Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #131  
Vechi 02.03.2015, 22:22:05
bin000 bin000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.06.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 508
Arrow

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eu zic sa terminati cu aiurelile.
Pai tocmai asta incercam: sa terminam cu aiurelile spuse de unii ,dar ei continua si continua...

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Asadar, cand popa din cartier citeste la nunta "va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va uni cu femeia sa", ce citeste, de fapt ?
..."popa din cartier" citeste oamenilor cu natura pervertita de pacat...si desigur ca toata lumea(cazuta) intelege ce inseamna "se va uni cu femeia sa" in contextul actual,intrebarea e daca unirea acesta are acelasi sens intr-o lume in care nu exista pacat...si nu cred ca cineva cu firea cazuta poate intelege sensul primordial al "unirii".Taine peste care sfintii au trecut cu intelepciune ,dar despre care MihneaDragomir n-are dubii.

Oricum e o discutie irelevanta pentru mantuire,dar relevanta pentru orgolii.
Reply With Quote
  #132  
Vechi 02.03.2015, 23:24:36
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bin000 Vezi mesajul
Oricum e o discutie irelevanta pentru mantuire,dar relevanta pentru orgolii.
In fond, aveti perfecta dreptate. Nu are nici cea mai mica importanta pentru mantuire cum credem noi ca s-ar fi multiplicat oamenii daca nu ar fi avut loc Caderea. E o discutie de tip "cum ar fi fost daca n-ar fi fost". In cazul in care ar fi avut o importanta pentru mantuire, Dumnezeu ne-ar fi revelat acest lucru, asa cum a facut cu altele.

Dar, fiindca tot ati adus vorba de orgolii, am urmatoarea rugaminte. Cand discutati data viitoare cu preotul dv, intrebati-l asa: "Parinte, spuneti-mi, va rog, cine a spus cuvintele "va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un trup": Adam sau Dumnezeu ?"
Sa ne transmiteti si noua raspunsul!
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #133  
Vechi 02.03.2015, 23:33:12
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cum cine? Adam.
Mură-n gură și tot degeaba.
Reply With Quote
  #134  
Vechi 02.03.2015, 23:50:27
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Cum cine? Adam.
Mură-n gură și tot degeaba.
Eu am crezut dintotdeauna si cred si acum ca cel care a pronuntat cuvintele din versetul Gen 2:24 este Dumnezeu. A se corobora si cu Matei 19:2-4.

In fine, nu insist. E o chestiune in care fiecare incredintare e legitima, nu e ceva ce tine de Revelatie, nici nu e ceva dogmatic formulat. Ceea ce am avut de spus, am spus, iar a spune mai departe inseamna a intra in bucla. Sa ne citim cu bine, pe alte topicuri.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #135  
Vechi 03.03.2015, 00:03:06
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ești liber să crezi. Omiliile la Gen 2, 23-24 vorbesc destul de clar. Ai cerut citate din Sfinții Părinți. Le-ai primit, se pare, degeaba.
Reply With Quote
  #136  
Vechi 03.03.2015, 00:06:53
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Este o problema de traducere in Geneza 2.24. Depinde cum traduci in context ceea ce urmeaza dupa sintagma 'al-ken(de aceea).Eu am vazut doua opinii: daca verbul care urmeaza este la timpul viitor atunci s-a mers pe interpretarea (dpdv lingvistic) ca Dumnezeu spune acele cuvinte lui Adam.Daca verbul care urmeaza este la prezent atunci ceea ce urmeaza este de fapt o concluzie redactionala a celui care a scris textul.Traducerea ortodoxa pare a sprijini prima varianta ( va lasa).Eu optez pt a doua: nota redactionala explicativa.

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 03.03.2015 at 00:10:16.
Reply With Quote
  #137  
Vechi 03.03.2015, 00:44:41
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Prin ce se deosebeste "omul ante-cadere" de "omul post-cadere"?

"Omul ante-cadere" iL percepe pe Dumnezeu.
"Omul post-cadere" nu-L mai percepe pe Dumnezeu.

Exprimand in termenii psihologici actuali, integrarea multimodala a omului in rai este infinit superioara integrarii multimodale a omului izgonit.

Pentru ca omul in rai are in inima lui sensul profund al tuturor fenomenelor care este Dumnezeu-Adevarul. Toate experientele omului edenic sunt superior integrate, pentru ca toate sunt raportate la perceptia Lui Dumnezeu ca sursa si inteles ultim pentru orice tip de experienta.
Nu știu dacă putem extinde modelul neuro-psihologic al integrărilor perceptive plurimodale ale omului obișnuit (cel de după cădere)
la condiția ființării protopărinților noștri în Rai!
Nu avem nici o dovadă că ei percepeau datele obiective ale realității prin aceleași mecanisme ca după cădere. Nu știm prea multe despre organizarea lor sufletească, ei sunt mai degrabă învăluiți în taină.

Teoriile psihologice sunt, aici pe pământ, testate în moduri foarte complexe. Dacă putem susține oarece model teoretic despre percepție la omul de azi, aceasta o facem în baza nu doar a inferențelor din alte teorii considerate valide ci și pe baza unei bogate validări experimentale (printre altele).
Or, subiecții la care ai extins modelul integrării plurimodale nu pot fi testați azi de către noi.
Ca urmare, mă tem că ipotezele noastre cu privire la funcționarea psihologică a percepției lor rămân netestabile. Ca urmare nu pot fi considerate valide. Riscăm să speculăm prea mult.

*

Mai important însă îmi pare să facem deosebire între percepția unui obiect sau fenomen extern (care s-ar putea descrie și explica prin modelul integrării plurimodale) și .... cunoașterea lui Dumnezeu.
A "percepe" pe Dumnezeu, nu cred că este același tip de fenomen cu a percepe un copac din Cosmosul acesta grosolan și opac de azi, de după cădere.

a) În primul rând pentru că "obiectul percepției" nu are aceeași natură: Dumnezeu este de natură diferită (Duh) comparativ cu orice realitate care face parte din Zidirea căzută. Stimulii fizici din Cosmosul zidit și căzut sunt de altă natură decât stimulii duhovnicești.
A crede că modelul percepției plurimodale se aplică și cunoașterii lui Dumnezeu implică, printre altele, consecința că Dumnezeu are natură obiectuală (căzută). Nu putem însă accepta aceasta, din varii motive.

b) Apoi, subiectul percepției este și el diferit. Una este firea protopărinților înainte de păcat, alta e firea lor după cădere. Iar receptorii perceptivi pentru stimuli fizici din lumea căzută sunt diferiți de receptorii stimulilor duhovnicești.

c) Dar nu numai subiectul și obiectul relației perceptive sunt diferiți, ci însăși relația este cu totul alta! Una e să cunoști pe Dumnezeu în relație harică deplină (așa cum se întâmpla în Eden înainte de păcat), alta e să cunoști o masă ori un scaun în mod natural, în acest cosmos căzut, grosolan și opac, fără mijlocirea Duhului Sfânt.
Oricine poate integra plurimodal stimulii vizuali, tactili etc. în relația cu un scaun, urmînd astfel a cunoaște forma ori mărimea scaunului. Orice om aflat în stare normală de funcționare neuro-psihică și cu o minimă dezvoltare a mecanismelor perceptive.
Însă nu oricine și nu în orice condiții poate avea acces la o realitate duhovnicească. Cunoașterea duhovnicească are legi cu totul diferite decât cunoașterea naturală. A te face părtaș la o relație duhovnicească nu e deloc același lucru cu a fi în relație fizică, chimică etc.

d) În fine, a cunoaște perceptiv un obiect sau un fenomen natural (un scaun, o masă, o lumină, căldura etc.) este, conform modelului integrării plurimodale, o activitate care implică mult mai puțin din bogăția persoanei comparativ cu alte activități unde intervin alte paliere de funcționare, accentul căzînd pe gândire, limbaj, afectivitate etc. Una e să identifici trăsăturile fizice ale unui obiect, identitatea și eventual rolul lui într-o activitate umană, alta să înțelegi o teorie, să creezi un obiect au o activitate, să compui o simfonie, să scrii un roman. Cu atât mai mult e o diferență clară de nivel funcțional când e vorba de a cunoaște pe Dumnezeu.

În concluzie, din motivele invocate precum și din altele asupra cărora nu mă mai opresc acum, abordarea cunoașterii lui Dumnezeu prin "lentila" modelului integrării plurimodale care se referă la percepția naturală a omului căzut care trăiește într-un cosmos căzut,
mi se pare nepotrivit și reducționist. Extrem de simplist, extrem de schematizant și, să mă ierți, de-a dreptul caricatural.

Cunoașterea duhovnicească are cu totul alte "mecanisme" decât cunoașterea perceptiv-senzorială naturală. Despre activitatea duhovnicească a omului creștin nu scriu psihologii percepției naturale (exceptînd pe cei cu totul rătăciți), ci oamenii duhovnicești.

Condiția duhovnicească a omului este ireductibilă la condiția lui naturală căzută. Sunt paliere distincte, deși aflate în relație, în acest continuum viu care este ființa umană.
De voim să ne apropiem de taina cunoașterii duhovnicești, cred că avem nevoie de alte repere și de altă condiție personală. Iar mediul acestei cunoașteri e evident și incontestabil: Sfânta Biserică.

Last edited by Ioan_Cezar; 03.03.2015 at 22:11:08.
Reply With Quote
  #138  
Vechi 03.03.2015, 01:58:41
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Amandoi suntem de acord ca prima impreunare a fost dupa cadere. Deosebirea de vederi este ca, in timp ce eu sustin ca inexistenta impreunarii in Eden a fost contingenta, data de repeziciunea cu care s-au petrecut lucrurile, asadar ca ei nu s-au impreunat, dar ar fi urmat sa se impreuneze, dv sustineti ca ei nu s-au impreunat si nici nu ar fi urmat sa se impreuneze. Pai, cum nu ar fi urmat sa o faca, cand uite ce spune Dumnezeu ca urmau sa fie lucrurile inainte de Cadere: "va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un trup" (Gen 2: 24).
Deci, Adam si Eva, chiar daca nu ar fi cazut, urmau sa se uneasca si sa fie un trup: aceasta nu o spune Dragomir, o spune Dumnezeu.


Deosebirea de vederi e ceva mai complexa. Eu asociez sexualitatea asa cum ne e cunoscuta, in foarte stransa legatura cu dezbracarea de vesmantul de har si imbracarea omului in vesmintele de piele ale instinctualitatii animalice, asadar in stransa legatura cu pacatul si supravietuirea speciei odata cu aparitia mortii.
In absenta pacatului care separa si individualizeaza, in Eden nu era nevoie de impreunare, asa cum ne e cunoscuta, fiindca, asa cum inteleg eu (nu strict literar), cei doi nu erau despreunati. Intreaga lor alcatuire era unita in har, erau una in fiinta.

Binecuvantarea (nu porunca) de a creste si de a se inmulti i-a fost data omului in ipostaza in care cei doi erau doar o singura alcatuire, INAINTE deci ca femeia sa fi fost scoasa din coasta barbatului.

Si chiar si dupa diferentierea celor doi, cred ca nu pot fi socotiti decat tot ca un tot unitar “os din oasele mele si carne din carnea mea”, distincti dar o alcatuire unitara.

Dupa cum Dumnezeu e Unul in Fiinta si in trei Persoane, cred ca si omul, chiar daca e si material, a fost facut unul in fiinta si doua persoane (pentru inceput), urmand sa rodeasca ca intreg, nu ca parti separate care au nevoie de impreunare.

Asa incat, cuvintele spuse atunci in Eden "va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un trup", eu le inteleg in sens profetic, ca o anticipare a vremurilor de dupa cadere cand barbatul si femeia nu vor mai fi o singura alcatuire asa cum erau in Eden.

Prin analogie cu starea de dupa Parusie, unde nu va fi nici pacat, nici moarte si unde nimeni nu se mai insoara, nici nu se marita, cred ca, acolo, unde nu a fost pacat, nu a fost nici sexualitate (in acceptiunea curenta).

Iar cresterea si inmultirea in Eden, mai poetic spus, rodirea, cred ca ar fi fost ceva asemanator cu scoaterea Evei din coasta barbatului, sau nasterea lui Emanuel din fecioara, sau altfel. Who knows?

Pe scurt, parerea mea e ca starea paradisiaca nu are vreun corespondent in lumea cazuta, cunoscuta de noi si mi-e imposibil sa admit ca nu exista nici o diferenta intre sexualitatea edenica si cea post-edenica, asa cum sustineti dvs.

Ar mai fi cate ceva de zis pe subiectul inmultirii edenice versus post-edenice dar deocamdata prefer sa nu mai deschid cutia Pandorei ca cine stie ce mai iese din ea.

Last edited by delia31; 03.03.2015 at 02:16:36.
Reply With Quote
  #139  
Vechi 03.03.2015, 10:58:38
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
sau altfel. Who knows?
Pai, daca e "who knows", atunci va rog sa lasati libera si ipoteza ca Adam si Eva ar fi urmat sa rodeasca pe cale sexuala.
Sexualitatea este in legatura cu trupul si nu cu pacatul. Darul sexualitatii l-a primit omul dinainte de Cadere. In legatura cu pacatul este numai reaua lui folosire, fiindca, dupa Cadere, noi pervertim minunatul dar al sexualitatii asa cum pervertim si altele.

Noi citim, in paginile Genezei, ca Dumnezeu a fost multumit de creatia vizibilelor. Aceasta satisfactie pe care Supremul Artist o are in fata operei este repetata aproape obsesiv in capitolul 1 din Cartea 1. A vazut Dumnzeu ca este buna lumina. A vazut Dumnezeu ca este bine. Etc. Doar dupa crearea omului, ceva nu merge. Pentru prima data, Dumnezeu spune ca nu este bine. Ce anume nu este bine ? Nu este bine sa fie omul singur. Si atunci a facut Dumnezeu nu un alt Adam, ci o Eva. Aceeasi natura umana, alt ipostas: diferentierea sexuala.

Si cu aceasta diferentiere vom merge in rai (daca se va aproba...). Nu spune Domnul ca in Cer nu vor mai exista barbati si femei, ci spune ca nici nu se vor insura, nici nu se vor marita. Fiindca nu va fi nevoie sa mai "rodeasca", dupa cum spuneti, rodul fiind deja deplin. In aceasta e asemanarea cu ingerii. Dar, spre deosebire de ingeri, o vesnicie intreaga vom fi barbati si femei. Ne vom recunoaste ca atare, ne vom recunoaste unii pe altii si ne vom bucura unii de altii.

Asa sa ne ajute Dumnezeu!
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #140  
Vechi 03.03.2015, 11:26:56
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Și uite așa aruncăm la gunoi învățătura Sfinților Părinți.
Reply With Quote
Răspunde