![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De la trairea unui insight la depasirea unei stari conflictuale, de la achizitia unei noi scheme mintale sau motorii cum ar fi, de pilda, pronuntarea unui cuvant (stiati ca uneori acest cuvant poate fi "mama" sau "Doamne" sau "te iubesc?") pana la rezolvarea unei probleme si crearea unor nebanuite lucruri.... ce bucurie uneori! Ce descatusare, ce liniste, ce usurare... Ce implinire, ce triumf! Frate Iorest, si acestea sunt lucruri omenesti. Si uneori sunt foarte semnificative pentru viata noastra. Cand psihologia nu va mai fi criticata din afara de catre cei care ar face mai bine sa o cunoasca decat s-o respinga din printip, atunci va fi practicata mai des si mai bine, iar rautatea si prostia vor avea mai putina trecere la lume decat are azi. Dar nu e interes, deocamdata, ca psihologia sa aiba trecere. Nici comunistii nu aveau acest interes - de ce ar fi priceput oamenii ce li se intampla, de fapt? Pentru cei care tin cu dintii de putere, psihologia e buna doar cand ii serveste pe ei pentru atingerea scopurilor lor de lacomie nemasurata. Pentru cei care se dedica iubirii, insa, psihologia poate fi un instrument ajutator de considerabila eficienta. * Tratatele nu se ocupa cu puterea exorcizarii, frate, ci cu descrierea si explicarea mecanismelor mintale, ale legilor functionarii sufletesti asa cum se manifesta ele la omul de pretutindeni. Iar spovedania nu poate fi explicata de vreun tratat psihologic; ea poate fi descrisa superficial, doar, eventual in privinta unor motive ale realizarii ei sau la nivelul rezultatelor concrete asa cum au fost ele resimtite de om. Intrucat spovedania e o taina inaccesibila stiintei omenesti. Psihologii nu se ocupa cu inexplicabilul, ci doar cu ceea ce este dat omului sa stapaneasca prin puterile (fragile dar minunate ale) mintii. Spovedania este Taina, nu fenomen lumesc. |
|