Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.01.2016, 19:30:15
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit Rânduri pentru tineri

VOINȚĂ ȘI CARACTER

-I-

Fă-ți datoria! Aceasta e porunca morală care ar trebui să ne domine comportamentul. Pentru a ne putea conforma ei avem nevoie de voință și de forță.

De aceea e necesar să ne străduim înainte de toate să fim stăpâni pe noi înșine. Trebuie să avem asupra corpului nostru, asupra minții noastre, asupra sufletului nostru și asupra faptelor noastre un control deplin.

-II-

Cum să devenim stăpâni pe noi înșine? Cum să rezistăm pornirilor iraționale, imboldurilor, ispitelor care ne asaltează? Cum să ne învingem tendința la lene, la delăsare a firii noastre? Prin formare și prin voință.

Omul slab, pasiv, fără voință e jucăria frământărilor celor mai efemere și celor mai puțin raționale ale sufletului. Așa sunt toți cei stăpâniți de patimi. Mulți avem de dat prin urmare o luptă grea. Cel cu voință puternică, obișnuit să se stăpânească, va obține în această luptă o victorie imediată și
ușoară. Cu timpul el instaurează în sine autoritatea incontestabilă a rațiunii, a înțelepciunii.

Seneca spunea: „Dacă vrei să domini lumea, lasă-te dominat de rațiune.” Ce a spus Seneca se poate traduce pentru românul din secolul douzeci și unu prin: „Vei fi puternic și respectat doar dacă ești pe deplin stăpân pe tine, doar dacă rațiunea îți dictează faptele.” Prima condiție pentru a ne ridica e deci chiar aceea care ne permite să fim oameni buni și fericiți. Merită să facem efortul de a sacrifica multe plăceri de ordin inferior pentru a dobândi stăpânirea de sine, adică de a ne supune prin voință rațiunii.

-III-

Voința e o calitate esențială a omului. Singura ei rivală, ca importanță, e inteligența. O voință energică, constantă poate orice.

Omul care are voință e cu adevărat liber. El e stăpânul său, al judecăților sale și al faptelor sale. El se supune total rațiunii sale. El se conduce după regulile pe care înțelepciunea i le-a impus.

Printr-o voință fermă biruim patimile cu tot ce au ele rău, excesiv sau periculos nelăsând loc în noi decât pasiunilor nobile și generoase. E nevoie de o voință de fier pentru a fi oameni buni, pentru a fi cu adevărat virtuoși. Cu o astfel de voință putem atinge perfecțiunea oricare ne-ar fi defectele sau temperamentul.

-IV-

În viața de zi cu zi e bine să avem un set de reguli fixe de comportament ca să ne fie de ajuns un simplu act de voință pentru a lua o htărâre. Știm, de exemplu, ce înseamnă sobrietatea și evităm excesele la masă, băutura sau fumatul. Sunt numeroase provocările și ispitele care ne pot abate de la htărârile luate. Printr-un efort de voință trebuie să le îndepărtăm. Exercitarea zilnică a voinței în aceste lucruri mărunte ne va pregăti să acționăm când lucruri mai importante vor fi în joc.

În treburile personale și în cele publice binele nu se obține decât prin voință. Voința e condiția primordială fără de care succesul nu e posibil. Voința produce efecte bune în toate. Nimeni nu poate sta în calea succesului și fericirii persoanelor sau Popoarelor care au dobândit puterea de a voi.

-V-

Omul fără voință, chiar dotat cu o mare inteligență, nu are decât o influență mică asupra propriilor condiții de trai. El trece prin viață ca o navă fără cârmă pe o mare agitată. Vântul și curenții îl poartă de colo colo până când valurile îl înghit. Oamenii inerți, lipsiți de vlagă și fără nici un fel de voință sunt din fericire excepții. Excepții sunt și oamenii cu voință tare, căliți pentru decizie și pentru acțiune.

-VI-

Ce poate o voință puternică o arată istoria. Toți marii oameni politici, toți marii comandanți au fost firi voluntare, tenace. Napoleon a fost înfrânt când s-a confruntat la Waterloo cu voința neclintită a lui Blucher și Wellington. O voință mai puțin puternică la unul dintre acești doi mari soldați și armata franceză ar fi învins. Nu e o ipoteză e un fapt evident. Careurile infanteriei engleze, zdruncinate de atacuri repetate, s-ar fi risipit dacă voința „Ducelui de fier” nu le-ar fi ținut unite. Blucher, mereu bătut de Napoleon, pus pe fugă de cavaleria franceză la Ligny, nu renunță la luptă, crede în victorie și când aude tunurile de la Waterloo pornește fără ezitare într-acolo. Geniul a trebuit să se plece în fața acestei duble tenacități.

-VII-

Când voința călăuzită de rațiune se manifestă continuu, când e activă, prezentă în om ea devine caracter. Un om de caracter e un om hotărât, ferm, curajos. Un astfel de om e tot ce poate fi mai bun și mai folositor în societate. Ce am spus despre efectele fericite ale voinței e adevărat și despre caracter. Caracterul e importantant atât pentru a face bine, pentru a deveni virtuos, cât și pentru a reuși în viață. Prin caracter ne formăm moral și intelectual și ne construim existența. Omul de caracter crește, devine mai bun, se perfecționează.

-VIII-

Între cele două căi care ni se deschid în față, calea binelui și calea răului, există o diferență. Calea răului e ușoară, e pe o pantă care atrage, e de ajuns să ne descurajăm pentru a aluneca rapid în abis. Calea binelui e mai grea. Pentru a o parcurge e nevoie de un efort susținut, de o voință perseverentă, într-un cuvânt e nevoie de caracter. Efortul de a deveni mai buni, combaterea defectelor și viciilor noastre, a înclinațiilor de care e cazul să ne ferim, a patimilor pe care trebuie să le stăpânim e o lucrare zilnică niciodată terminată. Acesta e binele pe care ni-l facem nouă înșine.

Mai e un bine la fel de folositor, binele pe care îl facem celorlalți prin sfat, prin exemplu, prin vorbă și prin faptă. Omul cu caracter ferm nu renunță niciodată la această sarcină nobilă și frumoasă. El o îndeplinește conștiincios, metodic, condus de rațiune și sub presiunea voinței sale. El consideră, ca împăratul filozof, că ziua în care nu a fost folositor aparoapelui e o zi pierdută.

-IX-

În lupta pentru existență omul cu voință energică reușește mai bine decât oricare altul. El e înarmat pentru a lucra în folosul său și al semenilor săi. Caracterul contribuie mai mult la realizarea fericirii decât inteligența sau averea. Cine vrea să reușească în viață trebuie să-și dorească un caracter puternic, restul va veni de la sine. Caracterul se dobândește prin cultivarea voinței, curajului și a virtuțior virile. Cu cât vom avea mai mulți oameni de caracter cu atât va fi mai bine pentru Țară.

României nu-i lipsesc oamenii de caracter. Să avem totuși grijă! În viața publică oamenii de caracter nu sunt priviți cu ochi buni. Inteligențele și talentele, treacă-meargă, sunt suportate un timp. Oamenii de caracter sunt însă dați la o parte. Inutil de insistat asupra pericolelor pe care astfel de năravuri politice le generează.

-X-

Există în român o voință fermă, o energie extraordinară, un resort puternic care prin lipsă de grijă și de cultivare rămân nefolosite și inerte. Omului cel mai bine dotat fizic i se atrofiază mușchii, îi slăbește corpul dacă nu face mișcare sau dacă nu muncește. La fel se întâmplă și cu însușirile morale.

Cultivarea însușirilor morale trebuie să fie principala noastră grijă. Pentru a obține rezultate, pentru a avea voință, e obligatoriu să ne consacrăm acestei activități cu hotărâre și cu statornicie. E nevoie să ne exersăm voința fără încetare, fără odihnă, s-o folosim pentru propria noastră perfecționare și totodată în întreaga noastră existență. Țelul e de a face din noi oameni de caracter, stăpâni pe ei, capabili să-și făurească propria fericire și să-și slujească Țara.

Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
Reply With Quote
  #2  
Vechi 16.01.2016, 20:12:46
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

DATORIA

-I-

Voința e un instrument extrem de important. Ce se poate realiza cu ajutorul voinței? Binele, adică ce trebuie făcut, datoria.

Să-ți faci datoria… Poate fi ceva mai frumos, mai nobil? Expresia sună grav. E imposibil s-o explici fără s-o asociezi cu dârzenia, curajul și eroismul.

-II-

Definirea datoriei e dificilă. Avem sentimentul datoriei în noi și ne-ar fi greu să-l descriem. Spunând, așa cum am învățat, că datoria e „ce ne obligă legea și conștiința să facem” și „un îndemn categoric al rațiunii, un principiu de acțiune bazat pe legea morală” spunem de fapt ceea ce cuvântul „datorie” exprimă singur clar și puternic.

Ideea de datorie e înnăscută în om. E la fel de firească, la fel de ancorată în el ca sentimentul iubirii. Omul bun, omul de caracter e gata întotdeauna să-și facă datoria.

-III-

E adevărat că în multe situații e mai ușor să-ți faci datoria decât s-o cunoști. Trebuie deci să învățăm să ne descoperim datoria. Datoria ne e dictată în parte de legi, în parte de rațiune și de conștiință. Îndatoririle pe care legea le impune sunt îndatoriri elementare, esențiale, acelea a căror îndeplinire e necesară existenței societății.

Să nu ucizi! Să nu furi! Copil, cinstește-i și respectă-i pe părinții tăi! Soț, fii credincios soției și ajut-o! Tată, hrănește-ți, întreține-ți și educă-ți copiii! Astfel sună regulile de comportament pe care le găsim în legi. Să ne conformăm lor înseamnă să dăm dovadă de onestitate.

Morala impune îndatoriri mai numeroase, mai înalte care nu se află în legi. Ele nu sunt scrise, codificate ca obligațiile legale și nici nu au cum să fie. Totuși se pot formula niște reguli morale. Există un cod al datoriei limpede, precis ale cărui precepte trebuie să le avem mereu prezente în minte pentru a ne călăuzi comportamentul fără ezitări, fără prea multe deliberări cu noi înșine. În cazurile excepționale, care cer o analiză rațională atentă și un examen de conștiință, e bine să ne conformăm regulilor general admise dinainte și imuabil păstrate. Aceste reguli au reieșit din examinarea îndatoririlor specifice omului, s-au verificat în timp și sunt baza morală a vieții. Ele trebuie să fie comune unui întreg Popor, dacă acesta vrea să joace un rol în istorie și să aibă un destin demn.

-IV-

Piedicile în calea îndeplinirii datoriei sunt în principal interesul personal împins până la egoism, sentimentele, pasiunile, lenea și lașitatea.

Interesul e dușmanul cel mai periculos al datoriei. Trebuie să evităm ca el să ne determine hotărârile. Asta nu înseamnă că interesul trebuie interzis ca mobil al faptelor noastre. Ar fi absurd și imposibil. E firesc, e necesar, e legitim să ne preocupăm de interesul nostru. Dar urmărirea exclusivă a interesului propriu nu poate deveni o regulă. Morala interesului e periculoasă pentru Națiunile care o acceptă. Binele nu poate exista fără o morală a datoriei.

Interesul trebuie subordonat datoriei. Nu poți lucra cu folos pentru tine când nu te gândești decât la tine. Nu vei fi mai fericit neglijându-ți datoria sau sustrăgându-te ei. Omul înțelept, virtuos nu se lasă dominat de egoism. El își face datoria fără ezitare.

Sentimentele și pasiunele trebuie să fie și ele subordonate datoriei. Sentimentele, chiar cele mai generoase, nu pot fi îndrumătoare sigure, ele trebuie controlate de rațiune. Pasiunea trebuie de asemenea controlată de rațiune. Această mișcare a sufletului, adesea violentă și irațională, se poate opune obligațiilor noastre morale.

Omul de caracter e stăpânul pasiunilor sale. Omul slab e jucăria lor. Acesta renunță la datorie pentru pasiune și ajunge astfel la degradare morală și la catastrofă materială. Să luăm două cazuri ca exemplu. Cercetați ce i-a îndemnat la infamie pe bărbatul care și-a părăsit Familia ca să trăiască cu vreo femeie ușuratică sau pe politicianul care și-a trădat Țara. Veți descoperi cu siguranță că ambii s-au lăsat pradă unor pasiuni josnice uitând de înțelepciune, de prudență sau de datorie.

Acela care alege pasiunea în locul datoriei își primește pedeapsa într-un fel sau altul. Dar nu din cauza pedepsei sigure, inevitabile, se impune să avem un altfel de comportament. Trebuie să ne facem datoria pentru că doar așa ne va fi bine cu adevărat. Nici un alt argument nu e egal sau superior acestuia.

Lenea, lașitatea nu sunt obstacole de neglijat în calea îndeplinirii datoriei. Să-ți faci datoria, o datorie pozitivă, cere de cele mai multe ori acțiune, activitate, riscuri. Efortul pentru îndeplinirea datorei îi deranjează pe apatici și pe fricoși. De ce să te obosești acționând când poți să te odihnești? De ce să riști? Să nu faci nimic e atât de ușor și de plăcut! Dacă voința nu luptă, nu se impune, lenea, lașitatea înving, iar datoria sucombă.

Omul de caracter nu cunoaște lenea, sau frica. El ar roși, dacă nu și-ar face datoria chiar și în cele mai mărunte lucruri. Un act de lașitate din partea lui ar fi de neconceput. Lașitatea înjosește. Și totuși lașitatea se întâlnește destul de des. Poate că din cauza lașității nu ne facem de cele mai multe ori datoria. Dacă îndeplinirea datoriei presupune în unele cazuri pericole, acesta nu e un motiv pentru a da înapoi, dimpotrivă. Tebuie să ne facem datoria hotărât, curajos, orice ar însemna asta pentru noi. Pericolele dau noblețe faptelor noastre.

-V-

Legea datoriei e imperioasă. Respectarea ei indiferent de consecințe e obligatorie. „Să ne facem datoria și zeii ne vor ajuta”, spuneau spartanii. Da, să ne facem datoria mereu, orice ar fi! E o obligație morală ineluctabilă, dacă ne dorim binele ca persoane și ca Popor. Orice s-ar spune cel care se achită de îndatoririle sale primește de la viață mai mult decât pot pretinde alții. Dumnezeu face întotdeauna dreptate.

Datoria pe care rațiunea o dictează și pe care voința o pune în practică dă liniște conștiinței. E ceva sufletesc neatins de influențe extrioare. În practică datoria se umanizează, se diversifică, se pliază în funcție de feluritele condiții ale existenței noastre dând naștere îndatoririlor. Îndatoririle se împart și se subîmpart într-o infinitate de obligații după diversele manifestări ale vieții personale sau ale vieții publice. Acest aspect al existenței noastre indică două feluri de îndatoriri, îndatoririle omului și îndatoririle cetățeanului.


-VI-

Îndatoririle omului privit ca persoană sunt obligații pe care le are față de el însuși, față de Familie și față de ceilalți oameni. Adesea aceste trei categorii de îndatoriri se îmbină și se amestecă și doar nevoia de a le explica obligă la diferențierea lor constantă și la analiza lor separată. De altfel trebuie să ne îndeplinim aproape întotdeauna îndatoririle în același timp. Când ele nu se contracarează, nu se stânjenesc unele pe altele, e ușor. Dar de câte ori nu suntem confruntați cu obligații contradictorii, cu îndatoriri opuse!

Dacă ne-am putea ierarhiza îndatoririle ne-ar fi mai ușor să luăm decizii când rațiunea și conștiința ezită. Nimeni nu a reușit până acum să impună o ordine, o subordonare a îndatoririlor. Sunt prea multe elememte umane care nu pot fi clasificate și calculate. Totuși bunul simț, logica și inima ne arată care ne sunt principalele îndatoriri.

Datoria față de Patrie, care e întotdeuna prima, le pune în anumite situații în umbră pe toate celelalte. Îndatoririle față de Familie însele, dintre cele mai sfinte și dintre cele mai dragi, sunt eclipsate când Patria e în pericol. În astfel de momente tragice datoria e unică și indiscutabilă. România agresată, amenințată în ființa sa, în libertatea sa, e în drept să ceară copiilor ei întreaga lor energie, sângele lor, gândurile lor chiar. Nimic nu mai contează atunci în afară de ea. Salvarea ei devine principala prioritate. Apărarea Patriei e legea supremă.

-VII-

În timpuri normale conflictele dintre obligațiile noastre morale sunt dese și nu există o regulă pentru evitarea lor. Putem spune doar că îndatoririle noastre față de cei care ne sunt cei mai apropiați sunt în general cele mai presante, cele care trec înaintea altora. Datorăm membrilor Familiei noastre, conaționalilor noștri mai mult decât oricui altcuiva.

Ceea ce-i trebuie unei Națiuni sunt oameni raționali, hotărâți, curajoși, care trec prin viață cu capul sus, mândri, avându-și datoria drept călăuză. Prietene, pregătește-te să fii omul de care România are atâta nevoie! Fă-ți datoria!

Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.01.2016, 19:04:26
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

CURAJUL

-I-

Îndeplinirea datoriei întâmpină în unele împrejurări dificultăți, rezistențe pe care nu le putem depăși fără curaj. Curajul e o virtute. În timpuri îndepărtate el era mai apreciat ca azi. Dacă-l aveai, aveai un renume bun și nimic altceva nu mai conta.

„Bărbați viteji și femei virtuoase” se spunea pentru a caracteriza marile familii ale căror nume nu erau pătate de metehne omenești. Ar fi prea mult să credem că atunci curajul înlocuia totul. Ar fi absurd să credem că azi el e lipsit de importanță. Curajul e încă o virtute necesară.

-II-

Fără curaj omul rațional și dârz nu reușește. El rămâne neputincios în treburi importante chiar în momente grave și decisive. Nu toți ne naștem curajoși, se va spune, ține de temperament. E adevărat. Dar toți putem deveni curajoși. Curajul se dobândește la fel ca înțelepciunea și voința.

Pe câmpul de luptă cei care se vor bate cu cea mai mare îndrăzneală sunt cei care inițial au fost foarte speriați. Turenne mărturisea că era mereu cuprins de spaimă la începutul unei lupte, chiar după douăzeci de ani de războaie. Cu un amestec de mânie și de ironie, marele soldat francez își făcea curaj astfel: „Tremură, trup, nici nu știi unde vreau să te duc!”

-III-

Adevăratul curaj rezultă din voința omului stăpân pe sine având sentimentul datoriei împins până la sacrificiu. Obișnuința de a avea curaj stimulează cutezanța. Să faci o primă faptă curajoasă, când pericolul e mare, ușurează după aceea manifestările de curaj. Cei care înfruntă violența mării și furtuna ca să ajute o navă în pericol își vor repeta isprava liniștiți și cu curaj. Soldatul, care tremură din toate mădularele în prima luptă, va intra apoi în foc și va privi prăpădul din jurul lui fără să se tulbure și fără să tresară.

Ne putem exersa curajul în viața de toate zilele. Curajul căpătat în lucruri mărunte ne va ajuta să fim curajoși în cele mari, ne va permite la nevoie să mergem în întâmpinarea pericolului, a suferinței. Datoria ne inspiră curajul. Răsplata, părerea celorlalți, nu ar trebui să ne influențeze acțiunile. Să vrei răsplată, renume pentru o faptă bună în locul satisfacției date de datoria împlinită înseamnă să renunți la merit.

-IV-

Se spune despre un om harnic, care nu-și pierde timpul, care nu-și cruță puterile, că e curajos. Genul de curaj de care el dă dovadă e curaj adevărat, curaj pur și simplu. Curajul care însuflețește soldatul în luptă. Curajul care-l face pe omul inimos să înfrunte greutățile, obstacolele, pericolele. Curajul care ne determină să acceptăm fără ezitare, fără să ne lăsăm copleșiți, toate greutățile vieții, tot ce datoria ne impune, tot ce un sentiment generos ne face să suportăm fără să avem vreo obligație morală.

Ca și curajul, lașitatea nu are nici ea nuanțe. Din lașitate fugim de muncă, de oboseala provocată de ea, sau fugim din fața dușmanului în luptă. Lașitatea ne face să refuzăm îndatoririle obositoare sau periculoase și responsabilitățile unei Familiei numeroase.

Lașitatea e josnică și prostească. Lașul nu-și asigură nici siguranța, nici traiul. Ambele se câștigă prin efort, prin curaj. Soldatul care dezertează de frică are mai multe șanse de a fi ucis decât soldatul care rezistă dușmanului rămânând la post.

-V-

În afara curajului fizic și moral, există un curaj aparte numit curaj civic. E curajul omului trăind în societate, al cetățeanului. Cetățeanul curajos rezistă modelor, tendințelor sau imoralității și-și urmează calea pe care-l îndrumă rațiunea și conștiința sa. El își asumă, indiferent de risc, deplina responsabilitate a hotărârilor și faptelor sale știind că își face datoria. Când vântul rătăcirii suflă peste toți și există riscul de a i se ceda, cetățeanul curajos rămâne el însuși și-și urmează neabătut calea pe care și-a trasat-o. El iubește virtutea și urăște viciul chiar când viciul e atotputernic și virtutea batjocorită fără milă. El își pune în armonie purtarea cu ideile în care crede. Fapta la el e în acord cu cuvântul și cuvântul e în acord cu gândul. Curajul civic e cel mai greu de practicat și cel mai rar. Omul îndrumat de rațiune, animat de voință va avea curaj civic în mod firesc. El va fi curajos în sensul deplin al cuvântului.

-VI-

După cum spuneam, curajul e unul, nu are nuanțe. Aceasta se verifică clipă de clipă la indivizi. Dar unitatea curajului o întâlnim și la Popoare. Există Popoare active și curajoase. Există și Popoare lipsite de vlagă, inerte și lașe. Există de asemenea Popoare care au trecut din prima categorie în a doua. Coruperea ideilor și moravurilor, degradând indivizii, degenerează Popoarele, zdrobește în ele energia, resortul, calitățile native, viața. Dar un Popor își poate veni în fire, se poate ridica și redeveni ce a fost. Istoria oferă exemple în acest sens. Îndreptarea Popoarelor decăzute e prin urmare posibilă. Cine își vede amenințat Poporul de imoralitate, de lipsă de voință și de curaj nu trebuie să-și piardă speranța.

-VII-

Popoarele, așa cum sunt acum, se află pe diverse trepte ale scării virtuților umane. Unele sus în plină dezvoltare a tot ce face omul mare, frumos și bun, altele jos la limita abjecției imaginabile. Primele sunt Popoare caracterizate prin curaj, moralitate, mândrie și iubire de libertate. Ultimele sunt Popoare caracterizate prin apatie, prin imoralitate și prin lipsă de aspirații. La primele oamenii sunt viteji la locurile lor de muncă, viteji în lupta cu greutățile presupuse de creșterea copiilor, viteji pe câmpul de luptă.

Un om harnic și un tată bun e și un soldat bun. Omul curajos e curajos în toate. La fel și Popoarele. Cele care au curaj în muncă și în viață, au curaj și în luptă și datorită curajului își împlinesc destinul. Ele sunt victorioase atât în munca lor cât și în război.

-VIII-

Conchide tu, prietene! Sunt sigur că vei vrea să devii curajos pentru ca România să fie puternică.

Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
Reply With Quote
  #4  
Vechi 18.01.2016, 19:37:27
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

MUNCA

-I-

Să gândești și să vrei nu înseamnă nimic, dacă nu acționezi. Acțiunea presupune crearea de bunuri, de valori și implicarea responsabilă în viața societății, adică muncă. Munca e necesară echilibrului moral și fizic al omului. Ea e chiar condiția existenței lui. Ea e, de asemenea, condiția existenței societății. Viața face din muncă o obligație materială. Legea morală face din muncă o datorie. Omul activ e folositor lui însuși, semenilor lui și Țării lui.

România are nevoie acum mai mult ca niciodată de oameni activi. Națiunea noastră a acționat în trecut la fel de înțelept, la fel de energic și la fel de bine ca oricare alta. Stau dovadă două mii de ani de muncă, de luptă și de glorie. E important să ne regăsim dorința și voința de a acționa. Miza e progresul nostru ca Popor și dezvoltarea Țării. Doar prin acțiune continuă, hotărâtă putem avea succes, putem să ne jucăm cu demnitate rolul pe scena lumii. Pentru a ne ridica, pentru a fi din nou ce-am fost, trebuie să acționăm neobosit fără să ne descurajăm vreodată.

-II-

Acțiunea întreține și dezvoltă în noi forțele corpului și sufletului, ne asigură sănătatea fizică și morală. Acțiunea e activitate, viață. Apatia e stagnare, moarte. Acțiunea în toate formele ei intelectuală, morală, fizică e manifestarea a ceea ce se numește viață intensă, singura potrivită sufletelor mari, singura care merită trăită.

Cine se simte predispus la inactivitate, la moliciune trebuie să combată această tendință altfel ea se va transforma într-o meteahnă care-l va împiedica să-și îndeplinească îndatoririle. Putem deveni activi prin antrenament la fel cum ne formăm caracterul exersându-ne voința.

-III-

Nimic nu se poate obține fără efort susținut. Să fim activi, să fim harnici, să ne facem bine munca! Munca e efortul rodnic și metodic, care creează, care transformă, care produce.

Munca e prima și veșnica lege umană, care se impune în egală măsură tuturor. Ea înalță omul și-l înnobilează. Ea e o necesitate pentru mulți dintre noi. Ea e o datorie pentru toți.

Munca a fost întotdeauna condiția existenței omului și instrumentul progreselor lui. Prin muncă, inteligență și curaj omul a cucerit planeta. Civilizația e rezultatul muncii umane.

-IV-

Munca asigură celui care o face o independență, o demnitate a vieții pe care leneșul nu le poate pretinde. Ea e o necesitate absolută pentru omul sărac. Ea e totodată o obligație materială și o datorie socială.

Datoria de a munci o are și cel bogat, care profită de bunuri pe care alții le-au dobândit și i
le-au lăsat moștenire. El trebuie să-și îndeplinească această îndatorire la fel ca săracul. La ce-i folosește Țării un om care nu muncește, care nu produce nimic? Câtă demnitate poate avea un asemenea om, câtă mândrie când știe că nu-și ajută comunitatea, că nu face nimic pentru a îmbunătăți climatul social și că nu-și aduce contribuția la opera de construcție națională?

-V-

Dacă tatăl are o fabrică sau o firmă de comerț e preferabil să-și asocieze copiii în muncă pentru a le da voința de a-i continua și dezvolta afacerea. Tinerii bogați, care nu au posibilitatea să urmeze calea părinților lor, și-ar putea folosi banii în Țară pentru a construi fabrici, pentru a deschide magazine, pentru a înființa exploatări agricole sau pentru pune în valoare zone cărora nu le lipsește decât capitalul pentru a deveni productive.

Industria, comerțul, agricultura oferă posibilități nelimitate oricărei activități laborioase, oricărei acțiuni energice și independente. În industrie, comerț sau agricultură ne putem găsi toți un loc de muncă. Pentru cei care vor altceva există alte căi. Cercetarea științifică, arta, literatura, Biserica, Armata oferă bogaților și săracilor cariere folositoare și onorabile.

-VI-

Copiilor Familiilor înstărite totul le e ușor la început de drum. Ei pot dobândi, mai lesne ca alții, o pregătire bună. Ei își pot alege cariera care li se potrivește cel mai bine. Dar la atât li se limitează avantajele. Crescuți în puf, beneficiind de o bunăstare care moleșește, având totul de-a gata ei nu sunt pregătiți să înfrunte dificultățile existenței.

Toți, bogați sau săraci, avem viața e în fața noastră. Ea va fi așa cum ne-o vom face. Punctul de plecare nu are mare importanță când drumul e lung. Soarta ne e în propriile mâini. Modalitatea de a reuși e pentru fiecare dintre noi aceeași: muncă energică, curajoasă. Nu cel mai bogat sau cel mai deștept dintre noi va fi cel mai fericit, ci acela care va putea să îmbine inteligența și tăria de caracter cu râvna în muncă.

Să muncim deci. Să muncim pentru noi, pentru binele alor noștri, pentru binele Țării. Munca ne face viața ușoară și fericită, ne alină durerile, ne ajută să suportăm relele inevitabile. Ea e legea viguroasă și sfântă a omului, ea e legea socială prin excelență.

-VII-

Munca e creatoare de virtute. Lenea e mama tuturor viciilor. Leneșul e inutil și nefast atât pentru sine, cât și pentru societate. Să nu faci nimic e imposibil. Cine nu muncește, cine nu face bine, face în mod necesar rău. Munca întreține viața. Lenea paralizează și ucide.

Fierul nefolosit ruginește. Creierul și membrele nefolosite slăbesc și se atrofiază. Oamenii care muncesc, care duc o viață activă, au șansa de a-și păstra mai mult timp puterile și sănătatea. Ei nu sunt supuși influențelor externe, nu sunt bântuiți de temerile care-i asaltează pe leneși. Ei nu ascultă în fiecare dimineață buletinele meteorologice și nu-și privesc mereu limba în oglindă ca să vadă ce culoare are. Ei trăiesc, ei acționează, ei risipesc și ard germenii morbizi care le amenință mintea și trupul. Ei sunt sănătoși moral și fizic, pentru că sunt activi.

-VIII-

Munca ne face să suportăm cu bună dispoziție greutățile vieții și micile ei mizerii. Lenea ne face, dimpotrivă, să medităm la cele mai mărunte necazuri, le exagerează, dă amploare suferințelor, generează tristețe, ipohondrie, această boală a sufletului, sursă a bolilor trupului.

Să muncim necontenit! Să nu fim niciodată inactivi! Odihna corpului se obține prin munca minții, odihna minții prin munca corpului.

Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 20.01.2016, 20:03:18
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

MORALA

-I-

Educația morală nu se termină când ajungem la maturitate. Atunci ea ne e mai necesară ca oricând și poate mai folositoare, fiindcă singurii de la care învățăm suntem noi și viața. Viața e un mentor dur, dacă nu ne străduim să ne îndreptăm.

Copii, nu avem decât mici defecte. Micile defecte cresc odată cu noi și devin mai urâte și mai supărătoare. Minciuna, de exemplu, neplăcută la un copil, devine la omul matur un viciu înjositor. Lăcomia la masă, un păcat neînsemnat la un copil, e o înclinație grosolană, de neînțeles și aproape bestială la un om în toată firea. Lupta, pe care educația ne-a făcut s-o dăm cu defectele noastre când eram copii, nu poate înceta niciodată pentru că victoria nu are cum să fie completă și pentru că viața ne scoate mereu în cale tot felul de ispite.

-II-

Ar fi bine ca la vârsta de douăzeci de ani să ne supunem unui examen atent și sincer al naturii noastre morale. E important să știm ce defecte și ce vicii sunt de reprimat în noi, ce calități și virtuți avem sau putem dobândi. Acestea făcute am putea încerca, cu voință și curaj, să devenim mai buni.

Să iubim ce e adevărat, ce e bine, ce e mare și nobil! Fără concesii pentru ce e mediocru, lipsit de generozitate și de frumusețe! Fără concesii pentru ce e urât, josnic și trivial! Fără concesii pentru ce e rău și nesănătos!

-III-

Bunele sentimente și pasiunile generoase sunt de cultivat, de dezvoltat în noi. Acestea au efecte fericite asupra sufletului și corpului. Sentimentele și pasiunile generoase combat apatia care uzează omul rapid. Ele ne sunt însă utile doar dacă le controlăm, doar dacă le subordonăm rațiunii și voinței. Ele devin astfel ajutoare prețioase în neîncetata luptă interioară dintre virtute și viciu, dintre bine și rău.

-IV-

Morala are ca scop de a ne pregăti să asigurăm victoria binelui în noi și de a ne oferi deprinderi și reguli care fac revenirea agresivă a răului mai puțin frecventă și mai puțin periculoasă. Ca să fim mai activi în fapte decât în vorbe, ca să nu trebuiască să fim puși pe calea cea dreaptă de conștiință decât în mod excepțional, e necesar ca practicarea binelui să rezulte din norme acceptate și imperative aplicate repetat, firesc și inflexibil. Așa vom atinge singurul gen de perfecțiune compatibil cu natura umană. Așa viața ne va fi liniștită și plăcută.

Faptele rele, greșelile își primesc în mod inevitabil pedeapsa. Ea ne poate lovi în noi înșine prin mustrări de conștiință. Ea ne mai poate lovi din exterior și material. Justiția intrinsecă a lucrurilor e rareori inactivă. Datorită ei răul făcut naște durere, regret și otrăvește viața, în timp ce binele virtutea sunt surse de bucurie.

-V-

Cultivarea calităților morale e o îndatorire a fiecăruia dintre noi pentru că e bună și pentru noi și pentru ceilalți. Societatea trage foloase de pe urma calităților și virtuților noastre și suferă din cauza defectelor și viciilor noastre. Cultivarea intelectului e necesară dar nu esențială. „Știința fără conștiință e ruina sufletului” spunea François Rabelais.

Ce reguli să ne impunem pentru a fi oameni în adevăratul înțeles al cuvântului? Înainte de toate trebuie să fim sinceri, simpli și firești. Trebuie să respectăm adevărul în persoana noastră, în vorbele și în faptele noastre. Prefăcătoria și minciuna sunt lucruri abominabile. Să te prefaci și să minți înseamnă să nu-ți faci datoria. Datorăm adevărul celorlalți și nouă înșine.

Cel care minte nu ajunge doar demn de dispreț, ci își face și viața grea, complicată. Pentru a acoperi o minciună are nevoie de o altă minciună. Cu cât minte mai mult cu atât se cufundă mai mult în fals. Situația devine repede insuportabilă. Dacă nu și-a pierdut orice pudoare, e fără încetare neliniștit și tulburat.

-VI-

Să fim simpli și firești e un mod de a fi sinceri. Să încercăm să părem altceva decât suntem, înseamnă să ne ascundem, să ascundem adevărul. Pedanteria și afectarea sunt defecte insuportabile pentru toată lumea. Dacă avem astfel de înclinații e bine să scăpăm de ele.

O fire complicată nu e întotdeauna ceva frumos. O existență unde luxul și parada sunt pe primul loc împinge obligatoriu pe planul doi lucrurile importante, cele pentru care merită să trăim.

Fericirea, forța și frumusețea existenței își au în mare parte sursa în simplitate. Să fim leali, simpli și firești ne determină să fim în același timp sinceri și deschiși, cinstiți și drepți. Practicarea sincerității și francheții e un mod superior de a arăta exact ce suntem, ce simțim și ce gândim.

Loialitatea se confundă în mare parte cu sinceritatea și cu franchețea. Ea le completează adăugându-le o siguranță în raporturile de la om la om dictată de sentimentele de probitate și de onoare.

-VII-

În sfârșit, să fim oameni drepți înseamnă să avem toate calitățile pe care le-am trecut deja în revistă: integritate, echitate și fermitate. Nu există virtute superioară spiritului de dreptate, el rezumă tot ce ne face să fim buni. Cei care-l vor dobândi își vor desăvârși pregătirea morală. Ei vor fi făcut deja mult pentru perfecționarea lor și restul va veni aproape de la sine. Calitățile secundare le vor obține fără mare efort. Nu ne e permis totuși să le neglijăm pentru că ele își au importanța lor.

Principalele calități secundare sunt:
− cumpătarea în vorbe și în fapte, care dovedește forță de caracter și bun-simț;
− discreția și rezerva, fără care raporturile cu ceilalți oameni, chiar cu prietenii, pot deveni insuportabile;
− modestia care dă meritului forță și relief;
− politețea, amabilitatea care sunt semnele vizibile ale bunăvoinței;
− ordinea în gânduri și în fapte fără care o parte a rezultatelor acțiunii sau muncii se pierd;
− hărnicia minții care-i dă voinței mijlocul de a fi eficientă;
− sobrietatea și cumpătarea în alimentație.

Acestor calități pozitive e necesar să le adăugăm dezgustul și disprețul pentru ce e grosolan și trivial, pentru indecența în vorbe sau fapte, pentru tot ce coboară omul la nivelul brutei. Aceeași atitudine se impune să adoptăm și față de plăcerile josnice. Oare de ce morala actuală se arată atât de indulgentă cu abateri care nu vatămă doar sănătatea corpului, ci și a sufletului?

-VIII-

Gustul și obișnuința unei anumite indecențe morale, pe care unii încearcă să le sădească în noi, sunt deosebit de periculoase. Va fi mai ușor să ne apărăm de ele înainte de a fi mușcat din acest fruct otrăvit decât după aceea. Bucătăria sănătoasă și bună pare fadă după ce ai consumat doar mâncăruri puternic condimentate care distrug stomacul. Cel mai bine e să nu încercăm experiențe atât de dăunătoare și să opunem ispitelor reguli de comportament fixe întotdeauna respectate. Demnitatea vieții, mintea și corpul vor avea de câștigat din aceasta.

Prin demnitatea adusă existenței noastre obținem stima tuturor. Ori demnitatea constă în a ne respecta pe noi înșine, în a nu face nimic care să ne înjosească în proprii noștri ochi și în ochii celorlalți. Plăcerile grosolane sau imorale au acest dublu efect.

Dar nu e de ajuns să ne respectăm pe noi înșine, trebuie să-i respectăm și pe ceilalți, în special pe bătrâni, pe femei, pe cei care s-au remarcat prin virtuțile lor, prin talentele lor. Să fim respectuoși înseamnă să fim binecrescuți.

-IX-

Indisciplina e o dovadă de slăbiciune morală și un mare rău pentru Țară. Fără disciplină existența unei Națiuni nu e posibilă. Forța colectivă se obține prin disciplină. Libertatea, mândria legitimă a omului, nu sunt afectate dacă el se supune, în viață sau în acțiunea în comun, regulilor fără de care Națiunile nu sunt decât gloate neputincioase. Acceptarea disciplinei sociale nu înseamnă și acceptarea malversațiilor unora dintre mai marii noștri. Să nu uităm însă că nu putem combate răul din societate decât prin întărirea Statului.

Ne va fi ușor să fim disciplinați în societate dacă vom stabili în noi stăpânirea de sine și disciplina minții. Doar cine știe să se supună va ști să conducă.

-X-

În concluzie:
− să păstrăm respectul și să ocrotim întotdeauna demnitatea vieții;
− să fim disciplinați;
− să iubim adevărul, să fim sinceri, simpli și firești;
− să fim deschiși, cinstiți și drepți;
− să fim discreți, rezervați, modești;
− să fim ordonați și sârguincioși, sobri și cumpătați, binevoitori și amabili.
Acestea sunt îndatoriri de diferite feluri, de importanță inegală, dar sunt îndatoriri și se cer îndeplinite.

Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.01.2016, 18:56:41
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

CULTURA

-I-

Trebuie să ne interesăm în principal de calitățile noastre morale pentru că sunt esențiale formării noastre ca oameni. Urmează apoi îmbogățirea bagajului de cunoștințe cu caracter general. Nu ne putem neglija dezvoltarea intelectuală, cultura, fără să ne prejudiciem pe noi și societatea. Ar însemna să nu tragem toate foloasele posibile din forța pe care ne-a dat-o Dumnezeu. Ar însemna să nu ne îndeplinim o îndatorire fundamentală față de noi, aceea de a ne perfecționa, de a ne instrui, de a fi mai buni.

Învățătura primită la școală nu e completă. Ea cuprinde doar noțiunile elementare ale științei și literaturii. E totuși un instrument util, dacă știm să-l folosim. Dacă nu profităm de el, dacă nu-l completăm, risipim un bun prețios plătit cu niște ani din viața noastră. Nu ne e permis deci să limităm la frecventarea școlii dezvoltarea inteligenței și formarea bagajului de cunoștințe. Această cultivare a noastră e necesar s-o continuăm toată viața.

Când voința ne-a devenit conștientă de sine, când profesor nu ne mai poate fi decât rațiunea, învățarea devine mai folositoare ca oricând. Cunoștințele dobândite rămân. Ce parcurgem, ce memorăm înțelegem. Dincolo de cuvinte descoperim gânduri. Dincolo de formă vedem fondul.

-II-

Aproape toți ne pregătim pentru o profesie sau practicăm deja una. Cine mai dedică niște ani unor studii fără scop profesional e o excepție. În general căutăm în școli cunoștințe pentru cariera pe care ne-am ales-o. Chiar dacă pregătirea profesională e principala noastră preocupare să nu scăpăm totuși din vedere cultura generală. Printr-o cultură generală bună se dobândește o gândire superioară și o judecată sigură.

Cum se obține cultura generală? Greu de spus pentru că sunt o mulțime de căi pentru dobândirea ei. Preferințele și gusturile personale au aici toată libertatea. Studiile de orice fel conduc la perfecționarea căutată. Toate vor cuprinde un fond comun de muncă, sau mai exact de distracție și de odihnă intelectuală, care nu poate fi neglijat.

Mă refer la cunoașterea aprofundată a capodoperelor geniului uman asupra cărora școala ne-a dat o vedere de ansamblu. Există vreo sută de volume din toate timpurile și din toate Țările pe care trebuie să le citim și să le aprofundăm. Avem de mers, prin timp și spațiu, de la Confucius la Hegel și la Constantin Rădulescu-Motru, de la Homer la Mihail Eminescu, de la Eschil la Shakespeare și la Ion Luca Caragiale, de la Rig Veda la Biblie și la „Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie.”

Citirea istoriei și a volumelor de memorii e deosebit de interesantă și de captivantă. În nicio dramă, în niciun roman nu sunt aventuri mai emoționante. Realitățile din trecut depășesc orice ficțiune. Câte vieți chinuite, câte morți tragice într-un singur capitol de istorie! Câte incidente, intrigi, evenimente dramatice sau hazlii în volumele de memorii! Învățăm din istorie și memorialistică psihologie, politică și primim întotdeauna lecții de morală.

O carte bună e plăcută și utilă. Între coperțile ei putem găsi prezentate într-o formă vie și atrăgătoare multe învățăminte folositoare. Altfel prezentate astfel de învățăminte ne-ar displace din cauza uscăciunii lor. Un roman de Liviu Rebreanu, de Mihail Sadoveanu, de Camil Petrescu, de Ionel Teodoreanu sau de alții cuprinde informații pe care o carte de morală sau de filozofie le oferă mai puțin impresionant și mai ales mai puțin plăcut.

Să citim e bine cu condiția să evităm cărțile imorale și dubioase. Orice text scris onest, chiar dacă nu înseamnă mare lucru, are meritul de a ne face să gândim. Lectura ne ajută să depășim momentele dificile ale existenței. Montesquieu spunea că nu a avut niciodată supărări pe care o oră de lectură să nu i le fi risipit. Ce altceva putem găsi în majoritatea serialelor sau filmelor decât otravă pentru suflet și minte?

-III-

Studiul artei ne poate și el înălța sufletul deasupra necazurilor curente. Cunoștințele pe care le-am dobândit în școală despre artă sunt puține. Trebuie să învățăm ce e frumusețea și să ne formăm gustul. O astfel de activitate e mai mult decât atrăgătoare, e o adevărată sărbătoare a minții și privirii.

Școala de artă e deschisă tuturor. Ea se compune din muzee, din monumente ridicate de înaintași pe tot teritoriul României, din imagini ale unor obiecte și edificii aflate prea departe de noi pentru a ne fi întotdeauna posibil să le vizităm. Să iubești frumosul în artă înseamnă să fii în stare să-l recunoști și să-l admiri. Să devii om cu gust sigur și rafinat înseamnă să-ți procuri bucurii de ordin superior, înseamnă să-ți faci mai ușoară perfecționarea morală și intelectuală.

Iubirea de frumos e unită prin legături tainice de iubirea pentru ce e măreț. Numele Atenei a trecut prin vremi cu o glorie nepieritoare pentru că orașul lui Pericle a știut să unească într-un secol măreția politică și militară, înțelepciunea filozofică și suprema frumusețe. Cetățenii Atenei discutau despre frumos în piața publică. Mai trebuie mult pentru ca noi să ne formăm gustul într-o asemenea măsură. Dacă educația noastră artistică ar fi mai bună nu am lăsa să se ridice clădiri și monumente care ne sluțesc orașele și satele. Să fim preocupați de artă înseamnă poate să depășim criza de urâțenie care ne amenință Țara.

-IV-

Arta e copilul acelei însușiri creatoare numită imaginație. Imaginația e mama poeziei, iluziei și visului. Toți avem imaginație, chiar și cei care nu suntem artiști sau poeți. O rațiune dreaptă și o voință fermă nu înăbușă imaginația. Ele o controlează și o fac binefăcătoare.

O imaginație rău controlată provoacă tulburări. Bolile închipuite, care nu se întâlnesc doar în comedii, sunt prea numeroase ca să insist asupra pericolelor unei imaginații nestăpânite. Când imaginația iese cu totul din regimul său normal demența e aproape.

Munca și activitatea previn dezordinile imaginației. Aceasta când e înfrânată, limitată de rațiune produce în noi efecte salutare, destinde sufletul.

Câți dintre noi nu se lasă pradă visării și fanteziilor imaginației? Nu vi se întâmplă zilnic în timpul plimbărilor sau al deplasărilor din diferite motive să vă amuzați punându-vă imaginația la lucru? În astfel de împrejurări nu clădiți castele în Spania, nu transformați lumea în încercarea de a o face mai bună? Toate aceste plăsmuiri sunt normale, plăcute și utile pentru ce ne propunem să realizăm. Să nu ne înăbușim imaginația, s-o impulsionăm la nevoie, dacă e leneșă, dar să nu-i permitem să ne domine.

Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
Reply With Quote
Răspunde