| 
				 IV 
 
			
			De aici au izvorât acei „intelectualiști” care, într-un snobism apropiat  de rasism până la confundare, negau (și neagă!) orice valoare reală și  practică folclorului – culturii populare românești. Aceștia nu  văd absolut nici o șansă pentru o cultură românească, pentru un stat  românesc, pentru o dezvoltare românească, decât prin renunțarea la ceea  ce este românesc, prin adoptarea civilizației străine. O parte din  intelectualitatea interbelică, dar mai ales cea a secolului XIX, s-a  caracterizat la noi prin această gândire anti-românească. Pentru cei  care încă mai cred că termenii folosiți de noi sunt prea duri sau  exagerați, îi rugăm să aplice această gândire la alte popoare. Dacă  cineva zice că rușii n-au nici o șansă de a avea o adevărată cultură,  civilizație, istorie etc., decât prin renunțarea la tot ce înseamnă  cultură populară și tradiție rusească, nu este rasist? Dacă cineva zice  că evreii n-au nici o șansă de a avea o adevărată cultură, civilizație,  istorie etc., decât prin renunțarea la tot ce înseamnă cultură populară  și tradiție evreiască, nu este rasist? Ba da, este rasist și, totodată,  ridicol. Pentru că esența culturii rusești izvorăște din trăirea și  exprimarea trăirii populare, adunate în secole de creștere istorică, mai  mult sau mai puțin zbuciumată. Același lucru este valabil, desigur, și  pentru evrei: cultura populară evreiască și tradițiile evreiești sunt  fundamentul pe care se clădește cultura evreiască de astăzi. La fel este  la greci, la bulgari, la finlandezi ori la chinezi. Iar dacă cineva ar  încerca să conteste rușilor, evreilor, chinezilor sau oricărei alte  națiuni dreptul unei asemenea dezvoltări, ar intra îndată, firesc, în  rândul rasiștilor. Doar la noi persistă mentalitatea coloni-alistă de  secol XVI-XIX, de „civilizație inferioară a băștinași-lor” (românii, la  noi), de „civilizație superioară a străini-lor” (indiferent, la noi, de  originea lor). De ce persistă? Sunt multe pricini, iar prezentarea lor  depășește, cu siguranță, cadrul prezentului articol. Limpede este însă  că această gândire de sclavi, inoculată românilor pe multe căi, se  manifestă în toată cultura livrescă. Peste tot intelectualul român  oscilează între frica și uimirea „primitivului” care accede la sălile  nobiliare și revolta semi-rațională împotriva inferiorității în care cel  revoltat crede (totuși) că se află. Lipsește, în cea mai mare parte,  firescul dezvoltării culturii naționale, abordarea naturală a  provocărilor contemporane fiecărei epoci într-o manieră proprie.
		 |