Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Nunta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #131  
Vechi 24.11.2009, 14:18:34
Marimira's Avatar
Marimira Marimira is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.10.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 574
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Marimira, ce legatura au toate aceste lungi texte cu discutia de pe acest topic, chiar deviata fiind ea cu diverse definitii ale pacatului si discutii despre contraceptie?
Cred ca daca postam texte lungi ar trebui sa facem o mica prezentare si sa spunem de ce le postam, ce contin ele.
Sincera sa fiu, nu am timp sa le citesc.
Fany,mai intai ma bucur pt.tine si copilas..sanatate si nastere usoara!
Sa va bucurati de copilasi si sa-i cresteti in legea lui Dzeu.
Daca nu ai timp sa le citesti astea e...mie mi s-au parut interesante si ele dezvolta aceasta postare....
orthodoxia.i.thanatos
Senior Member Data înregistrării: 08.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 440


Citat:În prealabil postat de Fani71
... eu nu contest sau denigrez canoanele in general, da, ele sunt folositoare; ci spun ca nu trebuie absolutizate si ca oricum, trebuie revazut corpul canonic (unul din punctele din planul de lucru al multasteptatului sinod al Bisericii ortodoxe, de altfel).

Al 8-lea consiliu ecumenic care se pune acum la cale de catre bisericile ecumeniste va avea pentru Biserica Ortodoxa exact aceeasi valoare pe care le-au avut toate cele 18 consilii ecumenice tinute de biserica romano–catolica: 0. Atita timp cit este chemat sa re-scrie credinta, chiar daca ar avea si ingeri invitati, nul va fi si blestemat de ortodoxie.
Mi s-a parut important sa stim cu ce ne confruntam..este o problema de mare actualitate!
Toate cele bune, Dzeu sa va ocroteasca!
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
Reply With Quote
  #132  
Vechi 24.11.2009, 14:30:37
Marimira's Avatar
Marimira Marimira is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.10.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 574
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Marimira, ce legatura au toate aceste lungi texte cu discutia de pe acest topic, chiar deviata fiind ea cu diverse definitii ale pacatului si discutii despre contraceptie?
Cred ca daca postam texte lungi ar trebui sa facem o mica prezentare si sa spunem de ce le postam, ce contin ele.
Sincera sa fiu, nu am timp sa le citesc.
Are legatura cu aceasta postare:
orthodoxia.i.thanatos
Senior Member Data înregistrării: 08.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 440


Citat:În prealabil postat de Fani71
... eu nu contest sau denigrez canoanele in general, da, ele sunt folositoare; ci spun ca nu trebuie absolutizate si ca oricum, trebuie revazut corpul canonic (unul din punctele din planul de lucru al multasteptatului sinod al Bisericii ortodoxe, de altfel).

Al 8-lea consiliu ecumenic care se pune acum la cale de catre bisericile ecumeniste va avea pentru Biserica Ortodoxa exact aceeasi valoare pe care le-au avut toate cele 18 consilii ecumenice tinute de biserica romano–catolica: 0. Atita timp cit este chemat sa re-scrie credinta, chiar daca ar avea si ingeri invitati, nul va fi si blestemat de ortodoxie.

si am postat textul fragmentat asa cum am putut deoarece am sperat sa fie citit parandumi-se extrem de important...alta data cand am facut trimitere la un anumit link....am constat ca nu prea sunt citite.

Doamne ajuta!
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
Reply With Quote
  #133  
Vechi 24.11.2009, 15:06:21
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Marimira Vezi mesajul
Are legatura cu aceasta postare:
orthodoxia.i.thanatos
Senior Member Data înregistrării: 08.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 440


Citat:În prealabil postat de Fani71
... eu nu contest sau denigrez canoanele in general, da, ele sunt folositoare; ci spun ca nu trebuie absolutizate si ca oricum, trebuie revazut corpul canonic (unul din punctele din planul de lucru al multasteptatului sinod al Bisericii ortodoxe, de altfel).

Al 8-lea consiliu ecumenic care se pune acum la cale de catre bisericile ecumeniste va avea pentru Biserica Ortodoxa exact aceeasi valoare pe care le-au avut toate cele 18 consilii ecumenice tinute de biserica romano–catolica: 0. Atita timp cit este chemat sa re-scrie credinta, chiar daca ar avea si ingeri invitati, nul va fi si blestemat de ortodoxie.

si am postat textul fragmentat asa cum am putut deoarece am sperat sa fie citit parandumi-se extrem de important...alta data cand am facut trimitere la un anumit link....am constat ca nu prea sunt citite.

Doamne ajuta!
Multumesc de explicatie. O sa incerc sa il citesc.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #134  
Vechi 24.11.2009, 16:39:43
anna21 anna21 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.03.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.451
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Marimira Vezi mesajul
Din pct.meu de vedere asumarea credintei si dorinta de a ne mantui nu are legatura cu ...de putem - de nu putem (ne vom ruga sa ne ducem crucea!), sau..de e greu sau de e usor..se intelege ca nu e usor nici comod, nici la indemana ...dar s-a stabilit prin Revelatie din Sf.Scriptura, prind Traditia Apostolica..linia ortodoxiei de la Mantuitorul prin Apostoli si ucenicii lor pana in zilele noastre si prin trairea, prin experienta sfintilor parinti ca doar Hristos este "Calea , Adevarul si Viata" si doar prin acestea stim sigur ca ne putem mantui daca intelegem ca "am ales" sa vietuim curat ortodox, ca aceasta este linia vietii noastre,daca ne dorim mai presus de orice mantuirea prin ortodoxie, care este calea cea mai sigura, singura cale stiuta ca fiind sigura spre mantuire, intrucat de-a lungul celor 2000 de ani, de la Mantuitorul pana in prezent nu a schimbat nimic...atunci alegand de buna voie acest drum trebuie sa suportam consecintele...adica sa ne fie si greu, sa ni se para chiar si imposibil si tot trebuie sa ne luptam pt.a dobandi mantuirea in credinta care de buna voie am aleso.Si cum putem face acest lucru decat respectand dogma si sfintele canoane ale bisericii ortodoxe asa cum au fost ele invatate si experimentate si trasate de sfintii parinti.
In alta ordine de idei Cum spunea Iov? "Daca am primit cele bune de la Dzeu oare nu le vom primi si pe cele mai putin bune?"
Articolul tau este foarte interesant, mi-a lamurit lucruri despre care abia auzisem cate ceva.
Multumim pt efort.
Reply With Quote
  #135  
Vechi 24.11.2009, 17:44:54
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit tuturor ortodoxilor traitori

Esenta bisericii ortodoxe a lui Hristos cel neschimbat (pt. ca si in cadrul ortodoxiei exista multa alienare) este tocmai : NESCHIMBABILITATEA ei . Hristos si insasi SF. si Dumnezeiasca Treime este vie si lucratoare in biserica neschimbata, nestricata, si neintinata de nici o filozofie a mintii umane neaflata sub inriurirea Duhului sfint. Cine huleste sf.si dumnezeiestile canoane(sub orice forma : indoire, neacceptare, hulire propriuzisa, tagaduire,desconsiderare,etc) ori dogmele ori cultul public si privat practicat strict canonic,insemnele hristice si bisericesti precum si slujitorii bisericii cu viata si practica strict canonica se face vinovat de hulirea impotriva Duhului sfint(in primul rind)insufletitorul, curatitorul si de viata facatorul. Iar acest pacat stim cu totii ca este cel mai greu pt. ca nu se iarta nici in lumea aceasta si nici in cea viitoare. Eu de multe ori ma tem si ma mir cita inconstienta sau curaj sau ura au multi frati/surori facind astfel deoarece prin acest pacat luat in circa de buna voie (de cele mai multe ori insotit de infatuare si multa rasvratire)nu patimesc numai ei ci si cei apropiati ai lor : copii, nepoti, fini de botez sau cununie,soti, sotii ,etc. Si multi dintre acestia sunt tineri in asteptare de copii, de camine, de locuri de munca, de casatorii, de isbavirea din confruntari cu boli grele, etc. Peste generatii patimesc urmasii greu nemaistiind nici macar de unde le vine raul ! Povestea cu fetita care a scos ochii puisorilor in cuib nu este doar o poveste ...mai ales ca este spusa cu tilc (scop) de un staret mult imbunatatit !!

Revenind, aceasta biserica neschimbata, neintinata si nestricata trebuie sa o lasam intocmai urmasilor ,,invatindu-i sa pazeasca toate cite ne-a spus Hristos si toti ucenicii sai pusi sa invete". Duhul sfint cind a inspirat/insuflat sfintele canoane sfintilor participanti la sinoadele ecumenice nu a urmarit sa-si bata joc de om ,ci din contra sa-i garanteze mintuirea !! Ori noi astazi tocmai pe Duhul sfint il tagaduim ? Pai ce este asta , nebunie !!Umanismul , feminismul, utilitarismul, ecumenismul, homosexualitatea, carierismul, liberschimbismul, nihilismul si cite alte nebunii a mai scornit diavolul ...nu are nici o legatura cu biserica lui Hristos. Sau singura legatura pe care o are este intentia de a o slabi si a o distruge .Dar Hristos, capul Bisericii Ortodoxe, a spus raspicat peste milenii ca ,,portile iadului nu o vor birui". Asta este sigur !

Mi-am adus aminte de articolul despre Institutul Sf. Serghie- Paris postat aici pe site de administrator ,de substanta acestuia, si am corelat evenimentul cu o discutie a mea cu duhovnicul meu in care vorbeam cu satisfactie ca 2 mitropoliti romani au doctoratele date/luate la Sf. Serghie si in care am primit ca si concluzie mustrarea : ,,...ce te miri asa...ce mai este astazi Sf. Serghie ?" Drept este, pt. ca de la infintare o preocupare constanta a slujitorilor de acolo a fost infiintarea si coordonarea MISCARII ECUMENICE (cu ce scop...ia sa vedem daca ghiciti ?). La fel ,s-a acordat o mare atentie colaborarii cu Biserica Catolica(de asta duceau lipsa ...pt. ca nu stiau cine sint acestia...sau poate tocmai din contra !) iar magistrii de la Sf. Serghie au devenit si ai Institutului Catolic Paris . In domeniul dreptului canonic si bisericesc inca de la N. Afanassieff linia clasica a ortodoxiei a suferit modificari.
Asa am inteles ,putin cite putin de ce ,,am fost invatat gresit in scoala mea" si cum ar fi fost MODERN (si nu traditional, corect) sa il marturisesc eu pe Hristos si sa invat si pe altii sa marturiseasca la fel . Ce frumos spunea gheronul Cleopa : ,,... mai, fugi cu otrava ta de aicea de unde ai venit, ca asta nu este stina fara ciini" !!!

Last edited by zaharia_2009; 24.11.2009 at 17:49:18.
Reply With Quote
  #136  
Vechi 24.11.2009, 23:46:15
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit S-a facut lumina-n sat!

Multumesc, Zaharia, ca mi-ai raspuns la multe semne de intrebare, pe care le-am adunat de o vreme incoace.
Reply With Quote
  #137  
Vechi 24.11.2009, 23:58:26
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
Esenta bisericii ortodoxe a lui Hristos cel neschimbat (pt. ca si in cadrul ortodoxiei exista multa alienare) este tocmai : NESCHIMBABILITATEA ei . Hristos si insasi SF. si Dumnezeiasca Treime este vie si lucratoare in biserica neschimbata, nestricata, si neintinata de nici o filozofie a mintii umane neaflata sub inriurirea Duhului sfint. Cine huleste sf.si dumnezeiestile canoane(sub orice forma : indoire, neacceptare, hulire propriuzisa, tagaduire,desconsiderare,etc) ori dogmele ori cultul public si privat practicat strict canonic,insemnele hristice si bisericesti precum si slujitorii bisericii cu viata si practica strict canonica se face vinovat de hulirea impotriva Duhului sfint(in primul rind)insufletitorul, curatitorul si de viata facatorul. Iar acest pacat stim cu totii ca este cel mai greu pt. ca nu se iarta nici in lumea aceasta si nici in cea viitoare. Eu de multe ori ma tem si ma mir cita inconstienta sau curaj sau ura au multi frati/surori facind astfel deoarece prin acest pacat luat in circa de buna voie (de cele mai multe ori insotit de infatuare si multa rasvratire)nu patimesc numai ei ci si cei apropiati ai lor : copii, nepoti, fini de botez sau cununie,soti, sotii ,etc. Si multi dintre acestia sunt tineri in asteptare de copii, de camine, de locuri de munca, de casatorii, de isbavirea din confruntari cu boli grele, etc. Peste generatii patimesc urmasii greu nemaistiind nici macar de unde le vine raul ! Povestea cu fetita care a scos ochii puisorilor in cuib nu este doar o poveste ...mai ales ca este spusa cu tilc (scop) de un staret mult imbunatatit !!

Revenind, aceasta biserica neschimbata, neintinata si nestricata trebuie sa o lasam intocmai urmasilor ,,invatindu-i sa pazeasca toate cite ne-a spus Hristos si toti ucenicii sai pusi sa invete". Duhul sfint cind a inspirat/insuflat sfintele canoane sfintilor participanti la sinoadele ecumenice nu a urmarit sa-si bata joc de om ,ci din contra sa-i garanteze mintuirea !! Ori noi astazi tocmai pe Duhul sfint il tagaduim ? Pai ce este asta , nebunie !!Umanismul , feminismul, utilitarismul, ecumenismul, homosexualitatea, carierismul, liberschimbismul, nihilismul si cite alte nebunii a mai scornit diavolul ...nu are nici o legatura cu biserica lui Hristos. Sau singura legatura pe care o are este intentia de a o slabi si a o distruge .Dar Hristos, capul Bisericii Ortodoxe, a spus raspicat peste milenii ca ,,portile iadului nu o vor birui". Asta este sigur !

Mi-am adus aminte de articolul despre Institutul Sf. Serghie- Paris postat aici pe site de administrator ,de substanta acestuia, si am corelat evenimentul cu o discutie a mea cu duhovnicul meu in care vorbeam cu satisfactie ca 2 mitropoliti romani au doctoratele date/luate la Sf. Serghie si in care am primit ca si concluzie mustrarea : ,,...ce te miri asa...ce mai este astazi Sf. Serghie ?" Drept este, pt. ca de la infintare o preocupare constanta a slujitorilor de acolo a fost infiintarea si coordonarea MISCARII ECUMENICE (cu ce scop...ia sa vedem daca ghiciti ?). La fel ,s-a acordat o mare atentie colaborarii cu Biserica Catolica(de asta duceau lipsa ...pt. ca nu stiau cine sint acestia...sau poate tocmai din contra !) iar magistrii de la Sf. Serghie au devenit si ai Institutului Catolic Paris . In domeniul dreptului canonic si bisericesc inca de la N. Afanassieff linia clasica a ortodoxiei a suferit modificari.
Asa am inteles ,putin cite putin de ce ,,am fost invatat gresit in scoala mea" si cum ar fi fost MODERN (si nu traditional, corect) sa il marturisesc eu pe Hristos si sa invat si pe altii sa marturiseasca la fel . Ce frumos spunea gheronul Cleopa : ,,... mai, fugi cu otrava ta de aicea de unde ai venit, ca asta nu este stina fara ciini" !!!
Sigur, dogmele nu se schimba, Evanghelia ramane aceeasi.
Am contestat eu vreo dogma?
Parerea duhovnicului tau despre st Serge este o parere. Se pare insa ca multi episcopi si chiar patriarhul Romaniei gandesc altfel, de aceea au si trimis acolo atatia romani sa studieze (este natia majoritara printre studenti), si daca nu ma insel si actualul patriarh Daniel a predat un an sau cateva luni acolo (sau il confund?)
In ortodoxia actuala, canonica (adica, Bisericile care se afla in comuniune) exista mai multe curente si coloraturi. Eu am ales-o pe asta - tu (dupa duhovnicl tau) pe alta. Pana nu decide vreun sinod ca una din ele ar fi eretica, toate sunt in Biserica, deci a ne anatemiza unii pe altii de ecumenisti, modernisti (ispita ta)- sau farisei, rigoristi (ispita mea) nu cred ca este bine si cinstit.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #138  
Vechi 25.11.2009, 00:36:02
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Poate asa ne mai lamurim putin...

A vorbi despre ecumenism cu ocazia sărbătoririi a 80 de ani de la înființarea Institutului Sf. Serghie din Paris este cred o datorie de conștiință. Născut într-un mediu neortodox cu care a trebuit să dialogheze constant, Institutul a trăit și trăiește mereu cu sprijin ecumenic. De asemenea, majoritatea studenților săi sunt bursieri ai Bisericii Catolice sau ai unor instituții ecumenice.
Deschiderea ecumenică a profesorilor de la Sf. Serghie a marcat mișcarea ecumenică de la începuturile ei când ortodocșii au pus bazele teologice ale participării lor. De asemenea, profesori ai Institutului au fost vreme îndelungată membrii în Comisia „Credință și Constituție” a Consiliului mondial al Bisericilor.
Colaborarea ecumenică – menționez aici doar legăturile primilor profesori ai Institutului cu inițiatorii Colecției patristice „Souces chretiennes” – a ajutat mult pe acești profesori să redescopere ei înșiși marea tradiție patristică a Bisericii și să formuleze în lumina ei o teologie vie, inspirată constant din viața Bisericii, a cărei expresie este.
Se știe că Sinodul Vatican II s-a inspirat în alcătuirea Decretului despre Biserică din teologia Părintelui Nicolae Afanasief ( profesor la Sf. Serghie) care identifică Biserica locală, adunată în jurul episcopului pentru săvârșirea Euharistiei, cu Biserica universală.
Aș spune că noutatea prin excelență a teologiei care se învață la Sf. Serghie este tocmai acest efort constant de a depăși scolastica, de a face din teologie o funcție vie a Bisericii. Un efort deci de ieșire din „captivitatea babiloniană”( Părintele George Florovski, profesor la Institut) în care teologia ortodoxă a fost antrenată și ținută de la originile ei (sec.XVII). Bineînțeles, nu-i ușor să depășești un sistem teologic stabilit de secole, care dă teologului confortul de a repeta ce au spus alții înaintea lui și „siguranța” de a fi în „tradiție”.
O „tradiție” însă împietrită care transmite doar cunoștințe intelectuale fără a transforma spiritul, sau și mai rău, care omoară spiritul. Căci nici un sistem teologic nu este capabil să exprime Inexprimabilul, misterul…Iar dacă ne lăsăm închiși într-un sistem nu-l mai exprimăm pe Dumnezeul cel viu, ci mai degrabă idolul pe care ni-l facem despre El și despre Biserica Sa. Dumnezeu și Biserica devin astfel „obiecte”, instrumentalizate și manipulate după capriciile personale. O astfel de teologie poate să nu aibă nimic comun cu Biserica, cu rugăciunea și cu mistica ei care devin simple obiecte de studiu. De aceea pot exista „teologi” aproape rupți de viața Bisericii dar care învață pe alții despre misterul Bisericii și o apără de „atei” sau de „eretici”.
Tocmai o astfel de teologie este străină Institutului Sf. Serghie unde Biserica cu Sf. Liturghie și celelalte slujbe formează centrul vieții comune a profesorilor și studenților.
Părintele Serghie Bulgakov (+1944) care nu ținea niciodată cursul său de Dogmatică înainte de a sluji cu studenții săi Sf. Liturghie este exemplul cel mai concludent. Căci zicea el: „cursul meu nu este decât continuarea Liturghiei; el exprimă experiența pe care am trăit-o în Sf. Liturghie”.
Teologia Ortodoxă este deci o teologie mistică, care se fondează și se inspiră constant din experiența pe care Biserica o face despre misterul divin ca și din experiența personală a teologului. Sentințele patristice: „teolog este cel ce se roagă” și „dacă n-ai văzut pe Dumnezeu nu poți vorbi de El” sunt mai actuale ca niciodată. Căci pericolul raționalismului, adică al unei gândiri teologice pur intelectuale care alunecă ușor spre fundamentalism este astăzi mai mare ca niciodată. O astfel de gândire omoară credința și misterul care sunt de un cu totul alt ordin decât ordinul natural, propriu inteligenței umane.
Dacă rațiunea nu se smerește în fața misterului, dacă ea nu se lasă constant crucificată și transfigurată de credință, ea va produce monștrii. Mă gândesc aici la formele extreme de integrism religios care refuză orice eclesialitate în afara propriei Biserici. Toți ceilalți sunt eretici, toți sunt anatematizați, toți sunt condamnați muncilor veșnice. Un astfel de integrism poate merge până la a exclude din propria Biserică pe toți cei ce gândesc altfel.
Dar mă gândesc, de asemenea, la noi ceilalți, care trăim confortabil în Biserica noastră, „depozitară” a plenitudinii Adevărului, cu o Tradiție vrednică de invidiat, fără să ne gândim la ceilalți frați ai noștri, fără să suferim din pricina tragediei pe care o reprezintă dezbinarea creștinilor. Bineînțeles în fața acestei imense drame fiecare este mic și neputincios. Și totuși fiecare trebuie să poarte responsabilitatea păcatului, fiecare trebuie să se roage și să lucreze în așa fel încât să fie mereu un factor de unitate. A fi artizan al dialogului și al unității în această lume divizată la extrem este fără îndoială misiunea noastră cea mai proprie și poate cea mai importantă.
Mă întreb câteodată pentru că noi ortodocșii suntem așa de puțin conștienți de drama dezbinării creștinilor și atât de puțin activi în dialogul pentru restabilirii unității. Noi dăm adeseori impresia că suferim dialogul ca pe o povară în loc să-l provocăm noi și să-l încurajăm. Cred că din cauza istoriei noastre nefericite am pierdut în mare măsură simțul misiunii, esențială ființei Bisericii care trăiește tocmai din misiune. Din misiunea internă, printre proprii săi credincioși care trebuie să se convertească neîncetat la Hristos, înrădăcinându-se conștient în credința Bisericii și misiunea externă, printre necreștini sau cei care s-au îndepărtat de la credința ortodoxă. Pionierii ortodocși ai ecumenismului printre care și Părintele George Florovsky, profesor la Sf. Serghie, au arătat că angajamentul ecumenic al Bisericii Ortodoxe face parte din misiunea ei externă , aceea de a da mărturie despre plenitudinea credinței.
Însă faptul că noi ortodocșii avem conștiința de a mărturisi plenitudinea credinței și de a aparține Bisericii, una, sfântă, sobornicească și apostolească, Biserica Apostolilor și a Părinților care și-au investit toată viața întru apărarea credinței ortodoxe ne dă adeseori sentimentul autosuficienței și ne face să credem că misiunea noastră s-ar limita la apărarea credinței ortodoxe. Unii ortodocși cred că simplul fapt de a te angaja în dialogul ecumenic înseamnă trădarea Ortodoxiei. Se uită, voit sau nu, că aceiași Părinți au făcut tot efortul de care au fost capabili pentru a readuce pe eretici în Biserică.
Să ne gândim la Sf. Vasile cel Mare care în cartea sa „Despre Sfântul Duh” pentru a câștiga pe pnevmatomahi – luptătorii împotriva divinității Duhului Sfânt – nu numește niciodată pe Duhul Sfânt direct Dumnezeu, deși toată cartea este o demonstrație a dumnezeirii Duhului Sfânt.
Să ne gândim de asemenea la „Sinodul mărturisitorilor” din Alexandria din 362 care prin vocea Sf. Atanasie cel Mare a decis să primească pe semiarieni ( foarte numeroși la acea vreme) fără să le mai impună să admită termenul de „homousios”( de o ființă) folosit în Crez pentru care s-au despărțit de Biserică: „Chemați-i aproape de voi și primiți-i cum primesc părinții pe copii. Primiți-i…și nu le cereți altceva decât să anatematizeze erezia ariană și să recunoască credința aprobată de Părinții noștri la Niceea”.( Tomul către Antiohieni, III și urm.). Și exemplele ar putea continua. Din toate acestea, se constată grija pastorală a Părinților pentru mântuirea tuturor. Sfinții Părinți au fost întotdeauna conștienți de pericolul pe care-l reprezintă precizările teologice ale credinței care riscă de a fi interpretate diferit și de a conduce la schisme așa precum istoria ne arată. Pentru acești Părinți credința nu este o sumă de definiții și de dogme abstracte, ci o persoană: Iisus Hristos, Dumnezeu și om, care ne dă viața Sa pentru a trăi în veșnicie.
http://www.mitropolia-ro.de/body_par...duri_despr.htm
Reply With Quote
  #139  
Vechi 25.11.2009, 00:36:59
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Poate asa ne mai lamurim putin../2

Continuare...
Să ne gândim de asemenea la „Sinodul mărturisitorilor” din Alexandria din 362 care prin vocea Sf. Atanasie cel Mare a decis să primească pe semiarieni ( foarte numeroși la acea vreme) fără să le mai impună să admită termenul de „homousios”( de o ființă) folosit în Crez pentru care s-au despărțit de Biserică: „Chemați-i aproape de voi și primiți-i cum primesc părinții pe copii. Primiți-i…și nu le cereți altceva decât să anatematizeze erezia ariană și să recunoască credința aprobată de Părinții noștri la Niceea”.( Tomul către Antiohieni, III și urm.). Și exemplele ar putea continua. Din toate acestea, se constată grija pastorală a Părinților pentru mântuirea tuturor. Sfinții Părinți au fost întotdeauna conștienți de pericolul pe care-l reprezintă precizările teologice ale credinței care riscă de a fi interpretate diferit și de a conduce la schisme așa precum istoria ne arată. Pentru acești Părinți credința nu este o sumă de definiții și de dogme abstracte, ci o persoană: Iisus Hristos, Dumnezeu și om, care ne dă viața Sa pentru a trăi în veșnicie.
Sfântul Ilarie al Pictaviului (+367) spune explicit că Părinții au definit credința împotriva voinței lor, siliți de erezii, căci ea ne este dată pentru a o trăi și nu pentru a o transforma în formule care sunt toate insuficiente pentru a exprima misterul ei.
De aceea, Părinții de la Sinoadele ecumenice s-au silit să reducă la minim numărul dogmelor. Și pentru ca dogmele decretate de ei să nu rămână adevăruri abstracte, simple obiecte de studiu sau de certuri teologice, ele au fost introduse în cultul Bisericii. Astfel dogmele devin laudă și se transmit prin însăși rugăciunea Bisericii, care câștigă și ea în profunzime. Să ne gândim numai la „Dogmaticile” celor opt glasuri de la vecernia de Sâmbătă seara. Dar tot cultul nostru este alcătuit în fond pe dogmele Bisericii. În afara contextului său liturgic și golită de dragoste, dogma poate ușor să devină idol, adică obiect de certuri teologice.
Dialogul teologic interconfesional avansează greu pentru că el este făcut de specialiști, mai mult teoreticieni ai credinței decât oameni de rugăciune, purtători de Duh Sfânt. Aceasta face ca fiecare parte în dialog să se prezinte ca prizonier al propriului sistem teologic, al propriei Tradiții. Or într-un dialog fiecare trebuie să se golească de tot ce are și chiar de tot ce este pentru a-l descoperi pe celălalt în el însuși.
Ceea ce presupune un efort constant de purificare a minții și a inimii.
Olivier Clement (profesor la Institut) vorbește despre „ecumenismul contemplativilor”, singurul capabil să descopere și să trăiască unitatea ca anterioară și mai profundă decât dezbinarea.
Sfinții trăiesc deja unitatea pentru că ei au biruit în ei înșiși orice dezbinare, orice separare. În inima lor purificată prin rugăciune și asceză, ei recapitulează toată umanitatea, tot cosmosul. Ca Hristos Însuși, ei nu mai sunt separați de nimeni și de nimic.
Aș spune, în loc de concluzie, că cei ce participă la dialogul ecumenic ar trebui să fie sfinți sau cel puțin răniți de sfințenie.

Mitropolitul Serafim
[COLOR=#800080]http://www.mitropolia-ro.de/body_paris_sf_serghie-ganduri_despr.htm[/COLOR]
Reply With Quote
  #140  
Vechi 25.11.2009, 00:46:26
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

"„Institutul nu este foarte mare în ceea ce privește spațiul, nici bogat din punct de vedere material, dar este foarte bogat în misiune“ ..."
http://www.basilica.ro/ro/diaspora_o...din_paris.html
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
ajutati-ma sunt disperata patricia2006 Umanitare 7 02.09.2012 23:47:20
O mama disperata va roaga cu lacrimi in ochi sa ii ajutati baiatul diannaalex Umanitare 5 23.06.2010 09:05:36