![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
deci chestii lingvisto-culturale, ca de obicei.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Aspectul istorico-lingvistic e desigur important, însă nu se reduce totul la acesta.
Miza rămâne, după opinia mea, tâlcul duhovnicesc. Graiul liturgic îl poartă cel mai bine. Acest grai, spre deosebire de alte vorbiri, este părtășie. O părtășie cu măreția lui Dumnezeu, respectiv cu lumina Lui. Postarea lui Ovidiu oferă analiza cea mai nuanțată, clarifică și discriminează cu finețe. Am înțeles că termenii "slavă" și "mărire" au semnificații specifice, ireductibile, după cum în unele situații sau contexte pot fi folosiți și interșanjabil, ca sinonime. Anume, doar în măsura în care "mărire" rămâne mereu conținut în "slavă", termen cu o sferă semantică mai cuprinzătoare. Last edited by Ioan_Cezar; 04.09.2014 at 04:58:15. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Mai intai ca eu nu inteleg de ce este surprinsa lumea de folosirea termenului "marire" si se spune ca numai in unele biserici este auzit.
Asa cum am spus in prima mea postare de pe fir, acest termen apare in cantari, in Crez, chiar si in Tatal Nostru. Deci ar trebui sa existe in toate bisericile. Azi dimineata cand imi spuneam rugaciunea, mi-am dat seama ca "marire" apare si in rugaciunea "Tatal Nostru". Eu in varianta asta l-am invatat in copilaria mea. Pe urma as vrea sa spun ca termenii "marire" si "slava" sunt folositi ca sinonim in biserica, daca ma uit la situatiile in care apar. Si de fapt ma incurca acum alta problema: in biserica ne referim nu la acceptiunea de a "mari" ceva, in sensul de a-i schimba dimensiunea ci de a "preamari", adica de a aduce lauda. Iata deci ca e vorba de fapt de un al treilea termen in discutie!
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#14
|
||||
|
||||
![]()
"Marit" si "preamarit" nu sunt doua cuvinte diferite, ci al doilea e superlativul absolut al primului. Nu spunem "foarte marit", ci spunem "preamarit". Prefixul prea- e frecvent folosit ca superlativ absolut in romana veche. "O preafrumoasa fata" inseamna o fata foarte frumoasa.
Desigur ca un cuvant poate avea (si are frecvent) mai multe sensuri. Dar, afara de cazul ca cineva e batut in cap, prin "marire" intelegem "maiestate", "slava", "glorie" si nu cresterea in lungime, latime, inaltime ori masa corporala...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Domnu' papistaș, va rog, puțin respect, dacă nu față de noi, măcar față de părinții ortodocși citați.
Last edited by ovidiu b.; 04.09.2014 at 21:37:34. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cea care a citat este initiatoarea topicului. Mi se pare mie, sau va considerati mai ortodox decat preotii ortodocsi ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Mah papistasule eretic pnevmatomah, nu de părinții ortodocsi citati de tine era vorba. Ci despre cei citati de Ovidiu.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ce trist sa va adresati asa. Unde mai e iubirea crestineasca??
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
Iubire crestinească la un papistas. Unde ati mai văzut asa ceva?
I-ati dat report pentru 'cerularian slavofil'? Last edited by Dalian; 05.09.2014 at 09:21:42. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Daca dam report pentru "cerularian slavofil" , corect ar fi sa dam report si pentru "papistas". Ambele sunt jigniri !
Last edited by bluester; 05.09.2014 at 11:46:59. |
|