Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #34  
Vechi 04.04.2015, 00:13:00
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit De ce ar vrea cineva să-și ierte dușmanul?

Faptul că Hristos le-a poruncit creștinilor sa-si ierte dușmanii este un lucru cunoscut de toată lumea. Luăm de multe ori acestă poruncă la valoarea ei nominală – descoperim imediat că este foarte greu (adesea imposibil) și concluzionăm că porunca este un ideal de neatins. Pentru necreștini iertarea dușmanilor poate, în unele cazuri, să fie un ideal comun (majoritatea oamenilor cred în „pace”), dar mulți, dacă nu majoritatea necreștinilor, vor recunoaște imediat pericolul care apare în iertarea unui inamic – până la urmă sunt totuși dușmani. De ce ne-a dat Hristos o asemenea poruncă? Există mai multe lucruri care pot fi aduse ca argumente care nu susțin această poruncă.
  • Porunca Lui Hristos de a ierta dușmanii nu face parte dintr-o strategie globală de a aduce pacea în lume. Hristos n-a sugerat nicăieri că ascultarea poruncilor sale vor face lumea un loc mai bun – într-adevăr i-a prevenit pe adepții Lui că dacă vor urma calea urmată de El va însemna destul de probabil moartea lor.
  • Porunca Lui Hristos de a ne ierta inamicii nu ne este dată ca un ideal pentru îmbunătățirea noastră morală. Imposibilitatea aceastei porunci este ea însăși o indicație că un asemenea comportament este un dar de la Dumnezeu. La oamenii, asemenea fapte sunt cu neputință.
  • Porunca Lui Hristos de a ne ierta dușmanii nu ne este dată ca să „ne ajute să ne înțelegem între noi”. Într-adevăr, El de-asemenea spune că venirea Sa va aduce și destrămare, chiar în cadrul familiilor. Iertarea dușmanilor este, în practică, mult mai puțin populară decât am putea crede.
Si atunci, de ce a fost dată această poruncă?
Raspunsul acestei întrebări este oferit în locuri diferite ale evangheliilor – în mod special la Matei 5:43-45 si Luca 6:35-36.
"Ați auzit că s-a zis: “Să iubești pe aproapele tău și să urăști pe vrăjmașul tău”. Iar Eu zic vouă: Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc. Ca să fiți fiii Tatălui vostru Celui din ceruri, că El face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni și trimite ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți." (Matei)
"Ci iubiți pe vrăjmașii voștri și faceți bine și dați cu împrumut, fără să nădăjduiți nimic în schimb, și răsplata voastră va fi multă și veți fi fiii Celui Preaînalt, că El este bun cu cei nemulțumitori și răi. Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru este milostiv." (Luca)
Pasajele sunt în mod cert paralele și au loc într-un context similar. În ambele cazuri, motivul de a împlini porunca este asemănător: noi trebuie sa ne iertăm dușmanii „ca să fim fiii Tatălui nostru Cel din ceruri” și „pentru a fi fiii Celui Preaînalt”. Iertarea dușmanilor și actiunile asociate cu această poruncă sunt date în mod intenționat [COLOR=#000000]ca să ajungem la asemănarea cu Dumnezeu[/COLOR]. Într-adevăr o asemenea iertare este o manifestare a acestei stări de asemănare cu Dumnezeu.
Sfântul Siluan Athonitul a spus odata : „Îl cunoașteți pe Dumnezeu numai în măsura în care vă iubiți vrăjmașii”.
Această asemănare nu este o asemănare morală – nu ne chinuim să fim precum fiii Celui Preaînalt – nu ne străduim să fim precum fiii Tatălui nostru din ceruri. Prin această poruncă – Hristos ne oferă adevărata unire cu Dumnezeu – o parte din viața Sa. Ne oferă de-asemenea un semn clar al unei asemenea uniri, după cum s-a putut observa din zicala Sfântului Siluan. Sunt mulți ce vor evidenția experiența pe care au avut-o, sau alegerile religioase pe care le-au făcut, etc. Dar dacă nu-și iubesc dușmanii mai au mult de parcurs pe drumul mântuirii.
Mai sunt de-asemenea alții care caută să facă distincție între a-ti ierta dușmanii și a-i iubi într-adevăr. Aceasta este de fapt o distincție formalăprin care oamenii se imaginează îndeplinind porunca când, de fapt, n-o împlinesc . Este o iluzie spirituală. Porunca nu numai că ne cere să ne iertăm dușmanii, dar și să-i iubim și să facem lucruri bune pentru ei. Ceea ce este greu (de multe ori imposibil) pur si simplu demonstrează ca suntem mântuiți prin har – și aceasta, de-asemenea, nu este o noțiune formală. Dumnezeu nu ne pretinde să-i iubim pe vrăjmașii noștri ci pune această faptă bună doar pe baza harului.
În înțelegerea credinței ortodoxe, harul nu reprezintă doar respectul pe care-l arată Dumnezeu către noi, ci este viața Lui, „energia Sa divină” așa cum zic Sfinții Părinți. Este chiar Dumnezeu Însuși care lucrează înăuntrul nostru, El este mântuirea noastră:” Căci Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi și ca să voiți și ca să săvârșiți, după a Lui bunăvoință.” (Filipeni 2:13).
Astfel Acela care ne poruncește este de-asemenea Cel care ne dă harul, care face posibilă îndeplinirea acesto porunci. Dar noi suntem cei care refuzăm să permitem unui asemenea har să lucreze în noi. Ne împotrivim Lui Dumnezeu. Ne împotrivim impulsului Său divin de a iubi și ierta. Bineînțeles, aceasta este pur și simplu o descriere a păcatului ce lucrează în noi.
În fața păcatului, ne pocăim (încercăm să ne supunem Harului Lui Dumnezeu), ne mărturisim păcatele, ne împărtășim, dăm milostenie și facem eforturi sa facem bine dușmanilor noștri. Lucrarea harului pare uneori glacială în viteza sa. Un ghețar se mișcă câțiva metri pe an, dar schimbă aspectul pământului. Și așa Apostolul ne spune, „ Iar răbdarea să-și aibă lucrul ei desăvârșit”(Iacov 1:4).
Prețuiesc o poveste spusă de Parintele Thomas Hopko( și cer iertare pentru orice inacuratețe care ar putea fi deteriorat povestea) în care a descris pe cineva care n-a vrut să ierte (sau să se căiască – memoria mea se dezvoltă în ceață). A întrebat:” Ei bine atunci, vrei să vrei să ierți?” Persoana s-a gândit si a spus:”Nu cred.” Atunci Părintele Tom a spus:” Ai vrea să vrei să vrei să vrei să ierți? La care persoana a spus: ”As putea să fac asta. ”
Este un loc de unde poți începe.
Parintele Stephen Freeman
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
 

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Daca pot primi niste raspunsuri andrei23 Generalitati 28 19.06.2011 18:13:32
Caut niste raspunsuri NeInocentiu Secte si culte 108 18.04.2011 13:43:12