![]() |
![]() |
|
#71
|
|||
|
|||
![]()
Exact asa ne-a spus si noua.
In prima zi de Craciun ni s-a spus ca anul bisericesc se "invarte" intre 2 mari sarbatori : Nasterea si Invierea Domnului, si ni s-a pus intrebarea "oare pentru cei care nu cred in asta, ce semnificatie au aceste sarbatori; ce e cel mai important lucru in viata lor, oare in jurul cui se "invarte" existenta lor?" |
#72
|
|||
|
|||
![]()
Ieri de Boboteaza preotul a amintit de experimentele din Rusia si a spus ca a primit acum ceva timp o sticluta de la unul din credinciosi pe care acestea o pastra de mai bine de 30 de ani. Apa era limpede si a baut din ea, era ca la inceput.
|
#73
|
||||
|
||||
![]()
Eu voi posta predica par.Steinhardt la Evanghelia de azi, a lui Zaheu.
Din predica de la biserica am retinut ca trebuie sa ii dam slava lui Dumnezeu in primul rand ca am ajuns si duminica aceasta la biserica, invingand niste ispite (spre exemplu, eu, desi am pus ceasul sa sune, nu l-am luat in seama, dar tot a dat Domnul ca m-am trezit in timp util; apoi, dupa ce m-am trezit, am vazut ca bunicului ii crescuse tensiunea si un gand razlet mi-a trecut prin minte ca mai bine sa stau acasa sa am grija de bunic, dar apoi mi-am zis ca daca fac asta, o sa adorm, asa ca nici nu o sa merg la biserica, nici nu o sa am grija de bunic; apoi, dupa ce am iesit din casa, am vazut ca e ghetus... in cele din urma, am ajuns la biserica, in timp util, slava Domnului!) si ca Zaheu a facut un lucru mare cand s-a urcat in copac, lepadand orice rusine de cei din jur, nemaigandindu-se la starea lui sociala, la ce ar putea spune oaenii despre el vazandu-l catarat acolo, ca un copil. La asta nu ma gandisem! CAZUL ZAHEU din “Dăruind vei dobândi” Editura Mănăstirii Rohia 2006 CAZUL ZAHEU la Duminica a 32-a după Rusalii si … „Iisuse, Care ai înviat din morți, Inviază și sufletele noastre” (Acatistul învierii Domnului). Zaheu a fost ticălos. De lucrul acesta se cuvine să fim ferm convinși și pe acesta trebuie să-l avem mai întâi în vedere, dacă ne este vrerea să tălmăcim în adâncime textul evanghelic (Luca 19, 2 și urm.) unde el este pomenit. Era bogat – asupra punctului acestuia se opresc îndeobște comentatorii, pornind, de altfel de la text. Dar nu aici aflăm esența. Nu toți bogații sunt răi și nemilostivi, nu toți săracii sunt buni și nepizmași. Zaheu era vameș – iată trăsătura principală. Vameș, adică slujitor al ocupantului roman, trădător de neam, colaboraționist —cum se spune în veacul nostru, și tocmai termenul acesta re¬cent ne ajută să pricepem cum nu se poate mai deslușit situația. Se vânduse cotropitorilor țării sale, îi slujea, se făcuse slugoiul lor. De aceea era și vrăjmășit și disprețuit, nu întrucât era bogătaș, ci ca vânzător și om de încredere al unei puteri străine și invadatoare, străduindu-se a-i procura venituri, taxe, biruri prin orice mijloace și punându-se fără preget la dispoziția ei. Este adevărat că Zaheu, de îndată ce se schimbă, ia hotărâri bănești: dăruiește jumătate din avere săracilor, declară că va despăgubi împătrit pe cei nedreptățiți de el. Dar aceasta din pricină că setea de avuții reprezenta viciul său major – abcesul purulent al unei maladii interne. Pe cale monetară avea, așadar, să se manifeste mai întâi prefacerea prin care trecuse. Tămăduirea operează cu precădere tocmai în locul cel mai sensibilizat și mai infectat. Căci în interval de câteva ceasuri, Zaheu nu numai că se vindecase de patima bănească (de fapt consecutivă unei patologii mai cuprinzătoare), ci devenise un alt ins; nu pierise numai arghirofilia, se cutremuraseră înseși profunzimile ființei sale. Și aceasta este minunea: dispariția omului vechi ivirea omului nou. Și tot aceasta, în general vorbind, este marea și uimitoarea minune a lui Iisus Hristos. Nu vindecarea slăbănogilor, muților, surzilor, gârbovilor, leproșilor, orbilor, muribunzilor; nu înmulțirea pâinilor, umblatul pe mare, tămăduirea demonizaților și nici chiar învierea morților. Minunea cea mare și fără seamăn aceasta este: prefacerea totală a omului, săvârșită atât în vremea cât a trăit El pe pământ cât și după înălțarea Sa la cer, de-a lungul veacurilor, prin șirul practic infinit de mucenici, sfinți, convertiți și transfigurați. Este metanoia, pe care am numit-o: totala dezintegrare a omului păcătos și imediata lui metamorfozare în subiect de jertfa. Iată cea mai uluitoare minune a Domnului, neîntrecută, care pe toate celelalte le lasă în urmă și le pune în umbră, oricât de cutremurătoare ar fi și ele. Dar metanoia, pentru cine știe ce este viața și cunoaște firea omenească, se arată cu mult deasupra frângerii legilor naturale de către Mântuitorul. Căci legile naturii sunt deterministe, cauzale și pasive și se supun Făcătorului lor, pe când ființa înzestrată cu darul gândirii și conștiinței este liberă și, pentru a-i determina schimbarea, divinitatea însăși are de înfruntat dreptul de liberă alegere dăruit omului. De data aceasta, ea nu poruncește, scurt, ci numai acționează pe calea harului îndrumător. Este nevoie în lumea morală, din partea divinității, de o lucrare energetică mai subtilă și mai radicală decât în lumea fizică, în a slobozeniei decât în a legităților. Așa fiind, Hristos poate face din cel mai din urmă și mai înrăit întru păcate, un om nou. Hristos nu este numai bun, milostiv și smerit cu inima, ci e și puternic (Luca 5, 24) pentru a vindeca tot soiul de boli și beteșuguri trupești, dar lucrările acestea pălesc în fața marii minuni a prefacerii omului. Ea dă dovadă în chip incontestabil și irezistibil despre atotputernicia și divinitatea Celui ce o săvârșește. Căci împărăția lui Dumnezeu nu este în cuvânt, ci în putere (I Cor. 4, 20). Prin cuvântul-putere al lui Hristos (în filosofia profană Alfred Fouillee a conceput idei-forțe), omul cel vechi moare, se naște un om nou, viu întru Domnul, un om scos din robia păcatului și de sub stăpânirea satanei, cumpănit de alte coordonate psihice și etice. N-a intervenit vreun element material, nimic faptic, nici o acțiune a celor de pe țărmul creațiunii: misterul e deplin și se produce între cer și pământ, în acel spațiu magnetic dintre cei doi electrozi cosmici supraîncărcați, în zona transdetectabilă de dincolo de orice coercițiune și silire, consecința fiind că insul își impune sieși un mod de viață, o scară de valori și o trezvie a cugetului. El poate spune acum: „Domnul mă paște și nimic nu-mi va lipsi. La loc cu pășune, acolo m-a sălășluit; la apa odihnei m-a hrănit. Sufletul meu l-a întors, povățuitu-ne-a pe căile dreptății pentru numele Lui” (Psalmul 22, 1-3), sau poate conjuga la timpul prezent: „Stropi-mă-vei cu isop și mă voi curați; spăla-mă-vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi” (Psalmul 50, 8). Puterea Domnului de a replămădi omul vechi și de a făuri dintr-însul o ființă nouă s-a dovedit și la chemarea lui Levi-Matei (un vameș și el), a lui Saul-Pavel pe drumul Damascului, a Mariei-Magdalena (sau a femeii ori femeilor păcătoase), a tâlharului celui bun de pe cruce. Aproape la fel se petrec lucrurile cu femeia samarineancă, orbul din naștere, demonizatul din ținutul Gherghesenilor, al celui de-al zecelea lepros și alți tămăduiți care de-îndată Îl urmează, preamărindu-L pe Hristos (fără a pierde însă din vedere că în aceste cazuri din urmă, metanoia cunoaște și temeiuri explicative, o logică omenească izvorâtă din recunoștință). „Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă”, spune Apostolul (II Cor. 5, 17); omul vechi a murit împreună cu faptele lui. Și ne-am îmbrăcat în cel nou, dezbrăcându-ne și dezpovărându-ne de viețuirea cea veche. Hristos ne înnoiește întru totul, ne îmbracă în omul nou, ne face fii ai luminii, ca semn și izvor de naștere: „Să vă dezbrăcați de viețuirea voastră de mai înainte, de omul cel vechi, care se strigă prin poftele amăgitoare; și să vă înnoiți în duhul vieții voastre; și să vă îmbrăcați în omul cel nou, cel după Dumnezeu, zidit înfarti dreptate și sfințenia adevărului” (Efeseni 4, 22-24). Puterea lui Hristos se vădește mai ales prin învierea celor vii, prin trecerea lor de la întuneric, robie, deznădejde și păcătoșenie, la libertate, lumină și bucurie: „Fiindcă v-ați dezbrăcat de omul cel vechi dimpreună cu faptele lui și v-ați îmbrăcat în cel nou, care se înnoiește, spre deplină cunoștință, după chipul Celui ce l-a zidit” (Coloseni 3, 9-10). Cuvântul „îmbrăcat” nu face referire la o acțiune de suprafață, ci are sens de „contopit cu”, fiind sinonim cu „întrupat”, ca și în cutremurătoarea formulă; „Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat”. Sf. Apostol Pavel subliniază „baia nașterii celei de-a doua prin înnoirea Duhului Sfânt” (Tit 3, 3-7), iar Sf. Apostol Petru scria: „Fiind născuți din nou… prin cuvântul lui Dumnezeu cel viu și care rămâne în veac” (I Petru 1, 23). Celui mort în păcate, Domnul îi spune: fii viu; și-1 răpește de sub stăpânirea morții spre a-1 da vieții, iar celui acum viu îi rostește: mori vieții acesteia trecătoare spre a fi viu întru Mine. Prin botez și prin pocăință, Hristos refăurește făptura cea veche, pe omul unei lumi care aparent este aceeași, dar care ia cu totul altă înfățișare și poartă cu totul alte sensuri pentru cel căruia i s-au deschis ochii inimii și cugetul. Botezul este cu adevărat o sfântă și înfricoșătoare taină, câtuși de puțin o simplă ceremonie, ci actul care face din cel botezat o altă ființă. La orice botez se deschid cerurile, oferind o sfântă și extraordinară bucurie. Dovadă și ospețele care în referatul evanghelic mai întotdeauna însoțesc convertirile: în casa lui Matei, în casa lui Zaheu… Instantaneitate și veselie – iată principalele caracteristici ale nașterii din nou.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#74
|
||||
|
||||
![]()
Ospățul – iată firescul accesoriu; potopul fericirii și al înnoirii – iată consecința imediată. Pentru toți botezul lucrează la fel, la orice vârstă, în toate cazurile când are loc nașterea de-a doua, adică aceea harică, spirituală. Fericiți sunt cei care nu au rămas în întuneric și au văzut totuși lumina, mai devreme sau mai târziu.
Duhul e foc și fulger, o dată cu fiecare creștinare ia ființă un cer nou și un pământ nou. Uimirea, bucuria și binecuvântatul tremur al lui Zaheu nu vor fi fost mai puțin intense decât ale lui Adam în ziua a șasea a Facerii, când a deschis ochii și a contemplat zidirea. Prin botez și metanoie (care e reîmbrăcare în haina curăției) se dovedește puterea lui Hristos. Pruncul creștinat (și observația e valabilă și pentru convertitul ulterior la credința în Hristos) nu mai este o simplă viețuitoare, înzestrată doar cu însușiri mintale superioare; el se naște a doua oară din apă și duh, precum i-a spus Domnul lui Nicodim, marcând net deosebirea dintre animalitate și omenire. Procesul înnoirii implică atât interiorul celui renăscut cât și posibilitatea perceperii în alt sens a lumii morale, de parcă s-ar ridica văluri, s-ar risipi întunecimi și s-ar ivi temeiuri nebănuite ale universului. Să mulțumim cu toții, cu emoție adâncă și inimă voioasă, că suntem ai lui Hristos, fie de la naștere, fie de mai târziu, cu toții însă născuți din duh, născuți de sus, în numele lui Hristos Iisus, pentru vecie.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#75
|
|||
|
|||
![]()
La ultima predica scumpul nostru parinte a spus ca foarte multi copii ii spun ca ei nu cred in dumnezeu pt ca nu Il vad si ca el nu-i poate convinge cu argumente din Sfanta Scriptura pentru ca nu vorastfel de argumente, si atunci nu-i ramane altceva de facut decat sa le spuna ca la un moment dat in viata se vor convinge singuri de existenta lui Dumnezeu, chiar daca nu-L vor vedea, pentru ca daca ar fi sa-L vedem, n-ar mai fi vorba de credinta, ci de certitudine, adica esenta credintei e sa credem fara sa vedem, cum i-a spus Isus lui Toma. (Desigur a mai facut si pauze ). Apoi a mai zis ca daca in viata asta avem parte si de lucruri rele, de boli, necazuri, neajunsuri, nu e vina lui Dumnezeu, ci e consecinta propriilor actiuni.
A mai zis de asemeni ca la inceputurile crestinismului, dupa slujba fiecare aducea ce avea pe acasa si avea loc o agapa, un ospat. Eu m-am bucurat ca am auzit aceasta pilda cu Zaheu, ca am putut sa dau un argument, acasa, in favoarea lui Isus. |
#76
|
||||
|
||||
![]()
La predica de astazi, pe langa explicarea semnificatiei praznicului, parintele a pus accent pe faptul ca noi, crestinii ortodocsi, trebuie sa facem cele placute lui Dumnezeu si nu cele placute oamenilor sau duhului acestei lumi.
A vorbit astfel despre randuiala ortodoxa care trebuie indeplinita la nasterea unui copil. Asa cum in VT, la opt zile dupa nastere se punea numele si se taia imprejur, noi suntem datori sa chemam preotul sa faca sfestanie, sa sfinteasca apa pe care o va folosi lauza pentru sine si pentru bebelus si sa citeasca rugaciuni pentru sanatatea si buna crestere a copilasului. A indemnat foarte staruitor crestinii sa tina seama de aceasta randuiala si sa sara in ajutorul celor care nu pot chema preotul acasa, intrucat slujba respectiva se poate face si in biserica, daca se stie numele de botez al mamei, iar apa sfintita poate fi dusa lauzei la spital. Botezul nu trebuie amanat mai mult de 40 de zile de la nastere si se poate face oricand, fie ca e zi de post sau dulce. Atunci cand copilul se boteaza, trebuie sa fie prilej de bucurie duhovniceasca, nu prilej de chef, mancare, bautura, distractie... Botezul nu trebuie amanat pe baza unor considerente materiale si sociale (ca nu am bani acum, ca astept sa se stranga toate neamurile...), intrucat copilul este lipsit de pavaza credintei si nu poate fi imbisericit, impartasit... A asemanat copilul nebotezat unui om dezbracat scos afara, in ger. Astfel se ajunge sa se boteze copiii la trei luni, la sase luni, la un an... Tot acum s-a pus accentul si pe Taina Cununiei, cu rugamintea ca tinerii si mai putin tinerii sa nu mai traiasca in desfranare, cum e la moda, ci sa constientizeze pacatul, sa il marturiseasca si sa ceara Taina Cununiei, pentru ca, in general, oamenilor li se intampla mari necazuri in viata, tocmai din cauza pacatelor neconstientizate si nespovedite. Si atunci se intreaba: de ce mi se intampla mie astea, Doamne? cand, de fapt, aceste ucruri sunt rezultatul unei vieti traite nu spre placul Domnului. In incheiere, a rugat oamenii sa transmita mai departe aceste mesaje, despre importanta administrarii Tainelor Botezului si Cununiei asa cum trebuie, pastrand randuiala, spre slava lui Dumnezeu si nu asa cum dicteaza duhul lumesc. Eu le-am impartasit aici, cu rugamintea sa le faceti sa rodeasca in familiile si printre cunoscutii vostri. Daca stiti persoane care tocmai au nascut, sa le spuneti de randuiala de la opt zile si de botezul pana la 40 si, de asemenea, daca aveti in familie parinti, bunici necununati la biserica (si sunt multi, mai ales ca pe vremea comunismului se faceau pe furis), sa ii indemnati sa se cunune la biserica. Nu conteaza cheful de dupa, ci binecuvantarea lui Dumnezeu. Bine ar fi ca lumea sa caute mai putin la cele dumnezeiesti decat la cele lumesti!
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#77
|
|||
|
|||
![]()
Miercuri seara am fost la sf. Maslu impreuna cu parintele nostru, la o alta biserica, unde a slujit impreuna cu preotul de acolo.
La sfarsitul slujbei, parintele de la spital a spus ca e foarte importanta participarea cat mai multor persoane la aceasta sfanta taina si rugaciunea comuna. A spus ca e bine sa ne rugam fiecare nu numai pentru ai nostri ci si pentru ai celorlalti enoriasi, in masura in care ii cunoastem, macar din auzite, si e bine ca parintele sa fie la curent cu situatia din familia fiecaruia. Este important de stiut si acest aspect, al participarii si al rugaciunii comune, pentru ca poate unii, ca si mine cateodata, din pacate, considera ca e de ajuns sa treaca pe la biserica si sa dea un pomelnic, acatist, liturghie, impreuna cu o suma oarecare de bani pt. preot (de obicei,mai mica, daca vii mai des, mai mare daca vii ocazional), fara sa mai stea si la slujba, macar cinci minute, sa zica un "Tatal nostru" macar. E drept ca si slujitorii Domnului au nevoie de bani ca sa traiasca si sa intretina bisericile, dar nu banii pe care ii dam ne vor aduce bunavointa si mila lui Dumnezeu asupra noastra, in nici un caz. De fapt cred ca pe vremuri era obligatoriu doar darul ("jertfa"- lumanare, prescura) care se dadea la altar impreuna cu pomelnicul, dar nu sunt sigura de acest aspect (poate ma ajutati si voi). |
#78
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Mai intai cele dumnezeiesti, apoi cele lumesti. Fallen, e un articol pe site legat de jertfele din biserica, astazi a fost postat. Si da, jertfa lui Dumnezeu duhil umilit, inima infranta si urgisita... Ni se cere prezenta, prezenta fizica, prezenta duhovniceasca. Ni se cere sa fim oameni traitori, nu doar contribuabili la biserica, datatori de pomelnice... Zicea undeva par. Teofil ca oamenii au impresia ca daca vin la biserica si pun o lumanare, apoi pleaca, lumanarea aia sta acolo, in locul lor. De fapt, lumanarea e lumanare, banul e ban, inima noastra e inima noastra.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. Last edited by glykys; 03.02.2012 at 13:34:00. |
#79
|
|||
|
|||
![]()
Apropo de ce ai scris tu, uite ca eu credeam exact pe dos, si anume ca botezul se face dupa 40 de zile...
La sapte sau opt zile stiam ca se face molifta mamei (ca si in prima zi), nu stiu insa daca poate veni ea la biserica sau tr sa vina parintele acasa, iar de copil am auzit si eu tot ieri la slujba. |
#80
|
||||
|
||||
![]() Citat:
La opt zile vine preotul la spital sau acasa, unde e lauza, sa sfinteasca apa, nu vine mama la biserica. Sau vine un crestin la biserica si solicita sfintirea apei, pentru lauza X, la opt zile.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Predica despre iertare | Ioana Amariucai | Intrebari utilizatori | 4 | 29.06.2012 11:08:05 |
o predica frumoasa | marius.b. | Generalitati | 1 | 31.07.2011 23:18:41 |
Predica de pe Munte | catalinabalhui | Din Noul Testament | 1 | 17.03.2009 16:58:46 |
Predica | Hartford | Despre Biserica Ortodoxa in general | 3 | 06.02.2008 12:14:30 |
|