![]() |
![]() |
|
#231
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iar daca cei de langa noi sufera noi sa avem puterea de la Domnul sa ii alinam si sa ii odihnim. In necazurile vietii, cand un copil este bolnav sau sotul, sotia, cei dragi, te intristezi dar si nadajduiesti la Dumnezeu si te rogi neincetat ca Dumnezeu sa ii vindece, sa ii aline si sa ii bucure. Aceasta nadejde impreuna cu fapta ta buna, de ingrijire si iubire, va face mult bine dragilor nostri.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#232
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"Adica ce este psihologul? Este un om la care te poti duce si poti descarca toate, si poti spune toate, si stii ca nu o sa fii judecat, si ca, pentru motive profesionale, acela iti tine "taina spovedaniei." Parinti preoti, asta este prerogativa noastra! Noi trebuie nu numai sa putem sa inlocuim pe psiholog, dar si sa depasim, peste orice asteptare, ceea ce poate face psihologul pentru clientul lui. De ce? Fiindca avem Taina, avem pe Dumnezeu, pe Care il putem impartasi. Si va spun acest lucru iarasi: Un pic sa intram in Taina lui Dumnezeu, si nu stiu pana unde va merge. Am vazut "inviere in masa;" am vazut, de la o persoana care s-a intors catre Dumnezeu, zeci de familii care au inviat din morti, in Apus, si aicea la fel." exact asta incerc de atatea zile bune sa spun dar cum eu sunt atat de pacatoasa probabil de aceea nu am fost inteleasa de voi. Pentru Decebal as vrea sa mai spun: ti-am spus Decebal ca nu trebuie sa criticam preotii ci trebuie sa ne rugam pentru ei. ca avem preotii pe care i-am crescut noi crestinii ortodocsii. Iata cuvintele parintelui Rafail Noica: "Stiti, eu consider ca noi toti suntem un singur om, spovedania mea este spovedania ta, viata mea este viata ta; impartasim aceeasi soarta. Si as dori sa va chem pe toti, ca un singur om, sa ne innoim in Duh. Nu zic asta ca voi, mirenilor, sa judecati pe preoti; zic ca voi, mirenilor, sa va rugati pentru noi, ca Dumnezeu sa ne lumineze ca sa va putem lumina. Zic asta pentru fratii mei preotii, ca sa stie ca suntem intr-o decadere cumplita, si ca sa luam pilda de la dreapta si de la stanga, si de la Parinti, si prin psihologie. Si sa ne invatam si din lumea dreptatii, si din lumea pacatului, din toate marturiile sa intelegem, cu ajutorul lui Dumnezeu, si sa ne intoarcem, cum zice in Apocalipsa uneia din Biserici: "Intoarce-te la cele dintai, pana nu-ti voi lua lumina din mijlocul tau." Multumesc Cezar pentru aceste linkuri frumoase.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#233
|
|||
|
|||
![]()
Ca să luăm pilda și de la dreapta și de la stânga, și din Părinți și din psihologie
trebuie musai să-i cunoaștem: și pe Părinți și pe psihologi. Nu poți lua pildă de acolo de unde n-ai habar ci ai doar prejudecăți și mecanisme de apărare foarte active. Nu știu cât mai cunoaște azi lumea pe Părinți, nu știu cât mai cunoaște pe Dumnezeu. Dar știu că pe psihologi nu-i cunoaște. Nu la noi în țară. Așadar cuvântul Părintelui Rafail implică un îndemn subtil: cunoașteți-i, dacă vreți să luați ce au ei, eventual pildă! Bateți și se va deschide. Dar cum să cunoști când nu ciocănești la ușă? Iar dacă, totuși, deși n-ai bătut la ușă, în ciuda faptului că ai fost invitat - dar n-ai intrat, considerînd c-ar fi sub demnitatea ta să stai la masă cu pungașii, cu vameșii, cu desfrânatele de unde să capeți ceva, fie cât de mic, de la cel care te-a poftit și pe care l-ai sfidat și defăimat? Ar mai fi ceva: 1) Oarecînd, Domnul a spus unora că li se va lua Împărăția și se va da altora. Iar aceia care au auzit cuvântul s-au înfuriat mult (în loc să se îmbuneze și să se pocăiască). 2) Alt oarecînd, Apostolul Petru a văzut în vedenie o pânză cu patru colțuri și cu numeroase animale curate și necurate... Cu acel prilej a trecut la credință primul om dintre "neamuri" - sutașul Corneliu. Pe care l-am pomenit astăzi în Biserică. Dumnezeu își alege oamenii pentru a duce la îndeplinire planul Său de mântuire a lumii. N-ar fi exclus ca Părintele Stăniloae, într-un articol din Vest de prin anii 80, să fi profețit un lucru dureros (dar folositor): astăzi (în lumea modernă) Dumnezeu și-a dăruit harul Lui vindecător și mântuitor psihologilor. Se pare însă că iudeii murmură, protestează... Ei nu pricep îndemnul la pocăință. Nu-l primesc. Doar nu sunt ei aleșii? Cum adică să li se conteste lucrarea? Cum să li se ia lor moștenirea? Lor?? Tocmai lor? Îndrăznește cineva să îi înfrunte? De unde Acesta să îi avertizeze? Oare nu este El fiul teslarului Iosif și al Mariei? Vom vedea. Toate se vor vădi la vremea lor. |
#234
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Chiar m-ați făcut curioasă! :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#235
|
|||
|
|||
![]()
Nu îmi amintesc sursa cu precizie, sunt câțiva ani de când am auzit treaba asta și am reținut-o pentru că m-a surprins foarte mult.
(Pe atunci eu nu aveam treabă cu Biserica, nu participam la slujbe, nu citeam Scriptura etc. Mă consideram ateu și singurul contact cu religia era strict cultural, în sensul studiului credințelor, mentalităților, obiceiurilor etc. Mă pasiona antropologia și, din aproape în aproape am ajuns și în zona credinței, inclusiv ortodoxe. Nu îmi plăcea atmosfera oamenilor bisericoși, deoarece mai toți pe care îi știam eu îmi păreau nu credincioși, cât mai degrabă superstițioși și ipocriți, cu varii probleme emoționale netratate corect... Azi știu că nu mă înșelam... În primul rând de pe propria-mi piele, că mă descopăr azi asemenea celor de care îmi râdeam ieri. Singura diferență e că azi nu mai râd ci deplâng.) Dar aveam un coleg de facultate, bun prieten, dintr-o familie foarte credincioasă. Evitam să merg la ei în vizită, când era și soțialui acasă, întrucât inevitabil luau BIblia și un volum din Filocalia și începeau discuții interminabile... Îmi amintesc că se amuzau pentru că de obicei reacția mea la aceste discuții era una și aceeași, în trei timpi succesivi de-a lungul unei ore: ascultam cu atenție - faza 1, aprox. 30-40 min. grele; zâmbeam politicos (evident cu un aer de cretin incurabil) - faza 2, 15-20 min. când supliciul atingea apogeul; epuizat, adormeam pe scaun. Cred că de atunci m-am deprins să port barbă și riduri pe frunte...:) Colegul meu știa pe de rost opera Părintelui Stăniloae, o folosea ca armă împotriva nevestei care contraataca ba cu Patericul, ba cu Cleopa, ba cu Arsenie Boca. Din această lungă ceartă nobilă între soți, cu mine ca pseudo-moderator, a ieșit lucrarea de licență a colegului meu (poate prima din România postdecembristă care a pus problema unui dialog între Biserică și Psihologie), dizertația lui de masterat pe aceeași temă și un doctorat încremenit în proiect până astăzi... Un lucru e cert: într-o seară a venit cu un text semnat de Părintele Stăniloae, copie xerox a nu știu cărui articol la o publicație prestigioasă din Apus. Scria acolo ce v-am spus. Colegul meu era foarte fericit întrucât acel articol îi susținea nădejdea că preocuparea lui pentru raportul dintre psihologie (psihoterapie) și Teologie nu este arbitrară și nelalocul ei, cum susținea nevasta lui, ci dimpotrivă e o temă centrală în hailaiful vieții spirituale. Am adormit iarăși pe scaun dar, pentru că în somn de obicei eu îmi organizez informațiile (nu știu alții cum sunt dar eu am învățat pentru majoritatea examenelor ...dormind!) informația cu pricina s-a fixat până azi în memoria mea. Nu este exclus, însă, să fi visat, doar...:) Conștiința, în anumite registre de funcționare a ei, nu poate distinge ceea ce s-a fixat în memorie prin perceperea directă a evenimentului de ceea ce s-a fixat prin imaginarea sau reprezentarea lui. Curios lucru, nu face distincție între origini, se pare că n-o interesează sursa și autorul, ci conținutul ca atare - pe care și-l amintește ca "real" și "personal". Ceea ce duce la nenumărate probleme în viața omului...:) Last edited by cezar_ioan; 14.09.2013 at 01:08:05. |
#236
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În Sf. Euharistie, în Biserică, în general, în fiecare dintre semeni, în Sfânta Scriptură, în noi înșine, în cele mai mici și, aparent, neînsemnate dintre făpturile lui Dumnezeu, în zâmbetul curat și sincer al copilașilor, în cântecul păsărelelor, în flori, în întreaga natură, în întregul univers, pretutindeni. Și unde-L mai putem găsi pe Hristos? În fiecare carte bună, ziditoare de suflet, pe care o citim, în fiecare gând, privire, cuvânt sau gest frumos pe care-l primim sau, mai ales, pe care-l dăruim cu naturalețe și iubire, în orice act de bucurie, libertate, curaj, sinceritate și dragoste neprefăcută, în tot ce e frumos, adevărat și bun în lume, în noi și-n jurul nostru. Îl mai putem găsi undeva pe Domnul? Da: în teologie, în filosofie, în științe (inclusiv în psihologie, da, cu siguranță că da!), în artă, în literatură, în tot ceea ce poate fi, pentru inimile noastre însetate de adevăr și de frumos, un pedagog către El (așa cum Legea lui Moise a fost pentru iudei, iar filosofia și mitologia antică pentru păgâni). Dar unde nu-L putem găsi? În păcat. Căci scris este-n Sfânta Evanghelie: "pentru ce-L căutați pe Cel viu între cei morți?". Unde este Domnul nostru Iisus Hristos, Lumina inimilor noastre? În aparență, nicăieri; în adevăr, pretutindeni. Atunci, de ce ne pare atât de greu să-L găsim?... Voi posta, în acest sens, răspunsul unui copil de 12 ani... un cuvânt desprins, parcă, din Pateric, dintr-un pateric al copiilor: - "De ce mulți oameni nu-L pot găsi pe Dumnezeu?" - "Pentru că-L caută din interes". Slavă lui Dumnezeu pentru toate! P. S. De ce să fim exclusiviști? De ce să ne-nchidem în noi înșine, respingând știința?... Într-adevăr, Biserica este singurul loc unde Hristos poate fi, cu adevărat, găsit; fiindcă întregul univers este biserica și templul Celui preaînalt și binecuvântat în veci! Acesta este, cred, secretul înțelegerii corecte a uimitoarei afirmații din "Păstorul" lui Herma: "Biserica există mai înainte decât toate și pentru Biserică a fost creată lumea". Hristos în mijlocul nostru!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#237
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hristos în mijlocul nostru, domnule profesor!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#238
|
|||
|
|||
![]()
http://spiritromanesc.go.ro/Parintele%20Staniloae.html
În primăvara anului 1993, cu câteva luni înainte de trecerea sa la Domnul, Părintele Dumitru Stăniloae primea un grup de tineri de la Liga Tineretului Ortodox din Brașov, cu aceeași generozitate cu care o făcea cu toți aceia care-l cercetau bătând la ușa chiliei sale din strada Cernica. "Să vorbim despre știință și credință: știința ne lasă închiși în descrierea legilor diferitelor existențe, dar nu vrea să știe că aceste legi trebuie să fie de la cineva mai presus de legi. Ea nu explică nimic, descrie numai; descrie mai mult legile lucrurilor materiale. În secolul XIX se credea că poate să cunoască și cele spirituale, dar nu le poate cunoaște. Psihologia este cea mai slabă dintre științe pentru că vrea să reducă la câteva legi viața spirituală a omului; omul este o mare taină. Eu sunt o mare taină față de celălalt, deși mă deosebesc de alții și fiecare se deosebește de alții; fiecare este o taină de necuprins, de nedefinit. Fiecare este o taină, fiecare este mereu nou, fiecare este altfel decât altul, așa că nu poți să reduci viața persoanei la o știință precisă, așa cum pretinde știința. Persoana e o mare taină, dealtfel și lucrurile, fiecare sunt taine . Lumea aceasta e foarte complexă, cine-o pătrunde? Și chiar dacă o pătrunzi nu te satisface dacă nu recunoști ceva mai presus de ea. Nu te satisface; nu mă mântuiește lumea aceasta. Persoana e o mare taină, o taină care mă înalță, îmi dă o bucurie de-aș avea toată lumea, dacă n-ar fi o persoană atentă față de mine aș fi cel mai nenorocit om. Numai dacă am o persoană care-i atentă față de mine, numai atunci mă simt fericit. Deci ce mare lucru este persoana, cine-o poate defini? știința nu cred că mai poate pretinde astăzi că poate defini persoana. De fapt unde a ajuns lumea? nu mai are nici o înțelegere a tainei; cei mai dinainte de noi aveau altă înțelegere. Eu cred că apariția omului este o taină și în taina aceasta e o taină supremă - spune Sfântul Grigorie de Nyssa: Nu se poate să fi fost cândva când n-a fost nimic. Nu se poate Unii oameni de știință spun că n-a fost nimic și a apărut din nimic; nu se poate să fi fost cândva când n-a fost nimic; ori Acest care a fost totdeauna, care a fost fără început, n-are cauză. Toate au o cauză: de la Acela sunt; în Acela sunt cauzele tuturor, deci trebuie să fie perfect, trebuie să fie desăvârșit, trebuie să fie conștient, trebuie să fie deasupra legilor, trebuie să fie Absolutul, de nesupus legilor. Acesta este Dumnezeu, care are puterea să facă din nimic, nu din sine, că dacă ar fi din sine ar fi toate perfecte, ori nu pot fi din El; nu pot fi nici dintr-o materie preexistentă pentru că în acest caz n-ar fi perfect El; trebuie să fie cineva din veci perfect și absolut, desăvârșit, iar datorită complexității Lui, El trebuie să aibă caracter de persoană, nu se poate să nu aibă caracter de persoană. Și nu poți să gândești persoana fără persoană; deci iată Treimea Trebuie să fie o persoană care iubește. Nu se poate să ai altă persoană pe care să nu o iubești, sau una de care să nu vrei să fii iubit; nu poți Totdeauna vrei să ai o persoană care să te iubească și tu o iubești pe ea; și ce iubire mai înaltă și mai curată este decât cea între Tată și Fiu, și dacă sunt numai doi care se iubesc în veci, iubirea lor e perfectă când împreună iubesc pe al treilea; nu se pot mărgini; și fiecare din ei are o bucurie mult mai mare când are și pe altul care se bucură de celălalt. Tatăl are pe Duhul care se bucură împreună cu El de Fiul, Fiul are pe Duhul care se bucură împreună cu El de Tatăl. Așa că învățătură despre Treime apare inevitabil. N-a fost cândva când n-a fost, e cea mai întemeiată știință Știința nu spune nimic despre originea lumii: știința este foarte mărginită. Credința vede realitatea, vede că nu poate să fie lumea aceasta de la ea. Trebuie să fie cineva perfect și fără început. Aceasta este cea mai sigură știință. Credința este adevărata știință. Mi-a spus un doctor: Eu nu cred în Dumnezeu; eu știu de Dumnezeu Nu e vorba de o credință în Dumnezeu ci de știință; adevărata știință. Și cred că Occidentul acesta va ajunge la un mare fiasco dacă nu se oprește. Poate să ducă la sfârșitul lumii cu această civilizație tehnică, care nu-și pune problema tainei. Nu-mi dă nimic, nu-mi explică nimic această știință atee, fără Dumnezeu; absolut nimic. Dar nu vrea să recunoască că totul este o taină este o taină Aceasta e știința adevărată, să știi că există o taină a tuturor lucrurilor. Și taina supremă este Dumnezeu, dar o taină de care ești sigur; taina pe care o constați în mod sigur, și cred că dacă omenirea s-ar mai putea maturiza, ar trebui să revină la această înțelegere a tainei lucrurilor, a neputinței științei de a explica ceva. Știința ne scrie legile ei și ce-i cu asta; ne scrie niște legi practice de care te folosești în aplicarea lor: cum să faci case, să faci diferite lucruri; dar ce-și poate explica, și ce poate crea? tot lucruri moarte. Este o moarte tehnica aceasta. Poate că se potrivește cu ceea ce se spune la Apocalipsă, că se vor înmulți Gog și Magog aceste mulțimi străine de Dumnezeu, și vor rămâne puțini cei ce vor trăi cu adevărat credința, cei care vor fi cu adevărat credincioși. Și iată respectul pentru cei ce au fost, că lucrurile cele mai minunate le-am moștenit din trecut, de la generațiile trecute, lucrurile spirituale, spiritualitatea. Credința este știința adevărată, și știința adevărată este știința tainei, care răspunde pe de altă parte aspirației omului de a cunoaște la infinit: niciodată nu poți să cunoști ceea ce este în taină complet, trebuie să înaintezi la infinit în această cunoștință; și asta corespunde aspirației omului. De aceea Ortodoxia este mult mai înaltă decât Occidentul acesta care nu știe de taină și care a redus creștinismul la ceva foarte apropiat de știința aceasta mărginită." |
#239
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În stilul inegalabil, delicat, al liricii feminine...:) Cât privește căutarea lui Dumnezeu din interes, aici mă cam scarpin în cap.... Fac nițel pe prostul, închipuindu-mi că n-aș fi deloc, și cuget cam așa: Îmi vine să zic, apăsat, că așa și trebuie căutat Dumnezeu! Din interes. Așa și trebuie păstrat! Din cel mai pur interes, cu a mai hotărâtă dintre intenții, din spirit pur de bussiness nalt, divino-uman. Tocmai, că fără acest gând al afacerii cu Dumnezeu, al târguielii chiar, fără priceperea măiastră a afacerii cu Dumnezeu, riscăm să eșuăm în derizoriu, în chestii de timpul liber, în hobby, în turism, în mondenisme, în mode, în lipsă de responsabilitate pentru partea ce-o purtăm în afacere. Și mai voim, atunci, prosperitate? Demnitate? Recunoaștere și putere? Urmași? Glorie?.... Dar care este interesul pur al omului în bussinessul cu Dumnezeu? Și care e contractul? Obligațiile contractuale? Voi spicui câteva repere din Scriptură în postarea următoare. Momment, please!... |
#240
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cum poti crede ca Hristos este in flori, in natura , sau in stiinte? aceasta nu este ortodoxia Laura. Citeste te rog mai pe indelete despre panteism. Hristos nu este impersonal, ci este Persoana. Laura Biserica sunt credinciosii ei, madularele ei, nu intregul Univers, cu stele , sori, si planete si cu toate lucrurile materiale create. Mai este Biserica nevazuta pe langa cea vazuta iar capul Bisericii este Hristos. Nu te supara pe mine insa nu pot accepta ideile panteiste sub nici o forma.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|