![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Maxim Marturisitorul ne spune in volumul 3 al Filocaliei (la pagina 224):
Prin urmare cel ce cunoaște sensul fiecărui număr până la zece, va ști ce înseamnă în Scriptură fiecare număr, după cum se leagă, se adaugă, sau se împreună. Unitatea (1) înseamnă neamestecarea, doimea (2) deosebirea, treimea (3) egalul și inteligibilul, patru (4) indică lucrurile sensibile, cinci (5) simțurile și cercul, (6) șase activitatea și desăvârșirea, șapte (7) rotunjirea și neamestecarea, opt (8) stabilitatea și nemișcarea, nouă (9) hotarul între materie și formă, sau între cele sensibile și simțire, zece (10) atotplinul. Veti gasi de-a lungul scrierilor sale multe interpretari ale numerelor prezente in Biblie. Ma intrebam nu demult ce semnifica numarul 38 al anilor petrecuti de slabanog la Vitezda (vedeti linkul de sub 38). Sfantul Augustin: "Neintelegerea numerelor impiedica descifrarea multor pasaje figurate si mistice din Scripturi." Constantin Galeriu ne talcuieste intr-o predica a sa ce semnifica cei 12 ani de suferinta ai femeii care avea boala la "san" si cei 18 ani de chin ai femeii garbove ca fiind de 2 ori cate 6, respectiv de 3 ori cate 6, acest 6 fiind un numar care simbolizeaza raul sau suferinta - nu mai retin exact (se pare totusi ca il contrazice pe M. Marturisitorul, dar poate ca Maxim intelege desavarsirea activa care urmeaza suferintei inevitabile a omului dupa pilda lui Hristos). Poate sunt forumisti initiati in tainele numerelor, sa ne exlpice si noua de ce 666 este numarul Fiarei. Eu am parcurs numai cateva din cele 12 volume filocalice si nu am gasit inca interpretarea lui [oficiala, de la o sursa credibila]. Dar ma gandesc, tinand cont de ce spune Galeriu, ca semnifica suferinta extrema care va fi in lume atunci, dupa cum ne-o prezinta clar Apocalipsa.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eu am studiat numerologia si astrologia, am fost pasionata. Am renuntat din cauza discordantei dintre acestea si ortodoxie, mai ales ca nu am gasit ecouri in scrieri ortodoxe (decat foarte slabe si nesemnificative). Citind ce ai postat tu am ramas surprinsa, dar voi cerceta Filocalia despre care amintesti. Exista mai multe sisteme de interpretare in numerologia clasica si cam toate converg spre aceeasi semnificatie a cifrelor pe care ai citat-o si tu Florin aici. Oricum am mari indoieli ca va reusi cineva sa descifreze 666 in lipsa Harului, fara ajutorul implicit al lui Dumnezeu cei care au incercat sa descifreze Scripturile, s-au taiat in ele.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Cateva pasaje filocalice de la M. Marturisitorul:
Domnul se arată în lume când are treizeci de ani, învățând în chip ascuns pe cei ce străvăd prin acest numar tainele privitoare la El. Căci numărul treizeci, înțeles tainic înfățișează pe Domnul ca Făcător și Proniator al timpului, al firii și al celor inteligibile de deasupra firii văzute. Al timpului, prin numărul șapte; căci timpul este înșeptit. Al firii, prin cinci; căci firea este încincită, împărțindu-se pentru simțuri în cinci. Al celor inteligibile, prin opt; căci cele inteligibile sunt mai presus de perioada măsurată a timpului. Iar Proniator este prin zece, pentru decada sfântă a poruncilor, care călăuzește pe oameni spre fericire, și pentru că Domnul și-a făcut ca început al numelui, în chip tainic, această literă,când s-a făcut om. Adunând așadar pe cinci cu șapte, cu opt și cu zece, avem treizeci. Deci cel ce știe să urmeze bine Domnului, ca unei Căpetenii, va cunoaște pricina pentru care va apărea și el la treizeci de ani, putând vesti Evanghelia împărăției. Fiindcă numărul treizeci, înțeles natural, însemnează firea sensibilă, precum privit practic, însemnează virtutea cu fapta. Iar numărul opt, înțeles natural, arată firea inteligibilă a celor netrupești, precum privit gnostic, arată teologia atotînțeleaptă. Numerii pot fi înțeleși [...] altfel pe fiecare din cele trei trepte ale vieții duhovnicești: pe cea activă, pe cea care contemplă rațiunile din natură și pe cea cara contemplă pe Dumnezeu direct. Pentru cel de pe treapta activă numărul treizeci, rezultând din înmulțirea celor zece porunci cu cele trei puteri sufletești, reprezintă virtutea cu fapta. Pentru cel de pe treapta contemplației naturii, rezultând din cele zece categorii ale realității și din aceleași trei puteri sufletești, reprezintă firea sensibilă (Quaest. ad Thalas. P.G. 90, 544A). Numărul opt, cel ce contemplă rațiunile, reprezintă ființele netrupești, iar pentru cel ce se ridică mai sus reprezintă cunoașterea lui Dumnezeu (teologia).
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Căci numărul patruzeci cuprinde desăvârșirea fiecăruia din cele patru elemente (ale naturii).
Căci numărul șaptezeci înseamnă mișcarea temporală, pentru cercul înșeptit ce se repetă. Iar prin numărul șase se înțelege puterea de făptuire a firii, nu numai pentru că Dumnezeu a făcut cerul și pământul în șase zile, ci și fiindcă este numărul cel mai desăvârșit înlauntrul lui zece și se compune din părțile sale. … Deci voi, care vă aflați pe treapta cunoștinței, luați aminte. Puterea generală a firii, prin care împlinește cele bune, se împarte în șase. Și acestea sunt modurile generale ale lucrărilor. Iar puterii generale a firii, care produce virtuțiile, îi corespunde virtutea cea mai generală dintre toate, care se împarte și ea în șase forme (specii), generale și ele. Corespunzător cu puterea firii, virtutea generală se îmbracă în mai multe moduri, ramificându-se în cele șase forme. Acestea trebuie să le cerceteze cel ce se inițiază și cel ce inițiază pe altul în tainele cuvintelor și înțelesurilor dumnezeiești, dacă mintea lui se desfată cu tâlcul mai înalt al acestora. Căci numărul șase, fie că e alcătuit din unimi, fie din zeci, fie din sute, fie din alți mulți ai acestora, indică celor familiarizați cu știința numerelor deprinderea făcătoare de virtute sau păcat, în proporție cu multiplul din care se alcătuiește, adică cu dispoziția ce stă la oaza deprinderii acesteia sau aceleia. Cu acest număr șase "legănându-se", "adunându-se", sau "împreunându-se", numărul cinci, se indică simțurile, adică puterea, sau deprinderea, sau lucrarea lor, închinată celor sensibile, alăturată", sau "adăugată", sau "combinată" cu puterile naturale ale sufletului. De pildă dacă "se leagă" cinci cu șase ca unimi, adică simplu cu simplu, se arată ca putere (ca potență) capacitatea de lucru prin simțuri. Iar dacă "se adună" la numărul sase înmultit aparte numărul cinci alcătuit numai din unimi, se arată deprinderea de-a lucra prin simțuri în baza puterii sufletului. Daca în sfârșit "se împreună" cu numărul șase înmulțit aparte numărul cinci înmulțit aparte, se indică înfăptuirea efectivă a unui lucru în baza puterii, deprinderii și lucrării prin simțuri, adică aducerea la îndeplinire a virtuții sau a păcatului, precum, va avea numărul fie un înțeles rău, fie un `nțeles de laudă, după locul respectiv din Scriptură. In locul de față, numărul șase înmulțit cu mai multe zeci, "adunându-se" cu cinci, alcătuit din unimi, dă numărul 185 (180+5) și arată deprinderea facultăților naturale cu săvârșirea păcatului prin simțuri, întrucât acest număr se află în locul prezent din Scriptură în înțeles rau. Pe această deprindere o ucide prin rațiunea dumnezeiască a cunoștinței, ca printr-un înger, mintea, care se întemeiază mai mult pe rugăciune, decât pe propria putere, si socotește numai pe Dumnezeu drept cauză a oricărei izbânzi și a oricărei biruințe asupra diavolului. Scolie: Numărul 5 repezintă simțurile, numărul 6 fiind alcătuit din 2x3, reprezintă cele trei puteri (facultăți) sufletești. "Legarea", "adunarea", sau „`mpreunarea" acestor numere reprezint ă o unire tot mai deplină. Lor le corespunde "alăturarea", "adăugarea" și "combinarea" puterilor sufletești cu simțurile, de asemenea într-o gradație. De pildă 5 „legat" cu 6, ca unimi simple, reprezintă simpla "alăturare" potențială a simțurilor cu puterile sufletului; multiplul lui 6 "adunat" cu 5 (de pildă 180+5) reprezintă "adăugarea" simțurilor la puterile sufletești și înseamnă deprinderea acestora de-a lucra prin simțuri. Iar multiplul lui 6 „împreunat" cu multipul lui 5, reprezint ă "combinarea" puterilor sufletești cu simțurile în sinteza deplină a împlinirii faptei bune sau a păcatului, în baza potentei și a deprinderii Prin "legarea" numerelor înțelege enunțarea numerelor simple până la 10, deosebindu-se prin conjunctia "și"; de pildă 6 și 5. Ea arată destoinicia potențială de a lucra virtutea sau păcatul, după cum se vorbește în Scriptură despre astfel de numere în sens bun sau rău. Prin "adăugarea" unui număr înțelege adaosul unui număr simplu, const\t\tor din unimi, la un număr înmulțit în sine însuși. ~n acest caz, iarăși se deosebesc prin conjuncția "și", de pildă: șasezeci-și-cinci, sau o sută optzeci și cinci, cum e numărul nostru. Ea arată nu numai destoinicia de a lucra prin simțuri, ci și deprinderea de a săvârși virtutea sau viciul prin simțuri. Iar prin "împreunarea" numerelor, înțelege întâlnirea numerelor înmulțite în ele însele, care de asemenea se deosebesc prin conjuncția "și"; de pildă 60 și 40, sau 500 și 600 și cele asemenea. Aceasta arată nu numai destoinicia virtuală și deprinderea de a lucra, ci și lucrarea virtuții sau a păcatului prin simțuri în baza deprinderii. Prin urmare cel ce cunoaște sensul fiecărui număr până la zece, va ști ce înseamnă în Scriptură fiecare număr, după cum se leagă, se adaugă, sau se împreună. Unitatea (1) înseamnă neamestecarea, doimea (2) deosebirea, treimea (3) egalul și inteligibilul, patru (4) indică lucrurile sensibile, cinci (5) simțurile și cercul, (6) șase activitatea și desăvârșirea, șapte (7) rotunjirea și neamestecarea, opt (8) stabilitatea și nemișcarea, nouă (9) hotarul între materie și formă, sau între cele sensibile și simțire, zece (10) atotplinul.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Și au fost toți din Israel de la 12 ani și mai în sus,
afară de copii și de femei, patruzeci și trei de mii trei sute șaizeci". E de admirat exactitatea cuvintelor Duhului, care notează că nici unul dintre cei numărați în Ierusalim după ce au ieșit din Babilon, adică din confuzia veacului acestuia, nu era sub 12 ani. Prin aceasta Scriptura a arătat în chip tainic, că numai cel ce s-a ridicat peste simțire (percepția sensibilă) și peste timp (căci aceasta înseamnă numărul 12 care se compune din 5, adică din cele 5 simțuri și din 7, adică din timp) și a tăiat orice afecțiune a sufletului față de ele, a ieșit din confuzia lor, zorind spre cetatea de sus. Și nu numai acesta are cu sine, în afară de copii și de femei, numărul patruzeci și trei de mii trei sute șaizeci. "Copiii" sunt poate gândurile referitoare la afectele firești și nevinovate și independente de voia noastră, iar "femeile", fie cugetările, fie poftele și plăcerile naturale care nu aduc nici o osândă celor ce le au, fiind urmarea necesară a poftirii naturale. Pentru că și hrana cea mai simplă ne produce o plăcere naturală, chiar dacă nu voim, întrucât ne satisface trebuința de mai înainte. La fel băutura, prin faptul că potolește neplăcerea setei, sau somnul, prin faptul că reînoiește puterea cheltuită prin veghere. De asemenea toate celelalte funcțiuni ale firii noastre, care sunt pe de-o parte necesare pentru susținerea ei, iar pe de alta folositoare celor ce se sârguiesc pentru dobândirea virtuții. Toate acestea, măcar că nu se numără împreună cu bărbații, ies totuși împreună cu orice minte care fuge de confuzia păcatului, ca nu cumva aceasta să fie ținută din pricina lor în robia patimilor condamnabile și contrare firii, care atârnă de voia noastră și nu-și au în altceva sursa în noi decât în mișcarea afectelor conforme cu firea. Dar nu se numără împreună, întrucât afectele care conservă firea în viața de aici nu se pot muta împreună cu noi la viața nemuritoare și veșnică. Cele patru miriade (patruzeci de mii) sunt pătrimea virtuților generale, cu care, străbătând mintea natura și timpul, ajunge la ținta fericită a nepătimirii.Să ne explicăm: Miriada (numărul de zece mii) e indicată numai prin cifra unității și nu poate fi notată prin nici o altă cifră, fiind după suport identică ca unitatea și deosebindu-se numai prin cugetare, cum se deosebește sfârșitul de început. Căci miriada este sfârșitul unității și unitatea este începutul miriadei, sau mai bine-zis miriada este unitatea pusă în mișcare și unitatea este miriada până n-a fost pusă în mișcare. Dar tot așa fiecare clin virtuțile generale are ca început și sfârșit monada dumnezeiească, adică pe Dumnezeu, întrucât pornește din El și sfârșește în El și este una cu Dumnezeu, deosebindu-se numai prin cugetare. Căci e vădit că de la El și spre El își are originea orice virtute. Sau poate Scriptura înțelege prin cele patru miriade (patruzeci de mii) cele patru înaintări în împlinirea poruncilor dumnezeiești de-a lungul contemplației și a cunoașterii. Fiecare înaintare merge până la zecele proxim. Astfel prima înaintare constă în lucrarea simplă a poruncilor de către începători, după fuga lor de păcat. Ea împlinește prima decadă, care e în același timp monadă. A doua înaintare e cea care îmbrățișează prin fiecare poruncă pe celelalte. Ea face aceeași decadă sută împlinită prin lucrarea tuturor poruncilor prin fiecare. Căci decada lucrată înzecit produce suta. A treia înaintare este înzecirea sutei prin legea firii. Căci înzecită este și legea firii ca una ce constă din zece părți și anume: din cele trei puteri ale sufletului, din cele cinci simțuri, din funcțiunea vocală și din fecunditatea naturală. De puterea rațiunii se folosește omul la căutarea cauzei și a bunurilor din jurul cauzei; de puterea poftei spre dorirea celor căutate, iar de iuțime spre păzirea și iubirea lor. Simțurile, la rândul lor, îi servesc la deosebirea lucrurilor, care și ea se împarte în cinci și din care se naște știința. Acesta încincită deosebire împarte lucrurile în "cele începute" și "în cele neîncepute", în "cele care sunt de cugetat" și în "cele care nu sunt de cugetat", în "cele care sunt de grăit" și în "cele care nu sunt de grăit", în "cele ce se pot face" . și în "cele ce nu se pot face", în "cele stricăcioase" și în "cele nestricăcioase". Iar de funcțiunea vocală se folosește spre grăire, precum de fecunditate spre sporirea bunurilor celor căutate, dorite, iubite, cunoscute și grăite. Astfel suta înzecită prin legea firii devine mie. Iar a patra înaintare este urcușul, prin contemplație și cunoaștere, a legii firești, cu împărțirile arătate, spre rațiunea originară a fiecărei porunci. La capătul acestui urcuș, se contemplă miriada concentrată, indicată prin cifra primei unități. Căci cel ce împlinește poruncile în mod simplu, apoi îmbrățișează în împlinirea fiecăreia pe celelalte, pe urmă unește cu îmbrățișarea acestora distincțiile legii firești și pe aceasta o urcă în sfârșit, prin cunoaștere (în chip gnostic), spre rațiunea fiecărei porunci, a concentrat cele patru miriade, onorate la fiecare înaintare, prin taina unității, în care se adună rațiunea miriadei. Sau cele patru miriade mai înseamnă și cele patru nepătimiri generale. Prima nepătimire este înfrânarea desăvârșită de la păcatele cu fapta, constatată la cei începători. A doua nepătimire este lepădarea totală a gândurilor care consimt cu păcatele. Aceasta o găsim la cei care cultivă virtutea cu rațiune. A treia este nemișcarea totală a poftei spre patimi. Ea e proprie celor ce contemplă în chip spiritual în înfățișarea lucrurilor văzute rațiunile lor. A patra nepătimire este curățirea totală chiar și de închipuirea simplă a patimilor. Această o aflăm în cei ce șiau făcut mintea, prin cunoștință și contemplație, oglindă curată și străvezie a lui Dumnezeu. Deci cel ce s-a curățit pe sine de lucrarea patimilor, s-a eliberat de consimțirea cugetării cu ele, și-a oprit mișcarea poftei spre ele și și-a făcut mintea curată, chiar și de închipuirea simplă a lor, având cele patruzeci de mii iese din materie și din cele pământești și zorește spre regiunea dumnezeiească și pașnică a lumii spirituale. Astfel înțelegem cele patruzeci de mii. Iar cele trei mii indică învățătura desăvârșită dreaptă, evlavioasă și rațională despre Treimea Sfântă și de o ființă; potrivit căreia credem și lăudăm unitatea triipostatică ca un singur Dumnezeu.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Iar numărul de trei sute înfățișează aici ideea
Providenței, întâi pentru că prin forma literei care îl indică,e închipuită puterea care, venind de sus, străbate cele de jos și cuprinde extremitățile celor două laturi, prin ceea ce se arata Providența care strânge totul în chip negrăit. Al doilea, pentru că acest număr a fost cinstit prin chipul crucii, pe care s-a săvârșit taina cea mare, cea dintâi și cea ascunsă a Providenței. Căci taina întrupării lui Dumnezeu a fost un mod de lucrare negrăită a Providenței. Poate că în acest semn al crucii și al numelui Celui ce a fost pironit pe ea pentru noi a îndrăznit marele patriarh Avraam, când a ieșit și a biruit puterile vrăjmașe indicate prin regi. Caci se spune că a ieșit cu 318 slujitori, adică cu acest semn și cu numele lui Iisus. Pentru că de multe ori Scriptura descoperă celor curați gândul ei prin forma literelor. Iar dacă vrea cineva să cunoască gândul Sfintei Scripturi și din număr, va afla că și așa prin el se indică Providența. Caci lucrarea Providenței constă nu numai în a păstra firea cu existența nemicșorată, ci și în a face să nu-i lipsească nimic pentru a deveni fericită prin har (~n grecește numărul 300 e notat prin litera T.)Deci adăugând cineva la două sute o sută, capătă trei sute. Iar prin acest număr se indică natura și virtutea. Natura este indicată prin numărul două sute, ca una ce constă din materie și formă. Căci materia este împătrită pentru cele patru elemente ale ei, iar forma este încincită pentru simțurile care pun pe frământătura materiei tiparul formei. Inmulțind acum pe patruzeci cu cinci, sau pe cincizeci cu patru, căpătăm numărul două sute. Iar numărul o sută înseamnă virtutea desăvârșită, ca unul ce cuprinde decada poruncilor dumnezeiești înzecită. La aceasta ajungând Avraam, devine tată al marelui Isaac, căci fiind mort după fire s-a făcut după duh născător al vieții și al bucuriei. Deci adăugând la două sute o sută, capeți numărul trei sute, care indică Providența ce susține firea în tendința ei spre fericire. Iar numărul șasezeci înseamnă puterea naturală care împlinește poruncile și s-a desăvârșit prin rațiunile virtuților. Căci numărul șase înseamnă puterea de activitate a firii, ca unul ce constă din părțile proprii. Din această pricină s-a scris că și Dumnezeu a facut lumea în șase zile. Iar numărul zece arată desăvârșirea virtuții prin împlinirea poruncilor. Prin urmare numărul șasezeci indică limpede puterea naturală care primește rațiunile dumnezeiești aflătoare în porunci. Așadar cele patruzeci de mii adăugate la trei mii trei sute șase zeci indică rațiunea desăvârșită a virtuții, taina venerată a Teologiei, ținta adevărată a Providenței și puterea de activitate a firii care a fost îmbunătățită prin virtuți. Deci cel ce și-a eliberat, prin duh, mintea de trup, de simțuri și de lume, iese din ele, părăsind amestecarea și confuzia lor, ca cei de odinioară Babilonul; el zorește spre cetatea de sus, având mintea desprinsă de orice afecțiune față de ceva. "Iar robii și roabele acestora, șapte mii trei sute șapte", Legea spune despre robi și despre roabe: Robii și roabele dintre Evrei să slujească șase ani, iar într-al șaptelea să fie lăsați slobozi. Iar robii și roabele de alt neam să slujească în veac". "Veac" socotesc că numește anul al Robul evreu și roaba evreică sunt rațiunea și cugetarea,care slujesc filosofului ce se îndeletnicește cu făptuirea șase ani, ajutându-1 să iscodească tot ce contribuie la frumusețea morală și la modurile virtuții. Căci rațiunea și cugetarea slujesc oricui se îndeletnicește cu făptuirea ca un rob și o roabă, iscodind și creînd modurile activității virtuoase. Și toată puterea lor e îndreptată împotriva duhurilor răutății, care se opun făptuirii morale. Ducând așadar la îndeplinire filosofia lucrătoare, pe care a indicat-o numărul "șase" al anilor (căci s-a spus că numărul "șase" înseamnă filosofia lucrătoare),rațiunea și cugetarea sunt lăsate slobode ca să se reîntoarcă contemplarea duhovnicească a rațiunilor din lucruri, care sunt înrudite cu ele. Ele au ajuns atunci la anul al "șaptelea", adică la deprinderea nepătimirii. Căci patimile au fost subjugate prin multa osteneală a rațiunii și a cugetării unite cu ea și de aceea au ieșit și s-au depărtat de la suflet.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mulumesc
![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Si, seamana cu ce stiai tu dinainte sau sunt interpretari originale?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
O sa iti spun dupa ce le citesc pe toate.
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
"Cântăreți și psalmozi opt sute cincizeci și cinci".
"Cântăreții sunt cei ce vestesc cuvântul (rațiunea) dumnezeiesc prin modurile virtuților cu fapta, fără contemplație. Iar "psalmozii" sunt cei ce inițiază tainic în cuvântul (rațiunea) dumnezeiesc pe alții, prin modurile virtuților împreunate cu dulceața cunoștinței din contemplație; încântându-le urechile lor spirituale. Numărul acestora indică știința lucrurilor veșnice, atâta cât le este îngăduită oamenilor; Din numărul opt sute cinci zeci, "opt sute" indică rațiunile viitoare ale cunoștinței, iar "cincizeci" ale virtuții. In sfârșit "cinci" înfățișează știința lucrurilor de aici, precum am arătat vorbind despre numărul "cinci" puțin mai înainte. "Cămile, trei sute treizeci și cinci . Cămilele ce ies împreună cu fiii lui Israel eliberați din robia amară, sunt diferitele reprezentări (contemplații) naturale ale lucrurilor văzute, care sunt alcătuite, asemenea cămilei, pe deoparte din înfățișările cele văzute ce se raportează la simțuri și sunt așa zicând picioarele lor, iar pe de alta din rațiunile mai înalte, privite în ele cu duhul, care se raportează la minte și sunt așa zicând capul lor. Poate despre aceste cămile a zis marele Isaia, prevestind profetic slava Ierusalimului spiritual: Și te vor acoperi pe tine cămilele de Madian și Ghefar".Ele sunt reprezentările (contemplațiile) duhovnicești ale afectelor (patimilor) firești. Căci Madian se tălmăcește "golirea stomacului", sau "lut sângeros", sau "sudori omenești și ale mamei", Iar Ghefar "posesiunea spatelui", care este contemplația ridicată deasupra patimilor trupești. Căci spatele sufletului este trupul, ca unul ce este îndărătul lui. Deci Scriptura zice aici că locul sau reședința duhovnicească a cunoștinței pașnice și nedezbinate a vederilor tainice este asemenea unei cetăți sfinte, acoperită de ele ca de niște vite. Același sens `l arată și numărul însuși, care indică mișcarea rațională în jurul timpului și al naturii. "Și cai, șapte mii șapte sute treizeci și șase". "Cal" este acela care aleargă în viață pe drumul celor virtuoși, având toată vigoarea iuțimii (mâniei). Căci se spune că fierea calului stă în unghiile picioarelor, pe care le are de la fire. De aceea a și fost socotit cel mai destoinic și mai tare la drum dintre toate celelalte animale domestice și supuse oamenilor. Cu ei aseamănă marele Prooroc Avacum și pe sfinții Apostoli, când zice prin Duhul: "Și ai suit pe mare caii Tăi, care tulbură ape multe".El numește "cai" pe sfinții și fericiții Apostoli, care poartă cuvântul mântuitor al adevărului înaintea neamurilor și împăraților, în toată lumea, pe care o numește figurat "mare". Iar neamurile le-a asemănat cu apele. Căci și ele sunt tulburate și agitate de puterea cea mare din cuvântul Duhului și trecute de cutremurul mântuitor de la necredință, de la neștiință la cunoaștere și de la păcat la virtute. " Aceasta o arată și numărul însuși al cailor, care închipuiește deprinderea cu filosofia practică a virtuții. Căci numărul "șapte mii șapte sute", ca număr ce indică timpul, arată mișcarea sprintenă a virtuților, iar "treizeci și șase" activitatea firii care aleargă împreună cu virtuțile. "Iar catâri opt sute patruzeci și cinci". Catârul este, după înțelesul cel de laudă, deprinderea care nu rodește păcatul. Din acest motiv s-a rânduit, într-un chip cât se poate de potrivit și de cuvenit duhului Scripturii, ca cel ales rege în Israel să nu șadă pe cal, ci pe catâr. Prin aceasta Scriptura arată că mintea contemplativă, care împărătește peste înțelesurile și reprezentările (vederile) lucrurilor, ca și peste mișcările proprii, trebuie să aibă o deprindere neroditoare de rău, adică una care nici să nu zămislească, nici să nu nască răul. Ea trebuie să fie purtată de această deprindere, atunci când se mișcă în contemplație, ca nu cumva, ocupându-se cu cercetarea duhovnicească a lucrurilor, să cadă din nebăgare de seamă în puterea vreunuia din duhurile rele, care pot corupe prin ceva din cele sensibile dispoziția curată a inimii.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Calatoria spre Ortodoxie si dinspre Ortodoxie | ioanna | Morala Crestina | 76 | 14.06.2015 08:40:05 |
ortodoxie ocultista | padrevicentiu | Generalitati | 5 | 02.07.2010 20:03:08 |
Patriotism & Ortodoxie | eodor nastasa | Generalitati | 31 | 07.04.2010 12:20:20 |
|