebi ce nu ni se cere să spunem. Remarcați că oamenii rău intenționați sunt indiscreți. Folosind prudența, vom evita să rănim sau să supărăm fără să mințim. Sunt femei care fabulează ca să aibă subiecte de conversație. Această predispoziție pentru născociri, pentru înflorituri e urmarea ingeniozității lor naturale care e rudă bună cu duplicitatea. Și cât le-ar fi de necesară franchețea pentru a scăpa ele și semenele lor de un stigmat străvechi! Suntem într-adevăr atât de profund impregnați de prejudecata că femeile nu pot fi leale că am ajuns să dăm cu greu crezare spuselor lor. Femeia care în raporturile sociale, afaceri, prietenii nu minte niciodată, care nu exagerează nimic, care repetă o frază textual fără să-i modifice o silabă va fi respectată și situația sa, modestă sau nu, se va consolida. Înaintea oricăror revendicări, doamnele și domnișoarele ar face bine să solicite cu dovezi în sprijin dreptul la încredere. Viclenia e folosită de unele femei ca să-și stăpânească Familia și de unele tinere ca să se sustragă autorității. Eroare gravă! Subterfugiile provoacă iritare când sunt date în vileag. Fie că e vorba de copii, de părinți, de soț o femeie va avea întotdeauna de câștigat, dacă nu recurge la tertipuri nedemne de ea. O influență clădită pe înșelăciune nu durează. -V- Educația ar trebui să le dea tinerelor mândria sincerității. E necesar să le facem să deteste micile manevre și să le demonstrăm ce pierd din cauza lor. Îmi amintesc de două surori adolescente certate de mama lor pentru o greșeală oarecare. Cea mică încerca zadarnic să se dezvinovățească, pe când celei mari îi fu de ajuns să spună că la mijloc e o greșeală. Multă indignare din partea celei mici: „Pe ea o crezi și pe mine nu! — Sora ta nu m-a mințit niciodată”, răspunse simplu mama. Impresia produsă de întâmplarea relatată mai sus asupra fetei abia trecute de vârsta copilăriei a fost atât de intensă, atât de umilitoare, că mult timp după aceea încă mai vorbea de ea. Să nu scăpăm din vedere nici de posibilitatea angajării involuntare pe căile ce duc la respingătoarea ipocrizie sistematică. Abilitatea nu e infailibilă, buna-credință și echitatea sunt mult mai eficiente ca ea. În plus sforăriile zise feminine sunt privite în general cu o îngăduință cam disprețuitoare. Femeilor li se scuză lipsa de sinceritate fiindcă sunt considerate lipsite de energie și de sentimentul onoarei. Cine e dispusă să nu fie întotdeauna perfect loială ar face bine să nu nesocotească o asemenea rușine. -VI- Indiscreția e o formă de necinste. Secretul care ne e încredințat nu ne aparține. Secretul care nu ne e încredințat nu ne aparține nici el. Să divulgăm ce ni s-a spus sau să aflăm ce nu ni s-a spus e hoție. Nevoia de a ne da importanță sau de a stârni interesul ne face uneori să dezvăluim ce se cere trecut sub tăcere. Un cuvânt indiscret e ca un glonț tras la întâmplare, se pierde în vânt sau rănește grav. Multe femei, excelente de altfel, nu bănuiesc răul făcut de flecăreala lor. Cine are secrete importante ar face bine să le păstreze pentru sine. Lingușirea e tot o formă de necinste. Faptul că lipsa de politețe e penibilă nu ne obligă la o atitudine elogioasă nesinceră. Atunci când o persoană e demnă de admirat, să nu ne zgârcim cu laudele. Complimentele sincere ne-o vor face prietenă. Atunci când o persoană nu ne place, să nu o ridicăm în slavă. Complimentele fără acoperire ar putea-o face să creadă că e ironizată. -VII- Fără cinste, fără echitate nu există simpatii durabile, pentru că nu au o bază solidă. Fără cinste, fără echitate valoarea unui om nu poate fi apreciată, pentru că nu se poate ști dacă e reală sau nu. „Am spus adevărul în fiecare zi, prietenă a zeilor”, scrie pe un mormânt roman din antichitate. E un epitaf extrem de grăitor prin scurtimea sa. Popescu Angela Celelalte articole din seria "Rânduri pentru domnișoare" le puteți găsi la adresa: http://tineriptromania.blogspot.com/
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Pentru doamnele si domnisoarele care poate au avut treaba si nu s-au uitat inca pe link, fac aici o sinteza a invataturilor ce le sunt special adresate:
- Cerul e albastru - Sa faci fapte bune e frumos. - E mai bine sa spui adevarul. Sa luam aminte! Last edited by Dalian; 23.09.2015 at 18:17:42. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Dacă aveți idei mai bune ca noi privitor la problemele de conviețuire cu care ne confruntăm, făceți-le cunoscute.
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (16)
SOCIETATEA Milostenia -I- Milostenia e o îndatorire și presupune iubire de oameni. Iubirea de oameni e însă de neconceput fără dreptate. Am primit în viață mai mult decât am meritat. Am făptuit răutăți și nu toate au fost pedepsite. Ni s-a făcut bine și nici nu am observat. E drept prin urmare să le răspundem celorlalți la bine cu bine și să le iertăm la rândul nostru greșelile. Iată definiția pe care o dă filozoful Leibnitz iubirii de oameni: "Să-i iubești pe ceilalți înseamnă să te bucure fericirea lor și să te doară suferința lor." Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646 - 1716) ![]() -II- Nimeni nu ne poate obliga să fim sensibili la fericirea sau la suferința altora. Totuși o viață trăită fără să ne pese de semenii noștri e o viață la fel de blamabilă ca aceea a slugii din parabolă care își îngroapă banul de aur în loc să-l valorifice. Sunt în noi forțe cum ar fi inteligența, inima care nu ne-au fost date pentru a rămâne nefolosite sau pentru a ne folosi doar nouă. Unii pretind că nu au ocazia să facă bine. Le-am putea răspunde că ar fi de ajuns să privească în jur. Au nevoie de serviciile noastre Familia, prietenii, necunoscuții chiar. Putem schimba zilnic în bine situația cuiva. Cine e util și altora are parte de bucurii durabile, pentru că împărtășește trăirile celor pe care-i ajută. -III- Cuvântul "bucurii" să nu ne facă nerealiști. Recunoștința e rară. Înțelegerea perfectă a intențiilor noastre și mai rară. Ce ne va merge cu adevărat la inimă va fi sentimentul că ne aducem contribuția la afirmarea binelui. El a făcut posibile nenumărate fapte bune care au ușurat povara de nevoi și de griji de pe umerii multora. Nu avem dreptul să spunem: "Nu are rost. Ce pot face e prea puțin." Un viitor senin se obține prin progrese realizate în timp ca urmare a acumulării de eforturi aparent lipsite de însemnătate sau de rezultate. Gândurile bune, faptele generoase nu se pierd, cu toate că uneori nu li se văd efectele. -IV- Oricare ne-ar fi condiția sau vârsta, învățătura sau ignoranța, bogăția sau sărăcia, putem nutri ambiția de a fi drepți și buni. O astfel de ambiție e deosebit de tonică pentru noi înșine, dându-ne un țel superior intereselor sau satisfacțiilor personale. Să trăim doar pentru noi e meschin. Să ne cultivăm grădina, dar să dărâmăm zidurile din jurul ei ca aceia care au nevoie de sprijinul nostru să poată intra. În zilele noastre cuvântul altruism tinde să înlocuiască cuvântul milostenie, deși are defectul că exprimă prea formalist capacitatea de a ne identifica cu ceilalți. Aceia pe care cuvântul milostenie îi deranjează consideră că el exprimă inegalitatea. În realitate milostenia e iubire, adică suprema egalitate a sufletelor. -V- Sunt ființe predispuse firesc să se gândească mai mult la ceilalți decât la ele. Când o asemenea înclinație nu e spontană, poate fi dobândită. Să adăugăm că milostenia nu se limitează la a dărui. Adevărata milostenie e sufletul existenței. Ea se aplică tuturor împrejurărilor, ea repară lucrarea răului prin aceea a binelui, ea inspiră o gingășie care face nedureroasă pansarea rănilor, ea adaugă îndatoririlor obligațiile voluntare. O persoană milostivă nu doar respectă viața semenilor săi, ci chiar și-ar da viața pentru ei. Femeile practică acest gen de eroism în ciuda slăbiciunii lor fizice. Cutezanța de care ele dau dovadă în situații dificile e atât de obișnuită, că nu surprinde pe nimeni. Câte nu au făcut femeile în teribilul an 1944 pentru a atenua ororile războiului! O doctoriță a împiedicat expedierea într-un lagăr din U.R.S.S. a soldaților răniți din spitalul unde se afla și bunicul meu lovit în piept de un glonț în timpul luptelor din nordul Moldovei. Bunica unei prietene, infirmieră participantă la toată Campania din Est, a cerut imediat după Actul de la 23 August să fie trimisă în regiunea Karaganda din R.S.S. Kazahă pentru a-i ajuta pe prizonierii de război români aflați acolo. Ceea ce ea le-a adus a fost mai ales mângâierea regăsirii cuiva din Patrie. Faptul de a le spune acelor necunoscuți "Sunt româncă", de a le vorbi în românește de Țară, de a le trata după puterile ei bolile a fost un act de supremă milostenie. Lagărul KARLAG din regiunea Karaganda, Kazahstan ![]() -VI- Învățătura dată neștiutorilor e la fel de importantă ca mâncarea dată flămânzilor, fiindcă e cât se poate de adevărat că omul nu trăiește doar cu pâine. În jurul nostru vom găsi întotdeauna pe cineva care să aibă nevoie de hrană pentru minte și suflet. Cunoștințele noastre, înțelepciunea noastră pot fi folositoare altora și avem obligația să li le oferim fără rețineri. Darul pentru minte și inimă e prioritar. La moartea unei femei meritoase, cei care au cunoscut-o spuneau emoționați: "Ce se va întâmpla cu noi? Eram toți săracii ei." -VII- Milostenia ne cere să facem bine inclusiv celor de care avem motive să ne plângem. Ea e mai puțin rigidă ca dreptatea, care ne determină să-l lăsăm pe rău să-și primească pedeapsa meritată. "Dacă-i abandonăm pe răi, ei vor deveni mai răi", spunea filozoful Platon. Pe acest principiu, transformat în poruncă de creștinism, se bazează orice regenerare socială. Nu există om care să nu poată fi făcut mai bun cu tact, cu blândețe, cu înțelepciune. Când răul ne-a fost făcut nouă, iertarea e cea mai admirabilă formă a milosteniei, pentru că înfrânge în noi trufia. Platon ![]() Simpla iertare poate fi amestecată cu o cantitate oarecare de resentimente. Scopul ar fi să ne purtăm omenește cu dușmanii, pentru că să-i iubim efectiv nu e posibil. Afecțiunea e un sentiment, nu o putem impune inimii. Ilustrativă pentru ce am spus e poezia lui Victor Hugo "După luptă". Pe câmpul acoperit de cadavre un muribund striga "Apă!". Un ofițer însoțit de un soldat, care treceau călare prin apropiere, l-au auzit. Ofițerul, tatăl poetului, îi întinde plosca sa soldatului ca s-o dea rănitului. În timp ce soldatul se apleca pentru a-l ajuta să bea, rănitul se ridică în capul oaselor și trase cu pistolul în ofițer. "Lasă-l totuși să-și potolească setea", spuse ofițerul, deși glonțul trecuse atât de aproape de el că-i smulsese pălăria de pe cap. După luptă ![]() Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! Last edited by TINERI PENTRU ROMANIA; 29.10.2015 at 01:04:04. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (17)
SOCIETATEA Bunătatea - Devotamentul -I- „Bunătatea face să pălească geniul și frumusețea, așa cum apariția soarelui face să pălească torțele și focurile de artificii. Inteligența cea mai limitată sau urâțenia cea mai grotescă sunt transfigurate când omenia le însoțește… O inimă bună e atât de mare că încape în ea întreaga lume.” Aceste cuvinte frumoase aparțin în mod surprinzător pesimistului Schopenhauer. Schopenhauer definește bunătatea astfel: „Să ai față de ceilalți aceeași îngăduință ca față de tine”. Identificarea bunătății cu îngăduința e totuși greu de acceptat. Îngăduința față de noi sau față de ceilalți nu e o virtute, ci o greșeală determinată de slăbiciune și de orbire. Bunătatea trebuie să fie exigentă și clarvăzătoare ca să nu se confunde cu lipsa de rezistență la rău sau cu iluziile ce provin din neînțelegerea unor situații. Arthur Schopenhauer ![]() -II- În lipsa bunătății adevărate nicio ființă nu e completă. Cei în sufletele cărora ea se află o manifestă prin toate faptele lor, prin toate cuvintele lor și aduc cu ei blândețe și mângâiere oriunde merg. Mintea poate fi periculoasă fără bunătate. Bunătatea o călăuzește, o transformă în făclie ce ne luminează calea. Cu o inimă bună vom evita multe greșeli, inclusiv pe cele de tact de care doar inteligența nu-l ferește pe egoist. Egoismul e consecința exacerbării individualității. Suntem atât de plini de noi că ne pare firesc să raportăm totul la eul nostru. Aceasta ni se întâmplă mai ales în tinerețe. Pe măsură ce înaintăm în vârstă ne dăm seama că bunătatea e o calitatea utilă. Mulți, de teamă să nu primească mai puțin decât oferă, sunt tot atât de buni cu ceilalți pe cât de buni sunt ceilalți cu ei. Să adăugăm că nimic nu reține mai bine afecțiunea ca bunătatea. -III- Să fim deci buni. Sunt nenumărate ocaziile de a arăta tuturor acea bunătate de care Sfântul Pavel spune că „e răbdătoare, nu se laudă, nu-și caută avantajul, nu se irită, nu e suspicioasă…, scuză totul, crede totul, speră totul, suportă totul.” Sfântul Pavel ![]() O asemenea bunătate nu e întotdeauna înnăscută în inimile noastre. Chiar și celor mai generoși dintre noi le e greu s-o practice. Ingratitudinea, insuccesul produc destul de firesc nevoia de a trăi numai pentru sine. Bunătății îi e greu să învingă acest instinct involuntar. Toți putem fi buni dacă ne străduim, dar nu toți putem fi mari. Bunătatea își are însă măreția ei. Să faci bine în fiecare zi a vieții e o formă reală de eroism. -IV- Sunt din fericire destui oameni buni. Lor un elan spontan al inimii le dă capacitatea de a înțelege suferințele și dorința de a le alina. Aceste ființe remarcabile s-au născut cu suflete bune, mari și tandre. Dar fără fapte tandrețea nu e decât o simpatie sterilă. Apoi e necesar să fim buni mereu și mai ales când e nevoie de noi. Fiind așa vom constata că fericirea depinde de binele făcut. „Bine faci, bine găsești” spune un proverb românesc. Când nu e posibil să facem bine, să încercăm să fim măcar binevoitori. Sufletele bune găsesc întotdeauna o cale de a se manifesta. E arta lucrurilor aparent neînsemnate, a micilor bucurii oferite aproapelui, a ascultării mărturisirilor, a împărtășirii grijilor, a suportării defectelor, o artă în care femeile excelează. -V- Îngăduința sprijinită de fermitate e una din marile caracteristici ale bunătății. Ea nu e orbită de defectele aproapelui, ci, cunoscându-le pe ale sale, le iartă pe cele pe care nu le are. Intransigentă cu principiile, ea e milostivă cu vinovatul, căruia o vorbă bună, o primire nesperată îi poate reda curajul de a-și repara greșeala. Bunătatea și-a dobândit dreptul a-l mustra cu blândețe, cu afecțiune. Dreptatea nu e o persoană ursuză dornică să împartă pedepse în dreapta și în stânga. Dat fiind că nu suntem în stare să ne judecăm pe noi înșine cu destulă asprime, să ne străduim să vedem la alții mai întâi bunele intenții. Împărțirea irevocabilă a oamenilor în buni și răi e nemiloasă, deoarece aceia socotiți răi au nevoie de bunătatea noastră pentru a se schimba. Suntem jigniți? Să iertăm. Bunătatea e un mare merit și superioritatea socială sau intelectuală se cuvine susținută de o egală superioritate a inimii. Altfel se situează, prin lipsă de delicatețe, mai jos decât cei cărora le pretinde respect. -VI- Bunătatea e potrivită la orice vârstă. Bătrânețea aproape că se confundă cu ea. Ne e greu să ne imaginăm bunicii fără această însușire. Celor aflați în puterea vârstei care dețin o autoritate bunătatea le temperează energia, le atenuează asprimea acțiunii, le dă un sens vieții prin facerea de bine. Tinerii, copiii au datoria de a deveni buni pentru că beneficiază permanent de ajutorul celorlalți. Nu ajungem buni decât prin uitare de sine, ceea ce pretinde un oarecare efort. Dacă vom reuși să-l facem, nu vom mai accepta avantaje vătămătoare celorlalți și vom căuta constant să fim folositori. Bunătatea practicată așa e superioară bunătății naturale pentru că rezultă dintr-o victorie asupra noastră. Ea nu va fi influențată de simpatii, ci se va manifesta fără să țină cont de ele. Să fim buni mereu! Vom urca în acest fel încet și sigur treptele spre acel nivel superior numit devotament. -VII- „E bun cel ce face bine celorlalți. E foarte bun cel ce suferă pentru binele pe care-l face. E eroic și perfect cel ce-și riscă viața pentru a face bine”, spunea La Bruyère. Jean de La Bruyère ![]() Simpla bunătate nu presupune sacrificiul complet de sine, jertfirea absolută, în timp ce devotamentul implică toate acestea și chiar mai mult, pentru că adesea e mai greu să trăiești pentru cineva decât să mori pentru el. Vedeți devotamentele neștiute, neînțelese, neapreciate ale majorității femeilor. Totuși nu ar fi bine ca devotamentul să eclipseze bunătatea sau să scutească pe cineva de ea. Bunătatea e mai la îndemâna tuturor, e mai constant practicată. Cei care se devotează rece, aspru, lăsând să se vadă importanța sacrificiului lor, își fac devotamentul greu de acceptat. Ar fi de preferat din partea lor un pic de detașare și mai multă tandrețe. Devotamentul ostentativ, nu e cu adevărat devotament. Să te devotezi înseamnă să preferi pe altcineva ție și să te jertfești pentru el. De exemplu devotamentul mamelor pentru copiii lor aflați în primii ani de viață, când le sunt necesare îngrijiri permanente. Devotamentul e piatra de încercare a adevăratei afecțiuni. Pentru a ști dacă iubim pe cineva să așteptăm momentele de grea încercare. Dacă atunci ezităm înseamnă că afecțiunea noastră nu e decât egoism deghizat. Iubim pentru noi, pentru satisfacția noastră personală. -VIII- Întruchiparea binelui e omul atașat de semenii săi și de pământul său natal. În relatările de bună-credință despre războaiele pe care le-am purtat e amintită întotdeauna mulțimea de eroi anonimi căzuți pentru Țară. Jertfa lor a fost un act de supremă abnegație. Viața civilă oferă și ea exemple ale sacrificiului individului pentru binele tuturor. Ceea ce e admirabil la devotament e dăruirea voluntară a puterilor omului în funcție de situația sa și de îndatoririle sale. Toți ne putem devota, dar e important s-o facem în sensul atribuțiilor noastre: soldatul ca soldat, agricultorul ca agricultor, muncitorul ca muncitor, savantul ca savant. Femeile care nu vor să aibă soț și copii pentru a se consacra carierei profesionale comit o greșeală de judecată. Același lucru se poate spune și despre femeile care-și neglijează soțul și copiii pentru a se dedica unor activități cu caracter general. Domeniul de manifestare al devotamentului femeii e întâi de toate Familia. Asta nu înseamnă că femeia, chiar timidă și temătoare, nu și-ar sacrifica viața. Să ne reamintim de eroismul infirmierelor noastre din spitalele de campanie de pe Frontul de Est care în anul 1944 au luptat cu arma în mână alături de soldați pentru a face posibilă evacuarea răniților și acordarea de asistență religioasă muribunzilor. Păcat că vitregia vremurilor nu a permis consemnarea unor fapte atât de generoase în cărțile de istorie. E adevărat că în împrejurări tragice suntem susținuți de exaltarea momentului. Devotamentul cel mai dificil e poate sacrificarea zilnică a gusturilor și a preferințelor proprii, dăruirea timpului său unor îndatoriri umile, într-un cuvânt devotamentul familial ale cărui bucurii sunt date chiar de ce implică. Spital de campanie ![]() Popescu Angela Sursa: http://tineriptromania.blogspot.com/
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Pentru un om cu picioarele goale, fericirea e o pereche de pantofi.Pentru un om care poarta pantofi vechi,fericirea este o pereche de pantofi noi,iar pentru omul care nu are picioare,fericirea este sa mearga descult. Masoara fericirea cu ceea ce ai,nu cu ceea ce-ti lipseste! |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In oricare alta tara civilizata puteti fi trasi la raspundere cu aceasta insinuare cum ca numai domnisoarele au nevoie de aceste randuri, stiati? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Canoanele nu opresc de la impartasanie in functie de sex, ci dupa pacate, dar exista Sfinti Parinti printre care si Sfantul Ioan Gura de Aur care facea apologie pentru cuviosia femeilor si asta nu venea ca un repros.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. |
|