![]() |
![]() |
|
#611
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sau e doar teatru, exercitiu de inot vreti sa facei valuri si cam atat? Nu de alta dar nu-mi explic altfel saltul deja la un articol care nu are nici o legatura cu topicul ca sa nu mai vorbim de aducerea discutiilor de pe alt topic tocmai aici.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 20.08.2013 at 15:13:36. |
#612
|
|||
|
|||
![]()
Fragmente dintr-un alt articol al Parintelui Petru Pruteanu:
<<În Sfântul Munte, de exemplu, există mai multe mănăstiri în care „mărturisirea sacramentală” se practică doar de 2 sau 4 ori pe an, iar călugării se împărtășesc de la 2 la 7 ori pe săptămână. Dacă frații au nevoie de anumite sfaturi de la stareț sau vor să-și mărturisească careva gânduri, o pot face chiar și în fiecare zi, dar aceasta nu mai este mărturisire sacramentală, ci o simplă discuție duhovnicească sau, dacă e cazul, una pur omenească. Nici mărturisirea sacramentală și nici discuțiile duhovnicești nu au loc în timpul slujbelor și nici măcar nu în biserică. Starețul și fiul duhovnicesc stau de vorbă așezați pe scaun, iar în cazul mărturisirii sacramentale, abia la sfârșit, starețul ia epitrahilul și-i citește rugăciunile cuvenite. Totul este foarte simplu și personal; iar în mănăstirile de maici (dintre care multe sunt metoace ale mănăstirilor athonite), mărturisirea gândurilor se face în fața maicii starețe și doar în cazul păcatelor mai grave stareța poate trimite sora la preotul duhovnic pentru a i se citi și rugăciunile necesare. Unii se pot întreba: dar ce fel de „Taină a Mărturisirii” este aceasta?>> <<Creștinii noștri trebuie să înțeleagă că pocăința nu se reduce la mărturisirea păcatelor și primirea dezlegării. Orice rugăciune și trăire duhovnicească este pocăință. Aceasta nu exclude mărturisirea păcatelor în prezența episcopului/preotului, ci o completează și o desăvârșește. Putem spune că pocăința este „un exercițiu terapeutic permanent”, iar mărturisirea este „o operație chirurgicală”. Noi însă am ajuns să-i operăm pe oameni la tot pasul, ținându-i într-o anestezie continuă, dar nu-i mai învățăm cum să trăiască sănătos. Sf. Apostol Pavel îndeamnă, ca înainte de împărtășirea cu Sfintele Taine „să se cerceteze omul pe sine însuși și așa să mănânce din Pâine și să bea din Pahar” (I Corinteni 11:28). Aici se are în vedere o cercetare a propriei conștiințe, care trebuie educată în așa fel încât omul să-și vadă păcatele sale și să se pocăiască pentru ele, iar dacă păcatele sale constituie impedimente canonice pentru împărtășirea cu Sfintele Taine, atunci el trebuie să meargă să se mărturisească și să-și asume epitimia rânduită până la reintegrarea în comunitatea euharistică a Bisericii de care s-a rupt prin păcat.>> (Preot Petru Pruteanu, „Despre legătura dintre spovedanie și împărtășire”) http://www.teologie.net/2013/07/05/s...e-impartasire/ Daca asa trebuie sa intelegem acum credinta ortodoxa, atunci, stergeti din Istoria crestinsimului din România numele marilor duhovnici, ca ei ne invatau altfel. Daca nu trebuie „să ne preocupăm de cipuri” (ne spune parintele Petru Pruteanu) , chiar daca, pana nu demult, intre altele, parintele Iustin Pârvu, Dumnezeu sa-l ierte si sa-l aseze cu Dreptii, ne atragea atentia parinteste despre pericolul pe care-l reprezinta acestea, atunci, de ce sa nu le sprijinim, tot printr-un indemn crestinesc, pe femeile care-si doresc sa slujeasca in Sf. Biserica? Cine stie, poate reusim sa gasim undeva, in cei doua mii de ani de crestinism, un locusor, o tara, un hrisov, care....parca le-ar fi permis si asta? Daca e inovatie, sa fie pana la capat. Ce mai conteaza? „Unde a mers mia, mai merge si suta!” Si care are fi problema? Ca orice am face, orice n-am face, tot nevrednici suntem, asa ne imbarbateaza novator mesajele unor preoti! Nu asa ne invata innoitorii in ale ortodoxiei? Dar noi stiam, deja, ca ne mantuim prin marea milostivire a lui Dumnezeu: <<Căci în har sunteți mântuiți prin credință; iar aceasta nu-i de la voi: e darul lui Dumnezeu; nu din fapte, pentru ca nimeni să nu se laude. >>(Efeseni 2, 8-9) (Oare de ce n-o fi aparut avalansa asta de articole cu idei novatoare inainte de trecerea la cele vesnice a parintelui Iustin Pârvu, poate ultimul mare duhovnic al nostru, daca mai avem voie sa credem in Marii nostri duhovnici)? |
#613
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#614
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#615
|
|||
|
|||
![]()
Pentru cei care au in continuare nevoie de "miraculos" la acest nivel:
Icoana Mantuitorului care deschide ochii https://www.youtube.com/watch?featur...&v=LzqrBDuLscY
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#616
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
http://www.ecum.ro/infoecum/files/en..._ecumenice.pdf |
#617
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Domnule, Ca sa nu trageti concluzii pripite, va rog frumos sa mai cititi o data mesajul 610, in care este postat in intregime un articol al Parintelui Petru Pruteanu. Acela intra in discutie. (Mai sunt si altele ale unor „mari ganditori ai ortodoxiei moderne”. Pot intregi peisajul. Dar m-am referit stict la acel mesaj al parintelui Pruteanu). In articol este o reactie dura a parintelui fata de preotii ortodocsi români care vor sa tina, in continuare, la regulile stabilite in BOR referitoare la spovedanie si impartasanie. [Startul in aceasta Cavalcada a modernizarii ortodoxiei romanesti, un fel de "pre-ecumenism" sau "invitatie la ecumenism", (cu referire in special la spovedanie si impartasanie) l-a dat Parintele Roman Braga prin anul 1994. Articolul acestuia si al Parintelui Gheorghe Calciu – in replica – se gasesc pe acest topic]. Aceste reguli cuprinse in mii de pagini scrise de marii nostri duhovnici (nu-i mai insirui ca oricum nu intereseaza pe nimeni care sunt duhovnicii si nici ce au avut de spus ) sunt total opuse celor propovaduite de Parintele Petru Pruteanu in mesajul Indemn (care e de fapt, un indemn la neascultare, in primul rand). Timpul marilor duhovnici trecut pentru multi dintre crestinii ortodocsi români. Intr-un post-scriptum al mesajului, parintele Pruteanu spune: <<P.S. În loc să ne preocupăm de cipuri, ar fi bine să înviorăm disciplina liturgică a Bisericii și catehizarea, căci dacă credincioșii noștri îl vor avea pe Hristos, nu doar vor ști, dar vor avea și putere să se împotrivească lui Antihrist. Iar cei care știu totul despre cipuri, dar nu se împărtășesc sistematic și nici de rugăciune nu se îngrijesc, aceștia vor rămâne doar cu informația despre cipuri… Exact ce-i trebuie dracului: multă informare, dar numai formare nu! >> Aici, apare o intrebare: despre ce formare vorbim? Daca-l punem pe crestin sa se dezica de traditia crestina ortrodoxa in care s-a nascut, a fost botezat si a crescut, despre ce formare mai vorbim? Deci: nu vorbeste despre reactiile sau/si indemnurile Parintelui Iustin Pârvu in legatura cu implantul cipurilor etc.(care ar starni mai mult panica decat ...) Este pur si simplu o bășcălie. Ceva in genul expresiei: “Țara arde și baba se piaptănă !” Adica: (Definitie) = țara arde si baba se piaptănă, (despre oameni) se ocupa de fleacuri, când în jur se petrec evenimente grave. http://dictionareonline.duv.ro/dicti...a-se-piaptana/ ) Si ar mai fi ceva: cum suna "nu se împărtășesc sistematic". Trebuie sa ne impartasim "sistematic"? Finalul nepotrivit la care va referiti este urmarea fireasca si logica a articolului parintelui Pruteanu. Daca nimic din ceea ce au gandit, stabilit si infaptuit Sfintii parinti ortodocsi români de-a lungul vremurilor referitor la spovedanie si impartasanie nu mai este valabil, nu mai este de actualitate, atunci de ce sa nu gasim o cale sa le permitem femeilor sa devina preoti. Inteleg ca ar fi o dorinta mai veche. Pe alte meridiane s-a si realizat. Ce mare lucru? Unei gandiri extreme si exclusive, i se alatura o alta: la fel de extrema, dar plina de noutate si de ce nu, de culoare. Ca sa nu mai spunem ca preotii nostri sunt catalogati, de acelasi bun parinte Pruteanu, ca depasiti. Îi transformăm in avangardiști. Si am pus si de un progres. Am impuscat doi iepuri dintr-o data. Cum poate un preot sa-i indemne pe alti preoti la neascultare? Am uitat ce a patit Adam? Am uitat cu ce sacrificiu s-a restabilit ordinea? Poate aveti ragaz sa cititi ce spune Parintele Dumitru Staniloae despre spovedanie si impartasanie. Sau si gândirea Parintelui Staniloae pălește in fața acestei gandiri novatoare a Parintelui Pruteanu? |
#618
|
|||
|
|||
![]()
<<- În ce măsură Sfânta Împărtășanie ajută la îndumnezeirea omului? În acest scop se poate recomanda o mai deasă împărtășanie?
Sfânta Împărtășanie ajută la îndumnezeirea noastră, dacă este primită cu credință, cu pocăință și dacă facem și noi efort spre faptele bune, ca prin puterea Trupului înviat al lui Hristos să putem înainta spre o viață asemenea lui Hristos cel jertfit și înviat. Împărtășania mai deasă, cu toată pregătirea, face ca în trupul și sângele nostru să se întipărească tot mai mult Trupul și Sângele cel curat și înviat al lui Hristos, făcându-ne tot mai asemenea sfinților în curăție, în dragoste, în duh de jertfă și în puterea de a învia spre viața de veci, întru fericire. Astfel, devenim tot mai mult fii ai Tatălui după har și frați între noi, în Hristos. (Ieromonah Ioanichie Bălan, Convorbiri duhovnicești, Episcopia Romanului și Hușilor, vol I, 1984, pp. 184) - Ce părere aveți despre unii preoți care acordă fără canon prea des Sfînta împărtășanie? Nu cumva prin această practică ne apropiem de cea catolică și desacralizăm cele sfinte? Sfânta Împărtășanie se dă credincioșilor care n-au căzut din credință și au primit iertarea păcatelor grele prin Taina Spovedaniei. Unele dintre aceste păcate cer după mărturisirea lor un timp mai îndelungat de pocăință după săvârșirea lor: ucideri, avorturi. Celor ce trăiesc în desfrâu sau necununați, chiar dacă arată această stare a lor unui duhovnic, nu pot fi primiți la Sfânta împărtășanie atâta timp cât continuă să se afle în această stare. Credincioșii fără păcate foarte grele se pot împărtăși de mai multe ori pe an, dar numai după spovedanie. E o tradiție a Bisericii să acorde acestor credincioși spovedania de patru ori pe an, în cele patru posturi mari: Postul Paștilor, al Crăciunului, al Adormirii Maicii Domnului și al Sfinților Apostoli Petru și Pavel. Cei mai râvnitori și cu o viață cât mai curată se pot împărtăși și mai des, dar totdeauna după spovedanie, și cu cel puțin patru zile de post anterior, dintre care numai două sunt de post deosebit (Miercuri-Vineri). O hotărâre a Sinodului din Constantinopol, la sfârșitul secolului XVIII, când se născuse o discuție, dacă e bine să se împărtășească cineva mai des sau mai rar, a hotărât că se poate și una și alta, dar totdeauna după spovedanie. - „Aceasta poate duce la un automatism lipsit de simțire al primirii Sfintei împărtășanii” Gândindu-ne la tradiția din timpurile de la început ale Bisericii și la îndemnul dat prin preot la fiecare Liturghie: "Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați!" se pare că s-ar cuveni ca să nu rămână nici o Sfânta Liturghie la care să nu se împărtășească câțiva credincioși dintre cei cu o viață curată. Dar credem că nu e bine să se împărtășească toți credincioșii sau foarte mulți la fiecare Sfânta Liturghie, fără spovedanie și fără post, chiar dacă ei se socotesc lipsiți de păcate grele. Aceasta poate duce la un automatism lipsit de simțire al primirii Sfintei împărtășanii. Trebuie să trăim cu cutremur acest moment, atât din pricina obișnuinței noastre cu tot felul de gânduri, de critici ale altora, de supărări cu alții, cât și din conștiința că ne împărtășim cu Trupul prea curat al Domnului cerului și al pământului și cu prea scump Sângele Lui. Pentru poporul nostru, mai ales pentru cel de la sate, Sfânta Împărtășanie este o mare sărbătoare, care ridică această zi peste toate celelalte de peste an. Toți oamenii se pregătesc cu multe rugăciuni, se îmbracă cu haine nefolosite alte dăți, se iartă toți unii cu alții, se feresc în acea zi cât mai mult de la grijile obișnuite ale vieții. - Ce fapte bune ar trebui să facă credincioșii înainte de Sfânta Împărtășanie? Dar după aceea? Credincioșii trebuie să se împace cu cei cu care sunt supărați înainte de primirea Sfintei Împărtășanii; să ceară iertare celor pe care i-au supărat și să ierte pe cei ce le-au pricinuit supărări, dacă sunt apropiați aceia sau accesibili telefonic, prin comunicare personală; iar dacă nu, ștergând din sufletul lor orice urmă de mâhnire, și odată cu aceasta rugându-se pentru ei. Aceasta înseamnă să se împărtășească cu cuget curat. Dacă sunt oameni lipsiți în jurul lor, e bine, dacă pot, să-i ajute; dacă sunt bolnavi, bătrâni, fără nimeni lângă ei, să-i cerceteze. Să împlinească sfaturile ce le sunt date de duhovnic.>> (Ieromonah Ioanichie Bălan, Convorbiri duhovnicești, Episcopia Romanului și Hușilor, vol II, 1984, pp. 64-66) |
#619
|
|||
|
|||
![]()
Doamna imi mentin parerea,dansul face un apel nu la o frica irationala,sectara,cu privire la psihoza ,,anti-cip"pe care,foarte curios pt mine,ortodocsii au importat-o direct/indirect dintr-o ramura obscura a neoprotestantismului,cautati pe firul istoric sa vedeti unde este originea acestui subiect.Este un exemplu elocvent de transformare a unor teme apocaliptice clasice in viziuni moderne adaptate la un nivel popular,este o mutatie aceasta problema,este un exemplu de folclor teologic modern.Undeva in strafundurile temei exista acel sambure de adevar numai ca peste el s-au adaugat straturi de psihoze generate de actualitatea tehnologica care-l fac de nerecunoscut.Singura scuza ar fi ca in fiecare epoca contextul influenteaza si traduce in termenii sai teme care vin din trecut,cu un respect mai mic sau mai mare pentru acuratetea sensului initial.Pana la urma,cum spunea cineva,acest gen de demers hraneste sperantele dar si spaimele oamenilor in fata unor evenimente eschatologice.Daca doriti sa-i vedeti originea va asteapta un lung drum inapoi in istorie care,surprinzator poate,este posibil sa va ajute mai mult decat optiunea moderna cu accente science-fiction.
Revenind la domnul preot Pruteanu.Dansul afirma faptul ca in loc sa intri intr-o obsesie fata de acest subiect(in nici un caz asta nu inseamna o aparare eficienta)te poti cufunda in viata liturgica si in invatatura catehetica care,asimilate si traite,te pot proteja mai bine(fiind transformatoare) decat o mentalitate de asediat paralizat de frica.Este foarte corect mesajul dansului,o viata de obsesie dar fara suportul rugaciunii si trairii(aici trebuie pus accentul)este un pericol mai mare decat isi imagineaza multi pt ca mintea lasata prada nelinistii,spaimelor fara a se pune un accent mai mare pe latura lucrativa(sa spunem)a credintei te duce direct la o izolare intre umbre pe pereti,uitand ca de fapt sunt umbre. Eu nu am comentat asertiunile domnului preot Pruteanu cu privire la impartasirea credinciosilor,ca si frecventa sau din alte puncte de vedere ci consider ca in raportul problemelor de tip cip in cadrul credintei a pus accentul corect.Prin urmare pe acest aspect nu pot sa fiu de acord cu dvs,imi mentin parerea,il puneti cumva intr-o antiteza,pe acest aspect punctual,artificiala. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 20.08.2013 at 21:10:34. |
#620
|
|||
|
|||
![]() Citat:
P. S. La fel stau lucrurile, cred, si cu poza mult-discutata. Last edited by Theodore_of_Mopsuestia; 20.08.2013 at 22:19:48. |
|