![]() |
![]() |
|
#1061
|
||||
|
||||
![]()
Curajul este de mai multe feluri. Dar cel mai primejdios dintre toate este îndrăzneala oamenilor care nu au nimic de pierdut. A nu avea nimic de cele materiale, a nu fi stăpânit de nici o patimă, a socoti bunurile trecătoare drept niște gunoaie, a fi cu ochii țintă la viața de dincolo, a iubi din tot sufletul pe Iisus - iată în ce constă puterea subiectivă a creștinilor care i-au biruit pe păgâni. Și dacă, pe deasupra, se mai adaugă disprețul față de moarte, bucuria de a suferi pentru Hristos și dorul nestăpânit pentru a trece în viața de dincolo, atunci, într-adevăr, virtuțile creștine, armele de care vorbește Sfântul Apostol Pavel și puterea Duhului Sfânt care le pătrunde ca un foc, devin de nebiruit, mai mult: cea mai formidabilă victorie din lume nu se poate obține decât prin smerita moarte de pe Cruce. Așa a biruit Iisus lumea, așa au biruit sfinții pe diavol și împărățiile lumii și numai așa putem birui și noi pe vrăjmașii noștri văzuți și nevăzuți.
Arhimandrit Paulin Lecca
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1062
|
||||
|
||||
![]()
Ingăduie Dumnezeu să petreacă ceasuri grele credinciosul, dar numai ca să devină vădită dragostea lui față de Dumnezeu și ca să primească mai multe cununi. Când după multe ispite ale demonului i s-a arătat Domnul Sfântului Antonie, acela i-a spus: „Doamne, unde ai fost atâta timp de când rabd ispitele? Și Domnul i-a răspuns: Aici eram și urmăream lupta ta” (Sfântul Athanasie cel Mare, Viața Sfântului Antonie cel Mare). Domnul întotdeauna este de față în lupta noastră, dar de multe ori Își ascunde prezența, ca să ne învrednicească să primim bucuria, slava și cununile biruinței. Nu trebuie să ne scape aici cât de dur și de intens este războiul vrăjmașului pentru acela care se întoarce și începe să umble pe calea lui Dumnezeu. Atunci împreună cu lupta lui lăuntrică, pentru a depăși relele lui obiceiuri și păcate are de înfruntat și mediul lui, rude și prieteni pe care îi pune ispita, încă și în necunoștință, să îl îngreuneze în diferite chipuri. Prin provocările lor, prin faptul că-i amintesc vechile lui obiceiuri, prin faptul că-i spun: ce-ai pățit tu, om tânăr și vesel să te duci la Biserică, lasă acestea pentru vremea când vei îmbătrâni și multe altele. Ispitele Sfântului Antonie nu s-au oprit până la sfârșitul vieții lui. Citim în viața lui că vizitatorii care se duceau să se sfătuiască cu el la chilia lui, în pustie, auzeau zgomotele demonilor prin care aceia încercau să-l influențeze pe Sfântul și să-l smulgă din rugăciunea lui. Ispitele nu ne vor lăsa niciodată în viața aceasta, care este un loc al luptei și nu al odihnei, dar luptătorul viteaz nu le dă importanță și nu se lasă influențat de ele. Doar că devin prilejuri pentru trezvie duhovnicească, smerenie, refugiu la acoperământul lui Dumnezeu și, în general, pentru progres duhovnicesc.
Unul dintre războaiele demonilor este și cel provocat de gândurile de hulă, care sunt semănate în mintea unora dintre frați și îi tulbură foarte tare sau și altele, gândurile necurate prin care demonii îi chinuiesc cu stăruință. Când credinciosul nu participă la ele nici măcar pentru puțin și nu le primește, nu este vinovat și nu păcătuiește. Este război care este adus din pizma și răutatea demonilor și de aceea nu trebuie să deznădăjduiască sau să se împuțineze cu sufletul, ci să le disprețuiască și să se refugieze cu smerenie la Cel Atotputernic. Și Acela când va considera potrivit ceasul îi va lua ispita. Vrednici de compătimire sunt acei frați care din neștiință consideră, atunci când întâmpină o asemenea ispită, că păcătuiesc ei înșiși și sunt vinovați pentru asta cu rezultatul că se necăjesc peste măsură, fără să poată găsi o soluție. E nevoie să alerge la duhovnicul lor și la studiul părinților ca să poată înțelege ispita și să o înfrunte corect. A zis unul dintre sfinți: „Era un cinstit bătrân dintre anahoreți și l-am vizitat odată când eram supărat de ispite. Acesta era bolnav și stătea întins. După ce l-am salutat, m-am așezat lângă el și i-am spus: Roagă-te, părinte, pentru mine fiindcă sunt în mare întristare din pricina ispitelor demonilor. Acesta când a deschis ochii lui și a luat aminte la mine și mi-a zis: „Fiule, tu ești tânăr și nu îngăduie Dumnezeu să-ți vină ispite”. Și eu i-am răspuns: „Și tânăr sunt, și am și ispite care sunt potrivite celor tari și înaintați”. Și același iarăși a zis: Prin urmare, Dumnezeu vrea să te facă înțelept. Și eu am zis: Cum să mă facă înțelept? Fiindcă eu în fiecare zi gust moartea. Și acela iarăși: Dumnezeu te iubește, taci. Dumnezeu intenționaează să-ți dea harul Lui. (Era vorba de războiul din timpul somnului). Și a continuat. Află, fiule, că treizeci de ani m-am războit cu demonii și după ce a trecut al 20-lea an nu am simțit nici un ajutor. După ce au trecut douăzeci și cinci, am început să aflu puțină odihnă. Și pe măsură ce timpul trecea, ispitele creșteau. Și când a trecut al 27-lea și a venit următorul s-au înmulțit ispitele încă și mai mult. Când a trecut al 30-lea an și s-a apropiat de sfârșit, atât de mult s-a întărit și a sporit odihna încât nu puteam să conștientizez starea la care am ajuns. Și a încheiat: Când vreau să mă ridică și să fac rugăciunea, trei zile dacă rămân în rugăciune, din pricina intensei prezențe a lui Dumnezeu înlăuntrul meu, nu simt deloc osteneala. Iată ce odihnă fără de sfârșit mi-a dăruit lucrarea care a ținut atât de mult timp. (Avva Isaac, Cuvinte ascetice, Cuvântul 3, Ed. Spanou, Athena, p. 13) „Nu se compară ostenelile pentru adevăr în această viață cu bucuria duhovnicească care s-a pregătit pentru cei care rabdă și luptă pentru bine” (Avva Isaac, op. cit., Cuvântul 23, p. 91). Arhimandritul Tihon
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1063
|
||||
|
||||
![]()
Un suflet fără răutate, simplu, smerit, blând, care își dezrădăcinează egoismul cu toate patimile lui, este ca o unealtă docilă în mâinile unui meșter. Printr-un asemenea suflet care, în locul egoismului, se umple de darurile Sfântului Duh, Dumnezeu lucrează, zidește, dărâmă și arde puterile vrăjmașe așa cum un electrician se folosește de aparatul său electric de sudură. Și tocmai de aceea o unealtă și un vas ales al lui Dumnezeu spune despre sine: „Prin darul lui Dumnezeu sunt ceea ce sunt”, „nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește întru mine”, iar Sfântul Serafim de Sarov învață că întregul scop al vieții noastre nu este decât acumularea Duhului Sfânt. Dacă în lupta cu noi înșine vom dobândi darul Duhului Sfânt, atunci nici furtuna, nici ploile, nici vânturile, nici oamenii și nici demonii nu ne vor putea face vreun rău. Dimpotrivă, un astfel de suflet plin de energia divină va opri furtuna și vânturile ca să se facă liniște, va despica în două Marea Roșie, va scoate apă din piatră seacă, va învia morții și, ceea ce este mai important decât orice, va învia mii de suflete, scoțându-le din mormintele patimilor și păcatelor. Fierul roșu aplicat pe mușcătura de șarpe îl scapă pe om din ghearele morții, dar ceea ce arde otrava vechiului balaur nu e fierul voinței noastre personale, ci focul cel ceresc de care e pătruns fierul.
Arhimandrit Paulin Lecca
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1064
|
||||
|
||||
![]()
Să-L așezăm pe Hristos, Domnul nostru, ca pe un soare sus pe cerul sufletului nostru, și atunci El ne va lumina și ne va încălzi întreg pământul vieții noastre, care nu va întârzia să-și aducă roadele sale. Atunci, soarele omului vechi „se va întuneca și luna nu-și va mai da lumina sa, iar stelele vor cădea din cer” (Matei 24, 29). Așa a fost Sfântul Antonie cel Mare, care, deși neînvățat, îi întrecea cu mult în înțelepciune pe filozofii care își luminau mintea numai cu „lampa” și „soarele” științei veacului acestuia. Și fiindcă nu oricine poate ajunge la această înaltă treaptă de înțelepciune, ori de câte ori suntem în vreo nedumerire, trebuie să alergăm la scrierile Sfinților Părinți și la cele șapte sinoade ecumenice care nu se abat de la Evanghelia lui Iisus. Aceștia să ne fie cei dintâi duhovnici; iar în al doilea rând, „pruncii”, cărora Dumnezeu le-a descoperit adevărul ascuns de la înțelepți. Și atunci, de va fi vorba de diavolul și de slugile lui, trebuie să fim „șerpi”, iar de va fi vorba de Iisus și de Evanghelia Lui, trebuie să fim „porumbei” și „prunci” fără răutate și fără vicleșug.
Sfinții, luminați de Duhul Sfânt, erau mai înțelepți decât șerpii demonici, fiindcă presimțeau și sfărâmau toate cursele diavolului, dar erau mai blânzi decât porumbeii, fiindcă se dădeau învinși în fața oamenilor, iubeau pe vrăjmașii lor, nu se mâniau și nu-i urau. Și în această privință, ei au luat pildă de la Mântuitorul, care în ce privește trupul și cele materiale a cedat până a fost zdrobit cu totul pe Cruce, iar în ce privește sufletul și cele spirituale, a fost de o intransigență ce a biruit și a zdrobit lumea. (Arhimandrit Paulin Lecca, Adevăr și Pace. Tratat teologic, Editura Bizantină, București, 2003, pp. 194-195)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1065
|
||||
|
||||
![]()
Ființa umană a fost creată spre comuniune, sprepărtășie reciprocă și de aceea ea nu se realizează deplin decât în relație cu o altă persoană. Dacă necazurile sau încercările sunt trăite adesea în izolare, în solitudine, bucuriile, pentru a-și descoperi cât mai mult din valențele lor, trebuie trăite în comuniune. Dacă omul preferă să se izoleze în durerile sale și să le trăiască personal, în reușitele și împlinirile sale simte nevoia să le împărtășească și altora, pentru a le înfrumuseța universul existenței lor și a le îmbogăți viața.
Necazul se trăiește adesea în izolare, bucuria prin participare, suferința personală în singurătate și interioritate, fericirea în comuniune și prin comunicare. Însă nu orice prietenie este o binecuvântare, ci doar prietenia curată și sinceră, prietenia bazată pe unitate de gândire și simțire, pe compatibilitatea de trăire, nu pe calcule mercantile. Astfel de prieteni duhovnicești „covârșesc pe părinți și pe fii”. Dacă prieteniile lumești se uită încetul cu încetul, odată cu trecerea timpului, cu mărirea distanței, cu schimbarea concepțiilor, prieteniile cele duhovnicești, construite pe temelia virtuților creștine, nu mor niciodată, ci se intensifică și sporesc. La baza tuturor acestor relații trebuie să se afle dragostea de Dumnezeu: „Dragostea de aproapele, întemeiată pe dragostea de Hristos, este trainică, nestricată, nebiruită, nesfarâmată. N-o pot sfărâmă nici calomniile, nici primejdiile, nici moartea, nici altceva asemănător. Orice ar pătimi un om care iubește pe aproapele său nu va înceta niciodată a-l iubi, pentru că se uită la pricina dragostei sale, la Hristos. Dar cel ce iubește pentru că e iubit și el, la rândul său, o termină repede cu dragostea dacă prietenul său îl supără cu ceva; dimpotrivă, cel legat de semenul său cu lanțul dragostei de Hristos niciodată nu va pune capăt prieteniei” (Sfântul Ioan Gură de Aur). Preot Ioan. C. Teșu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1066
|
||||
|
||||
![]()
Ierarhia familială, hegemonia bărbatului în familie este o temă foarte dureroasă în vremea noastră. În Occident, unde feminismul a repurtat de multă vreme o victorie totală, ea e supusă unui tabu tacit. A scrie sau a vorbi despre faptul că soțul este capul familiei este ceva de neconceput. Soțul și soția sunt priviți doar ca parteneri cu drepturi egale în proiectul de afacere numit „familie”. Până și în literatura psihologică creștină despre familie și căsătorie care este editată, să zicem, în America, problema ierarhiei familiale este evitată cu grijă – și asta cu toate că protestanții cunosc Biblia, se poate spune, pe dinafară și știu toate pasajele din Sfânta Scriptură în care se vorbește despre ierarhia familială: Facere 3, 16, I Petru 3, 1, Efeseni 5, 22-24, Coloseni 3, 18 și așa mai departe. Și totuși, corectitudinea politică precumpănește. (...)
Toate acestea sunt însă în Occident, dar la noi care e situația? Și la noi răsună tot mai des, chiar și în mediul ortodox, glasuri care afirmă că soția poate să fie fără nici o problemă cap de familie, de vreme ce societatea s-a schimbat și femeile pot avea studii mai înalte decât bărbații, se pot orienta mai bine într-o mulțime de probleme și pot câștiga mai mult decât soții lor. Uneori auzi asemenea declarații chiar și din gura unor preoți. Faptul că în ziua de azi vedem foarte puțini bărbați puternici și responsabili, care să poată fi capi ai femeilor și familiilor lor, nu înseamnă că Sfânta Scriptură e învechită și că tot ce se spune în ea despre ierarhia familială are nevoie de revizuire. Firea bărbatului și cea a femeii n-au suferit schimbări, s-a schimbat mentalitatea oamenilor, perspectiva asupra acestei probleme, dar sarcina Bisericii și a familiilor ortodoxe este tocmai cea de a da mărturie lumii care a înnebunit despre faptul că tot ce spune Biblia despre bărbat și femeie este un adevăr nestrămutat, dovedit de întreaga istorie a omenirii. Da, în ziua de astăzi putem vedea foarte frecvent familii în care femeia îndeplinește rolul de cap, iar bărbatul se află într-o situație subordonată, dar credeți că ei sunt fericiți în condițiile acestea? Căci scopul familiei nu este cel de a funcționa așa, târâș-grăpiș, ci de a trăi în fericire, în dragoste și în unitate. Pr. Pavel Gumerov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1067
|
||||
|
||||
![]()
– Părinte, care sunt caracteristicile gândului slab?
– La ce te referi? Pentru prima dată aud aceasta. – Ați spus că faptul de a avea cineva gând de-a stânga, de a interpreta rău un comportament... – Și am spus că acesta este un gând slab? – Mi-am adus aminte de acela care voia să stea cu Sfinția Voastră ca ucenic și i-ați spus: „Nu te țin, pentru că ai gând slab”. – Nu, n-am spus așa. Ci i-am spus: „Nu te iau ca ucenic, pentru că nu ai sănătate duhovnicească”. „Ce înseamnă sănătate duhovnicească?”, mă întreabă. „Nu ai gânduri bune, îi spun. Ca om, am și eu cusururile mele, iar ca monah de atâția ani se poate să am și câteva virtuți. Dar dacă nu ai gând bun, te vei vătăma și de cusururile mele, și de virtuțile mele.” Despre un copil mic poate spune cineva că are gând slab, pentru că este încă nematurizat, nu însă des*pre unul mare. – Părinte, toți cei mari sunt și maturi? – Unii nu se maturizează din pricina capului lor. Altceva este când nu-l duce capul. Atunci când cine*va nu se mișcă simplu, gândul lui merge la rău și pe toate le înțelege strâmb. Unul ca acesta nu are sănătate duhovnicească, și nu numai că nu este ajutat de bine, dar se și chinuiește. – Părinte, dacă vedem o neorânduială, este de folos să căutăm să-l descoperim pe cel ce a făcut-o? – Caută mai întâi să vezi dacă nu ai făcut și tu (acea neorânduială). Aceasta este mai bine. – Dar atunci când îmi dau pricini alții? – Tu câte pricini nu ai dat? Dacă te vei gândi la aceasta, vei înțelege că greșești înfruntând astfel lucrurile. – Iar atunci când spunem: „Aceasta cred că a făcut-o cutare soră”, este și acesta un gând de-a stânga? – Ești sigură că, într-adevăr, a făcut-o acea soră? – Nu, dar pentru că și altădată a făcut ceva asemănător... – Tot gând de-a stânga este, deoarece nu ești sigură. Apoi, chiar de ar fi făcut-o acea soră, cine știe cum și de ce a făcut-o. – Părinte, dar dacă văd, de pildă, că o soră are vreo patimă? – Tu ești stareță? Stareța poartă răspunderea și de aceea trebuie să vă cerceteze patimile. Voi, însă, de ce să cercetați patimile celeilalte? Încă nu ați învățat să lucrați corect în voi înșivă. Dacă vreți să lucrați corect în voi înșivă, să nu cercetați ce fac ceilalți din jurul vostru, ci să cultivați gânduri bune, atât pentru cele bune, cât și pentru cele rele pe care le vedeți în ceilalți. Indiferent cu ce scop face celălalt ceva, voi puneți-vă în minte un gând bun. Gândul cel bun are dragoste în el, îl dezarmează pe aproapele și îl face să se comporte bine față de tine. Vă aduceți aminte de acele călugărițe care l-au luat pe tâlhar drept avvă? Când s-a descoperit cine este, au crezut că face pe nebunul pentru Hristos și se preface în tâlhar. Atunci au simțit pentru el și mai multă evlavie. În cele din urmă, s-a mântuit și el, dar și cei împreună cu el. [Printre istorisirile despre monahii primelor veacuri se află și următoarea întâmplare: un căpitan de tâlhari s-a preschim*bat în monah și a cerut găzduire peste noapte la o mănăstire de călugărițe, ca să o poată prăda. Stareța și toate călugărițele l-au primit cu deosebit respect, ca pe un avvă mare. S-au adunat toa*te călugărițele să ia binecuvântare de la el, i-au spălat picioarele și au luat apoi apa aceea pentru binecuvântare. O soră paralizată s-a vindecat spălându-se cu credință cu acea apă și, spre uimirea tuturor, s-a dus și aceea să ia binecuvântare de la acela. Văzând minunea, căpitanul de tâlhari s-a schimbat lăuntric, s-a pocăit, a aruncat sabia ce-o avea ascunsă sub rasă și după puțin timp, atât el, cât și cei împreună cu el, s-au făcut monahi și au trăit cu multă asprime în viața monahală.] Cuviosul Paisie Aghioritul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1068
|
||||
|
||||
![]()
Există oameni cu o structură psihică rafinată. Acestora le place muzica. Ei sunt experți și cunoscători ai ei [...] Dar ei nu vor putea rezista mult timp singuri undeva în pădure sau într-o colibă. Ei au nevoie de factori exteriori. Omul trebuie să găsească comoara din lăuntrul său, el trebuie să găsească forțe interioare, propria lui bogăție. Lumina din sufletul lui trebuie să se reverse și în exterior.
Licărirea neîncetată a ecranului televizorului este oare în stare să stingă lumina interioară a vieții intelectuale și duhovnicești? Ea cultivă încă din copilărie goana după gâdilatul superficial al nervilor vizuali și auditivi. Televizorul propagă jocurile sportive, îndeosebi hocheiul și fotbalul, asemenea împăraților romani care organizau lupte de gladiatori în arenele imperiului. Noi, bineînțeles, am urcat doar câteva trepte deasupra acestor spectacole sângeroase ale Romei antice. Dar ne punem întrebarea: oare cu mult? Ce să mai vorbim despre omorurile din filme ? Sportul ne înfricoșează prin lipsa lui de duhovnicie. De exemplu, o echipă de hochei este înfrântă, iar bătrânul suporter face un atac de cord și moare de necaz chiar în fața televizorului, âcăci unde este comoara ta, acolo va fi și inima taâ (Matei 6, 21). Sau un alt exemplu: a pierdut echipa de fotbal, iar un suporter își pune capăt zilelor. Pentru ca o carte să fie citită, e nevoie de un efort minim, iar uneori, chiar și de unul mai mare. Ea ne îndeamnă la meditație (cu toate că nu putem spune acest lucru despre orice carte). Putem să pătrundem sensul cuvintelor ei sau să revenim iar și iar la ideea care ne-a impresionat mult. Alegem o carte conform gusturilor și concepțiilor pe care ni le formăm cu ajutorul ei. Pe când televizorul nu ne cere astfel de eforturi. Părinții încercau să-l învețe pe copilul lor să citească. El se opunea cu îndârjire, la toate insistențele părinților el avea același răspuns: âAsta am văzut la televizor. La ce bun să mai învăț să citesc?â. Într-adevăr, observăm din ce în ce mai mult că elevii nu mai citesc. Operele clasice sunt judecate de cele mai multe ori după ecranizări â imaginați-vă ce s-ar întâmpla dacă romanul Război și pace ar fi analizat după film!... (Pr. Prof. Gleb Kaleda, Biserica din casă, Editura Sophia, BucureÈti, pp. 182-183)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1069
|
||||
|
||||
![]()
Cât de important vedeți rolul unui duhovnic în viața familiei?
Este o problemă căreia Biserica îi conferă o foarte mare importanță. În parohiile ortodoxe este luată în considerare fiecare familie, văzând puterea ei, credința, profunzimea iubirii care există în cadrul cuplului, experiența pe care soții o au în legătură cu Dumnezeu, anturajul comunității creștine. În funcție de aceste elemente diferite, este, într-adevăr, că părintele duhovnicesc este printre noi, în familie, pentru a manifesta dragostea și ocrotirea cea părintească a lui Dumnezeu. Noi așteptăm de la părintele duhovnic, care ne ajută cu multă iubire, cu multă răbdare câteodată chiar mustrându-ne, dar cu bunătate, sprijin binecuvântat pentru a ne trăi viața după voia lui Dumnezeu, spre a ne elibera de patimile noastre, din deznădejde. Este foarte important ca familia sau cuplul să creadă cu adevărat în Dumnezeu și în Taina Preoției. Este necesară o relație de încredere, iar nu una de autoritate. În Biserică nu e vorba de o autoritate din afară, ci de o relație bazată pe încredere. Dacă îi ascultăm pe preoții și episcopii noștri, e pentru că noi credem în validitatea Tainei Preoției. Preotul sau părintele duhovnicesc, în cadrul cuplului, este un îndrumător sufletesc și psihologic, o expresie a paternității pentru noi. Trebuie să-i facem cunoscute toate ascunzișurile relației noastre, să-i dezvăluim toate problemele ca unui părinte, pentru a putea aborda aceste lucruri uneori dureroase, dar care ne întunecă viața, pentru a fi plăcuți întotdeauna lui Dumnezeu. Nu trebuie să ne întemeiem viața noastră pe cerințele tot mai păgubitoare ale societății de azi, ci trebuie să viețuim după cum ne sfătuiește Biserica. De aceea, se cuvine a cere preoților noștri să ne asculte, să ne povățuiască și să ne ajute să purtăm crucea de-a lungul întregului drum al vieții noastre. (Părintele Marc-Antoine Costa de Beauregard, Tineretul ortodox și societatea modernă, Editura Doxologia, Iași, 2014, pp. 33-35)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#1070
|
||||
|
||||
![]()
Când anume cunoaștem că am sporit în rugăciune și smerenie?
- Sporești în rugăciune și smerenie atunci când simți nevoia să te rogi, așa cum simți nevoia de aer și apă. Există o chemare ascunsă în tine care te îndeamnă continuu să ceri, să mulțumești și să lauzi pe Creatorul tău, eul din tine care se vrea la Tatăl și la mama lui. El dorește să se biruiască pe sine, dar se vede slab și neputincios. El nu vrea să fie rob, adică împătimit, purtând un nume atât de mare, de creștin, ci se vrea lângă Stăpânul și Răscumpărătorul său. Astfel, sufletul se trezește în om și simte cum inima rănită de dor se apropie de Dumnezeu să comunice. Așa încep marile treziri spre viață în Dumnezeu. Ecoul acesta armonios pe care-l auzi în tine este semnul că ești viu și vrei să rămâi omul viu în bucuria harului Celui dădător de viață. Sfântul Ciprian zice: "Cum vrei să fii auzit de Dumnezeu, când nici tu nu te auzi pe tine însuți!" Sau:"Spune-mi unde ești atunci când nu te afli înăuntrul tău?" Și iarăși: "Darul anume își face loc în noi, pe măsură ce se trezește eul nostruși sunt dezrădăcinate patimile." Când inima se va curăți de patimi, atunci se va înflăcăra simițirea către bunul Dumnezeu. Părintele Arsenie Papacioc
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|