![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
CARTEA ZOHAR CONȚINE:
1. Hakdamat Sefer HaZohar (Introducere la Cartea Zohar – conține un număr de articole care revelează total semnificația interioară a Torei. 2. Sefer HaZohar (Cartea Zohar) – divizată în părți și capitole care corespund cu fragmentele săptămânale ale Torei. : Cartea Beresheet (Geneza): Beresheet, Noach, Lech Lecha, Vayera, Chaiey Sarah, Toldot, Vayetze, Vayishlach, Vayeshev, Miketz, Vayigash, Vayichi. Cartea Shemot (Exodul): Shemot, Vayera, Bo, Beshalach, Yitro, Mishpatim, Terumah (Safra de Tzniuta), Tetzaveh, Ki Tissa, Veyikahel, Pekudey. Cartea Vayikra (Levitic): Vayikra, Tzav, Shmini, Tazria, Metzura, Acharey, Kedushim, Emor, BaHar, Vechukotay. Cartea Bamidbar (Numere): Bamidbar, Naso (Idra Raba), Baalotcha, Shlach Lecha, Korach, Chukat, Balak, Pinchas, Matot. Cartea Devarim (Deuteronom): VeEtchanen, Ekev, Shoftim, Titze, Vayelech, Haazinu (Idra Zuta). 3. Zohar Hadash (Noul Zohar): suplimentări la capitolele săptămânale: Beresheet, Noach, Lech Lecha, Vayera, Vayetze, Vayeshev, Bashalach, Yitro, Terumah, Ki Titze, Tzav, Acharey, BaHar, Naso, Chukat, Balak, Matot, VeEtchanen, Ki Titze, Ki Tavo. 4. Cărți suplimentare în Cartea Zohar care nu sunt comentarii directe asupra Torei: Idra Raba, Idra Zuta, Safra de Tzniuta, Raza de Razin, Tosefta, Raya Mi’emna, Ashmatot, Sitrey Torah, Sitrey Otiot și Tikuney Zohar. 5. Midrash HaNe’elam (Comentariul asupra Scrierilor): Cântarea Cântarilor, Ruth, Eicha (Plângeri) – și despre Tora (Pentateuch).Baal HaSulam a scris comentariul la anumite porțiuni din Zohar care ne sunt cunoscute. Principalele sale comentarii din „Introducere la Cartea Zohar” și capitolul „Beresheet” sunt exprimate în termenii muncii spirituale ale omului. Cele mai valoroase articole despre Zohar, din punctul de vedere al înțelepciunii Cabala, sunt Idra Raba, Idra Zuta și Safra de Tzniuta. Toate acestea sunt exprimate în limbajul Cabala. Înafara acestor articole, restul cărții Zohar este scris în limbajul Midrash. În forma sa originală, Cartea Zohar – scrisă de Rabbi Aba cu 16 secole în urmă – nu a fost divizată în capitole săptămânale. Lucrarea era cu mult mai mare decât textul care a ajuns la noi; ea expunea nu doar Tora, ci de asemenea încă douăzeci și patru de alte cărți ale Bibliei (Pentateuch, Profeții și Scrierile). Cu excepția Cărții Zohar, la noi a ajuns și o altă carte a lui Rabbi Shimon – Tikkunim (Corecții). Aceasta cuprinde șaptezeci de comentarii ale primului cuvânt din Tora, Beresheet (la început), din moment ce include totul. Această carte oferă o traducere semantică a Cărții Zohar, comentariul lui Rabbi Yehuda Ashlag – Scara – și totodată propriile mele explicații. Cartea conține de asemenea prima parte a Cărții Zohar —“Hakdamat LeSefer HaZohar” (Introducere la Cartea Zohar). La începutul textului, traducerea semantică este dată cu litere îngroșate. Comentariul Sulam și explicațiile mele sunt scrise cu litere normale sau cu caractere italice, deoarece s-a dovedit că este foarte dificil să fie separate explicațiile mele de textele sacre ale lui Rabbi Ashlag. Numerele de la începutul articolelor corespund cu numerele articolelor din Cartea Zohar împreună cu comentariul Scara, volumul 1. Motivul întrepătrunderii textelor, a fost dat de nevoia de a explica simultan semnificația Zohar, în mai multe limbi: a) limbajul Kabbalah (Sefirot, Partzufim, Gematria, și lumile), b) limbajul muncii spirituale (emoțiile), c) limbajul Torei (narativ) d) limbajul Talmudului (principial). Pentru a cuprinde stilul Cărții Zohar, recomand cititorului să se întoarcă la traducerea textului original după ce citește și înțelege comentariul. Cartea Zohar, ca și întreaga Tora, vorbește exclusiv despre om (creație) și relația acestuia cu Creatorul. Tora atașează cuvinte pământene tuturor proprietăților interioare ale omului. De aceea, aspirația către Creator este numită „Israel” și aspirația pentru recepția egoistă a plăcerii este numită „națiunile lumii”. Totuși, nu există nici o legătură între numele din Tora și evrei sau națiunile acestei lumi. Cabala se refera la om, la creație! Cartea conține unele articole comentate în limbajul Cabalei și altele comentate în limbajul emoțiilor, care este mai ușor înțeles de un începător. Cititorul poate să înceapă studiul cărții, cu articole precum „Noaptea Miresei” și „Cel care se bucură de Sărbători”. Cu toate acestea, studiul complet al Zohar, presupune învățarea sistematică a materialului. Cu cât suntem mai familiarizați cu Cabala, cu atât mai mult ne pătrunde în inimi și poate fi stăpânit prin recitirea repetată a materialului studiat.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#12
|
||||
|
||||
![]()
AA—Arich Anpin— Partzuf de Hochma, Partzuf inițial și central în lumea Atzilut, din care
provin toate celelalte Partzufim. Aba—Tată — Partzuf de Hochma. Ima—Mamă—Partzuf de Bina. ZA—Zeir Anpin—Fiu (raportat la AVI). ZON—ZA și Nukva—Malchut. Nukva, Malchut—o Sfira (singular pentru Sfirot) sau Partzuf care primește de la toate Partzufim precedente (plural pentru Partzuf). Malchut al lumii Atzilut este suma tuturor creaturilor, a tuturor sufletelor umane. Din acest motiv, este numit Knesset Israel (Adunarea Israel). Israel— proprietatea de “dăruire,” altruism. Aceasta este proprietatea Creatorului, proprietatea Bina. Israel derivă din cuvintele ebraice Yashar—direct, și El—Creatorul. De aceea, Israel este proprietatea de a aspira către atingerea echivalenței de formă cu Creatorul. „Națiunile lumii” sunt tendința egoistă de recepție a plăcerii. În mod natural, aceste două proprietăți sunt prezente în toți și Cabala este metoda de dezvoltare a proprietății Israel în interiorul omului, cu scopul de a atinge Creatorul, în această viață. Kli (vas) dorințele și aspirațiile egoiste nu sunt considerate a fi un Kli. Un Kli sunt dorințe corectate, potrivite pentru recepția Luminii. Acestea sunt dorințe altruiste, având un ecran care le-a transformat din egoiste in altruiste. Inima umană care primește toate senzațiile, este numită Kli (vas) de primire a senzațiilor. Vasul spiritual, singurul vas despre care vorbește Zohar, este dorința de a dărui Creatorului: să îndrepte toate dorințele umane către Creator, ca și cum am spune că el este de acord din toată inima, să se abandoneze în totalitate de dragul Creatorului. O asemenea completă și adevărată intenție este numită „Lishma” (de dragul Creatorului). SFIROT SFIROT – NUMELE CREATORULUI KETER EKYEH=Aleph-Hey-Yod-Hey HOCHMA YAH=Yod-Hey BINA HaVaYaH cu Nikud Elokim HESED EL=Aleph-Lamed GEVURA ELOKIM=Aleph-Lamed-Hey-Yod-Hey TIFFERET HaVaYaH cu Nikud al Shvah-Holam-Kamatz NETZAH and HOD TZEVAOT YESOD SHADDAY=Shin-Dalet-Yod sau EL=Aleph-Lamed CHAI=Chet-Yod MALCHUT ADNI=Aleph-Dalet-Nun-Yod Mittuk (îndulcire/atenuare) a unei legi restrictive. Restricția este o interdicție de a primi Lumina, pentru Malchut. Această interdicție este ridicată atunci când Malchut este corectată de proprietățile lui Bina. Zivug—cuplare— se traduce ca o uniune sexuală între un bărbat și o femeie, în această lume. Din moment ce acțiunile spirituale sunt absolut detașate de modul în care le-am percepe de obicei, am ales termenul ebraic Zivug, ca să fie perceput mai abstract de oamenii care nu cunosc limba ebraica. Aceasta va ajuta la prevenirea confuziilor datorate concepțiilor anterioare. Zivug spiritual este o aspirație a Celui Superior (ZA – partea masculină) de a trece Lumina (plăcerea) către cel inferior (Malchut—partea feminină). Făcând acest lucru, amândouă dorințele sunt complet altruiste, ca în exemplul gazdei și a musafirului. PBP—Panim be Panim (față în față). Această stare apare când un Zachar (Sfira masculină), sau Aba (tată), trece Ohr Hochma (Lumina Înțelepciunii) către Sfira feminină, sau Ima (mamă), pentru transferul ulterior către copii (ZON). Aceeași relație a ABA (vezi mai jos) și PBP are loc deasemeni între copiii lor, ZON (ZA și Malchut). ABA – Achor be Achor, spate în spate (pronunțat Ach be Ach). Dacă Partzuf Aba (Hochma) are Ohr Hochma, dar este incapabil sa-l treacă înspre Partzuf Ima (Bina), și dacă Ima de asemenea nu vrea să-l primească, o asemenea relație între ele, este numită spate în spate. Aceeași relație poate exista între ZA și Malchut. Hesed—iertare, compasiune, altruism, Ohr Hassadim (Lumina iertării, a compasiunii și altruismului). Apare doar în interiorul unui Kli (dorință) care vrea să dăruiasca altruist și să fie similar cu Creatorul. Aceasta este proprietatea Sfira sau Partzuf de Bina. Bina lumii lui AK (Adam Kadmon) este numită SAG. Bina lumii Atzilut este numită Ima, Mama Supremă, YESHSUT și AVI. Lumina lui Bina este plăcerea de a fi similară cu proprietățile Creatorului, și de aceea, această Lumină (senzație) este protecția cea mai eficientă față de forțele impure. Și Kli care posedă proprietatea Bina este incapabil să greșească, din moment ce dorința sa este doar de a dărui.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#13
|
||||
|
||||
![]()
KHB—Keter-Hochma-Bina (pronunțat Kahab). Acestea sunt cele trei Sfirot care formează Rosh
(cap) de Partzuf. Rosh decide cât de multă plăcere poate accepta Partzuf , nu de dragul său ci de dragul Creatorului. Această Lumină descinde de la Rosh către Guf (corp). HBD—Hochma-Bina-Daat (pronunțat Habad). Este la fel ca Keter-Hochma-Bina (Rosh al Partzuf). Sfira Daat nu este o Sfira, ci cererea (deasemeni cunoscută ca MAN) lui ZON (Zeir Anpin și Nukva). Daat este chemarea lui ZON către Bina privitoare la dorința lor de a primi Ohr Hochma de la ea. Această rugăciune a lui ZON este numită MAN, pentru că urcă la Bina și trezește în Bina (Ima—mama lor) dorința de a dărui copiilor săi – ZON. MAN în Bina este numită Sfira Daat. Aceasta nu este o Sfira la fel ca celelalte zece Sfirot; este mai degrabă o cerere. Totuși, pentru a accentua această stare, folosim numele HBD în loc de KHB. HGT—Hesed-Gevura-Tifferet (pronunțat Hagat). Sunt Sfirot ale Guf (corp), similare cu Sfirot ale Rosh: Hesed este echivalent cu Keter, Gevura este echivalent cu Hochma și Tifferet este echivalent cu Bina. Ele sunt numite GE (vezi mai jos) ale corpului. NHYM—Netzah-Hod-Yesod-Malchut (pronunțat Nehim). Aceste Sfirot primesc de la Sfirot HGT (GE). Din moment ce primesc și au voința de a primi, ele sunt numite AHP ale corpului. GE—Galgalta-Eynaim (craniul și ochii). Sfirot Keter-Hochma și GAR de Bina. Aceste Sfirot nu au voința de a primi și doresc doar să dăruiască. De aceea, ele nu pot deveni egoiste. NRN—Nefesh-Ruach-Neshama (pronunțat Naran). Aceasta este Lumina care umple micul Partzuf. Katnut (starea de micime) este atunci când Partzuf are tăria (un ecran) doar de a dărui, dar este incapabil de a primi de dragul Creatorului, în ciuda dorinței sale de a face asta. În acest caz, Partzuf are doar Ohr Hassadim (Lumina Compasiunii), dar nu și Ohr Hochma (Lumina Înțelepciunii). Acesta este motivul pentru care este considerat un mic Partzuf, fără putere și rațiune, similar unui copil în lumea noastră. AHP—Awzen-Hotem-Peh (ureche-nas-gură), pronunțat Ahap. Acestea sunt Sfirot ZAT de BinaZA-Malchut, care posedă o voință de a primi. De aceea, în absența unui ecran adecvat (rezistent la acea dorință), ele devin egoiste. Un Partzuf fără un ecran pe AHP este numit Katan (mic) și starea sa este Katnut (mic, incomplet). Este ca un copil în lumea noastră, deoarece acest Partzuf, deasemeni, nu are tărie (ecran), și de aceea poate sa aibă doar Ohr Hassadim fără Ohr Hochma. Gadlut—starea de măreție. Un Partzuf cu un ecran (puterea de a rezista naturii sale egoiste) nu doar să se abțină de la a primi de dragul său, ci de a primi nu pentru avantaj propriu (ca în exemplul musafirului și a gazdei). În acest caz, Partzuf își umple toate dorințele (toate cele zece Sfirot) cu Luminile Hassadim și Hochma. Primul Stadiu de Măreție—Gadlut Aleph, obținerea Luminii Neshama. Al Doilea Stadiu de Măreție—Gadlut Bet, obținerea Luminii Haya. Ohr Hochma—Lumina Înțelepciunii. Această Lumină umple Kelim (vasele/dorințele) de recepție. Vine doar dacă este un ecran de recepție altruistă. Ateret Yesod—literar “prepuț,” locul uniunii dintre Israel și Creator. După cea de a doua restricție, este interzis a realiza un Zivug (împerechere spirituală) pe Malchut însăși, ca urmare a absenței ecranului. Totuși, un Zivug poate fi făcut în ceea ce privesc proprietățile pe care Malchut le primește de la ZA, numite Ateret Yesod. La fel cum dorințele lui Malchut sunt anulate, prepuțul este circumcis și dorințele care rămân în ea, sunt acelea primite de la ZA, numite Ateret Yesod. În legătură cu aceste dorințe, Malchut poate face un Zivug cu ZA, și primește Lumina Hochma. Natural, aceasta nu este aceeași Lumină Hochma pe care Malchut ar primi-o dacă ar fi fost capabilă să facă un Zivug pe dorințele sale, pe ea însăși, pe proprietățile sale, numite „punctul central al creației”, adevăratele dorințe egoiste. Malchut va fi capabilă să facă acest lucru doar după 6000 de ani, la sfârșitul corecției. Dar înainte ca acest lucru să se întâmple, aceste dorințe sunt numite punctul de unire cu Creatorul, din moment ce un Zivug pe Ateret Yesod o aduce mai aproape de Creator. Ateret Yesod este deasemeni Malchut de Malchut care rămâne după circumcizie, adică îndepărtarea Orla (prepuțului). Aceasta este partea corectată a lui Malchut, unirea ei cu Sfira Yesod, pe care un Zivug poate fi făcut încă din timpul celor 6000 de ani, aducând în acest fel Malchut la sfârșitul corecției. NRNHY-Nefesh-Ruach-Neshama-Haya-Yechida (pronunțat Naranhay). Această Lumină umple marele Partzuf, ce include GE și AHP. Ohr (Lumină)—plăcere, simțirea Creatorului. Ohr ar trebui să fie întotdeauna interpretată ca același concept, pentru că deși termenul este folosit în general, toate sinonimele sunt implicite! Kli (vas)—dorință, creatură. Ca și Ohr, cuvântul Kli este folosit în general, dar toate sinonimele sale sunt implicite! Ghematria—valoarea numerică a unei litere, sau o combinație de litere și cuvinte. Acesta este un mod special de înregistrare a informației spirituale. Parsa—cer, firmament, granița dintre lumea Atzilut și lumile BYA. Parsa desparte cele zece Sfirot în două părți: Kelim altruiste de dăruire (GAR, KHB, și GE) și Kelim de recepție (ZON sau Bina-ZA-Malchut), pentru că Bina deliberat a căzut în ZA (AHP) cu scopul de a-l corecta. Malchut, care urcă deasupra Bina și Hochma, este numit Parsa sau “cer” și separă GE de AHP. ZAT, ZAK—cele șapte Sfirot Hesed, Gevura, Tifferet, Netzah, Hod, Yesod, Malchut (HGT NHYM). VAT, VAK—cele șase Sfirot Hesed, Gevura, Tifferet, Netzah, Hod, Yesod (HGT NHY, pronunțat Hagat Nehy).De – prepoziția „de” cu un sens posesiv „al”. De exemplu, Malchut de Atzilut înseamnă Malchut a lumii Atzilut.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Veșminte—atribute, dorințe, Kelim. În general, atributele respective sunt cele pe care Malchut le
primește de la Bina. Huppah—un baldachin nupțial, sub care are loc o ceremonie matrimonială. Nartik—acoperământ pentru ZA; la fel ca Huppah. Decorațiuni—Lumina lui Hassadim, Lumina lui Bina, pe care o transmite în Malchut. Aceasta corectează Malchut, și o face capabilă să primească Lumina Hochma în Lumina Hassadim. Orla—prepuț pe Sfira Yesod, locul de Zivug între ZA și Malchut. Orla trebuie îndepărtată, pentru că pe parcursul celor 6000 ani, este imposibil sa facă Zivug (intenție) pe Malchut însăși și să primească de dragul Creatorului. Doar un Zivug al unirii Malchut cu ZA poate fi făcut. Acesta este numit Ateret Yesod, partea din Sfira Yesod care rămâne după îndepărtarea lui Orla. Orla este de asemenea Malchut de Malchut, sau forțele impure. Ima—Mama—Bina în raport cu Malchut, care este fiica. Fiica—Malchut în raport cu Bina, mama. Kodesh ha Kodashim—Sfințenia Sfințeniilor—Lumina lui GAR—Neshama-Haya-Yechida. Întrebare—senzația de lipsă a Luminii Hochma în Malchut. Sela—stâncă sau adevăr. Numele lui Malchut. Shechina—Divinitate—senzația Creatorului pentru cei care Îl ating. Malchut în stadiul de recepție a Luminii (Creatorul) este numită Shechina. Simțirea Creatorului, locul în care omul simte Creatorul, este numită Shechina. Techum—zonă—distanța dintre limitele în care, cuiva îi este interzis să intre în Shabbat. Techum Shabbat reprezintă distanța maximă pe care cineva se poate deplasa în timpul Sabbath. Sighim—zgură—dorințe impure care există în cadrul dorințelor pure. Munca omului este de a le separa, și de a corecta treptat Sighim. Termenul Sighim vine de la SAG, pentru ca au apărut ca rezultat al spargerii Kelim al lumii lui Nekudim, care se referă la sistemul de Partzufim al Partzuf SAG. Termenul Sighim își găsește drumul din Cabala în ebraica vorbită. SHACH—Shin-Chaf—300 + 20 = 320 fragmente ale vasului sfărâmat. RAPACH—Reish-Peh-Chet—200 + 80 + 8 = 288 fragmente ale vasului sfărâmat, pe care cineva poate și trebuie să-l corecteze pe parcursul celor 6000 ani, prin urcarea celor 6000 de pași ai scării spirituale. Lev ha Even—Inima de Piatră—Lev = Lamed-Bet = 30 + 2 = 32 fragmente în care a fost sfărâmată Malchut. Aceste fragmente ale lui Malchut nu pot fi corectate și făcute altruiste. Omul se poate doar abține să folosească aceste dorințe. Lev ha Even este corectat doar după cei 6000 ani, adică, după ce Însuși Creatorul corectează cele 288 fragmente din om. Atunci devine complet altruist și primește numele Lev Basar (inimă de carne). Lo Lishma—nu pentru numele Creatorului. Din moment ce nimic altceva nu există în creație cu excepția Creatorului și a omului, dacă ceva nu este făcut „de dragul Creatorului” atunci este făcut „pentru propriul interes”. De aceea, Lo Lishma denotă intenția egoistă a omului. Lishma—de dragul Creatorului. Intenția altruistă a omului de a acționa pentru a-L mulțumi și a aduce încântare Creatorului. Patru îngeri care participă la crearea omului—cele patru proprietăți fundamentale ale naturii: compasiune—Hesed, justiție—Tzedek, adevăr—Emet și pace—Shalom. Eretz Israel—Țara lui Israel—Yetzira al acestei lumi. Yerushalaim (Ierusalim) este Ateret Yesod în Malchut.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Aaron – Aaron
Amon – Amon Ana’el – Anael Anafiel – Anafiel Ariel – ArielAvraham – Avraam Bat Sheva – Batsheva Benayahu – Benaiahu Betzalel – Betzalel Bil’am – Balaam Chagai – Haggai (Agai) Chava – Eva Eden – Rai Eicha – Eichah (Eikah) Elisha – Elisha Eliyahu – Elijah (Elias) Esav – Esau (Osea) Ester – Esther Ezra – Ezra (Ezdra) Gavri’el – Gabriel Gazaria – Gazardiel Hanoch – Eunuch (Hanoh) Havakuk – Habakkuk Iyov – Job (Iov) Korach – Korach Leah – Leah (Lea) Lilit – Lilith Machaniel – ManhielMatat – Metatron Micha – Micah (Mica) Moav – Moab Moshe – Moses (Moise) Nachum – Nahum (Naum) Navuchadnetzar – Nebuchadnezzar (Nabucodonosor) Nechemia – Nehemiah Noach – Noah (Noe) Ovadia – Obadiah (Avdie) Petachia – Petahyah Pinchas – Pinchas (Phineas) Pisgania – Pesagniyah Rahel – Rachel Rivka – Rebecca Rut – Ruth Sandalphon – Sandalphon Shet – Seth Shimon – Simeon Shlomo – Solomon Shmuel – Samuel Tamar – Tamar Tzefania – Zephaniah (Sofonie) Tzur – TyreYaakov – Jacob (Iacob) Yehoyada – Jehoiada Yechezkel – Ezekiel Yehoshua – Joshua (Iisus) Yehudah – Judah (Iuda) Yerushalaim – Jerusalem (Ierusalim) Yeshayahu – Isaiah (Isaia) Yirmiyahu – Jeremiah (Ieremia) Yishmael – Ishmael (Ismael) Yitzchak – Isaac Yosef – Joseph (Iosif) Zachariah – Zechariah (Zaharia) Zvuliel – Zebuliel (Zebulun)
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Beresheet – Geneza
Shemot –Parașa (Porțiune) din Exod (Iesirea cap.1.1-6.1) Vayikra – Levitic Bamidbar – Parașa 1.1-4.20 din Numere Devarim – Deuteronom Kohelet – EcleziaștiShmuel 1 și 2 – Samuel 1 și 2 Melachim 1 și 2 – Regi 1 și 2 Divrey HaYamim – Cronici Mishley – Proverbe (Pildele lui Solomon) Tehilim – Psalmi Shir HaShirim – Cântarea Cântărilor Shoftim – Judecători
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#17
|
||||
|
||||
![]()
1. Rabbi Hizkiyah a dezvăluit, „Este scris, ca un trandafir printre spini”. Ca un trandafir este
Adunarea lui Israel. Deoarece iată este un trandafir, acela este un trandafir, și la fel cum un trandafir printre spini este nuanțat cu roșu și alb, tot astfel Adunarea lui Israel este compusă din discernământ și compasiune. La fel precum un trandafir are treisprezece petale, Adunarea lui Israel este înconjurată din toate părțile de treisprezece calități ale compasiunii. Totuși, Elokim, care este aici, s-a gândit să evidențieze cele treisprezece cuvinte (calități) ce înconjoară Adunarea lui Israel și să le păzească. 2. Ulterior, acest lucru este menționat iarăși. Motivul pentru care este menționat iar, este de a evidenția cele cinci frunze rigide care înconjoară trandafirul. Și acestea cinci sunt suport pentru izbăvire. Acestea sunt deasemeni, cele cinci porți. Este scris despre acest secret, „Voi ridica cupa izbăvirii, este potirul binecuvântarii.” Cupa binecuvântării trebuie să fie ținută pe cinci degete, și nu mai multe, precum un trandafir odihnește pe cinci frunze rigide ce corespund celor cinci degete. Și acest trandafir este cupa binecuvântării. De la a doua pâna la a treia menționare a numelui Elokim, sunt cinci cuvinte. De aici mai departe, Lumina a fost creată și tăinuită, închisă în interiorul acelui legământ și a intrat în trandafir si i-a dat rod. Si asta este menționat ca și în cazul unui pom fructifer, în care există sămânța aferentă. Și această sămânță există cu adevărat în slova legământului. 3. Și așa cum forma legământului este însămânțată în patruzeci și două de zămisliri ale acelei semințe, tot astfel este și puterea legislativă, numele special al creației însămânțate. 4. La început, Rabbi Shimon a dezvăluit că muguri de flori au apărut pe pământ. „Mugurii de flori” se referă la actul creației. Ei au apărut pe pământ când, în a treia zi, după cum este spus, „Și lumea se va înmulți.” Și atunci ei au apărut pe pământ. Timpul cântării a sosit, și aceasta este cea de a patra zi, când a fost o reducere din Lumina lui Hassadim. Vocea turturelei se referă la cea de a cincea zi, unde este scris, „Lăsați apele să se învolbureze” astfel încât să producă rezultate. „Se aude” se referă la a șasea zi, unde este scris „Să stăm și să creăm omul”, și acolo este spus, „Vom face și vom auzi.” „În țara noastră” se referă la ziua de Shabbat, care reprezintă Meleagul Vieții. 5. O altă semnificație este aceea că mugurii de floare sunt Patriarhii care au pătruns gândurile lumii viitoare, și acolo sunt ei ascunși. Ei au apărut de acolo în tăinuire, și s-au ascuns pe sine în adevarații profeți. Yosef a fost născut și ei s-au ascuns în el. Când Yosef a intrat in Țara Sfântă și i-a găsit acolo, ei au apărut pe pământ și au fost acolo revelați. Când pot fi ei văzuți? Când un curcubeu este văzut în lume. Atunci când un curcubeu este observat, atunci sunt ei revelați. Și timpul purificării a sosit. A sosit timpul pentru eradicarea celor nedrepți din lume. De ce au fost salvați cei nedrepți? Deoarece mugurii de floare pot fi văzuți în pământ. Și dacă ei nu ar fi putut fi văzuți, ei nu ar fi rămas în lume și lumea nu ar fi fost capabilă să existe. 6. Ce animează lumea și îi determină pe Patriarhi să apară? Este vocea copiilor, a acelora care studiază Tora, cu alte cuvinte acești copii ai lumii vor salva omenirea. Din respect pentru ei: „ Vă vom face pandantive din aur.” Aceștia sunt copiii, copiii lumii, după cum este spus: „Veți face doi Heruvimi din aur.” 7. La început, Rabi Elazar a dezvăluit: „Ridicați-vă ochii și vedeți cine a creat toate acestea.” Ridicați-vă ochii. Către ce loc? Către locul în care toți ochii depind de El. Și cine este El? El este acela care deschide ochii. Și vei cunoaște asta. Este Atik cel tainic, în care se află întrebarea: cine a creat asta. Și cine este El? MI = cine. El este numit de la hotarul Paradisului Divin, acolo unde totul aparține Lui. Și cum acolo este o întrebare, El se află pe o Cale tainică și nu Se revelează pe Sine. El este numit MI, deoarece nu există nici o întrebare Sus, și acest hotar de Eden este numit MI. 8. Și mai este unul jos, numit MA. Ce este între acela și acesta? Primul, cel numit MI, este ascuns. Este o întrebare în el, deoarece omul întreabă, cercetează, caută și privește de la un grad la altul, până la sfârșitul tuturor nivelelor. Și după ce ajunge acolo, el este întrebat: MA? (Ce?). Ce ai învățat? Ce ai văzut? Ce ai cercetat, din moment ce totul este încă ascuns, precum era și înainte. 9. Este scris din acest secret: „Pe cine sa îți arăt? Cu cine să te compar?” La urma urmelor, Templul a fost distrus, și o voce s-a făcut auzită și a spus: „Ce aș putea să îți arăt și cu ce aș putea să te compar?” Cuvântul MA = ce, stă mărturie, în fiecare zi și din trecut până astăzi, după cum este scris: „Chem ca martori Cerul și pământul”. Și continuă: „Te-am împodobit cu veștminte sfinte”, te-am făcut conducător peste lume, după cum este scris: „Acesta este orașul care a fost numit chintesența frumuseții?” și așa mai departe. Te-am numit „Ierusalim, oraș clădit de mine”. „Ce ar putea fi comparat cu tine?” Așa precum șezi, la fel este el Sus, la fel cum națiunea sfântă nu intră în tine acum, pentru a îndeplini lucrarea sfântă, și de aceea îți jur că nu voi pătrunde Sus până când nu cobor să locuiesc jos. Aceasta este alinarea ta, deoarece acest grad îți este egal în toate cele. Și acum, că mă aflu aici: „Nefericirea ta este imensă, precum marea”. Și dacă pretinzi că nu este nici o existență sau leac pentru tine, atunci MI (cine) te va vindeca? Ar trebui sa fie exact acel Rang Ceresc, care dă viață tuturor lucrurilor; te va vindeca și va exista în interiorul tău. 10. MI este hotarul superior al Edenului și MA este marginea inferioară. Acesta a fost moștenit de Yaakov (Iacob), ca să strălucească de la un hotar la celălalt, care este MI, și până la ultimul hotar, care este MA, deoarece el stă în mijloc. Deci, cine a creat asta? 11. Rabbi Shimon a spus, “Elazar, fiul meu, oprește-te din vorbit și revelează-ne secretul ceresc, despre care oamenii lumii nu știu nimic”. Rabbi Elazar a tăcut. Rabbi Shimon a plâns și a spus: „O clipă”. Rabbi Shimon a spus: „Elazar, ce înseamnă ELEH (acestea)? Dacă vorbești despre stele și semnele zodiacale, nu au fost acestea întotdeauna văzute? Totuși, MA (ce) au fost create, după cum este spus, de către cuvântul Creatorului unde Cerurile au fost făcute. Dacă este despre lucruri tainice, atunci nu este scris ELEH, deoarece ele au fost revelate. 12. Dar acest secret nu a fost niciodată revelat, până când într-o zi în care am fost la țărmul mării, Eliyahu a venit și mi-a spus: „Rabbi, știi ce este asta, CINE A CREAT ASTA?” I-am spus: „Acestea sunt Cerurile și cohortele lor, lucrările Creatorului, la care omul poate privi, după cum este scris: ‚Când privesc Cerurile Tale, lucrarea mâinilor tale, Domnul nostru, cât de glorios este numele Tău, peste tot pamântul’!” 13. El mi-a spus: „Rabbi, un singur lucru este tăinuit înaintea Creatorului, pe care El l-a revelat Adunării Cerești și este acesta. Când taina tainelor a dorit să se reveleze pe Sine, a făcut mai întâi un singur punct și acest punct s-a înălțat și a devenit un Gând. Cu acesta, El a atras toate elementele și cu el a înscris toate imaginile. 14. El a înscris într-o lumânare sacră si tainică, o imagine a imaginii ascunse a sfântului între sfinți. O structură profundă a apărut din adâncul acelui gând și a fost numită MI – cine, care este întemeierea structurii ce este în același timp schimbată și neschimbată, care este ascunsă adânc în interiorul numelui. Aceasta nu este denumită, ci este doar MI – cine. El a dorit să Se reveleze pe Sine și să fie numit cu acest nume, și de aceea El S-a îmbrăcat cu un veștmânt strălucitor și prețios și a creat ELEH, iar ELEH s-a înălțat în nume. Aceste litere s-au combinat și numele Elohim a fost complet. Și până când El a creat ELEH – acesta, Elohim nu s-a înălțat pentru a forma numele Elohim. Și acestea au păcătuit prin venerarea vițelului de aur. Din acest secret este spus, ELEH este Domnul tău, Israel. 15. Precum literele MI s-au alăturat literelor ELEH, la fel s-a păstrat acest nume unit pe vecie și pe acest secret se sprijină lumea. Atunci Eliyahu a zburat departe și eu nu l-am putut vedea. De la el știu acest lucru, care se sprijină pe secret și pe tălmacirea acestuia. Rabbi Elazar a venit și de asemenea toți discipolii, și s-au înclinat în fața acestuia, au plâns și au spus: „dacă am fi venit în această lume doar ca să auzim acest secret și acest lucru ar fi fost suficient”. 16. Rabbi Shimon a spus: „Aceste Ceruri și cohortele lor au fost create în MA, dupa cum este spus: ‘Când privesc Cerurile, lucrarea mâinilor Tale,’ și este spus, ‘MA, cât de glorios este numele Tău, pe întreg cuprinsul pământului, pe care L-ai orânduit Deasupra Cerurilor, și se înalță în nume.’ De aceea este creată Lumină pentru Lumină, îmbrăcată în aceasta și înălțată în Numele Ceresc, și asta Creatorul a creat la început. Acesta este Creatorul Ceresc, iar MA nu este astfel și nu a fost creat.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#18
|
||||
|
||||
![]()
1. Rabbi Hizkiyah a dezvăluit: „Este spus, ca un trandafir printre spini” (Shir HaShirim,
2:2). El întreabă: „Ce reprezintă un trandafir?” El răspunde: „Este Adunarea lui Israel, adică Malchut. Deoarece acolo este un trandafir și acela este un trandafir. La fel precum un trandafir printre spini este nuanțat cu roșu și alb, tot astfel Adunarea lui Israel (Malchut) este compusă din discernământ și compasiune. La fel precum un trandafir are treisprezece petale, tot astfel Adunarea lui Israel este formată din treisprezece calități ale compasiunii, care o înconjoară din toate părțile. Totuși, Elokim (numele Creatorului care se referă la atitudinea Lui față de cei de jos prin forța discernământului), după cum este spus: „La început, Elokim a creat” (prima afirmație din Tora). Cu gândul originar, El a creat treisprezece cuvinte pentru a împrejmui Adunarea lui Israel, pentru a o proteja și acestea sunt după cum urmează: CERUL, ȘI, PĂMÂNTUL, ȘI PĂMÂNTUL, A, FOST, GOL, ȘI HAOTIC, ȘI ÎNTUNERICUL, PESTE, CHIPUL, ABISULUI, ȘI SPIRITULUI, până la cuvântul Elohim (în ebraică „și” este scris ca conjuncție împreună cu cuvântul care-l urmează. De aceea sunt considerate un singur cuvânt). Ca și obiect al studiului său, Cabala se referă doar la creație, singurul lucru care există în afară de Creator – sinele omului sau „eu”. Această știință descompune sinele în părți, explică structura și proprietățile fiecărei părți și scopul creării sale. Cabala explică modul în care fiecare parte a sinelui omului, numita „suflet”, poate fi schimbată, astfel încât acesta să poată atinge scopul creației, stadiul dorit atât de Creator cât și de omul însuși. Nu este nici o știință în lume care poate descrie, grafic sau analitic, prin intermediul formulelor, senzațiile noastre, dorințele, diversitatea și complexitatea acestora. Atât de schimbătoare, imprevizibile și absolut diferite sunt ele în fiecare dintre noi. Aceasta se datorează faptului că dorințele ies la suprafață în mintea și senzațiile noastre într-o ordine gradată, într-o anumită secvență, astfel încât să le putem recunoaște și corecta. Sinele este esența noastră, singurul lucru care ne caracterizează individual. Totuși, este în continuă schimbare și ceea ce rămâne este doar o cochilie externă și animată. Acesta este motivul pentru care se spune că în fiecare moment, omul se naște din nou. Și totuși, dacă este astfel, cum ar trebui să ne raportăm unii la alții și cum ar trebui să ne percepem? Cum putem „stabiliza” ceva în interiorul și exteriorul nostru, dacă suntem într-o continuă schimbare și tot ceea ce percepem este funcție de starea noastră interioară? Creatorul este sursa de Lumină (plăcere). Aceia care sunt atrași lângă El, Îl percep astfel. Asemenea oameni, care sunt atrași lângă Creator și în consecință Îl simt, sunt numiți cabaliști (de la cuvântul Lekabel – a primi Lumina Creatorului). Cineva se poate apropia de Creator doar prin echivalența dorințelor. Creatorul este imaterial și poate fi simțit doar cu inima noastră. Natural, ce se înțelege prin „inimă” nu este acea pompă care mobilizează sângele prin venele noastre, ci centrul fiecărei senzații a omului. Totuși, nu Îl putem simți pe Creator doar cu inima, ci și prin intermediul unui mic punct în ea. Și ca să simțim acest punct, trebuie să-l dezvoltăm. Când cineva își dezvoltă și își extinde acest punct, senzația Creatorului, Lumina Sa, poate intra. Inima noastră este suma dorințelor egoiste și micul punct din interior este o parte din dorința spirituală, altruistă, implantată de Sus de către Insuși Creatorul. Este sarcina noastră să hrănim acest embrion de dorință spirituală, pâna la o asemenea dimensiune care să ne determine toate aspirațiile. În același timp, dorința egoistă a inimii, va ceda, se va contracta, va păli și se va diminua. După ce se naște în lumea noastră, omul este obligat să își schimbe inima de la egoistă la altruistă, în timp ce trăiește în această lume. Acesta este scopul vieții sale, motivul aflat în spatele apariției lui în această lume, și este scopul întregii creații. Înlocuirea completă a dorințelor egoiste cu cele altruiste, este numită „Corecția Finală”. Fiecare om și întreaga umanitate trebuie să o atingă în aceasta lume, împreună. Până când cineva ajunge la asta, va continua să se nască în această lume. Tora și toți profeții, vorbesc exclusiv despre asta. Metoda corecției se numește „Cabala”. Omul își poate schimba dorințele, doar dacă vrea să și le schimbe. El este creat să fie absolut egoist; nu poate adopta dorințe diverse de la alți oameni sau de la lumea înconjurătoare – deoarece aceasta lume este la fel ca el – și nici nu are vreo legătura cu lumile spirituale, din moment ce o astfel de legătură este posibilă doar prin calități mutuale. Spiritualul poate fi perceput doar în dorințele altruiste. De aceea, un om din lumea noastră nu are nici o șansă să treacă de unul singur, dincolo de granițele acestei lumi. De aceea ne-a fost dată Tora și partea sa cea mai eficientă, Cabala – pentru a-l ajuta pe om să dobândească dorințele lumilor spirituale. Pentru a crea omul departe de El, astfel încât omul să își dea seama singur de propria sa insignifianță și să ajungă singur la dorința de ascensiune, Creatorul a făcut întreaga creație sub formă de grade care descind din El. Lumina Creatorului a coborât de-a lungul acestor grade și la cel mai de jos nivel, a creat lumea noastră și omul în ea. Dându-și seama de propriul nivel și dorindu-și să urce către Creator, omul (în concordanță cu dorința sa de a se asemăna cu Creatorul) urcă de-a lungul acelorași grade prin care inițial a avut loc coborârea sa. În toate, sunt zece grade, numite „zece Sfirot”: Keter, Hochma, Bina, Hesed, Gevura, Tifferet, Netzah, Hod, Yesod, și Malchut. Precum zece voaluri sau cortine, aceste zece Sfirot ascund de noi Lumina Creatorului sau pe Însuși Creatorul (ceea ce este același lucru). Aceste zece ecrane constituie cele zece grade ale îndepărtării noastre de Creator. De aceea, cu scopul de a ne apropia de Creator cu un grad, cel mai de jos deasupra propriilor proprietăți, trebuie să atingem proprietățile acelui grad (inferior). Aceasta înseamnă că proprietățile noastre devin similare cu proprietățile acelui grad, în loc să rămână inferioare acestora. A dobândi proprietăți similare, înseamnă a avea aceleași dorințe. Îndată ce dorințele noastre concid cu dorințele acelui grad, ascunderea sa dispare și noi existăm aparent în el, astfel încât doar nouă grade ne mai separă de Creator. Totuși, ultimul, cel mai de jos grad, diferă de toate celelalte: îndată ce omul ascende în afara lumii noastre, în primul grad, el deja începe să-l vadă (simtă) pe Creator. Și toate gradele ulterioare sunt grade din ce în ce mai apropiate de Creator. Doar ultimul nivel, acela în care existăm în prezent, Îl ascunde complet pe Creator, în timp ce toate Gradele Superioare, doar Îl distanțează. Deși numărăm zece grade, de fapt ele sunt doar cinci. Aceasta se datorează faptului că șase grade: Hesed, Gevura, Tifferet, Netzah, Hod, și Yesod se combină într-o singură Sfira, numită Zeir Anpin (ZA). ZA însăși este menționată câteodată ca Tifferet, pentru că această Sfira reflectă atributele comune ale tuturor celor șase Sfirot. Deci, sunt cinci grade ale ascunderii Creatorului, descendent către lumea noastră: Keter, Hochma, Bina, ZA, și Malchut. Fiecare grad este alternativ numit Olam (lume), de la cuvântul Haalamah (ascundere). Fiecare grad are propriile subdiviziuni, numite Partzufim (plural de la Partzuf), și fiecare subdiviziune are propriile sale subgrade, numite Sfirot (plural de la Sfira). Astfel, cu totul sunt: 5 x 5 x 5 = 125 grade-Sfirot ce există între noi și Creator. În continuare avem un tabel al gradelor existente, de la Creator și până jos în lumea noastră: Creatorul: o dorință absolut altruistă de a crea un suflet (om), cu scopul de a-l umple cu încântare. Lumea Infinitului: existența sufletelor în stadiul final, perfect.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#19
|
||||
|
||||
![]()
LUMI SFIROT PARTZUFIM Keter Galgalta () Lumea 1 Hochma AB (+) Adam Kadmon Bina SAG (+) (AK) ZA MA (.) Maichut BON (O) Keter Arich Anpin (AA) () Lumea2 Hochma Aba ve Ima (AVI) (.) Bina Israel Saba ve Tvuna (YESHSUT) (.) Atzilut ZA MA (ZA si Malchut sunt numite ZON) (o) Malchut BON, Nukva (-) Keter Arich Anpin (AA) (o) Lumea 3 Hochma Aba ve Ima (AVT) () Beria Bina Israel Saba ve Tvuna (YESHSUT) (*) ZA MA, (ZA și Malchut sunt numite ZON) () Malchut BON, Nukva (+) Keter Arich Anpin (AA) (+) Lumea 4 Hochma Aba ve Ima (AVI) () Bina Israel Saba Ve Tvuna (YESHSUT) Yetzira () ZA MA (ZA și Malchut sunt numite ZON) (+) Maichut BON, Nukva (.) Keter Arich Anpin (AA) (+) Lumea 5 Hochma Aba ve Ima (AVI) (+) Bina Israel Saba ve Tvuna (YESHSUT) (+) Assiya ZA MA (ZA și Malchut sunt numite ZON) (.) Malchut BON,Nukva (-)
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Lumea noastră: cele cinci dorințe egoiste simțite în inimă. .
– Constă în cinci Sfirot— Keter, Hochma, Bina, ZA, și Malchut. Cu totul sunt 125 grade de la Creator pânaă la lumea noastră.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12) Dumnezeu e Iubire :) Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37) |
|