Citat:
În prealabil postat de ioan cezar
cum e cu inima, dupa cunostintele voastre? Ce le spuneti copiilor pe aceasta tema? M-as multumi pentru inceput cu un raspuns (o sugestie, o orientare, ceva) de nivel fie si prescolar. As vrea sa o iau de la zero... cu inima! (daca nu cer prea mult)
|
Din cate am priceput pana in prezent... persoana umana este condusa de dorinta (pofta). Aceasta pofta nu poate fi un simplu rezlutat al inteligentei (drept dovada diferenta intre om si animale pe de o parte precum si intre om si inteligenta artificiala, roboti pe de alta parte). Astfel pofta (dorinta) umana are in vedere sentimentele specific umane (care includ si cele duhovnicesti) "impletite" cu intelectul uman (unic pe Terra).
"Acolo unde este comoara ta va fi si inima ta" spune Domnul. Din inima omului "ies adultere, desfranari, minciuni, hotii" dar "imparatia cerurilor este inautrul vostru, in adacul inimii".
Astfel
consider pertienta viziunea patristica confor careia "inima" (ca organ fizic dari si "organ spiritual") este centrul poftei (dorintei) al sentimentelor duhovnicesti (agape spre exemplu). Omul doreste cu inima, apoi gandeste cu intelectul (conform dorintei), apoi eventual vorbeste dar ajunge sa infaptuaisca prin lucrarea specifica energiei persoanei umane (trup si suflet) care este condusa de intelect, minte (al carei organ este "creierul").
Rolul mintii (intelectului) este acela de a "ghida" inima (pofta, dorinta) catre cele duhovnicesti si de a o apara de: patimi, pacate, duhuri necurate... prin discernamantul duhovnicesc. In om, intrucat are liberul arbitru, daca dorinta este pervertita (datorita patimilor, pacatelor, duhurilor necurate)... sau intelectul (cu cele doua componente distincte: ratiune si contemplatie) nu "functioneaza" corespunzator (datorita patimilor, pacatelor, duhurilo necurate) omul vituieste nefiresc, fiind inevitabila moartea duhovniceasca (intai intelectul si inima, apoi fiziologic...)
Citat:
În prealabil postat de ioan cezar
Domnul sa ne lumineze!
|
cu harul Sau... acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.